wie weet er meer over een nestje pups krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gentle1994

wie weet er meer over een nestje pups krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 15:59

hoi allemaal
even een korte uitleg.
ik heb 3 honden 2 reuen 1 teefje
mijn teefje was loops alle moeite gedaan om mijn reuen bij sky (het teefje)
weg te houden, (wel bedacht op misschien ooit een nestje van haar te krijgen maar niet nu al).
ik neem haar altijd mee naar stal daar netjes in de stal gedaan aangezien ze loops was en toch is ze waarschijnlijk toch door een leuk reutje gedekt. ik ga over een aantal weken een echo laten maken of het idd zo is maar wil wel in iedergeval goed voorbereid zijn ga ook nog even bij da horen hoe of wat maar ben benieuwd of er hier misschien ook mensen zijn die een nestje hebben mee gemaakt en die mij wat info kunnen geven over hoe of wat en de kosten ong
groetjes

MamboBeach

Re: wie weet er meer over een nestje pups krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:01

Het is wel handig om zo´n soort box te hebben voor de pups!
Ja, voor de rest komt het ontwormen en dergelijke erbij.
Als het goed is doet moeders eerst alles en als ze ouder worden dan wordt het iets drukker...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:07

hoelang geleden is het gebeurt?
ik weet niet hoe oud het teefje is, maar ik zal het weg laten halen..
als je niet weet welke reu het is geweest, dan weet je ook niks over ziektes en erfelijke gebreken
straks zit je met een nest met allemaal hondjes die ziek zijn..

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:09

Het kan natuurlijk ook dat je hond schijn-zwanger is, dat ze denkt dat ze gedekt is (had onze mechelaar ook, die was bijna gedekt door een TEKKEL _O- )
Daarna is ze ook nog heel lang schijnzwanger geweest. Laat idd over 2/3 weekjes echo maken. De DA kan je er ook meer over vertellen. Je hebt idd een werp bak nodig. en een paar vet bedjes ( me vriendin heeft honden fokkerij, net 3 nesten gehad, meer weet ik er ook niet over )

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:11

ik zou een zogenoemde werpkist aanschaffen met warmte lamp
dat is zowiezo wel belangrijk
je moet alles daarbij goed schoonhouden want pups hebben nog totaal geen weerstand
dus goed je handen wassen en andere honden uit de buurt houden
houd er wel rekening mee dat er een aardig kosten plaatje aan vast zit:
- Dierenarst (inenten)
- Voeding
enz
Ook moet je er echt de tijd voor hebben.
je kunt ze niet halve dagen alleen laten

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:15

lovekoos schreef:
ik zou een zogenoemde werpkist aanschaffen met warmte lamp
dat is zowiezo wel belangrijk
je moet alles daarbij goed schoonhouden want pups hebben nog totaal geen weerstand
dus goed je handen wassen en andere honden uit de buurt houden
houd er wel rekening mee dat er een aardig kosten plaatje aan vast zit:
- Dierenarst (inenten)
- Voeding
enz
Ook moet je er echt de tijd voor hebben.
je kunt ze niet halve dagen alleen laten

tijd heb ik voldoende kan er de hele dag boven op zitten ruimte heb ik ook genoeg
en warmte lamp ook.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:16

TS zou je niet eerst eens even na gaan welke reu..??
hoe oud is je teefje? welk ras? erfelijke gebreken etc etc?

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:19

LimaMambo schreef:

ik weet welke reu het is geweest. mijn teefje is bijna 2 en is een boomertje.
ik weet de hele achtergrond.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:20

en hoe is die achtrgrond dan?
ik zou niet zomaar een nestje ter wereld brengen voordat beide ouders getest zijn op erfelijke gebreken etc etc

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:22

gentle1994 schreef:
LimaMambo schreef:

ik weet welke reu het is geweest. mijn teefje is bijna 2 en is een boomertje.
ik weet de hele achtergrond.

