[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:19

Kimbers schreef:
Voorlopig zijn we er nog niet aan toe maar ik ben toch wel erg benieuwd naar jullie input.

Mochten wij gaan verhuizen naar een huis met tuin zou ik toch wel graag 1 of 2 honden in huis nemen.
Voor het gemak met o.a. de oppas en omdat ik jonge kinderen heb wil ik graag kijken naar de wat kleinere hondenrassen.

De hond moet niet bekend staan om heel veel geblaf. Een hond die graag bij zijn baas is, geduldig met kinderen, will to please heeft.
De hond moet geen behoefte hebben aan dagelijks hele lange wandelingen.

Ik heb eerder een hond gehad dus wat ervaring, dit was een kruising rottweiler/boxer/stafford en nog wat dergelijke rassen :')

We hebben ook 2 katten dus dat is nog iets om rekening mee te houden.


Wat vind je van de Tibetaanse Terrier.
Zijn leuke gezellige actieve hondjes.
Niet zo groot maar ook niet te klein.
Vacht kun je eventueel korter houden.
Ik ken een aantal van deze hondjes, zijn erg leuk.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:27

Kimbers schreef:
Er is toch simpelweg een groot verschil in hondenrassen met hoeveel beweging ze nodig hebben.
Ik bedoel alleen maar aan te geven dat wij niet het gezin zijn voor een hond met de bewegingsdrang van bijvoorbeeld een husky.

Het type schoothond is waar we naar op zoek zijn. Jammer dat je het gelijk zo in het negatieve trekt en een behoorlijk verkeerde aanname doet. Gewoon vragen wat ik precies bedoel zonder gelijk te oordelen is ook een optie natuurlijk.

Ik geniet enorm van wandelingen maken namelijk en doe dit nu ook wanneer het uitkomt zonder hond. Ik ben alleen niet op zoek naar een hond waarbij het een must is om dagelijks zijn flinke bak energie kwijt te kunnen. Soms hebben we namelijk van die dagen dat een uur wandelen geen optie is. Dan moet de hond het doen met de langste wandeling van de dag die dan bijvoorbeeld 20 minuten is.

Een schapendoes vind ik trouwens niet bepaald klein :D


Ik wist niet precies welke grootte je zocht.
En sorry , maar ik viel je niet aan en veroordeelde je niet? Ik stelde juist een vraag, en daar heb je nu antwoord op gegeven.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:29

Of een havanezer wellicht? Ik weet alleen niet hoe die zitten op de schaal van blaffen.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:11

Ik denk dat je moet zoeken in de categorie gezelschapshonden. Daar past denk ik bijna alles.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:48

Ik heb op vakantie kennis gemaakt met een meisje die 2 American Wolfdogs heeft, samen met een alaskan malamute.

Maar wow wat zijn die wolven gaaf. Niet van een echte te onderscheiden. Ik wist niet wat ik zag.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:14

Kimbers, hoe klein klein zoek je ?
Schapendoes teef is meestal max kniehoogte, maximaal 15 kilo.
Mn schoonouders hebben er meer, maar 2 kleine licht gewicht schoothondjes zijn het, 2 mega knuffel honden. keer per 3 weken goed kammen.

Ruwhaar teckel is misschien ook een optie, heb er zelf 2, genieten van lange wandelingen, maar vinden het ook niet erg als er een paar dagen niks gedaan word. Zijn van mij 2 kinder vriendjes, ondanks dat ze er niet mee opgegroeid zijn, neem ik ze vaak mee naar mn ouders waar veel mensen over de vloer komen en zijn ze heerlijk rustig. HIer lopen ze ook altijd los als het kan, blaffen bijna niet. Alleen momenteel op het strandje als ze druk aan het spelen zijn.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:57

Misschien zou ik de schapendoes eens in het echt moeten zien dan. Zo op de foto lijken ze toch groter dan dat mijn voorkeur heeft.

Mijn vorige hond was ook maar kniehoogte maar dat vond ik toch wel echt een grote hond. Woog dan wel ruim het dubbele van de schapendoes.

