[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:09

Mag ik mijn vraag hier ook stellen?
Werd geattendeerd op dit topic na het maken van mijn eigen topic.




Beste Bokkers,

Even een klein voorstel rondje. Wij zijn een doodnormaal gezin met 2 ouders, en 2 kindjes. 2 jongens van nu 5 en ruim 2,5.

Ik werk 2,5 dag in de week. De ma-di hele dag en woensdag ochtend/smiddags wisselend (hoop dit vast te kunnen leggen naar standaard de ochtend binnenkort).

Mijn man werkt 2-3 dagen thuis en de andere dagen op kantoor in grote stad.
Die thuiswerkdagen kan die per week wisselen, hierin is die vrij om te kiezen wat voor hem/ons het handigste uitkomt.

Mijn oudste zoon gaat uiteraard naar school, mijn jongste gaat 2 dagen in de week naar de opvang (de maandag en dinsdag). De oudste gaat dan na school naar de BSO.

Nu voel je hem natuurlijk al aankomen, het idee van een hondje is bij ons opgekomen (niet eerste keer dat dit de revue passseert hier in huis). Mijn man heeft geen ervaring met honden, alleen verderop in de familie hadden ze bij hem huisdieren.

Ik zelf heb wel een klein beetje ervaring met honden.
Wij hebben bij ons thuis een hondje gehad voor 10 jaar. Ik zelf was toen 20/21 zoiets... Dit was een herplaatser (hondje was 1 jaar toen wij haar kregen). Dit was een havanezer, dus klein hondje. Ik ben uit huis gegaan toen ik 23/24 was, dus heb er een paar jaar actief meegemaakt.
Wel was dit een hondje met gebruiksaanwijzing, kon slecht alleen en ondanks cursus nooit meer over bepaalde angsten heen gekomen.

Toen ik eenmaal uit huis was en op samen woonde, functioneerde ik wel als oppas adres voor de hond van mijn ouders, dus heb ik de hond gedurende de rest van haar leven een x aantal keer per jaar voor langere tijd bij mij gehad als mijn ouders bijvoorbeeld op reis waren. Dit varieerde van 2 dagen tot 4 weken.

Wij kunnen- denken wij zelf- wel een goede basis bieden voor een hond. Er kan over het algemeen wel iemand thuis zijn overdag. Wij zijn geen hele actieve avond mensen. Hebben een leuk sociaal leven, maar zijn ook een opgroeiend gezin, dus veel in gezinssamenstelling.

Omdat mijn man kan wisselen qua thuiswerkdagen, kunnen we altijd kijken hoe en wat qua dat we de hond niet te lang alleen laten. Ik ben grotendeels van de week dus thuis (nu nog met mijn jongste zoon, maar die gaat over 1,5 jaar ook naar school).
Wij hebben nu nog geen sporten en/of clubjes van de kinderen, maar dit komt er natuurlijk wel aan straks, dat is wel iets om rekening mee te houden of de hond dan mee kan/en of alleen thuis kan.

Wij zijn geen vlieg vakantie mensen, wij gaan graag met de auto naar frankrijk/spanje etc etc.. Dus dan zou de hond in theorie mee kunnen.
Mochten we een keer weg moeten waarbij de hond niet mee kan, hebben we verschillende adressen waar die hond zou kunnen verblijven.
Mijn ouders (zijn dus gewend aan hondjes), mijn zus (woont wel verder weg, dus een optie als het voor meer dan 1 dag is) en mijn tante (heeft zelf een hond).

Zijn er nog dingen die we praktisch gezien vergeten? Het is tot nu toe een idee geweest, maar als we echt serieus zaak hiervan maken, waar moeten we dan rekening mee houden?

Een puppy zien we eigenlijk als een 3e kind, we weten dat je daar in het begin heel actief mee aan de gang moet.
Een cursus zien we als een vereiste, zeker als ze zo jong zijn.

We hebben geen haast, als we het doen is het iets voor volgend jaar, waarschijnlijk rond de zomer. Dan is de jongste ruim 3 en de oudste bijna 6.
We beseffen ons terdege wat je in huis haalt en dat dat niet voor even is. je zit er op zijn minst 10-15 jaar aan vast.

Dan rest mij nog de vraag; wie heeft er nog praktische dingen waar wij niet aan gedacht hebben? Vergeten we nog iets anders belangrijks? En wie weet er een leuk ras voor ons?

