Göttinger minivarkens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Göttinger minivarkens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 18:02

Ik heb wat vragen over deze varkentjes.

1. Kun je ze zomaar kopen en plaatsen? Moet je dingen regelen bij de gemeent of zo? Zijn er meer dingen die je moet regelen?

2. Hoeveel ruimte hebben ze nodig?

3. Kun je ze (buiten) huisvesten in een hok met een ren eraan vast (vrije uitloopstal)? En wat voor grond moeten ze hebben?

4. Worden ze gegeten door roofdieren (vogels, marters, bunzingen etc.)?

5. Wat voer je deze beestjes?

6. Zijn er dingen die je speciaal moet aanschaffen voor het onderhoud?

7. Wat kosten ze nou ongeveer p.m. aan onderhoud?

8. Wat vinden ze van cavia's (aangezien ze wel bij konijnen kunnen)? :o Zijn ze zo groot dat ze deze omver lopen?

9. Wat doe je met de mest? Hoeveel produceren ze en hoe kom je hier vanaf? Biobak? Op laten halen?

10. Kun je vrijheidsdressuur met ze doen? En wat voor kunstjes dan?

11. Hoe vermaak je ze? Welke dingen kun je met ze doen?

12. Wat is de beste combinatie? 2 zeugjes, 2 beertjes, een castraat en een zeug?

13. Maken ze snel dingen kapot? Of, beter: waar maak je hun verblijf van? Kippengaas, slopen ze dat?

14. Zijn er nog meer dingen je moet weten?

Het lijkt me geweldig om 2 van deze beestjes in de tuin te hebben...

Eerst maar eens goed nadenken of het mogelijk is... ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:10

Rosa__ schreef:
Ik heb wat vragen over deze varkentjes.

1. Kun je ze zomaar kopen en plaatsen? Moet je dingen regelen bij de gemeent of zo? Zijn er meer dingen die je moet regelen?
Ja, je kan de zomaar kopen en plaatsen. Enige nadeel is dat je veel ruimte moet hebben, en dat ze je tuin omver wroeten
2. Hoeveel ruimte hebben ze nodig?
Zoveel als je ze geven kan, ik denk als je een varkensforum opzoekt dat je het dan wel kan vinden :)
3. Kun je ze (buiten) huisvesten in een hok met een ren eraan vast (vrije uitloopstal)? En wat voor grond moeten ze hebben?
Dan moet je wel al een groot hok hebben, met een grote ren. Grond kan je ze het beste gewone grond geven. Dus wat je gewoon in de tuin hebt liggen. Ze wroeten graag, dus zo min mogelijk stenen erin.
4. Worden ze gegeten door roofdieren (vogels, marters, bunzingen etc.)?
Als ze klein zijn en je hebt ze buiten misschien wel, maar als ze groot zijn in principe niet meer. Daarbij, zorg dat je het hetk gewoon goed afgesloten hebt, varkens kunnen best hardhandig zijn.
5. Wat voer je deze beestjes?
Speciaal varkensvoer, en groenspul. Ook resten vanuit de keuken zijn welkom ;)
6. Zijn er dingen die je speciaal moet aanschaffen voor het onderhoud?

7. Wat kosten ze nou ongeveer p.m. aan onderhoud?

8. Wat vinden ze van cavia's (aangezien ze wel bij konijnen kunnen)? :o Zijn ze zo groot dat ze deze omver lopen?
Ik zou ze niet bij cavia's zetten. De göttingers worden toch nog best groot, ook al doet de naam anders vermoeden. Mocht een varken willen plet hij ze gewoon. Een kopstoot is genoeg om je cavia om te leggen. Gaan ze niet leuk vinden.
9. Wat doe je met de mest? Hoeveel produceren ze en hoe kom je hier vanaf? Biobak? Op laten halen?

10. Kun je vrijheidsdressuur met ze doen? En wat voor kunstjes dan?
Ja, vrijheidsdressuur kan. Je kan ze in principe alles leren wat je een paard of hond ook leert ;)
11. Hoe vermaak je ze? Welke dingen kun je met ze doen?