De ruwharige teckel had ik al in gedachten :) fijn om het beeld een beetje bevestigd te zien.

hobbyboerin
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:06

Hallo allemaal, wij zijn bezig om voor onze zoon een therapiehond te zoeken die we zelf onder begeleiding van een ervaren trainster op gaan leiden. Onze zoon heeft autisme met (vooral 's nachts) paniekaanvallen. Overdag gaat het wel goed dus de training zal vooral gaan om het afleiden als er 's nachts een paniek aanval komt. We wonen buitenaf en onze tuin is al veranderd in een honden speelveld voor de honden die we nu hebben. Helaas zijn deze te oud of gewoonweg niet geschikt als therapiehond. De honden mogen dus buiten rennen en spelen naar behoefte. Verder vind ik het belangrijk dat er cursussen gedaan worden met de honden. de nieuwe hond zullen we dat ook mee gaan doen. Als mijn zoon dat niet aandurft ga ik het doen.wat voor cursus ligt voor een deel aan war de hond leuk vind.De hond zal hooguit 2x per week een paar uurtjes alleen zijn. Wij willen graag een wat kleinere hond (kleine middelmaat max) die dus geschikt is als therapiehond, met andere dieren om kan gaan zoals honden en katten. Hebben jullie een idee welk ras geschikt zou zijn?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:37

Spaanse waterhonden komen sterk op als therapiehonden. Misschien eens kijken bij Canis Fidelis.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:08

Misschien een IJslandse hond?

Nb: het is een drijver, maar als je van het begin af aan goed op inzet (positieve training) hoeft dat denk ik geen probleem te zijn.
Ik heb zelf een pittiger drijver (die groter vee drijft dmv blaffen en de "grif") en die reageert totaal niet op joggers, fietsers enz.
Ik heb hem daar nooit voor hoeven corrigeren, maar wel al vanaf drie maandjes moeten leren ;)

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:51

hobbyboerin schreef:
Hallo allemaal, wij zijn bezig om voor onze zoon een therapiehond te zoeken die we zelf onder begeleiding van een ervaren trainster op gaan leiden. Onze zoon heeft autisme met (vooral 's nachts) paniekaanvallen. Overdag gaat het wel goed dus de training zal vooral gaan om het afleiden als er 's nachts een paniek aanval komt. We wonen buitenaf en onze tuin is al veranderd in een honden speelveld voor de honden die we nu hebben. Helaas zijn deze te oud of gewoonweg niet geschikt als therapiehond. De honden mogen dus buiten rennen en spelen naar behoefte. Verder vind ik het belangrijk dat er cursussen gedaan worden met de honden. de nieuwe hond zullen we dat ook mee gaan doen. Als mijn zoon dat niet aandurft ga ik het doen.wat voor cursus ligt voor een deel aan war de hond leuk vind.De hond zal hooguit 2x per week een paar uurtjes alleen zijn. Wij willen graag een wat kleinere hond (kleine middelmaat max) die dus geschikt is als therapiehond, met andere dieren om kan gaan zoals honden en katten. Hebben jullie een idee welk ras geschikt zou zijn?


Iemand in mijn naaste omgeving is momenteel bezig met een stichting die ook hulp/werk- honden in gezinssituaties plaatst zodat deze honden een fijne gezinssituatie hebben naast hun ‘werk’ als hulphond.

Haar gezin wil zo’n thuis bieden en uit de gesprekken met de stichting is gebleken dat er bij hun gewerkt wordt met de doodle’s-, labradors- , golden kruisingen, maar dus ook met corgi’s teckels, vlinderhondjes en pomski’s. Wellicht heb je er iets aan!

Ik kom ook meelezen in jullie topic. Na 10 jaar Berner Sennen, wilde we graag een (for)maatje kleiner, minder haar, kwijl en hond. Het werd een chodsky Pes ( boheemse herder). Reu is inmiddels 4.

Gezinshond 1e klas, wereld hond voor ons en de kinderen maar een echte herder en drijver. Gezin moet bij elkaar blijven en het allerliefste zit hij op je voeten zodat je merkt als jij naar het toilet gaat.

Daarnaast hebben we naast onze Berner en dus later naast de Chodsky altijd een Westie gehad. Naïef en verliefd haar particulier gekocht, maar te weinig huiswerk gedaan. Het bleek een boobytrap voor een broodfokhondje.

Ik heb haar vorig week laten inslapen, 14 jaar lief en leed. Als er hondjes bestaan met een verstandelijke beperking was zij er 1 van. 14 jaar met alle liefde de ongelukjes van onzindelijkheid weg gedweild. Talloze euro’s gespendeerd aan onderzoeken, maar nooit met enige resultaat. De laatste 2 jaar was ze doof en dement, maar gelukkig en blij. De mestceltumor type || stopte roet in het eten. Niet operabel en snel groeiend. Hij klapte open……en toen waren er geen keuzes meer.

