[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:35

Oh hahaha sorry. Wist niet dat jij dat was :Y)
Ik vind het wel lastig hoor allemaal haha. Opeens vele opties! Bij die italiaanse truffelhond zie ik online wel veel angstige beestjes en dat dat per bloedlijn erg verschilt. Dat zou ik dus even uit moeten zoeken. Super bedankt voor alle input iig!

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:37

Ik deel jouw mening hoor skippy,
Wij hebben een stuk of tien doodles gehad en hebben er nu ook nog paar in de groep.
Maar misschien heb ik wel precies mazzel met deze doodles.
Degene die ik dus mee maak zijn zulke leuke en speelse honden .
Vallen enorm in de smaak bij de andere honden in mee te spelen en eigenlijk nooit gedoe met ze.
Ik heb ze graag in de uitlaatservice, zijn echte gangmakers maar ik vind ze juist een stuk minder lomp en onbehouwen als veel labjes.
Als ik op intake ga bij ze tref ik een erg blije hond die na een paar minuten aandacht gewoon weer rustig gaan liggen.
Ik heb zelf geen doodles omdat ik wat meer vd werkhonden ben maar heb het dus echt wel getroffen met de doodles die ik in de uitlaat rond heb lopen.
Ik herken dat extreme gehyper en voedsel allergieën dus niet.
Ik heb klein middenslag en groot rondlopen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:48

@Noox het is ook lastig! Zeker als je toch zeker uitgaat van ongeveer 12 jaar dat je een hond bij je hebt, kleintjes nog langer gemiddeld... Dan wil je niet de verkeerde keuze maken :) Ik ben écht gek met mijn podengo, maar ik weet niet of ik hierna weer een podengo zou kiezen. Heerlijke hond, super lief, maar de jachtdrift had ik toch iets onderschat. Na de spaniel dacht ik 'ach, daar heb ik de jachtdrift óók uit gekregen'. Dat ligt dus bij een spaniel heel anders dan bij een oerhond als de podengo... Hij gaat uiteraard nooit meer weg, maar ik zou bij een volgende hond toch iets minder jachtdrift waarderen :) Sommige dingen merk je gaandeweg pas denk ik. Plus dat wij hier ook wel echt heeeeeeel verleidelijk wonen voor een hond met jachtdrift: 500 meter van het bos... overal vogels en konijnen.

@tinkermuts, mooi, ik ben dus niet de enige die ze zo kent :)
Ik vind eigenlijk de vacht nog het grootste nadeel van de doodles. 4x per jaar naar de trimmer en één keer mee naar de paarden en je moet er toch wel een borstel over halen ivm strootjes, zand, gras, hooi... Maar ja, juist die vacht is wel ook waarom we hem hebben lopen bij mijn ouders... nou hebben wij een curly, héle dichte krullen, beetje afro-effect zeg maar. Bij een wavy fleece, waar de krullen minder dicht zijn, zul je waarschijnlijk meer borstelwerk hebben tegen de klitten, maar valt zand en stro er makkelijker uit. Het heeft allemaal z'n voors en tegens he :)

Werkhonden (en dan bedoel ik collies, herders, rottweilers) passen mij dan weer niet. Jachthonden, ook uit veldlijnen, wel. Met een voorliefde voor spaniels daarin... Was mijn moeder niet allergisch geweest, hadden mijn ouders zelf ook weer voor een spaniel gekozen. Omdat mijn ouders mijn primaire oppas voor de hond zijn, wilde ik een ruwhaar of krulvacht. Uiteindelijk is het een stokhaar geworden, waar echt puur door geluk mijn moeder maar minimaal op reageert. Maar ja, als er eentje naar je toe komt en niet meer weggaat... dan moet die mee he, ongeacht de vacht... ;)

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:59

Ik altijd Rottweilers.
En eerder ook Husky's gehad, tegenovergestelde ve Werkhond met will to please haha.

Idd is de vacht vd Doodle wel bewerkelijk, als ik zie wat ze allemaal tussen hun haar mee naar huis willen nemen als ik ze weg breng.....haha

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:09

Hahaha ik heb dus eigenlijk niks met jachthonden en ook niks met labradors. Eigenlijk heb ik best wel tunnelvisie wbt mijn smaak in hondenrassen. Liever geen jachtinstinct, grote will to please, super graag rond de baas zijn en dan nog beetje leuk eruit zien het liefst ook (voor mij betekent dat vooral wat langer haar maar wel kort op de kop). Ik ben echt gek op de herderhonden. En samojeed vind ik qua looks heel leuk, maar denk niet dat die qua karakter bij mij passen.

