[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:27

Kuggur schreef:
Mizora schreef:
Middenslag poedel. Wel goed naar de offerdieren kijken of ze stabiel zijn, maar dan voldoet het helemaal. Een kleine grote poedel (45-50cm) kan ook, maar daar is helemaal slecht aan te komen. Mijn middenslag poedels zijn 6.5kg bij 35cm en 10.5kg bij 40cm.

Offerdieren?! Wat doe je met die arme poedels?

:')
ik vermoed dat ze ouderdieren bedoeld, maar ik gok dat jij dat ook wel bedacht had

Tinkermuts

Berichten: 9392
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:28

Haha ik hou van dat soort schrijfvoutjes

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:35

Wij zijn ook op zoek naar een hond, ben benieuwd wat jullie suggestie is, want wij komen er niet echt uit :).
Wij zijn een jong stel, wonende in een rijtjeshuis (kleine eengezinswoning) met tuin (gemiddelde grootte). Hond zal niet veel alleen thuis zijn, het is de bedoeling dat ie mee gaat met mijn vriend naar zijn werk. Verder trekken wij er regelmatig op uit. Hond moet niet te veel energie hebben en ook niet te groot, gezien de grootte vaan het huis. Denk aan maatje labrador max. Verder voorkeur voor een stoere, speelse hond. Mag ook ontdeugend zijn. Qua uiterlijk spreekt een langharige hond aan met een niet al te spitse snuit, zoals Bernarsennen, Samoyed, Golden Retriever, maar dan het liefste een ras dat je niet te veel ziet! Ik heb zelf hiervoor een Amerikaanse Cocker Spaniel gehad, waar we beiden helemaal weg van zijn, maar we willen liever een grotere hond.

Ben benieuwd! :)

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:09

Bedankt tot zover :)

De field spaniel vind ik echt heel lelijk sorry :') die haren en oren enzo zijn wel leuk maar de bouw klopt niet helemaal naar mijn idee.

Een poedel zou ik echt nooit aan gedacht hebben, maar de beschrijvingen die ik lees komen precies overeen met wat ik zoek! Ik had er een beetje suf beeld van, maar kunnen ze wel zo'n eind mee naast de fiets en een poosje alleen thuis zitten?

Zelf dacht ik ook nog aan een kleine Australian shepperd, zou dat ook passen?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:52

Anniick schreef:
Wij zijn ook op zoek naar een hond, ben benieuwd wat jullie suggestie is, want wij komen er niet echt uit :).
Wij zijn een jong stel, wonende in een rijtjeshuis (kleine eengezinswoning) met tuin (gemiddelde grootte). Hond zal niet veel alleen thuis zijn, het is de bedoeling dat ie mee gaat met mijn vriend naar zijn werk. Verder trekken wij er regelmatig op uit. Hond moet niet te veel energie hebben en ook niet te groot, gezien de grootte vaan het huis. Denk aan maatje labrador max. Verder voorkeur voor een stoere, speelse hond. Mag ook ontdeugend zijn. Qua uiterlijk spreekt een langharige hond aan met een niet al te spitse snuit, zoals Bernarsennen, Samoyed, Golden Retriever, maar dan het liefste een ras dat je niet te veel ziet! Ik heb zelf hiervoor een Amerikaanse Cocker Spaniel gehad, waar we beiden helemaal weg van zijn, maar we willen liever een grotere hond.

Ben benieuwd! :)


Grand basset griffon vendéen (of toch nog iets te klein)
Of een Softcoated wheaten terriër?

Suus19: sorry, dat wist ik niet ;)

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:20

Anniick schreef:
Wij zijn ook op zoek naar een hond, ben benieuwd wat jullie suggestie is, want wij komen er niet echt uit :).
Wij zijn een jong stel, wonende in een rijtjeshuis (kleine eengezinswoning) met tuin (gemiddelde grootte). Hond zal niet veel alleen thuis zijn, het is de bedoeling dat ie mee gaat met mijn vriend naar zijn werk. Verder trekken wij er regelmatig op uit. Hond moet niet te veel energie hebben en ook niet te groot, gezien de grootte vaan het huis. Denk aan maatje labrador max. Verder voorkeur voor een stoere, speelse hond. Mag ook ontdeugend zijn. Qua uiterlijk spreekt een langharige hond aan met een niet al te spitse snuit, zoals Bernarsennen, Samoyed, Golden Retriever, maar dan het liefste een ras dat je niet te veel ziet! Ik heb zelf hiervoor een Amerikaanse Cocker Spaniel gehad, waar we beiden helemaal weg van zijn, maar we willen liever een grotere hond.