Door het leeftijdsverschil van 10 jaar en het energieniveaus liet ik ze steeds vaker gescheiden uit.

En nu is de chodsky Pes alleen, we hebben vakantie. Dus werkelijk alle tijd voor hem, maar hij is van het pad. Komt ons ‘s morgens boven uit bed halen terwijl hij de open trap dood eng vindt en is nog neurotischer in de boel bij elkaar te houden.

Voor het inslapen riep ik het hardste 1 hond is mooi straks, maar diep in mijn hart gun ik de Chodsky Pes een maatje, een houvast naast het gezin.

Je weet pas wat je mist, als je het verliest denk ik bij elke Berner Sennen die ik tegen kom, maar daarmee veeg ik mijn principes van tafel. Een klein formaat zou passender zijn, maar wat ? En pup of toch volwassen? ( maar liever niet de ellende van een ander)

Voorlopig ben ik er nog niet aan toe en wellicht blijft het wel zo met 1 hond……, maar voorlopig lees ik met jullie mee!

Over de aussie’s die hier genoemd werden. Kijk eens bij happytails. Die hebben naast hun Hondenschool hun hobby in het fokken met aussie’s. Geven mijn inziens ook goede voorlichting mbt het ras.

hobbyboerin
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:17

Spaanse waterhond lijkt me wel geschikt qua karakter omschrijving alleen de vacht lijkt me niet zo prettig te onderhouden. Ijslandse hond heb ik naar gekeken maar die zijn te gevoelig en te snel overprikkeld las ik op forums en Facebook groepen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:38

linda_arnold schreef:
hobbyboerin schreef:
Hallo allemaal, wij zijn bezig om voor onze zoon een therapiehond te zoeken die we zelf onder begeleiding van een ervaren trainster op gaan leiden. Onze zoon heeft autisme met (vooral 's nachts) paniekaanvallen. Overdag gaat het wel goed dus de training zal vooral gaan om het afleiden als er 's nachts een paniek aanval komt. We wonen buitenaf en onze tuin is al veranderd in een honden speelveld voor de honden die we nu hebben. Helaas zijn deze te oud of gewoonweg niet geschikt als therapiehond. De honden mogen dus buiten rennen en spelen naar behoefte. Verder vind ik het belangrijk dat er cursussen gedaan worden met de honden. de nieuwe hond zullen we dat ook mee gaan doen. Als mijn zoon dat niet aandurft ga ik het doen.wat voor cursus ligt voor een deel aan war de hond leuk vind.De hond zal hooguit 2x per week een paar uurtjes alleen zijn. Wij willen graag een wat kleinere hond (kleine middelmaat max) die dus geschikt is als therapiehond, met andere dieren om kan gaan zoals honden en katten. Hebben jullie een idee welk ras geschikt zou zijn?


Iemand in mijn naaste omgeving is momenteel bezig met een stichting die ook hulp/werk- honden in gezinssituaties plaatst zodat deze honden een fijne gezinssituatie hebben naast hun ‘werk’ als hulphond.

Haar gezin wil zo’n thuis bieden en uit de gesprekken met de stichting is gebleken dat er bij hun gewerkt wordt met de doodle’s-, labradors- , golden kruisingen, maar dus ook met corgi’s teckels, vlinderhondjes en pomski’s. Wellicht heb je er iets aan!

Ik kom ook meelezen in jullie topic. Na 10 jaar Berner Sennen, wilde we graag een (for)maatje kleiner, minder haar, kwijl en hond. Het werd een chodsky Pes ( boheemse herder). Reu is inmiddels 4.

Gezinshond 1e klas, wereld hond voor ons en de kinderen maar een echte herder en drijver. Gezin moet bij elkaar blijven en het allerliefste zit hij op je voeten zodat je merkt als jij naar het toilet gaat.

Daarnaast hebben we naast onze Berner en dus later naast de Chodsky altijd een Westie gehad. Naïef en verliefd haar particulier gekocht, maar te weinig huiswerk gedaan. Het bleek een boobytrap voor een broodfokhondje.