We houden op zich van wandelen, zeker in het bos, maar het zal geen hele actieve hond moeten worden die echt meerdere uren per dag moet wandelen, dat is gezien ons gezin niet heel praktisch, dat kunnen we de hond niet bieden dus dat is zielig. Dus het moet ook een hond zijn die buiten het buiten spelen ook voldoende heeft aan een blokje om op zijn tijd.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:20

Jungles; als je een CKC leuk vind; dan is wellicht de Amerikaanse Cocker spaniel iets voor je?
Vind beweging leuk als jij het wilt maar kan ook lekker binnen relaxen en lekker luie dagjes hebben. Heel mensgericht/vriendelijk.
Leergierig en nieuwsgierig, heel slim dus leren makkelijk maar ga het niet te lang aaneenvolgend doen.
Goed met kinderen/gezinshond. Tussen 10-12 kg gemiddeld dus ook nog eens op te tillen als het moet, makkelijk maatje.
Verharen bijna niet is mijn ervaring met alle acs' die we hier gehad hebben. Ik kam zo'n 3x per week.
Gaan graag overal met je mee naartoe maar kan ook heel prima alleen thuis blijven.
Zijn over het algemeen makkelijk te houden honden; zeer geschikt als 1e hond.

Je ziet ze helaas weinig dus veel mensen kennen ze niet; hier ermee opgegroeid en nu dan eindelijk m'n eigen ACS. <3
*klik voor foto van mijn ACS*
En op m'n profiel nog wat meer te vinden.
Engelse cocker trekt me dan bijv weer totaal niet, teveel jachtinstinct en trekt me qua uiterlijk minder. Maar we hebben er ook maar 1 gehad dus ik kan niet zeggen dat ik genoeg weet over dat ras.

Havanezer is ook een leuke om naar te kijken. :j

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 21:00

Hoi Judith, wat leuk, een hond in t vooruitzicht :)

Ik zou je het volgende willen meegeven:

1. Elke gezonde jonge/volwassen hond die fysiek "normaal" in elkaar zit heeft imo veel beweging nodig.
Ik ben ook van mening dat lekkere lange wandelingen de helft van je opvoeding zijn. Een hond die lekker zijn ei kwijt kan, kan rennen, spelen en heel veel snuffelen, zit vaak beter in zijn vel.
En heb je dan een dag wat minder tijd of energie, dan past zo'n hond zich ook prima aan.
Fijn dat jullie hond in elk geval niet heel veel alleen thuis zal zijn.

2. Geen enkele hond kan bij voorbaat goed met kinderen. Trap niet in die rasbeschrijving. Het is iets dat elke hond moet leren.
En laat ook de allerliefste knuffel hond nooit alleen met kinderen - ook niet heel even in de kamer naast je - de meeste bijtincidenten gebeuren binnen het gezin door miscommunicatie tussen kind en hond

3. Zoek een goede hondenschool met professioneel opgeleide instructeurs. Geen hondensportvereniging, maar iets als Martin Gaus oid.
Kost wat meer, maar je hebt er ook meer aan. Belangrijk is vooral dat je zèlf veel theorie leert over honden(gedrag). Als je begrijpt hoe een hond leert, en waar bepaald gedrag vandaan komt, kan je je hond daar prima in sturen. Je hebt er veel meer aan om dát soort dingen te leren, dan dat je op cursus leert je hond te leren zitten ;)

Veel succes en alvast veel plezier bij het sparren & vooruitzicht :)

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:50

Wie heeft er veel kennis/ervaring met kleine terriërs? Ik ben vooral benieuwd naar wat nou de belangrijkste verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de JR, de Cairn, de Border en de Norfolk en andere kleine terriërs. Niet qua uiterlijk! Maar qua karakter, gedrag & uithoudingsvermogen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:53

Niet heel veel kennis maar wrl alles wat je noemt in de groep en meerdere ook gehad.
Vind de JR en de border wel heel stuk sportiever dan de norfolk en cairn

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:57

Nikass schreef:
Wie heeft er veel kennis/ervaring met kleine terriërs? Ik ben vooral benieuwd naar wat nou de belangrijkste verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de JR, de Cairn, de Border en de Norfolk en andere kleine terriërs. Niet qua uiterlijk! Maar qua karakter, gedrag & uithoudingsvermogen.