Ben benieuwd! :)


Ik dacht gelijk aan een finse lappenhond, je Ziet ze niet veel en zijn echt geweldige dieren <3 en heel goed trainbaar :j

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:32

Nikass maakt niet uit hoor kon je ook niet weten. Iedere suggestie is welkom :)

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:55

_suus19_ schreef:
Bedankt tot zover :)

De field spaniel vind ik echt heel lelijk sorry :') die haren en oren enzo zijn wel leuk maar de bouw klopt niet helemaal naar mijn idee.

Een poedel zou ik echt nooit aan gedacht hebben, maar de beschrijvingen die ik lees komen precies overeen met wat ik zoek! Ik had er een beetje suf beeld van, maar kunnen ze wel zo'n eind mee naast de fiets en een poosje alleen thuis zitten?

Zelf dacht ik ook nog aan een kleine Australian shepperd, zou dat ook passen?


Alleen thuis zitten geen probleem, mits direct aangeleerd (opgebouwd uiteraard).

Fietsen rustig opbouwen maar ook geen probleem, het zijn atletische honden met veel pootlengte voor hun gewicht. Ik heb een tijdje met 1 van mijn poedels gefietst en 5 km was ook met nauwelijks training geen probleem

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:04

Suus, een poedel lijkt mij inderdaad ook goed passen. Je zou ook in de spaniel groepen kunnen kijken zoals een springer spaniel.
In hoeverre ben je op zoek naar gewoon een leuke hond of echt een hobby? Mocht je namelijk wat meer op zoek zijn naar werkhonden types dan zou je eventueel kunnen kijken naar de korthaar collie of zoals je zelf dus al voorstelt een (mini) Aussie.

Anniick, ik dacht grappig genoeg ook meteen aan de Finse lappenhond. Ondanks dat ze niet veel voorkomen zijn ze wel 'verkrijgbaar', je hoeft ze dus niet uit Finland oid te halen :')
Wat vind je van de schapendoes? In Nederland wat vaker voorkomend maar alsnog een leuke, aparte verschijning.

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:08

Wat een dotjes die Finse Lappenhond! die kende ik nog niet... thanks!

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:15

Anniick schreef:
Wat een dotjes die Finse Lappenhond! die kende ik nog niet... thanks!

Ze blaffen wel veel...

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:23

Mizora en Kaus bedankt :)

Ik twijfel erg of een werkhond iets voor mij is. Vandaar ook mijn post in dit topic. Ze spreken me erg aan (een aussie en border collie zijn de eerste waar ik aan dacht) en ik neem geen hond om alleen te knuffelen, daar heb ik al katten voor. Dus lekker energiek is prima en ik wil ze ook uitdagen en er mee werken, maar ik heb ook 4 paarden en een baan, dus er zullen dagen met minder tijd zijn, zeker in de winter.
Is een aussie of collie gelukkig als ik eens een week heb met 3 dagen weinig beweging?
Ik stel zo'n dag me als volgt voor:
6.30 mee naar de paarden met de auto, hier half uurtje los lopen, plus half uurtje trainen met bal of frisbee ofzo.
16.00 ik weer thuis, hond mee met de fiets naar de paarden (12 km totaal), hier paar uur los lopen
19.00 weer naar huis en uitrusten en eten.
21.00 spelletjes in huis, bv speuren, kunstjes leren.
23.00 kort rondje door de woonwijk.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:13

IngeN86 schreef:
Anniick schreef:
Wat een dotjes die Finse Lappenhond! die kende ik nog niet... thanks!

Ze blaffen wel veel...


Kwestie van opvoeden. Ze zijn ontzettend slim, als je ze stil leert als kommando is het meeste opgelost :)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:01

Suus, dat klinkt imo voor heel veel rassen prima. Ik heb een Cattle dog die prima kon met een week niet uitlaten (hechtingen op hele zwakke plek). Ja hij blafte wat meer, daagde wat meer uit en vroeg meer aandacht. Maar dat is logisch. Een werkhond wordt echt niet ongelukkig van een dag niet werken.

