[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25486
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:53

Mijn reu heeft ook veel drift en ik ben met wel veel meer honden in aanraking gekomen met veel drift vanwege de sport die ik deed(rottweilers, mechelaars, dobers, bouvier en heel veel DH bijvoorbeeld), maar dat is wel anders dan bij de staffies/pittbulls enzovoorts die ik ken. Op een andere manier.

Herders ken ik weer niet als zenuwachtig, ja sommige belgische herders wel ja. Daarom passen die weer niet bij mij _O- Maar het kunnen wel echt rotzakken zijn, alleen al omdat ze nogal graag alles regelen op hun manier. Daarom raad ik ze altijd af bij mensen die op een losloopveldje willen lopen of op een drukke zonnige dag in het bos.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:02

Herdershonden zou ik ook niet uitkiezen, die hebben echt werk nodig en dat zit niet in mij om de hele dagen mijn hond opdrachten te geven en maar te bedenken hoe ik hen mentaal kan blijven uitdagen.
Ik ga liever de energie mentaal en fysiek combineren door wandelen / hardlopen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:03

@pinkprincess precies dat ja! Ik háát taakjes verzinnen. Verzin lekker zelf een taakje joh... :+ (ja, ik heb naast een podengo dus een haflinger. Eigenwijs is ook wijs is ons gezamenlijke levensmotto)

MyWishMax

Berichten: 25486
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:06

Ik heb werklijnen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hele dagen opdrachten te geven, hoor.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:07

Skippy01 schreef:
@pinkprincess precies dat ja! Ik háát taakjes verzinnen. Verzin lekker zelf een taakje joh... :+ (ja, ik heb naast een podengo dus een haflinger. Eigenwijs is ook wijs is ons gezamenlijke levensmotto)



Haha ja echt he!! Ik wil gewoon een hond die lekker met het gezin wil zijn en heerlijk geniet van de
de rust en de natuur en geen ''poespas'' aan zit... gewoon doen, dan zijn we al gek genoeg.
En graag een beetje stabiel, rust en krachtig in energie.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:11

MyWishMax schreef:
Ik heb werklijnen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hele dagen opdrachten te geven, hoor.


Ik denk dat jij hiervoor ook een geschikt persoon bent :)
En de werklijnen op jouw energie afstemt met je honden. Dit zit dus niet in mij om echt te ''werken'' met mijn hond. Ik zie partnerschap op werk gebied of privé ook als een verschil, zo ook met honden.
Ik denk dat een Herdershond echt werk nodig heeft.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:54

MyWishMax schreef:
Ik heb werklijnen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hele dagen opdrachten te geven, hoor.

nou indd.. juist niet! ze moeten ook leren om zichzelf bezig te houden.

daag ze buiten mentaal genoeg uit, en dan is er niks aan de hand. mijn mechelaar is nog beter in bankhangen dan ik.... en dat zegt wat.

Tinkermuts

Berichten: 9393
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:11

Ik deel dat ook hoor, ik heb een Rottweiler uit een werklijn, en in huis is het echt een slaapkop hoor.
Buiten en met trainen wel heerlijk actief, maar een paar dagen gewoon lekker niets doen en vooral knuffelen vind ie ook top.
En hij kan zichzelf ook prima entertainen hoor.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:20

Mijn Spaanse is ook van de kussens en kleedjes en ze kan ook op heel veel plekken loslopen (sowieso alle losloopgebieden)
Ze gaat als ze de kans krijgt wel achter hazen en katten aan. Tegen katten durft ze alleen niks, dus als die blijven zitten dan gaat ze er maar een beetje bij staan blaffen. In mijn buurt komen we gelukkig nauwelijks katten tegen.
Ze gaat niet achter vogels aan.
Ze komt ook (vrij snel) terug.

Mijn reu is een werkhond, maar veel opdrachten krijgt hij niet van mij.
De uitdaging moet juist erg gedoseerd worden, anders raakt hij over zijn theewater. :)
Mijn reu kan ook prima loslopen in (drukke) losloopgebieden trouwens.

MyWishMax

Berichten: 25486
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:30

Ja, juist gedoseerd en leren om rust te pakken. Niet altijd makkelijk, maar nu slaapt alles hier binnen, zelfs op rustige/luie dagen. :') Hoewel mijn teef eerder een podje is qua karakter als ik jullie verhalen vergelijk met een normale herder.