Ik heb gladharige foxterriers. Als je daar wat over wilt weten mag je mij een PB doen :)

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:21

Dat is een maatje groter toch?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:40

Tinkermuts schreef:
Niet heel veel kennis maar wrl alles wat je noemt in de groep en meerdere ook gehad.
Vind de JR en de border wel heel stuk sportiever dan de norfolk en cairn


Past zo'n Norfolk of Cairn wel bij een sportieve baas die wandelingen maakt van 2+ uur, of kunnen ze dat niet aan?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:55

Zou kunnen maar ze zijn beide best kort en gedrongen gebouwd dus ik vind ze niet heel sportief, vind de Parson JR of de border daar stuk geschikter voor.
De cairn noem ik altijd liefkozend, kreng terrier haha dan weet je het wel he

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:44

Hallo,

Wij zijn ons voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe hond. We wonen buitenaf met de paarden aan huis, maar ook een bedrijf (met veel klanten/reuring op het erf) en we wonen momenteel op een appartement boven ons bedrijf. Ook hebben we 2 kleine kinderen (1.5 en 3.5); de conclusie kan dus ook zijn dat we nog een tijdje gaan wachten :)

Wat we te bieden hebben:
-weinig/niet alleen thuis, tenzij hij/zij het appartement verkiest boven het kantoor, zoals onze senior nu.
-iedere dag zowel in de ochtend als avond 3 kwartier mee naar de paarden
-iedere dag 1/1.5 uur mee naar het bos/strand/fietsen etc
-verder natuurlijk veel liefde en spelen :D

Ik zoek qua formaat eerder een middelgrote tot grote hond, omdat die naar mijn idee minder makkelijk onder de draden door gaat bij de paarden (maar niet té groot, want hij moet nog wel de trap op te dragen of minstens te ondersteunen zijn). Veel jachtinstinct is niet handig, omdat hij bij de paarden liefst losloopt en ik hem niet kwijt wil zijn. Ik zoek ook niet een ras waarmee ik echt intensief moet werken/trainen want dat ga ik gewoon niet redden naast alles met de paarden. Puppycursus en evt G&G is natuurlijk wel vanzelfsprekend. En we zoeken dus vooral een fijne gezinshond die onze kinderen een fijne ervaring kan geven en waar ze hopelijk ook balletjes mee kunnen gooien etc.

Zelf denk ik nu in de richting van barbet of een middenslag of grote poedel. Maar geen idee of die honden genoeg zouden hebben aan wat wij te bieden hebben. Labrador is ook wat, maar ik denk te zwaar om goed te gaan icm onze trap. Dus ideeën horen wij graag :)

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:59

Grappige aanvulling: ik zie dat ik hier 12 jaar geleden ook al eens advies heb gevraagd :') toen voor een herplaatsermix gegaan die inmiddels alweer bijna 14 wordt. We willen sowieso wachten tot zij er niet meer is.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:05

VogeltjeM schreef:
Hallo,

Wij zijn ons voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe hond. We wonen buitenaf met de paarden aan huis, maar ook een bedrijf (met veel klanten/reuring op het erf) en we wonen momenteel op een appartement boven ons bedrijf. Ook hebben we 2 kleine kinderen (1.5 en 3.5); de conclusie kan dus ook zijn dat we nog een tijdje gaan wachten :)

Wat we te bieden hebben:
-weinig/niet alleen thuis, tenzij hij/zij het appartement verkiest boven het kantoor, zoals onze senior nu.
-iedere dag zowel in de ochtend als avond 3 kwartier mee naar de paarden
-iedere dag 1/1.5 uur mee naar het bos/strand/fietsen etc
-verder natuurlijk veel liefde en spelen :D

Ik zoek qua formaat eerder een middelgrote tot grote hond, omdat die naar mijn idee minder makkelijk onder de draden door gaat bij de paarden (maar niet té groot, want hij moet nog wel de trap op te dragen of minstens te ondersteunen zijn). Veel jachtinstinct is niet handig, omdat hij bij de paarden liefst losloopt en ik hem niet kwijt wil zijn. Ik zoek ook niet een ras waarmee ik echt intensief moet werken/trainen want dat ga ik gewoon niet redden naast alles met de paarden. Puppycursus en evt G&G is natuurlijk wel vanzelfsprekend. En we zoeken dus vooral een fijne gezinshond die onze kinderen een fijne ervaring kan geven en waar ze hopelijk ook balletjes mee kunnen gooien etc.

