[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:29

maai_ke schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie bij ons vinden passen, wij zijn ons voorzichtig aan het oriënteren op verschillende rassen.
De hond zal niet veel alleen zijn, daar ik onregelmatig werk. We hebben wel ruimte om het huis heen. Ik vind het belangrijk dat een hond sociaal is naar mensen, goed met kinderen kan, niet heel erg druk is maar wel waaks kan zijn. Ervaring met honden is aanwezig.
We liggen qua meningen nogal uit elkaar. Ter beeldvorming: Cane Corso, Bullmastiff, Ridgeback. Ikzelf wil liever een Old English Sheepdog, Newfoundlander of een Engelse Stafford.
Wat vinden jullie bij ons passen?


Bouvier?

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:32

Galaika schreef:
Ik ben ook op zoek naar een leuk hondenras. Is voor volgend jaar. Wij hebben zelf al wat rassen in gedachte, maar ik hoor graag of dat overeenkomt met jullie idee.

Wij zoeken een hond tussen de 30 en 70 centimeter. Liefst geen allemansvriend, enigszins baasgericht. We zoeken een gevoelige maar stabiele hond, aangezien ik een angststoornis heb en een hond zoek die daar enigszins op in kan spelen. Ik wil ermee naar de hondenschool, puppycursus gaan we zeker dan i.v.m eerste hond. Als de hond groter is zou ik graag verder gaan, met wat maakt eigenlijk niet uit, afhankelijk van wat de hond aanbied.

Ik hoop dat dit een beetje een goeie schets is.


Kijk eens naar de Amerikaanse Cocker spaniël. De trimester hier uit de buurt heeft er eentje. Haar dochter heeft autisme en gebruikt de hond als angsthond. Super fijn beestje!!
Op foto’s zie je ze vaak met erg lang haar. Maar zij trimt ze altijd lekker kort en pittig!

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:57

Ik probeerde niet te zeggen dat whippets in vergelijking met andere windhonden moeilijke honden zijn :), wel dat ik ze te gevoelig vind om in te kunnen spelen op een angststoornis. Terughoudendheid en angst komt namelijk echt wel vaak voor bij whippets. En juist omdat ze besy wel aan de baas kunnen hangen (op de ik moet nu alle aandacht van de wereld/ik heb een in de bench en laat me met rust dag) denk ik dat hij manier van inspelen op gevoelens van d baas juist wel eens de verkeerde kan zijn. Ik zou toch in de Spaniel groep, of retriever groep kijken. Honden die in dat soort situaties gewoon doorgaan met hun leven. Dan belast je de hond er ook niet mee.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:05

Bonna schreef:
Ik probeerde niet te zeggen dat whippets in vergelijking met andere windhonden moeilijke honden zijn :), wel dat ik ze te gevoelig vind om in te kunnen spelen op een angststoornis. Terughoudendheid en angst komt namelijk echt wel vaak voor bij whippets. En juist omdat ze besy wel aan de baas kunnen hangen (op de ik moet nu alle aandacht van de wereld/ik heb een in de bench en laat me met rust dag) denk ik dat hij manier van inspelen op gevoelens van d baas juist wel eens de verkeerde kan zijn. Ik zou toch in de Spaniel groep, of retriever groep kijken. Honden die in dat soort situaties gewoon doorgaan met hun leven. Dan belast je de hond er ook niet mee.


Ja, in dát opzicht kún je gelijk hebben. Hoewel een bekende een windhond juist heeft als therapiehond bij angsten. Jawel, een whippet ;) Hond is wel goed begeleid daarin overigens, want het is natuurlijk geen 'typische' therapiehond.

Als 'doorsnee' ptss honden worden natuurlijk over het algemeen herders, retrievers en doodles ingezet. Daar zal een reden voor zijn - een stukje trainbaarheid waarschijnlijk, maar ook een stukje 'carefreeness', zeker bij labrador- en golden retrievers (stukken minder bij bijv tollers!) en doodles.

