Met spoed hulp gevraagd, pup gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleeniej

Met spoed hulp gevraagd, pup gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 17:19

Hallo allemaal,

ik woon voor een paar maanden in Zuid Afrika en heb vandaag langs de weg een erg jonge pup gevonden. Meerdere mensen gokken dat hij ongeveer een week of 4/5 oud is. Mijn vraag is: wat moet ik hem te eten geven en om de hoeveel uur?

Ik ga morgen met hem naar de dierenarts en heb zelfs al een goed huis voor hem gevonden ( op de stal waar ik hier rij ) maar zit dus even met vanavond/vanacht qua eten ed.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me bijstaan?

Liezel1

Re: Met spoed hulp gevraagd, pup gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:20

In ieder geval goed warm houden.
Wat heb je op dit moment allemaal tot je beschikking?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 17:22

dekens, handoeken.

maar ga zo naar de winkel toe, moet ik iets van een kruik halen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:23

Hij zou al gewoon moeten kunnen eten dus gewoon puppybrokken en natvoer is het beste.
Brokken gaan in het begin misschien nog wat lastig maar blikvoer moet niet zo'n probleem zijn.
Ik zou normaal iets als Carnibest aanraden maar ga gokken dat ze dat niet hebben in zuid afrika.
Ik zou zeker 3 keer per dag wat neerzetten als je de mogelijkheid hebt is 4 keer per dag beter.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:24

Een pup van 3/4 weken kan al (geweekte) brokjes eten al dan niet aangevuld met brinta geweekt met water. Uiteraard geen koemelk oid, is er in de buurt puppy brok te krijgen? Anders wat zachtvoeding. Verder warm houden idd zoals hierboven genoemd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:25

Kun je wel doen, liefst eentje met een zacht omhulsel, zodat hij niet té heet kan worden. Dekens zijn wel fijn, maar bieden niet altijd genoeg warmte. (ik weet niet hoe warm het daar nu is???)
Verder inderdaad wat makkelijk te eten voer. Brokjes kan, maar neem voor de zekerheid ook natvoer mee, voor het geval hij de brokken niet snapt.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 17:26

ok ik ga nu naar de winkel om te zoeken naar puppy brok/voer en iets warms om tegen aan te liggen. Het is hier nu wel redelijk warm maar vooral 's nachts wordt het nogal fris.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:27

Ik denk dat je hem om de 4 uur ongeveer moet voeren (5 x per dag). Wat is het voor pup, klein soort/groot soort? Warm houden, ja dan is een kruik wel goed. Pas wel op dat de pup hem niet stuk kan maken. Brokjes nat maken zodat ze zacht worden, pap en/of blikvoer (vlees).

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:29

Is het zo koud dan?
Geitenmelk kunnen ze wel goed hebben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:31

Eventueel vitaminepasta of vitaminepillen? Kijk maar eens of die in het dierenschap staan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:34

de fokker onze hondjes gaf altijd puppiebrokjes en pap bij jonge puppies. Geen brinta maar wel iets soortgelijks. Meerdere malen per dag en niet te veel in een keer. Dus als je iets van pap kan vinden.. en verder lekker warm en dichtbij je houden.
Laatst bijgewerkt door Waves op 15-11-09 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:34

geitenmelk inderdaad, en geweekte brokjes. Veel water ook, want dat hebben ze het meest nodig (met 1 nacht is te weinig eten niet zo heel erg, zeker omdat het toch al een zwerver is neem ik aan, en die toch niet regelmatig eten heeft gehad).
Kruik is een goed idee, wel een handoek of deken eromheen, kleine 'mand' maken waar ie makkelijk in ligt en naast je bed zetten.
Zou er ook een hoekje met kranten in maken, zodat ie als ie hoge nood heeft het daarop kan doen, want ze willen hun eigen plekje nooit vervuilen. Grote knuffel of kussen erbij leggen is ook handig, heeft ie een beetje het idee dat ie met een ander ligt.

Vitaminepasta's of pillen zou ik niet doen zonder DAbezoek, aangezien je niet precies weet wat ie nodig heeft, en een zwerver in Afrika is meestal wat ongezonder dan hier in NL.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Loiz op 15-11-09 17:36, in het totaal 2 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:35

Volgens weer.nl is het in kaapstad 18 graden dat is op zich een goeie temperatuur.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:42

Ik zet pups vanaf 4 weken altijd pas over op vaste voeding. Voor die leeftijd overschakelen kan nogal eens darmproblemen veroorzaken, zeker bij een pup die uit deze situatie komt en waarvan je je af kunt vragen of hij wel is ontwormd. Dus denk ik dat het belangrijk is dat je echt wel zeker weet dan hij al oud genoeg is om het aan te kunnen.
Bij mij krijgen pups op een leeftijd van 4/5 weken vleespap. Ik meng dan om te beginnen wat puppymelk met compleet versvlees en zorg dat het niet te koud is. Maar kan me voorstellen dat je daar niet zo makkelijk aan kunt komen nu. Alternatief zou kunnen zijn wat rauw gemalen en niet te vet vlees, zoals tartaar of mager rundergehakt. Dat is geen complete voeding, maar het belangrijkste is nu dat hij even wat binnen krijgt. Geitenmelk is ook oké. Brinta e.d. zou ik niet aan beginnen.
Normaal gezien geef ik pups van die leeftijd zo'n 5 keer per dag eten, maar dit pupje heeft wellicht een hele lege maag die nu gemakkelijk van streek kan raken. Dus zou ik om te beginnen kleine porties geven en dan wat vaker.
Wel zijn ontlasting goed in de gaten houden. Bij diarree droogt een pup snel uit en hij komt al niet uit een ideale situatie.
Ik zou 'm ook z.s.m. ontwormen.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:01

He allemaal, een kleine update hier:

ik heb in de winkel van pedigree puppy voeding ( nat ) kunnen vinden en daar heeft hij met wat hulp al van gegeten. Verder heb ik een mooie doos kunnen bemachtigen, een kruik gekocht ( in huis is het redelijk fris en dit is zo'n magnetron ding dus kan zelf bepalen hoe warm hij wordt ) en verder een zachte knuffel in zn doos gelegd ( lag hij ook al tegenaan zonet ) en nu ligt hij op mn buik te slapen.

Bedankt voor alle adviezen en ik zal morgen wel een update plaatsen als we bij de da zijn geweest.
Ik weet trouwens niet wat voor hond het is en waar hij vandaan komt, hij ziet er niet ondervoedt uit iig. Ook is hij levendig genoeg en plast en poept ook al. Ben benieuwd wat de da morgen zeg.t

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:09

Zo te horen gaat het erg goed met de pup, heel erg leuk!
Heb je ook de mogelijkheid om een foto te plaatsen? zou wel erg leuk zijn!! :)

Veel succes en plezier nog met de pup!!

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:18

Hoe gaat het nu met de pup? En een foto zou misschien leuk zijn ja!