Zelf denk ik nu in de richting van barbet of een middenslag of grote poedel. Maar geen idee of die honden genoeg zouden hebben aan wat wij te bieden hebben. Labrador is ook wat, maar ik denk te zwaar om goed te gaan icm onze trap. Dus ideeën horen wij graag :)


Een spinone ? Al is die mss al wat te groot ?
Een barbet of andere waterhond is mss ook een goede keuze.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:23

VogeltjeM schreef:
Hallo,

Wij zijn ons voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe hond. We wonen buitenaf met de paarden aan huis, maar ook een bedrijf (met veel klanten/reuring op het erf) en we wonen momenteel op een appartement boven ons bedrijf. Ook hebben we 2 kleine kinderen (1.5 en 3.5); de conclusie kan dus ook zijn dat we nog een tijdje gaan wachten :)

Wat we te bieden hebben:
-weinig/niet alleen thuis, tenzij hij/zij het appartement verkiest boven het kantoor, zoals onze senior nu.
-iedere dag zowel in de ochtend als avond 3 kwartier mee naar de paarden
-iedere dag 1/1.5 uur mee naar het bos/strand/fietsen etc
-verder natuurlijk veel liefde en spelen :D

Ik zoek qua formaat eerder een middelgrote tot grote hond, omdat die naar mijn idee minder makkelijk onder de draden door gaat bij de paarden (maar niet té groot, want hij moet nog wel de trap op te dragen of minstens te ondersteunen zijn). Veel jachtinstinct is niet handig, omdat hij bij de paarden liefst losloopt en ik hem niet kwijt wil zijn. Ik zoek ook niet een ras waarmee ik echt intensief moet werken/trainen want dat ga ik gewoon niet redden naast alles met de paarden. Puppycursus en evt G&G is natuurlijk wel vanzelfsprekend. En we zoeken dus vooral een fijne gezinshond die onze kinderen een fijne ervaring kan geven en waar ze hopelijk ook balletjes mee kunnen gooien etc.

Zelf denk ik nu in de richting van barbet of een middenslag of grote poedel. Maar geen idee of die honden genoeg zouden hebben aan wat wij te bieden hebben. Labrador is ook wat, maar ik denk te zwaar om goed te gaan icm onze trap. Dus ideeën horen wij graag :)


Wij hebben een barbet, het is zeker een lieve familiehond.
Maar ze hebben best wel jachtinstinct, de één wat meer dan de ander.
Onze barbet kan bv niet los in de weilanden, die gaat achter de hazen en konijnen aan, of de meerkoetjes in de sloten.
In het bos kan hij gelukkig wel goed los, maar andere barbets kunnen juist daar niet los.
Ook doe je ze best wel tekort als je er niets mee doet, dan alleen gezinshond zijn.
Het zijn honden die erg graag actief bezig zijn en samenwerken met hun baas hebben ze nodig.
Op zich zou een barbet wel bij jullie passen als ik zie wat je kunt bieden, alleen jachtinstinct kan wel een dingetje zijn.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:41

Mijn ervaring met waterhonden is ook dat je er actief wel dingen mee moet doen. Ze hebben wel uitdaging nodig.
Mijn Spaanse Waterhond gaat nu in opleiding voor reddingswerk en daarnaast doe ik gehoorzaamheidstraining en moet ik toch wel een keer of twee-drie per dag naar buiten, hetzij voor een wandeling, hetzij voor apporteerspelletjes. Hij heeft géén uit-knop.
Ik vind ze persoonlijk met kleine kinderen erop of eronder. Ze kunnen heel baasgericht zijn en naar het jaloerse/dominante toe als het over hun baas gaat.
Ik heb nooit een barber gehad, maar ik denk dat ze niet heel erg verschillen op dat vlak van de perro's en de lagotto's.

Bij de beschrijving van wat je zoekt denk ik eerder dan bijvoorbeeld aan een boxer. En die zijn over het algemeen geweldig met kinderen. Makkelijk mee qua opvoeding. Je moet wel op het uiterlijk vallen :+

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:39

Nikass schreef:
Wie heeft er veel kennis/ervaring met kleine terriërs? Ik ben vooral benieuwd naar wat nou de belangrijkste verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de JR, de Cairn, de Border en de Norfolk en andere kleine terriërs. Niet qua uiterlijk! Maar qua karakter, gedrag & uithoudingsvermogen.