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:18

Die laatste heeft nu net echt de Will to please, en net als bij de Husky's heeft een een samojeed nu ook niet echt zoiets , ik wil altijd bij mij baas zijn haha.
Poolhonden zijn geweldig maar je moet wel met ze kunnen leven, over het algemeen zijn het geen uberknuffels, alleen als het hen uitkomt.
Ik ben er echt gek van, heb er vier gehad maar het zijn zeker geen honden voor mensen die graag willen dat ze de hele dag lekker om je heen dartelen.
Dartelen wel maar liefst ook een heeeeeel eind van je af.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:19

Tinkermuts schreef:
Die laatste heeft nu net echt de Will to please, en net als bij de Husky's heeft een een samojeed nu ook niet echt zoiets , ik wil altijd bij mij baas zijn haha.
Poolhonden zijn geweldig maar je moet wel met ze kunnen leven, over het algemeen zijn het geen uberknuffels, alleen als het hen uitkomt.
Ik ben er echt gek van, heb er vier gehad maar het zijn zeker geen honden voor mensen die graag willen dat ze de hele dag lekker om je heen dartelen.
Dartelen wel maar liefst ook een heeeeeel eind van je af.


Nee klopt daarom schreef ik ook dat ik denk dat ze qua karakter niet bij mij passen :) maar mooi vind ik ze wel!

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:23

Hier lopen een paar lagottos die erg leuk zijn en sociaal naar alles. Nu weet ik niet precies hoe het zit met de vacht

Ik wil zelf nooit meer anders als poolhonden dat is echt mijn ras heerlijk <3

Persoonlijk haal ik meer voldoening uit het goed trainen van een Poolhond dan van een hond met een enorme Will to please, ik zou dus ook nooit meer een border collie nemen. Ben gek op hem hoor maar zijn 24/7 plakken is bloedirritant

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:42

Ik houd echt van poolhonden en hun karakter, daarom ook vier gehad, denk dat er in de toekomst ook wel weer 1 of meer komen.
Heb daar ook op een heel aardig GG niveau mee getraind en ook met twee wat agility wedstrijden gelopen.
Had altijd wel de lachers op m'n hand omdat ik met een pooltje kwam maar als ze er zin in hadden kwamen ze heel leuk mee.
Maarrrrrrr ik vind het ook heerlijk nu om een hond te hebben die echt verschrikkelijk graag voor mij wil werken, vaak bekers mee mag slepen en heerlijk aan me plakt,
Ook zo fijn dat ie gewoon los naast m'n paard mee kan en echt langst ieder schaap en konijn loopt omdat ie bij mij wil blijven. Minder positief is dat het een HR ras is waar toch best nadelen aan kleven.
Twee heel erg uitersten maar ik houd echt van beiden.
Heb dus ook heel lang beide rassen gehad maar dat word me nu gewoon wat teveel, ben ook geen 18 meer haha.

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:45

En hier heeft mijn akita net een enorme Will to please. Is ook echt een hond die graag geknuffeld wordt en waar menig persoon in slaap valt terwijl ze haar aaien. Uren achter elkaar.

Hiermee aangevend, het individu kan veel wisselen en het belangrijkste is de klik die je hebt met het ras. Ik kan moeilijker een herder trainen dan een krulstaart, terwijl de meeste hondenscholen je zo snel mogelijk willen zien vertrekken met je rasgroep 5 honden.

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:50

Dat is zo, er zitten natuurlijk altijd uitzonderingen bij, maar ik denk dat de ras eigenschappen zoals ze vaak omschreven of verteld worden wel beetje een richtlijn is om te kijken of je kan leven en om kan gaan met deze eigenschappen.
Overigens heb ik gelukkig altijd bij clubs getraind waar ze het geweldig vonden dat ik met m'n pooltjes zoveel bereikte en waar ze geen vooroordelen hadden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:54

Ik heb met mijn podengo zéker vier hondenscholen aangeschreven, en zeker drie zeiden 'daar beginnen we niet aan'. De ander was de hondenschool waar we uiteindelijk beginners en gevorderden 1 met succes afgelegd hebben op basis van clicker training. Helaas boden die geen behendigheid aan. Ben voor behendigheid toen naar een andere school gegaan, en die vonden dat we eerst opnieuw beginners moesten doen, omdat mijn hond te actief was. Tjah, keurig stilzitten en uren wachten, dat gaat hij dus niet doen. Vriendelijk voor bedankt en ben er niet heen gegaan. Ik wil namelijk juist NIET dat mijn hond uren moet stilzitten kijkend naar andere honden. Hij wil bewegen en spelen.

