konijnensyfilis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

konijnensyfilis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 19:14

Vandaag met mijn nijn van 7 jaar naar de da omdat ik dacht dat ze snot had.
Aangezien de prognose daar niet zo best voor is, baalde ik best wel.
Nu bleek het konijnensyfilis te zijn.
Gelukkig beter te behandelen dan snot.
Ook had ze mijtjes aan haar oren, komt door de verminderde weerstand, de anderen twee hebben er geen last van.
Nou moet ze 5x om de 5 dagen een spuitje duplociline krijgen en ze is behandeld met druppels voor de mijt, ook heb ik de anderen even preventief behandeld tegen mijt.
Dat was weer een mooie rekening :P
Maar wat ik niet snap is hoe ze hieraan komt, het kan alleen via geslachtsgemeenschap of via zogende nijntjes, komen.
Maar de andere zijn gecastreerde mannetjes en zitten er al jaren bij en zij hebben nergens last van.
Hopenlijk wordt ze snel beter.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:47

Niemand die hier verder ervaring mee heeft, ik had er zelf nog nooit van gehoord.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:35

Je konijn heeft het waarschijnlijk van haar moeder gekregen. Een konijn kan langere tijd symptoomloze drager zijn. In tijden van mindere weerstand krijgt hij/zij dan de symptomen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:44

een konijn kan helemaal niet behandeld worden met duplocilline.... daar gaat de darmflora helemaal van kapot

jesito

Re: konijnensyfilis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 09:30

Ze moest antibiotica krijgen en zover mij bekend is iedere antibiotica een aanslag op de darmflora van een konijn.
Duplociline is wel een van de betere antibioticas, maar tevens ook een vrij dure.
Antibiotica is voor niemand een heel gezond medicijn, maar hopelijk komt ze hier goed door heen.
Mijn vorige konijn reageerde ook vrij goed op duplo, die had een vreselijk abces.
Echter moest ik de langzaam gaan stoppen met duplo, omdat de kuur af was en daarna kreeg hij het abces weer, dit konijn heb ik helaas in moeten laten slapen, maar niet door de duplo maar door het abces.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:29

Duplociline schijnt niet blijvend afdoende te zijn tegen konijnensyfilis, na afloop kan het weer terug keren. Wat wel werkt zijn injecties met penicilline. Met nadruk op injecties, penicilline kan bij konijnen alleen gebruikt worden als injecties, anders is het wel zeer gevaarlijk voor ze.
Meerdere dierenartsen en andere deskundige sites hebben deze informatie ook staan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:49

Duplociline is peniciline!!!!
En ze moet dit idd met een spuit geprikt krijgen, op een andere manier gaat het ook niet.