Vergis je niet in hoe (over)gevoelig een spaniel ook kan zijn overigens ;)

Nikass

Berichten: 16725
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:25

Tja als het mij persoonlijk zou betreffen denk ik dat ik me geen betere therapie hond zou kunnen wensen als mijn Harzer Fuchs reu.
Intelligent en gevoelig, anticipeert op mijn stemming, is altijd in mijn buurt, is zeer vriendelijk tegen andere mensen maar laat er geen twijfel over bestaan bij wie hij hoort ;) Zal me beschermen als dat nodig is.
Maar! Voor dit ras moet je wel echt vallen, daarom noem ik het niet altijd direct. De opvoeding is behoorlijk intensief, de hond is überhaupt behoorlijk intensief :D
(als eerste hond niet echt aan te raden)
Dat moet bij je passen. Ik weet niet wat je precies nodig hebt: een hond die je activeert, of meer een stabiele kameraad op de achtergrond. Bii de eerste zit je met een HF goed, de tweede is hij niet; wel een stabiele kameraad, maar wel erg aanwezig.

Pittig_ding jouw optie voor Maai_ke vind ik erg goed gevonden!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:46

Nikass schreef:
Tja als het mij persoonlijk zou betreffen denk ik dat ik me geen betere therapie hond zou kunnen wensen als mijn Harzer Fuchs reu.
Intelligent en gevoelig, anticipeert op mijn stemming, is altijd in mijn buurt, is zeer vriendelijk tegen andere mensen maar laat er geen twijfel over bestaan bij wie hij hoort ;) Zal me beschermen als dat nodig is.
Maar! Voor dit ras moet je wel echt vallen, daarom noem ik het niet altijd direct. De opvoeding is behoorlijk intensief, de hond is überhaupt behoorlijk intensief :D
(als eerste hond niet echt aan te raden)
Dat moet bij je passen. Ik weet niet wat je precies nodig hebt: een hond die je activeert, of meer een stabiele kameraad op de achtergrond. Bii de eerste zit je met een HF goed, de tweede is hij niet; wel een stabiele kameraad, maar wel erg aanwezig.

Pittig_ding jouw optie voor Maai_ke vind ik erg goed gevonden!


**Heeft even het ras opgezocht.** Ik ken veel rassen, maar déze net niet... Mooie honden, maar handenvol werk denk ik? Ook even gelijk de andere oud-Duitse rassen bekeken, zitten mooie dieren tussen. Qua type spreken de Strobel en Schafpudel mij ook wel aan. Had er nog nooit van gehoord.

Nikass

Berichten: 16725
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:26

Ja dat is wel zo, hij is nu 2,5 en nu ga ik de vruchten plukken van het vele werk. Ze zijn wel een slagje apart, en een "ontspoorde" Fuchs wil je echt niet: achter auto's/fietsers/joggers/viervoeters aan jagen en in de enkels bijten, zeer luidruchtig, agressie naar honden... daar zou het allemaal vrij gemakkelijk op kunnen uitlopen als je er niet bovenop zit in de opvoeding.
En ze werken zo graag dat je er altijd mee bezig blijft.
Maar ik vind het helemaal fantastisch, heb van te voren wel getwijfeld, maar nu absoluut geen spijt. En fijne bijkomstigheid is dat het ras gezond is en een hoge levensverwachting heeft (14 tot 16 is geen uitzondering).


Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11273
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:15

Bonna schreef:
Ik probeerde niet te zeggen dat whippets in vergelijking met andere windhonden moeilijke honden zijn :), wel dat ik ze te gevoelig vind om in te kunnen spelen op een angststoornis. Terughoudendheid en angst komt namelijk echt wel vaak voor bij whippets. En juist omdat ze besy wel aan de baas kunnen hangen (op de ik moet nu alle aandacht van de wereld/ik heb een in de bench en laat me met rust dag) denk ik dat hij manier van inspelen op gevoelens van d baas juist wel eens de verkeerde kan zijn. Ik zou toch in de Spaniel groep, of retriever groep kijken. Honden die in dat soort situaties gewoon doorgaan met hun leven. Dan belast je de hond er ook niet mee.