Ik heb haar vorig week laten inslapen, 14 jaar lief en leed. Als er hondjes bestaan met een verstandelijke beperking was zij er 1 van. 14 jaar met alle liefde de ongelukjes van onzindelijkheid weg gedweild. Talloze euro’s gespendeerd aan onderzoeken, maar nooit met enige resultaat. De laatste 2 jaar was ze doof en dement, maar gelukkig en blij. De mestceltumor type || stopte roet in het eten. Niet operabel en snel groeiend. Hij klapte open……en toen waren er geen keuzes meer.

Door het leeftijdsverschil van 10 jaar en het energieniveaus liet ik ze steeds vaker gescheiden uit.

En nu is de chodsky Pes alleen, we hebben vakantie. Dus werkelijk alle tijd voor hem, maar hij is van het pad. Komt ons ‘s morgens boven uit bed halen terwijl hij de open trap dood eng vindt en is nog neurotischer in de boel bij elkaar te houden.

Voor het inslapen riep ik het hardste 1 hond is mooi straks, maar diep in mijn hart gun ik de Chodsky Pes een maatje, een houvast naast het gezin.

Je weet pas wat je mist, als je het verliest denk ik bij elke Berner Sennen die ik tegen kom, maar daarmee veeg ik mijn principes van tafel. Een klein formaat zou passender zijn, maar wat ? En pup of toch volwassen? ( maar liever niet de ellende van een ander)

Voorlopig ben ik er nog niet aan toe en wellicht blijft het wel zo met 1 hond……, maar voorlopig lees ik met jullie mee!

Over de aussie’s die hier genoemd werden. Kijk eens bij happytails. Die hebben naast hun Hondenschool hun hobby in het fokken met aussie’s. Geven mijn inziens ook goede voorlichting mbt het ras.


Oh geweldig lijkt me de chodsky <3 (foto?) en ik denk dat ik het type herken in mijn hond.
(als je meer info wil pb maar)
Ik denk dat als je er eentje bij neemt, je waarschijnlijk het beste een lief, stabiel teefje neemt. Misschien een hetplaatser die al een jaar oud is, zodat ze meteen samen op wandeling kunnen en een beetje gelijkwaardig kunnen ravotten. Of eventueel een iets oudere herplaatser (3+) als je bang bent dat de nieuwe hond juist neurotisch gedrag van je herder overneemt.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:32

hobbyboerin schreef:
Spaanse waterhond lijkt me wel geschikt qua karakter omschrijving alleen de vacht lijkt me niet zo prettig te onderhouden. Ijslandse hond heb ik naar gekeken maar die zijn te gevoelig en te snel overprikkeld las ik op forums en Facebook groepen.


Het enige wat je moet doen, is enkele keren per jaar volledig (laten) scheren :)) De SW wordt niet gekamd of geborsteld.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:04

Nikass schreef:
Oh geweldig lijkt me de chodsky <3 (foto?) en ik denk dat ik het type herken in mijn hond.
(als je meer info wil pb maar)
Ik denk dat als je er eentje bij neemt, je waarschijnlijk het beste een lief, stabiel teefje neemt. Misschien een hetplaatser die al een jaar oud is, zodat ze meteen samen op wandeling kunnen en een beetje gelijkwaardig kunnen ravotten. Of eventueel een iets oudere herplaatser (3+) als je bang bent dat de nieuwe hond juist neurotisch gedrag van je herder overneemt.



Dat is hij absoluut, zijn gedrag zie je heel veel binnen het ras. Foto’tje zal ik morgen plaatsen. Teef past hoe dan ook idd het beste, maar het is lastig wat klikt.

Zijn Mechelaar vriendin bij ons op stal is hij na 10 minuten echt spuugzat, terwijl hij met de Parson (1 jaar) van mijn ouders heel harmonieus is. Alleen dat is nogal een ‘trutje/prinses’ in gedrag. Hij doet haar snel zeer denkt ze , waar zij op afknokt. En eerlijk is eerlijk als ik zie wat mijn ouders er allemaal mee ondernemen, weet ik dat ik type Parson hier niet uitgeput krijg. Hiervoor hadden ze een beagle (13 jaar) teefje. Ook een schatje, kon hij prima mee, was oud. Beetje hetzelfde verhaal, als onze ze Westie. Aanwezigheid was genoeg voor het stabiele gevoel.