Inderdaad ook een rasgroep 5 hond. Ze zien je vaak liever gaan dan komen :)

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:01

Die ervaring heb ik dus echt niet hier in de omgeving, als je ziet wat er allemaal loopt bij de club waar ik nu zit,daar zijn de werkhonden juist in de minderheid.
Ik heb in het verleden bij drie andere clubs getraind, allen wel kynologen verenigingen, maar ook daar waren ze van harte welkom en zeer veel diversiteit aan rassen.
Gelukkig heb ik dus niet zulke kortzichtige clubs om me heen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:06

@tinkermuts het is eigenlijk ook te zot voor woorden dat ze iedereen stimuleren om vooral cursussen te volgen met honden, en dan vervolgens te zeggen 'maar déze niet hoor'.
En toch gebeurt het :) Ik zat uiteindelijk in een 'klasje' met mijn podengo, een getraumatiseerde hond uit curacao, een golden retriever en een groepje doodles. En dat was gezellig, positief ook, dus ik heb er weinig hinder van gehad dat de andere clubs ons niet wilden :)

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:09

Ik geloof je gelijk hoor.
Ik heb het een x gehad toen ik een GG examen moest doen bij een andere club met mijn Rottweiler, trainde toen nog IPO,
Werd gezegd dat ze even moesten kijken of zo'n IPO hond wel ging in de groep omdat ze meestal toch wel agressief zijn.....nu is mijn rottie best pittig maar hij luistert ook perfect, dus gaat nooit naar een ander.
Dus wat proef meegedraaid, twee rijdende honden op hem IPV iets wat andersom gebeurde van zijn kant en als kers op de taart mocht ook de beker mee naar huis haha.
Dat was dus een club die niet zo op HR en IPO honden zat te wachten.
Het is zo jammer, juist de wat pittigere of moeilijkere trainbare honden is het zo belangrijk voor om met een cursus mee te laten doen.
Waar ik nu train loopt echt van alles en word per hond gekeken wat goed werkt, ook mag je zelf aangegeven wat je denkt dat wel of niet handig is bij je hond en als er even aandacht voor 1 persoon/hond is dan heb je de gelegenheid om zelf wat oefeningen te doen met je hond.
Ik sta dus eigenlijk nooit te nietsen gelukkig.
Er is dan toch best wel vraag naar goede clubs die alle rassen een gelijke kans geeft als ik het zo lees.
Ik vind het vooral belangrijk dat je leuk bezig bent met je hond en het samen naar je zin hebt en daar zou bij de clubs ook wat meer focus op moeten liggen.
Daarnaast hebben we ook een paar wedstrijd groepjes voor degene die wat serieuzer door willen .

Nou,ik ga lekker oftopic hè.
Maar ik hoop dat er wat leuke krullen honden bijzitten om eens te kijken of dat passend is bij jullie.

MyWishMax

Berichten: 25451
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:25

Ik heb juist weer de ervaring dat ik met mijn herder 'weggestuurd' werd. Die was te lastig en konden ze niet mee overweg op normale verenigingen. Ook op de IPO verenigingen heel veel herders gehad die weggestuurd waren, omdat ze onhandelbaar waren volgens de kynologenclubs... Dat waren dan clubs die bij elke hond precies dezelfde manier van trainen wilde aanhouden. Ik vind het zo bizar dat je zulke verhalen vaak hoort. Het ene ras is niet welkom omdat ze toch niet leren (?), de andere is weer te lastig, de ander HR ras en dus agresssief.

Mijn ervaring is trouwens wel 1e hand, in wat ik tegenkom hier. Dat zijn grote maat doodles, maar ik moet erbij zeggen dat dat ook honden zijn die bij onervaren gezinnen zitten en allemaal vroeg gecastreerd zijn. De vroeggecastreerde vind ik ook bij ervaren mensen niet zo prettig, haha. De kleinere maatjes ken ik er maar 1 van en die heb ik maar 2 keer gezien als pup. Kan ik niet over oordelen dus, behalve dat die enorm schattig was :')

Die had trouwens een beetje lossige vacht? Heel zacht, geen echte krullen, maar eerder een soort slag. Wat is dat dan voor vacht?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:33

MyWishMax schreef:
Ik heb juist weer de ervaring dat ik met mijn herder 'weggestuurd' werd. Die was te lastig en konden ze niet mee overweg op normale verenigingen. Ook op de IPO verenigingen heel veel herders gehad die weggestuurd waren, omdat ze onhandelbaar waren volgens de kynologenclubs... Dat waren dan clubs die bij elke hond precies dezelfde manier van trainen wilde aanhouden. Ik vind het zo bizar dat je zulke verhalen vaak hoort. Het ene ras is niet welkom omdat ze toch niet leren (?), de andere is weer te lastig, de ander HR ras en dus agresssief.