Oke, nu begrijp ik wat je bedoelt en geef je daarin gelijk. Volgens mij zijn windhonden absoluut niet geschikt om in te spelen op een angststoornis. Daarvoor heb je een mentaal sterke hond nodig en dat vind ik een windhond niet zijn.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:43

Volgens mij moet elke hond uiteindelijk om leren gaan met een angststoornis, zeker als het de bedoeling is dat de hond de persoon eruit kan halen ofzo. Sommige honden zullen dat inderdaad van nature misschien wat beter kunnen en anderen zullen sneller van slag geraken maar het is niet onmogelijk.

Ik lees ook nergens dat de hond uiteindelijk opgeleid gaat worden tot therapiehond, als dat wel het geval is kan er misschien beter direct naar een stichting gekeken worden die deze honden opleid. Maar volgens mij gebruiken zij in de meeste gevallen wel al wat oudere honden (uit de pubertijd) die al wat stabieler zijn.

Aan de andere kant zie je zoveel verschillende rassen als therapiehond, zelfs husky's (al snap ik dat dan weer echt niet, op zich vind ik dat zelfs bijna 'zielig' voor de hond aangezien de will to please toch echt niet op die manier in zijn aard ligt :o ), dus niks is onmogelijk zeker?

Maar om eerlijk te zijn lees je bijna over elk ras wel 'zijn gevoelige, instabiele honden' omdat er toevallig zo'n paar in de buurt rondlopen of omdat mensen ze zo gewoon vinden overkomen. Mechelaars worden ook vaak 'zenuwachtig' genoemd en als ik het ras nooit persoonlijk had gekend had dat me misschien ook afgeschrikt, nu blijkt dat ik het wel gewoon leuke honden vind maar andere mensen het misschien geen leuk gedrag vinden, of simpelweg niet met het gedrag om kunnen gaan. Zelf heb ik ook last van angsten en voornamelijk op straat, een stabiele hond zal daar echt niet van slag door geraken, zowel de Mechelaars, als whippet waarmee ik wandel reageren gewoon normaal.

Ik zou me dan wel eerder vragen stellen of een pup zonder begeleiding een goed idee is aangezien honden wel eens angsten kunnen 'overnemen' of heel fel het gevoel krijgen dat ze jou moeten beschermen.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:07

DezeNaam schreef:
Volgens mij moet elke hond uiteindelijk om leren gaan met een angststoornis, zeker als het de bedoeling is dat de hond de persoon eruit kan halen ofzo. Sommige honden zullen dat inderdaad van nature misschien wat beter kunnen en anderen zullen sneller van slag geraken maar het is niet onmogelijk.

Ik lees ook nergens dat de hond uiteindelijk opgeleid gaat worden tot therapiehond, als dat wel het geval is kan er misschien beter direct naar een stichting gekeken worden die deze honden opleid. Maar volgens mij gebruiken zij in de meeste gevallen wel al wat oudere honden (uit de pubertijd) die al wat stabieler zijn.

Aan de andere kant zie je zoveel verschillende rassen als therapiehond, zelfs husky's (al snap ik dat dan weer echt niet, op zich vind ik dat zelfs bijna 'zielig' voor de hond aangezien de will to please toch echt niet op die manier in zijn aard ligt :o ), dus niks is onmogelijk zeker?

Maar om eerlijk te zijn lees je bijna over elk ras wel 'zijn gevoelige, instabiele honden' omdat er toevallig zo'n paar in de buurt rondlopen of omdat mensen ze zo gewoon vinden overkomen. Mechelaars worden ook vaak 'zenuwachtig' genoemd en als ik het ras nooit persoonlijk had gekend had dat me misschien ook afgeschrikt, nu blijkt dat ik het wel gewoon leuke honden vind maar andere mensen het misschien geen leuk gedrag vinden, of simpelweg niet met het gedrag om kunnen gaan. Zelf heb ik ook last van angsten en voornamelijk op straat, een stabiele hond zal daar echt niet van slag door geraken, zowel de Mechelaars, als whippet waarmee ik wandel reageren gewoon normaal.

Ik zou me dan wel eerder vragen stellen of een pup zonder begeleiding een goed idee is aangezien honden wel eens angsten kunnen 'overnemen' of heel fel het gevoel krijgen dat ze jou moeten beschermen.