12. Wat is de beste combinatie? 2 zeugjes, 2 beertjes, een castraat en een zeug?
In principe maakt dit niet heel veel uit, het leuks is natuurlijk een castraat en een zeug. Een volle beer zou ik niet nemen, die kunnen nogal eens agressief worden. Let hier ook op bij aanschaf, op latere leeftijd wordt het moeilijker ze te laten castreren.
13. Maken ze snel dingen kapot? Of, beter: waar maak je hun verblijf van? Kippengaas, slopen ze dat?
Ze kunnen dingen heel goed slopen. Kippengaas kunnen ze indeuken, en als ze willen zullen ze doorduwen tot het uit de grond komt. Daarbij schuren ze zich graag, kippengaas is hier niet echt sterk genoeg voor
14. Zijn er nog meer dingen je moet weten?
Zoek een varkensforum op, die zijn er :) Daar kan je alles over ze vinden!

Het lijkt me geweldig om 2 van deze beestjes in de tuin te hebben...

Eerst maar eens goed nadenken of het mogelijk is... ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:30

kijk eens op minivarkens.com

En dan hoor ik graag wat je nog meer wilt weten.

Veel succes en groetjes!

rakni

Re: Göttinger minivarkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:31

oja ik heb nog een tip: neem er niet meer dan 3 want dan ben je volgens de overheid een varkenshouder en moet je gegevens bijhouden mbt mestwet enzo.

En vraag je buren of ze van varkens houden want ze stinken en maken lawaai van tijd tot tijd.

Maar ze zijn super leuk!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:42

Ik zou zeker de buren vragen of zij het ook zo'n goed plan vinden..(ligt natuurlijk hoe dicht ze bij je wonen..)
Via minivarkens.com kun je veel info krijgen. Wij hadden een castraat met een zeug. Wel loop je het risico dat de zeug gefrustreerd raakt omdat haar biologische klok doortikt en zich wil voortplanten terwijl haar "man" dus niets meer kan en wil. Wij hebben dat probleem gehad namelijk en moesten het hok delen in tweeen.
Ze zijn heel leuk en je kan ze echt van alles leren. Ik haalde speciaal hobbyvarken voer. Staat wel op de site waar je dat kan kopen. Gewoon varkensvoer is te vet voor hobbyevarkens en daar groeien ze hard van. Aangezien wij ze niet voor de slacht houden was dat niet handig...
Wij gooiden de mest gewoon op de mesthoop, maar een biobak zou ook prima kunnen, Houdt er wel rekening mee dat het enorm stinkt, met name als het zonnetje er zomers lekker op staat..
Wij hadden gewoon een zandgrond, een boompje en een water/modderpoel. Dat vinden ze echt te gek..om ze te vermaken deed ik vaak voedsel verstoppen en begraven. Ze vinden niets fijner dan gewoon slapen en wroeten. De ene kon mee lopen aan een touwtje, het mannetje wilde dat echt niet..ze worden gauw te zwaar dus daar moet je echt oppassen. De hoefsmid vond ze vreselijk, ondanks dat we vanaf jong af aan wel goed hebben geoefend..
Varkens hebebn is echt veel pret. Wij hadden ze in duitsland, waar ze wel moesten worden geregistreerd, maar verder niets, dus dat hadden we maar netjes gedaan. In Nederland weet ik niet hoe het werkt..
De kosten waren niet hoog. Een zak voer van 25 kg kost geloof ik 27 euro en daar deden ze bijna een maand mee. Een maal per jaar enten en een paar keer ontwormen en verder heb je eigenlijk nooit een dierenarts aangezien die er toch ook weinig mee kunnen..Ziek zijn ze bij ons nooit geweest. Je moet wel oppassen met kou, want daar kunnen ze toch niet heel erg goed tegen..
Succes!

rakni

Re: Göttinger minivarkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:46

wij hebben ze in een hok buiten. Ze kunnen het hok inlopen met een trappetje. In het hok ligt stro. Met slecht weer zitten ze vaak in het hok en hebben ze het niet te koud.
Ze hebben wel ruimte nodig

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:48

@ Rakni: heb jij Gottingers die op een trapje kunnen? Heb je een betonnen trap aangelegd ofzo, hihi... }:0 Onze zeug zou dat echt niet hebben gekund, al bleef het beertje wel mooi klein..