Wij hebben enkele JR's (gehad) en allemaal hebben ze een behoorlijk ander karakter.
Wat ze allemaal hebben/hadden is: sportief, groot uithoudingsvermogen, dol op spelen, dol op de baas, doorzettingsvermogen, grappig/'clownesk'.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:44

Weilanden schreef:
Ook wij zijn rustig aan op zoek naar een geschikte hond.. en ik ben benieuwd wat jullie zouden aanraden.

Situatie:
- eengezinswoning met tuin
- geen kinderen, wel af en toe nichtjes en neefjes op bezoek (in alle leeftijden)
- een van ons beide is altijd wel thuis (wij werken ieder 80% vanuit huis)
- mijn man heeft redelijk wat ervaring met honden (voornamelijk herders)

"Eisen":
- kan met andere dieren zodat hij mee kan naar de paarden (waar ook andere honden en katten rondlopen). Helemaal geweldig wanneer de hond ook mee zou kunnen lopen naast het paard tijdens een buitenrit.
- De paarden staan op 15 minuten fietsen, zou leuk zijn als de hond netjes mee kan lopen naast de fiets
- makkelijk mee in de auto
- makkelijk een paar uurtjes alleen thuis blijven (zal niet veel voorkomen maar i.v.m. winkelbezoek of misschien een keer uit eten oid wel handig)
- bij voorkeur een middelgrote hond
- bij voorkeur eentje die je wat minder ruikt/ die wat minder stinkt (ik begrijp uiteraard dat dit ook aan voeding en vachtverzorging ligt)
- bij voorkeur een hond zonder krullen/ geen poedelachtige

Naar welke hond (of speld in een hooiberg) zijn wij op zoek?


Een Entlebucher?

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:46

mika11 schreef:
VogeltjeM schreef:
Hallo,

Wij zijn ons voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe hond. We wonen buitenaf met de paarden aan huis, maar ook een bedrijf (met veel klanten/reuring op het erf) en we wonen momenteel op een appartement boven ons bedrijf. Ook hebben we 2 kleine kinderen (1.5 en 3.5); de conclusie kan dus ook zijn dat we nog een tijdje gaan wachten :)

Wat we te bieden hebben:
-weinig/niet alleen thuis, tenzij hij/zij het appartement verkiest boven het kantoor, zoals onze senior nu.
-iedere dag zowel in de ochtend als avond 3 kwartier mee naar de paarden
-iedere dag 1/1.5 uur mee naar het bos/strand/fietsen etc
-verder natuurlijk veel liefde en spelen :D

Ik zoek qua formaat eerder een middelgrote tot grote hond, omdat die naar mijn idee minder makkelijk onder de draden door gaat bij de paarden (maar niet té groot, want hij moet nog wel de trap op te dragen of minstens te ondersteunen zijn). Veel jachtinstinct is niet handig, omdat hij bij de paarden liefst losloopt en ik hem niet kwijt wil zijn. Ik zoek ook niet een ras waarmee ik echt intensief moet werken/trainen want dat ga ik gewoon niet redden naast alles met de paarden. Puppycursus en evt G&G is natuurlijk wel vanzelfsprekend. En we zoeken dus vooral een fijne gezinshond die onze kinderen een fijne ervaring kan geven en waar ze hopelijk ook balletjes mee kunnen gooien etc.

Zelf denk ik nu in de richting van barbet of een middenslag of grote poedel. Maar geen idee of die honden genoeg zouden hebben aan wat wij te bieden hebben. Labrador is ook wat, maar ik denk te zwaar om goed te gaan icm onze trap. Dus ideeën horen wij graag :)


Wij hebben een barbet, het is zeker een lieve familiehond.
Maar ze hebben best wel jachtinstinct, de één wat meer dan de ander.
Onze barbet kan bv niet los in de weilanden, die gaat achter de hazen en konijnen aan, of de meerkoetjes in de sloten.
In het bos kan hij gelukkig wel goed los, maar andere barbets kunnen juist daar niet los.
Ook doe je ze best wel tekort als je er niets mee doet, dan alleen gezinshond zijn.
Het zijn honden die erg graag actief bezig zijn en samenwerken met hun baas hebben ze nodig.
Op zich zou een barbet wel bij jullie passen als ik zie wat je kunt bieden, alleen jachtinstinct kan wel een dingetje zijn.