Mijn ervaring is trouwens wel 1e hand, in wat ik tegenkom hier. Dat zijn grote maat doodles, maar ik moet erbij zeggen dat dat ook honden zijn die bij onervaren gezinnen zitten en allemaal vroeg gecastreerd zijn. De vroeggecastreerde vind ik ook bij ervaren mensen niet zo prettig, haha. De kleinere maatjes ken ik er maar 1 van en die heb ik maar 2 keer gezien als pup. Kan ik niet over oordelen dus, behalve dat die enorm schattig was :')

Die had trouwens een beetje lossige vacht? Heel zacht, geen echte krullen, maar eerder een soort slag. Wat is dat dan voor vacht?


Die 'zachte' vacht is wavy fleece/ fleece. Voelt heel fijn aan he? :)

Vroeg castreren is inderdaad een no-go. Wij hebben met 13 maanden gecastreerd, niet zoals bij sommige fokkers gebeurt al 'in het nest'. Zal ook véél schelen in het vervolg gedrag.

MyWishMax

Berichten: 25451
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:41

Enorm fijne vacht ja! Ik vond het ook mooi zoals het bij die pup was, wat langer en gewoon lekker rommelig haha.
Ja, een hond van 60+cm en bijbehorende kilo's die zich gedraagt als een pup vonden zowel mijn honden als ik echt niet prettig. :') Bij die honden kwam de betonblok labrador kant allemaal heel erg duidelijk naar voren qua karakter.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:55

Mijn ervaring is ook eerste hand, de "echte" Australische Doodles, midden maat. Werden met zes weken gecastreerd.

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:06

Hallo, in de toekomst wil ik heel graag zelf een hond. Ik woon nog thuis waardoor een extra hond geen optie is. Ik werk parttime en zal dit ook blijven doen ivm gezondheids redenen. Ik zou graag horen welk ras jullie bij mij in gedachten hebben.. Een chihuahua vind ik veel te klein en een golden retriever eigelijk al te groot. De hond zal 3 tot 4 x in de week mee gaan naar het bos en verder 3 tot 4 x per dag een wandeling die kan variëren van 15 tot 45 minuten. De hond moet vriendelijk zijn en baasgericht maar niet zo als een bordercollie die zijn mij te dwangmatig... Ik ben bereid om naar de hondenschool te gaan en ben bekend met diverse hondenrassen door mijn werk. Ik ben consequent in de opvoeding met de hond. Verder ben ik bereid om de hond ook geestelijk moe te maken doormiddel van een snuffelmat of iets dergelijks. Ook zou ik met de hond willen fietsen voor nog wat extra beweging.. Mits de hond oud genoeg is natuurlijk. Hij mag jachtinstinkt hebben maar dit moet wel te controleren zijn... Ik ben benieuwd! Brand los :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:01

Je kan heel veel kanten op, maar eerste wat in mij opkomt is een heidewachtel. Enige is: ze hebben erg veel energie. Weet niet of je ze genoeg beweging kan geven? Wellicht met het fietsen erbij wel.
Wat voor uiterlijk zoek je, of is dat niet van belang?


Afbeelding

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:17

je info is nogal breed, maar zoals ik er uit kan opmaken is ook een heidewachtel al te groot.
wat denk je van een duck tolling retriever?

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:33

Heidewachtel en zeker een teef vind ik nog gaan. Toller vind ik ook leuk maar ben inderdaad bang dat beide rassen net wat te actief zijn

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:43

Nikass schreef:
Je kan heel veel kanten op, maar eerste wat in mij opkomt is een heidewachtel. Enige is: ze hebben erg veel energie. Weet niet of je ze genoeg beweging kan geven? Wellicht met het fietsen erbij wel.
Wat voor uiterlijk zoek je, of is dat niet van belang?


[ [url=m/0k3AVb.png]Afbeelding[/url] ]



Uiterlijk is niet van belang. Vacht verzorging maakt ook niet uit

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:30

Okee... Een middenslag schnauzer?

Klopt qua maat, zijn wat rustiger, en niet moeilijk op te voeden.