Mijn reu kan weer niet los lopen in drukke gebieden. Nou ja, hij kan het wel, maar we lopen dan allebei niet op ons gemak. Hij wil geen contact, loopt lekker met bal in zijn bek te snuffelen in mijn buurt. Kennismaken zal hij ontwijken, maar als het beleefd gebeurt is het geen probleem. Maar bij een hond die meteen zijn persoonlijke ruimte in knalt heb ik een hond die er meteen een flinke correctie tegen aan gooit, net zo hevig als die kennismaking. Daar krijg je altijd commentaar op, dus ik ontwijk het liever. Oke en hij klikt niet met elke reu. Is geen vechter van zichzelf, ontwijkt het, maar als degene die kennis komt maken een reu is die komt patsen komt er wel spanning bij. Hij duikt er niet als eerste op, maar laat ook niet over zich heen lopen.

De teef is sociaal gehandicapt en weet niet wat luisteren is, die loopt dus helaas vast. Tot zover de braaf luisterende herder O:)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:20

Hahaha :)

Mijn reu is een open boek, hij is zeker geïnteresseerd in andere honden, en ik let daarom wel op hem, want hij klikt ook niet met elke reu. Daarom zijn we wel aan het wandelen, en hangen we niet op een veldje. In beweging blijven geeft mijn hond de ruimte om kennis te maken, maar ook te ontwijken als hij dat wil.
Als ik spanning zie bij een andere hond dan roep ik hem bij voorbaat.
Zelfs bij een loops teefje komt hij terug (dan moet ik wel iets meer aandringen ;) )

MyWishMax

Berichten: 25486
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:09

Ik ben wat dat betreft echt verwend. Reu heeft in huis geleefd met 2 teven en natuurlijk reageerde hij er op als ze loops waren, maar hoefden maar 3 of 4 dagen uit elkaar. Hij reageert niet op teven uit de buurt die loops zijn, niet op teven die we tegenkomen en loops zijn. Oke, dekrijp kruipt hij natuurlijk wel op, maar met tegenkomen luistert hij gewoon braaf. Blijft ook nog eens normaal eten. Ook met trainen altijd gewoon samen met loopse en zelfs dekrijpe teven moeten lopen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:47

Mijn reu kan wel erg verliefd zijn. Maar uit het oog is uit het hart _O-

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:28

Nikass schreef:
Mijn reu kan wel erg verliefd zijn. Maar uit het oog is uit het hart _O-

Geldt ook voor mijn hengst hoor :') eenmaal de deur door en hij is het alweer vergeten :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33869
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:05

Zag deze voorbij komen op facebook, vond het nuttig om hem even hier te delen! :D

Afbeelding

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:20

Ik ben het er maar gedeeltelijk mee eens. Helaas is "geen stambomen" niet altijd waar en "geeft geen garantie" zelden waar. Juist het bieden van garantie is iets dat je heel vaak hoort bij broodfokkers, hoe dat dan later uitgewerkt wordt is een ander verhaal, maar dat is niet wat je in eerste instantie hoort.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:27

Hoi allemaal,

Ik zoek een hondenras dat bij mijn situatie past, maar helaas zijn er volgens mij maar weinig die kunnen. Ik zal mijn ‘eisenlijstje’ en situatie eens omschrijven.

- de hond moet anti allergeen zijn... (ik weet dat geen enkele hond helemaal anti allergeen is, maar mijn moeder is allergisch en we zullen langs fokkers gaan en dit vertellen, vragen of er een mogelijkheid is om vaak langs te komen om te kijken of mijn moeder last krijgt etc)
- ik hou van (zeer) baasgerichte honden die graag samen dingen ondernemen maar ook een uitknop hebben (border collie, duitse herder etc maar die zijn helaas niet geschikt voor mijn moeder)
- ik zoek een middenmaatje, 40-45 cm omdat ik er veel mee in de trein wil reizen. Hij zal meegaan naar school dus ook makkelijk in een lokaal moeten passen

Verder wil ik gewoon 3x per dag hem uitlaten, regelmatig met de auto naar het grote bos maar in de buurt zijn er ook parkjes etc. Agility en uberhaupt gehoorzaamheidscursussen lijken me super leuk.

Welk ras denken jullie aan? Alle anti allergene honden die ik heb gezien online zijn redelijk onafhankelijk... Labradoodle of goldendoodle lijkt me nog het dichtst bij komen maar de enorme wachtlijsten en vanwege populariteit kans op doorfokproblemen maken me toch een beetje voorzichtig.