Wat voor reu is het geweest?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:27

De kosten hangen helemaal van het aantal pups en de complicaties af. Als je teefje een keizersnede moet, loopt het al snel in de papiere. Verder zal ze aangepast voer moeten hebben, extra spullen. Speciaal puppyvoer, entingen, ontvlooien en ontwormingen, paspoorten etc... En dan maar hopen dat de puppy's niet naar de DA moeten voor het een of ander.

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:30

de vader is een jack russel een heel leuk en vriendelijk hondje zonder afwijkingen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:31

Qua grootte is het iig een voordeel dat de reu niet al teveel scheelt met de teef.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:32

Jeetje mineeentje..
Een nest pups is wel iets anders dan een paard.
Mijn pups zijn net de deur uit en dat kost toch een hoop minder tijd dan een paard hoor.
TS vraagt om advies omtrend pups en niet over haar prive situatie.
Dus laten we ven on topic blijven.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:35

uhmm o-fun.. het was geheel ontopic hoor..
ik vraag me gewoon af waarom je een paard weg doet wegens tijdgebrek
en 2 dagen later ineens zeeen van tijd hebt voor een nest pups..

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:38

nou LimaMambo nu weet je het hahahaha
als ik er geen tijd voor had gehad was ik er niet aan begonnen.
en ik besef heel goed waar ik aan begin. Maar wil gewoon graag horen van de medemens die het ook heeft mee gemaakt van dichtbij wat de ervaringen zijn.\

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:08

gentle1994 schreef:
nou LimaMambo nu weet je het hahahaha
als ik er geen tijd voor had gehad was ik er niet aan begonnen.
en ik besef heel goed waar ik aan begin. Maar wil gewoon graag horen van de medemens die het ook heeft mee gemaakt van dichtbij wat de ervaringen zijn.\

Niet aan begonnen? Het was toch geen geplande dekking? Of toch wel?

Ik heb de nodige ervaring met nestjes, ja. Ik vang wel eens herplaatshonden op en heb er vorig jaar eentje gehad met een verrassinkje in de vorm van 9 pups. Daarnaast ook wel moederloze pups opgevangen, dus ik weet waar ik het over heb. En daarom kan ik je echt maar één ding aanraden: mocht je teefje drachtig blijken te zijn, laat haar dan behandelen. Met het middel Alisin bijvoorbeeld kan een dracht veilig afgebroken worden. Hoe leuk en schattig ik puppies ook vind, als je het goed doet gaat er een heleboel tijd en met een beetje pech ook een heleboel geld in zitten. En dan heb ik het nog niet over de problemen waar je tegenaan kunt lopen als je goede toekomstige eigenaren moet zie te vinden voor de pups. De asielen in zowel binnen- als buitenland zitten vol met allerlei hele leuke hondjes die ook een warm mandje verdienen, dus waarom vermeerderen als je er nu nog iets aan kunt doen? Er is al een overschot aan honden. Fok je een nestje met een bepaald doel, uit op gezondheidsproblemen geteste ouders, dan zul je mij er niet over horen. Maar in dit geval zeg ik: ¨Niet aan beginnen!¨

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:33

Moderatoropmerking:
Kunnen we het wat minder persoonlijk maken? Het maakt de sfeer er niet gezelliger op. Voor dat soort zaken hebben we een pb-knop :)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:43

Je zegt dat de reu verder geen afwijkingen heeft... Kan jij mij vertellen hoe je dat kan zien? Gaat me een hele hoop dierenartskosten in de toekomst schelen denk ik ;)
Even zonder gekheid, een hond kan natuurlijk ook een hartafwijking of iets anders hebben wat niet met het blote oog te zien is maar wel zeer belangrijk om te weten wanneer je aan het fokken bent. Natuurlijk wordt dit misschien een oepsnestje dus heb je dat van te voren niet uit kunnen zoeken.

Als ik jou was zou ik een hele hoop gaan lezen over nestjes (boeken en op internet is ook wel het 1 en ander te vinden) en natuurlijk vragen stellen als je ergens niet aan uit komt.