Een halfuurtje op de fiets is zo gedaan. Als je hem daarbij een leuke snoepjes puzzel geeft voor als je weg bent vermaakt de hond zich hoogstwaarschijnlijk prima.

Hiermee zeg ik niet dat ik een werkhond maar geschikt vind voor iedereen. Maar vanuit Suus haar berichten merk ik wel een positieve, voorzichtige houding richting werkhonden. Waar je met borders wel mee op moet passen icm kinderen is sneppen en drijven. Wat dat ras betreft zou je dus misschien beter naar een meer ontspannen werker kunnen kijken. Zoals dus een Aussie.

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:25

Suus, met zo'n schema passen de werkhonden wel bij je. Qua kinderen zou ik je een Stafford of Japanner aanraden, maar die zijn voor de rest absoluut niet geschikt voor je. Kunnen niet goed los etc. Een hond hoef je niet iedere dag moe te maken, je moet bepaalde rassen gewoon wat beter leren hoe rust te nemen.

Overigens heb ik een besluit gemaakt voor een volgende hond. Het gaat iets anders worden dan de oude vertrouwde akita, de Kai Ken.

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:05

Japanse honden vind ik ook erg mooi :j
Maar bij mij passen ze niet idd. Ik heb sowieso nog nooit een hond gehad of opgevoed, dus het moet niet een moeilijk ras zijn.

Leuk om te horen dat jullie een werkhond wel bij mij vinden passen. Dan zal ik eens gaan nadenken over een poedel of aussie.
Eerst nog eens goed nadenken of er überhaupt een hond komt.
Ik wil het al jaren heeeel graag, maar ik vind het ook wel een hele grote verantwoordelijkheid. Ik heb geen idee hoe mijn leven er over 5 jaar uit ziet en of ik een hond altijd kan blijven bieden wat hij nodig heeft. Een kat past zich altijd wel aan en heeft niet veel nodig, maar zeker een werkhond zal niet blij zijn als ik ineens 40 uur moet gaan werken of in een flat 3 hoog kom te wonen..
Mijn omgeving raad het af omdat ik geen vast contract heb en niet weet waar ik over een paar jaar werk en hoeveel dat is. Maar je krijgt tegenwoordig zo moeilijk een vast contract, ik heb het idee dat ik met mn halve leven moet wachten tot ik 'de vaste droombaan' gevonden heb. Geen koophuis, geen hond, geen kids... alleen maar wachten op die baan die misschien nooit komt :')

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:12

Ook mocht je straks ineens 40 uur gaan werken valt dit prima op te lossen met de juiste hondenoppas of hondenuitlaat. Veel fokkers gaan bezoeken van veel verschillende rassen en dan valt alles vast wel op zijn plek. Je kunt beter een hond hebben die wat moeilijker is op papier,'aar er helemaal weg van zijn en je volledig in te zetten dan een suffe huishond waar je geen band mee hebt, maar die wel op papier netjes alles voor je zou moeten doen.

Eventueel een herplaatser niet iets voor je?

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:40

Wij willen volgend jaar een hond aanschaffen. Nu het lastige welke hond past bij ons.
Gezin met jonge kinderen (volgend jaar 5 en 3 jaar oud) eensgezinwoning met gemiddelde tuin. Ik werk vanuit huis.
Eisen van man: niet teveel verharen, en geen zenuwachtig " gekeffer".

Formaat klein tot middel. Ik hou wel van het type werkhond (hadden vroeger thuis een Tervuerense herder en een Kooiker hondje). Maar denk niet dat dat bij ons past.
Belangrijkste is lief voor de kindjes en goed te trainen (niet te eigenwijs).
Ben nu naar een australian doodle aan t kijken. Maar ben benieuwd wat jullie suggesties zijn.

Tinkermuts

Berichten: 9392
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:07

Ik denk dat je al beat goed zit met een doodle

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:17

Ik zou ook zeker voor de poedel kijken. Doodles zijn niet erg maatvast wat ik zo hoor (veel mensen die een doodle hebben blijken bij navraag een andere maat doodle te hebben dan dat ze gekozen hadden door het anders uitgroeien). Ook vind ik een hoop doodles geen fijn karakter hebben.