MyWishMax

Berichten: 25486
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:31

Een gewone poedel? En dan niet de koningspoedel, maar een kleiner maatje. Of een waterhond, hoe heten ze ook alweer... Volgens mij hebben die hetzelfde type vacht.

Bij een labradoodle of goldendoodle moet je juist enorm opletten of ze wel de juiste vacht hebben. Niet elke kruising is namelijk hypo allergeen en er zit best verschil in de vachten, ook qua onderhoud.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:38

Daar voldoen best veel honden aan...
Labradoodle en goldendoodle zijn momenteel de bekendste natuurlijk.
Maar de gewone poedel middenslag, de portugese waterhond, spaanse waterhond, lagotto romagnolo (hoewel die iets minder sociaal zijn begrijp ik), barbet... en dan zijn er nog honden zoals de bedlington terrier (je moet ervan houden, ik zou ze zelf in elk geval niet in de traditionele coupe knippen), de irish soft coated wheaten terrier gaat bij veel mensen ook goed.
In de kleinere maten heb je dan nog de hondjes zoals de havanezer en bichons, de tibetaanse terrier...

En dan een kwestie van karakters vergelijken :)

Bij de doodles zul je een curly of curly fleece moeten hebben als je allergie wilt beperken. Mijn ouders hebben een australian labradoodle, middenslag, curly coated. Moeder heeft er in het geheel geen last van. Terwijl ze bij onze spaniel 9 jaar medicatie heeft ingenomen, elke dag.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:46

Ik heb het zelf niet zo met de terriers... En voor wat ik las zijn de bichon en andere waterhonden en poedel enzo best eigengereid? Is dat niet zo?
Edit: ik had idd ook al gekeken en volgens mij zou een F1b labradoodle of goldendoodle wel passen qua allergie omdat die 75% poedel is, maar omdat ik had gelezen dat poedels redelijk eigengereid zijn en minder will to please wist ik niet zeker of dat nou de perfecte match zou zijn.

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:52

Ikzelf vind de doodle kruisingen erg druk. De poedels zijn gegarandeerd van hun vacht en zijn stabieler in karakter.

Wetterhoun kan je ook nog eens naar kijken?

Overigens betekend de anti allergeen vacht echt niet dat hij zo anti allergeen is! Ikzelf ben ook enorm allergisch voor honden, maar voor eigen honden heb ik geen medicatie nodig. ( straathond, akita, shiba )

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:18

Karakter blijft een persoonlijk iets. Ik vind de meesten niet zo eigengereid. Heb zelf een podengo, dát is eigengereid. Daar is een teckel, terrier of waterhond niets bij... maar dan zit er nog enorm verschil tussen diverse terriers bijvoorbeeld ook... en tussen de waterhonden ook, waarbij de lagotto dus bekend staat als de meest eigengereide voor zover ik weet. De andere drie (portugees, spaans en barbet) zijn denk ik wel redelijk 'gelijk'
Je zou ook naar een Ierse waterspaniel kunnen kijken. Ook een waterhond, uit de spanielfamilie. Veel zachter dan spaniels bestaat er voor mij niet, maar echt slaafs gehoorzaam krijg je natuurlijk pas bij types border collie enzo... Net wat je wil.

Een podengo zoals ik heb laat ik écht niet loslopen. Mijn vroegere spaniel (engelse springer) liep overal los en deed niks geks, ging ook niet ver weg. Dat vind ik al genoeg gehoorzaam eigenlijk. Ik hoef juist absoluut niet slaafs gehoorzaam zoals een border collie. Zou knettergek worden...

Zoe_97

Berichten: 9464
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:24

doodles zijn gewoon veredelde kruisingen. Ik geef les op ene hondenschool en het zijn doorgeslagen stuiterballen waar vaak amper tot door te dringen zijn.
Een poedel is net een heel erg baasgerichte hond die graag werkt met zijn baas. Ze zijn een stukje rustiger dan een border collie, maar ze kunnen zeker op hoog niveau meedraaien in de sport.
Elke rasgroep heeft wel honden met een hypoalergene vacht. je hebt de waterhonden (spaanse, portugeese en frnase bijvorbeeld), je hebt de bedlington terrier (nogal speciaal uiterlijk).
Maar ok de vaak vergeten honden uit hongarije de puli en de pumi en de komodor vallen met hun vachten hieronder. (de hebben dezelfde vacht van ene poedel, maar bij deze rassen laten ze ze groeien aardoor het dreads worden, als je ene poedel zou laten groeien krijg je dezelfde vacht)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:27