Succes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:09

een werpkist met lamp is idd heel belangrijk, verder zou ik gaan waken, mocht er dan wat mis gaan dan kan je meteen ingrijpen en de DA bellen.. verder wreven wij de pups warm toen de lamp nog niet aanstond op stage (pups kwamen vrij onverwacht) en bleven we erbij om te kijken hoe het ging en om de pups aan te leggen, te zorgen dat de moeder er niet perongeluk op ging staan enz.
ook is het handig om de pups te wegen vlak na de bevalling, en dat elke dag te doen en bij te houden zodat je kan zien of ze goed groeien. en de kenmerken op te schrijven zodat je weet wie wie is. misschien is het ook handig om iets te maken waar de pups in kunnen als ze bij de moeder weg zijn.
en wat ik zelf wel heel belangrijk vind is dat de pups een karaktertest ondergaan als ze 7 weken oud zijn, zo kan je een geschikt baasje voor ze zoeken. :)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:51

Ik zou in ieder geval als een gek beide hondjes laten checken op een erfelijke afwijkingen door een goede dierenarts. Zeker patella luxatie want dat komt nogal regelmatig voor bij die kleine hondjes (niet alle dierenartsen kunnen dit checken).

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:53

[BB] stout avontuurtje

dit koste het ons tot nu toe
was ook een ongelukje , maar wel een hele dure.... zijn nu bijna al 1100 euro kwijt .

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:52

Mitxa schreef:
Je zegt dat de reu verder geen afwijkingen heeft... Kan jij mij vertellen hoe je dat kan zien? Gaat me een hele hoop dierenartskosten in de toekomst schelen denk ik ;)
Even zonder gekheid, een hond kan natuurlijk ook een hartafwijking of iets anders hebben wat niet met het blote oog te zien is maar wel zeer belangrijk om te weten wanneer je aan het fokken bent. Natuurlijk wordt dit misschien een oepsnestje dus heb je dat van te voren niet uit kunnen zoeken.

Als ik jou was zou ik een hele hoop gaan lezen over nestjes (boeken en op internet is ook wel het 1 en ander te vinden) en natuurlijk vragen stellen als je ergens niet aan uit komt.

Succes....

de reu is overal op nagekeken die heeft al eerder gedekt. (door de da)
het teefje is ook onderzocht met in het voor uitzicht dat ik misschien eens een nestje zou willen van haar. ik ben niet helemaal vreemd mmet nesten maar ik wilde dus graag ervaringen van anderen horen.
en ik ben idd heel veel aan het lezen en ook verschillende da gevraagd. ik wil er gewoon zoveel mogelijk vanaf weten.

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:53

dees_daan schreef:
een werpkist met lamp is idd heel belangrijk, verder zou ik gaan waken, mocht er dan wat mis gaan dan kan je meteen ingrijpen en de DA bellen.. verder wreven wij de pups warm toen de lamp nog niet aanstond op stage (pups kwamen vrij onverwacht) en bleven we erbij om te kijken hoe het ging en om de pups aan te leggen, te zorgen dat de moeder er niet perongeluk op ging staan enz.
ook is het handig om de pups te wegen vlak na de bevalling, en dat elke dag te doen en bij te houden zodat je kan zien of ze goed groeien. en de kenmerken op te schrijven zodat je weet wie wie is. misschien is het ook handig om iets te maken waar de pups in kunnen als ze bij de moeder weg zijn.
en wat ik zelf wel heel belangrijk vind is dat de pups een karaktertest ondergaan als ze 7 weken oud zijn, zo kan je een geschikt baasje voor ze zoeken. :)

dank je voor je reaktie hier kan ik wat mee

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 22:00

ik vraag ervaringen en niet of ik het wel of niet zou moeten doen daar heeft ieder zijn mening over en ik ben daar al lang uit. de kosten maken ook niet uit in mijn geval alleen ben ik erg verbaasd over de prijs verschillen. ik heb vandaag even met een hele goede vriendin die da assistente is er over gehad en het erover gehad zij komt als de hond drachtig blijkt te zijn dus ik heb er dan helemaal een ervaren iemand bij die zelf ook al een paar nesten heeft gehad door de jaren heen