Onze overburen hebben een Lhasa apso ( getrimd model), vind ik oprecht een heel stoer beestje of ‘gewoon’ een boomertje spreekt me ook wel aan. Maar de markt voor ‘broodfokkers’ lijkt wel enorm.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:18

Nikass schreef:
Misschien een IJslandse hond?

Nb: het is een drijver, maar als je van het begin af aan goed op inzet (positieve training) hoeft dat denk ik geen probleem te zijn.
Ik heb zelf een pittiger drijver (die groter vee drijft dmv blaffen en de "grif") en die reageert totaal niet op joggers, fietsers enz.
Ik heb hem daar nooit voor hoeven corrigeren, maar wel al vanaf drie maandjes moeten leren ;)

Hoe zijn de IJslandse honden qua blaffen?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:24

Ze blaffen wel graag :D
Alleen degenen die ik uit de praktijk ken vind ik heel erg meevallen. Maar misschien is dat geluk, dat durf ik niet te zeggen.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:11

Tja, dat is altijd lastig idd. Onze 2 kruising teckel/jack russels staan qua type hond ook wel bekend om het blaffen maar die van ons doen dat nauwelijks.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:11

Tieneke schreef:
hobbyboerin schreef:
Spaanse waterhond lijkt me wel geschikt qua karakter omschrijving alleen de vacht lijkt me niet zo prettig te onderhouden. Ijslandse hond heb ik naar gekeken maar die zijn te gevoelig en te snel overprikkeld las ik op forums en Facebook groepen.


Het enige wat je moet doen, is enkele keren per jaar volledig (laten) scheren :)) De SW wordt niet gekamd of geborsteld.



Niet geborsteld??!! wat is dat nu weer voor onzin?? Ik ben ruim 15 jaar trimster en heb zelf een grote poedel wat vergelijkbaar is qua vacht. Die moet ik echt wel elke week borstelen en elke 6 weken trimmen. En hij heeft een normaal mooi model omdat hij veel mee op pad gaat en op de boerderij loopt tussen de paarden enz.

Als men kiest voor zo'n type hond met zo'n vacht, hou er dan rekening mee dat het WEL bovengemiddeld vachtonderhoud is en max elke 10 weken naar een trimsalon is aan te raden. denk dan ook aan de kosten die het meebrengt.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:23

Sorry, dan ken je het ras en de rasstandaard ook niet. Hier meer dan 13 jaar ervaring met dit ras...

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:21

Ik heb jaren lang ervaring met het ras en ook met de verschillende eigenaren en ook van alle gelijk soorten rassen en vachtsoorten (poedels,doodles,barbet,lagotto enz) en in de praktijk is dat toch echt anders. En niet elke trimsalon wil dit soort rassen/vacht nog aannemen, Ik neem ze ook niet meer aan.

Hiermee wil ik enkel aangeven dat het wel iets is waar men rekening mee moet houden.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:45

Een vacht van een doodle is niet te vergelijken met die van een Spaanse waterhond. En binnen de doodles heb je al verschillende types, dus appels en peren.
De Spaanse waterhond wordt volgens de rasstandaard niet getrimd, enkel geschoren. Veel trimsalons kennen het ras niet en denken dat ze de vacht moeten kammen en borstelen. Voor een doodle kan dat misschien zijn, maar voor een Spaanse waterhond alleszins niet. Geef me één informatiebron over het ras van een rasvereniging oid dat anders zegt, ik ben er benieuwd naar.

Hier duidelijke uitleg met het verschil tussen wat "hoort" voor dit ras en wat vele trimsalons doen.

Afbeelding

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:08

Het is geen welles nietes verhaal en wat rasstandaard is, is in de praktijk gewoon totaal anders. En de vacht van spaanse waterhond is echt niet heel veel anders dan die van bijvoorbeeld een poedel, maar joh wat weet ik er nu van... :D ;)

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:10

Heb je het artikel überhaupt gelezen? Je weet er inderdaad duidelijk niet veel van.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:15

Tieneke schreef:
Heb je het artikel überhaupt gelezen? Je weet er inderdaad duidelijk niet veel van.


Ik heb het gelezen en er zijn ook veel andere atikelen die wel gewoon melden dat ze regelmatig vachtverzorging nodig hebben in de vorm van borstelen enz. maar jij leest duidelijk niet wat ik probeert te vertellen.. dat het in de Praktijk!!..... vaak anders is en daar moet men wel in acht nemen.