Zoe_97 schreef:
doodles zijn gewoon veredelde kruisingen. Ik geef les op ene hondenschool en het zijn doorgeslagen stuiterballen waar vaak amper tot door te dringen zijn.
Een poedel is net een heel erg baasgerichte hond die graag werkt met zijn baas. Ze zijn een stukje rustiger dan een border collie, maar ze kunnen zeker op hoog niveau meedraaien in de sport.
Elke rasgroep heeft wel honden met een hypoalergene vacht. je hebt de waterhonden (spaanse, portugeese en frnase bijvorbeeld), je hebt de bedlington terrier (nogal speciaal uiterlijk).
Maar ok de vaak vergeten honden uit hongarije de puli en de pumi en de komodor vallen met hun vachten hieronder. (de hebben dezelfde vacht van ene poedel, maar bij deze rassen laten ze ze groeien aardoor het dreads worden, als je ene poedel zou laten groeien krijg je dezelfde vacht)


Ahh, arme doodletjes! Ze zijn druk, maar doorgeslagen stuiterbal zou ik de onze niet willen noemen hoor... Hij is even héél blij als je er bent. En vijf minuten later ligt hij in zn mand te slapen of speelt hij met zn speeltjes, geheel zelfstandig. Zo was hij op cursus ook: hij deed zn best en daarna was hij bekaf.
Zijn volle zusje woont bij vrienden en is ook zo en een vriendin heeft er nu ook eentje: zelfde verhaal.

Máár dan moet ik wel zeggen: wij hebben alledrie middenmaatjes, met een hoger aandeel spaniel erin dan labrador... (nl labrador, poedel, engelse cocker, amerikaanse cocker, ierse waterspaniel en curly coated retriever zit erin - jep een kruising uiteindelijk, maar zo zijn een hoop rassen uiteindelijk ontstaan...) dat zal wellicht flink schelen.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:06

Skippy01 schreef:
Zoe_97 schreef:
doodles zijn gewoon veredelde kruisingen. Ik geef les op ene hondenschool en het zijn doorgeslagen stuiterballen waar vaak amper tot door te dringen zijn.
Een poedel is net een heel erg baasgerichte hond die graag werkt met zijn baas. Ze zijn een stukje rustiger dan een border collie, maar ze kunnen zeker op hoog niveau meedraaien in de sport.
Elke rasgroep heeft wel honden met een hypoalergene vacht. je hebt de waterhonden (spaanse, portugeese en frnase bijvorbeeld), je hebt de bedlington terrier (nogal speciaal uiterlijk).
Maar ok de vaak vergeten honden uit hongarije de puli en de pumi en de komodor vallen met hun vachten hieronder. (de hebben dezelfde vacht van ene poedel, maar bij deze rassen laten ze ze groeien aardoor het dreads worden, als je ene poedel zou laten groeien krijg je dezelfde vacht)


Ahh, arme doodletjes! Ze zijn druk, maar doorgeslagen stuiterbal zou ik de onze niet willen noemen hoor... Hij is even héél blij als je er bent. En vijf minuten later ligt hij in zn mand te slapen of speelt hij met zn speeltjes, geheel zelfstandig. Zo was hij op cursus ook: hij deed zn best en daarna was hij bekaf.
Zijn volle zusje woont bij vrienden en is ook zo en een vriendin heeft er nu ook eentje: zelfde verhaal.

Máár dan moet ik wel zeggen: wij hebben alledrie middenmaatjes, met een hoger aandeel spaniel erin dan labrador... (nl labrador, poedel, engelse cocker, amerikaanse cocker, ierse waterspaniel en curly coated retriever zit erin - jep een kruising uiteindelijk, maar zo zijn een hoop rassen uiteindelijk ontstaan...) dat zal wellicht flink schelen.


Welke fokker heb jij deze honden vandaan? (Mag ook in pb). Klinkt wel als de moeite waard om te bekijken.

Poedels zijn inderdaad een optie, maar ik vind de koppies van de doodles wel echt stukken leuker en hun vacht ziet er ook anders uit. En ze hebben van die lange snuiten. Maar is inderdaad wel betere garantie dus ook hier zal ik naar kijken.
Zijn die portugese waterhonden etc ook in middenslag te krijgen? Ik zie vooral 50-55 cm hoog en ik zoek wel echt een slag kleiner. Zeker omdat die het liefst in de trein nog op schoot past (scheelt weer 3 euro per dag :+ )