Kennissen van ons hebben ook een barbet. Die kan niet goed loslopen, peert hem regelmatig. Luistert ook niet heel goed. En is ontzettend lomp :')
Wel een hartstikke lief beest trouwens, ook voor kinderen.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:33

VogeltjeM schreef:
Hallo,

Wij zijn ons voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe hond. We wonen buitenaf met de paarden aan huis, maar ook een bedrijf (met veel klanten/reuring op het erf) en we wonen momenteel op een appartement boven ons bedrijf. Ook hebben we 2 kleine kinderen (1.5 en 3.5); de conclusie kan dus ook zijn dat we nog een tijdje gaan wachten :)

Wat we te bieden hebben:
-weinig/niet alleen thuis, tenzij hij/zij het appartement verkiest boven het kantoor, zoals onze senior nu.
-iedere dag zowel in de ochtend als avond 3 kwartier mee naar de paarden
-iedere dag 1/1.5 uur mee naar het bos/strand/fietsen etc
-verder natuurlijk veel liefde en spelen :D

Ik zoek qua formaat eerder een middelgrote tot grote hond, omdat die naar mijn idee minder makkelijk onder de draden door gaat bij de paarden (maar niet té groot, want hij moet nog wel de trap op te dragen of minstens te ondersteunen zijn). Veel jachtinstinct is niet handig, omdat hij bij de paarden liefst losloopt en ik hem niet kwijt wil zijn. Ik zoek ook niet een ras waarmee ik echt intensief moet werken/trainen want dat ga ik gewoon niet redden naast alles met de paarden. Puppycursus en evt G&G is natuurlijk wel vanzelfsprekend. En we zoeken dus vooral een fijne gezinshond die onze kinderen een fijne ervaring kan geven en waar ze hopelijk ook balletjes mee kunnen gooien etc.

Zelf denk ik nu in de richting van barbet of een middenslag of grote poedel. Maar geen idee of die honden genoeg zouden hebben aan wat wij te bieden hebben. Labrador is ook wat, maar ik denk te zwaar om goed te gaan icm onze trap. Dus ideeën horen wij graag :)


Bekijk de wetterhoun eens :)

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:12

De wetterhoun lijkt me al zwaar om de trap op te helpen ?
Ik ben zelf enorme fan van riesenschnauzers maar die heb ik voor die reden ook niet vermeld.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:29

Een teefje is best te doen. Zo groot zijn ze ook weer niet. En vermoedelijk kan de hond prima zelf traplopen. Onze wetterkruising heeft tot z’n dood gewoon zelf naar boven gewandeld.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:39

Ik denk dat er best veel rassen aan jullie eisen voldoen VogeltjeM. Zelf moest ik denken aan de Hollandse Smoushond, de Duck Tolling Retriever (net wat kleiner dan de labrador, dus misschien makkelijker met de trap) of een Friese Stabij. Een Springer Spaniel (Welsh of Engels) zou ook kunnen, hoewel daar wel exemplaren met jachtinstinct tussen zitten.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:10

Many schreef:
Ik denk dat er best veel rassen aan jullie eisen voldoen VogeltjeM. Zelf moest ik denken aan de Hollandse Smoushond, de Duck Tolling Retriever (net wat kleiner dan de labrador, dus misschien makkelijker met de trap) of een Friese Stabij. Een Springer Spaniel (Welsh of Engels) zou ook kunnen, hoewel daar wel exemplaren met jachtinstinct tussen zitten.


Over de duck tolling retriever, hoe kijken de hondenkenners hier tegen dat ras aan?
Ik ken er 3 en ze zijn alledrie nerveus en ook wat angstig. Een ervan wil dan ook wel van zich af bijten.
Ik had dat niet zo verwacht. Is het toeval of ook wel kenmerkend voor het ras?

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:21

Majabeestje schreef:
Many schreef:
Ik denk dat er best veel rassen aan jullie eisen voldoen VogeltjeM. Zelf moest ik denken aan de Hollandse Smoushond, de Duck Tolling Retriever (net wat kleiner dan de labrador, dus misschien makkelijker met de trap) of een Friese Stabij. Een Springer Spaniel (Welsh of Engels) zou ook kunnen, hoewel daar wel exemplaren met jachtinstinct tussen zitten.