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:30

Mizora schreef:
Ik zou ook zeker voor de poedel kijken. Doodles zijn niet erg maatvast wat ik zo hoor (veel mensen die een doodle hebben blijken bij navraag een andere maat doodle te hebben dan dat ze gekozen hadden door het anders uitgroeien). Ook vind ik een hoop doodles geen fijn karakter hebben.


Het eerste ga ik in mee, schoonouders zijn voor een kleine maat gegaan maar het beestje zal toch zeker tussen de 50-55 cm zitten nu.
Karakter van deze is, zeker met het oog op een gezin, wel geweldig. Rustig (naar mijn idee soms té ;) ) en stabiel.

Tinkermuts

Berichten: 9392
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:51

Ik heb inmiddels 7 doodles in m'n groepen lopen maar ik ben erg blij met ze , wat een Super makkelijke, sociale en speelse dieren zijn het. Wel druk maar erg grappig vind ik ze. Ik heb ze van heel klein formaat sheltie tot vrij fors formaat flinke herder. Geef mij er maar twintig. Ook mensen om me heen die ze hebben zijn er erg blij mee. Ik heb dus een heel andere ervaring ermee.

MyWishMax

Berichten: 25474
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:08

Ik ken er weer een hoop die bijna hysterisch druk zijn, plaat voor hun kop en lomp. Volgens eigenaren sociaal, maar zo enorm opdringerig en nep onderdanig dat andere honden er problemen mee hebben. Ook allemaal niet normaal uitgegroeid qua lijf door vroeg castratie. Maar dat zullen vast kruisingen(of generatie erna oid) zijn die als doodles verkocht worden, ik denk dat je daar ook wel een hoop verschil in hebt.

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:29

MyWishMax schreef:
Ik ken er weer een hoop die bijna hysterisch druk zijn, plaat voor hun kop en lomp. Volgens eigenaren sociaal, maar zo enorm opdringerig en nep onderdanig dat andere honden er problemen mee hebben. Ook allemaal niet normaal uitgegroeid qua lijf door vroeg castratie. Maar dat zullen vast kruisingen(of generatie erna oid) zijn die als doodles verkocht worden, ik denk dat je daar ook wel een hoop verschil in hebt.


Ik herken inderdaad meer dit gedrag, juist de F1 zijn vaak wel acceptabel tot leuk qua gedrag, maar de "echte" australian labradoodles/cobberdogs die ik tegenkom hebben vaak dit soort gedrag.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:22

_suus19_ schreef:
Ik zou ook graag jullie advies vragen over welke hond bij ons zou passen en of een hond er überhaupt blij van zal worden.

Ik en mijn vriend wonen in een ruime eengezinswoning, met een redelijk grote, afgesloten tuin. We hebben 2 katten en over een paar jaar zouden we misschien ook nog wel kinderen hopen te krijgen. Als er een hond komt, moet die goed om kunnen gaan met al die drukte.

Ik werk onregelmatig en ben meestal niet lang van huis, maar het kan ook wel voorkomen dat ik 3 dagen in de week een hele dag weg ben. Mijn vriend werkt fulltime.

Ik heb paarden in eigen beheer staan, 6 km van mijn huis af. Ik wil een hond die hier (Als hij oud genoeg is) mee naartoe kan naast de fiets, minimaal 1 keer per dag, soms 2 keer per dag (dus 12-24 km). Op stal mag hij los lopen en doen waar hij zin in heeft. Hij moet dus ook goed met de paarden om kunnen gaan. In de wei wil ik ook met hem trainen, frisbee, behendigheid etc. En ik wil 1 keer per week met hem naar de hondenschool. Doordeweeks zal de hond genoegen moeten nemen met 2 keer per dag mee naar stal, de rondjes naast de fiets, spelen/trainen in de wei en nog een keer een kort rondje om zn behoeften te doen. In het weekend zal er meer tijd voor hem zijn, lekker naar het strand, dagjes weg etc.

Daarnaast wil ik hem trainen als therapie hond zodat hij ingezet kan worden in mijn werk met kinderen.

Het liefst een middelmaatje hond, 15-20 kg is echt maximaal.
En mocht ik dan nog meer keuze hebben, geen ruwharige, liefst iets met lange haren wat lekker knuffelig is.


Even inspringen, 24 km fietsen is echt wel veel he. Vooral voor Een hondje van 15 kilo