Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lovekoos schreef:ik zou een zogenoemde werpkist aanschaffen met warmte lamp
dat is zowiezo wel belangrijk
je moet alles daarbij goed schoonhouden want pups hebben nog totaal geen weerstand
dus goed je handen wassen en andere honden uit de buurt houden
houd er wel rekening mee dat er een aardig kosten plaatje aan vast zit:
- Dierenarst (inenten)
- Voeding
enz
Ook moet je er echt de tijd voor hebben.
je kunt ze niet halve dagen alleen laten
gentle1994 schreef:nou LimaMambo nu weet je het hahahaha
als ik er geen tijd voor had gehad was ik er niet aan begonnen.
en ik besef heel goed waar ik aan begin. Maar wil gewoon graag horen van de medemens die het ook heeft mee gemaakt van dichtbij wat de ervaringen zijn.\
Mitxa schreef:Je zegt dat de reu verder geen afwijkingen heeft... Kan jij mij vertellen hoe je dat kan zien? Gaat me een hele hoop dierenartskosten in de toekomst schelen denk ik
Even zonder gekheid, een hond kan natuurlijk ook een hartafwijking of iets anders hebben wat niet met het blote oog te zien is maar wel zeer belangrijk om te weten wanneer je aan het fokken bent. Natuurlijk wordt dit misschien een oepsnestje dus heb je dat van te voren niet uit kunnen zoeken.
Als ik jou was zou ik een hele hoop gaan lezen over nestjes (boeken en op internet is ook wel het 1 en ander te vinden) en natuurlijk vragen stellen als je ergens niet aan uit komt.
Succes....
dees_daan schreef:een werpkist met lamp is idd heel belangrijk, verder zou ik gaan waken, mocht er dan wat mis gaan dan kan je meteen ingrijpen en de DA bellen.. verder wreven wij de pups warm toen de lamp nog niet aanstond op stage (pups kwamen vrij onverwacht) en bleven we erbij om te kijken hoe het ging en om de pups aan te leggen, te zorgen dat de moeder er niet perongeluk op ging staan enz.
ook is het handig om de pups te wegen vlak na de bevalling, en dat elke dag te doen en bij te houden zodat je kan zien of ze goed groeien. en de kenmerken op te schrijven zodat je weet wie wie is. misschien is het ook handig om iets te maken waar de pups in kunnen als ze bij de moeder weg zijn.
en wat ik zelf wel heel belangrijk vind is dat de pups een karaktertest ondergaan als ze 7 weken oud zijn, zo kan je een geschikt baasje voor ze zoeken.