Over de duck tolling retriever, hoe kijken de hondenkenners hier tegen dat ras aan?
Ik ken er 3 en ze zijn alledrie nerveus en ook wat angstig. Een ervan wil dan ook wel van zich af bijten.
Ik had dat niet zo verwacht. Is het toeval of ook wel kenmerkend voor het ras?


Als je de rasomschrijving bekijkt dan horen ze gereserveerd te zijn maar nooit agressief. Het zijn geen allemansvrienden. Vanuit mijn persoonlijke ervaring ken ik ze allebei de kanten op en denk ik dat het ook heel erg van bepaalde lijnen afhangt.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:25

Majabeestje schreef:
Many schreef:
Ik denk dat er best veel rassen aan jullie eisen voldoen VogeltjeM. Zelf moest ik denken aan de Hollandse Smoushond, de Duck Tolling Retriever (net wat kleiner dan de labrador, dus misschien makkelijker met de trap) of een Friese Stabij. Een Springer Spaniel (Welsh of Engels) zou ook kunnen, hoewel daar wel exemplaren met jachtinstinct tussen zitten.


Over de duck tolling retriever, hoe kijken de hondenkenners hier tegen dat ras aan?
Ik ken er 3 en ze zijn alledrie nerveus en ook wat angstig. Een ervan wil dan ook wel van zich af bijten.
Ik had dat niet zo verwacht. Is het toeval of ook wel kenmerkend voor het ras?


Ze zijn helaas best doorgefokt de laatste decennia doordat ze zo populair werden, angst en nervositeit is iets anders dan gereserveerd zijn. (wat wel weer normaal is)
Kan best zijn dat er ongewenst gedrag in is gefokt, ook epilepsie komt redelijk veel voor in dit ras.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:43

Majabeestje schreef:
Many schreef:
Ik denk dat er best veel rassen aan jullie eisen voldoen VogeltjeM. Zelf moest ik denken aan de Hollandse Smoushond, de Duck Tolling Retriever (net wat kleiner dan de labrador, dus misschien makkelijker met de trap) of een Friese Stabij. Een Springer Spaniel (Welsh of Engels) zou ook kunnen, hoewel daar wel exemplaren met jachtinstinct tussen zitten.


Over de duck tolling retriever, hoe kijken de hondenkenners hier tegen dat ras aan?
Ik ken er 3 en ze zijn alledrie nerveus en ook wat angstig. Een ervan wil dan ook wel van zich af bijten.
Ik had dat niet zo verwacht. Is het toeval of ook wel kenmerkend voor het ras?


Wij hebben een toller reu van 3, hij komt uit een lijn van honden die best wel open en vrij zijn naar andere mensen. Hij is dan ook niet angstig of eenkennig, eerder het tegenovergestelde en vind andere dingen en mensen juist interessanter/leuker dan de baas. Hij is wel nerveus en heeft veel moeite met rust vinden in huis. Hij is heel waaks en blaft/gilt snel op geluiden rondom het huis. Hij laat ook reactief gedrag zien naar bewegende objecten zoals wielrenners, mountainbikes en scootmobiels. Als het hard waait vind hij het spannend en kan hij ons ‘s nachts bijvoorbeeld uit bed piepen, met muziek op gaat het dan beter. Ik merk ook dat hij sterk reageert op onze stemming, is iemand bij ons gestrest dan neemt hij dat over en wordt onrustig. Ik zou hem eerder heel gevoelig omschrijven dan angstig en dat moet je wel liggen. Nog een voorbeeld is vuurwerk, hij wordt er niet bang van maar hij hoort alles en blaft er op. Hij heeft direct het gevoel dat hij er wat mee moet en dat maakt hem onrustig.
Qua beweging lopen we zo’n 1,5-2 uur per dag en tijdens de wandelingen doen we veel trucjes/oefeningen. We hebben behendigheid gedaan maar gestopt ivm zwangerschap. We hebben trouwens 2 jonge kinderen van 6 maand en 2. Dit gaat goed samen. De oudste speelt graag met de bal met hem.
Zijn jacht instinct is trouwens top, gaat niet zomaar op jacht en blijft goed bij ons. Hij is een echte retriever en apporteren uit het water vind hij fantastisch!

Dus ik denk dat een toller best bij jullie situatie past, maar de vraag is of de toller bij jullie past qua karakter. Ze zijn niet allemaal pittig als de onze, maar wel gevoelig en dat moet bij je passen.