Pas in juli 2019 is er de mogelijkheid om een hond te nemen. Wie weet zit ik dan al aan de medicatie en gaat het beter. Ik wil heel graag een hond via een stichting en hoop dit ook te realiseren met behulp van mijn psychiater. Voor verdere vragen omtrent dit onderwerp zie ik graag een pb verschijnen.

Nikass

Berichten: 16725
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:25

Misschien is http://www.dutchassistancedogs.nl iets voor jou? Je kiest (en betaalt) zelf de pup van het ras (en fokker) van jouw keuze (advies is uiteraard mogelijk) en zij begeleiden je bij het opvoeden van de hond tot "assistance dog".

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:39

Nikass schreef:
Misschien is http://www.dutchassistancedogs.nl iets voor jou? Je kiest (en betaalt) zelf de pup van het ras (en fokker) van jouw keuze (advies is uiteraard mogelijk) en zij begeleiden je bij het opvoeden van de hond tot "assistance dog".


Lief dat je helpt met zoeken maar ik ben 13 jaar en de door jouw genoemde stichting heeft een leeftijdsgrens van 16 jaar.

Nikass

Berichten: 16725
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:58

Oh sorry dat wist ik niet. Wat jammer!

Eliana

Berichten: 5455
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:14

Ik ben heel benieuwd welk ras jullie ons adviseren.
We zijn op zoek naar een nieuw maatje voor onze hond Lars,zijn oude maatje is een tijdje terug overleden en hij mist een andere hond. Lars is een geholpen reu van 2,5. Het is een kruising basset hound/border collie, en sociaal met andere honden. Afbeelding

Onze eisen:
Kleine hond.
Moet met kleine kinderen kunnen. We hebben een dreumes en nu een baby op komst.
Sociaal naar andere honden.
Sociaal naar onze andere dieren (kippen konijnen en kat)

Wat kunnen we bieden:
We wonen in een rijtjeshuis, maar wel met grote tuin (6 bij 75 meter)
Smorgens grote wandeling in het park. Overdag veel mee de tuin in als we thuis zijn en klein ronde uit, Savonds een langer blokje uit.
Cursus gaan is prima maar we zijn geen fanatieke sporters met de hond.
Op werkdagen (3 per week vanaf januari) worden ze begin vd middag uitgelaten en mogen ze verder los op de benedenverdieping.

Nikass

Berichten: 16725
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:17

Een Beagle!
Lekker sociaal, past goed bij je andere hond qua type en is niet te groot. Verwacht ook zeker geen problemen met kinderen. En hoeft ook niet fanatiek naar school.
En Beagle puppies... <3


Afbeelding

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:37

Eliana, tenzij je echt op zijn EK bent naar een sociaal ras, wat je gezien je vraag niet bent, zou ik er eigenlijk gewoon weer een vanalles-wat-je bij nemen. Volgens mij kunnen heel veel honden aan jullie situatie wennen en hoeft er alleen maar een klik met jullie te zijn. Wat een ontzettend leuke hond is Lars trouwens.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:09

Toen ik Lars zag dacht ik eerst dat het een Basset Griffon was (in een oogopslag). Kan je misschien ook eens naar kijken. Persoonlijk ken ik er maar één en dat is een vrij sociale hond, wel een beetje koppig met een eigen mening maar wel zachtaardig.
Weet natuurlijk niet hoe het ras in het algemeen is.

Nikass

Berichten: 16725
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:19

Ja die zijn ook leuk!

Oh nee die bedoel ik niet, ik bedoel deze:


Afbeelding

Basset fauve de Bretagne

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:09

Hij lijkt inderdaad nog meer op een Basset fauve de Bretagne, zeker qua oren. :p Al denk ik dat dat wel een vrij zeldzaam ras is, kende het zelfs niet. Je moet het geduld dan nog hebben om waarschijnlijk op een wachtlijst te staan of je pup in een ander land te gaan halen, op 15 weken dan pas.. :=
Maar als je het voor het ras over hebt is het altijd te overwegen natuurlijk.

Nikass

Berichten: 16725
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:10

Zijn ze zo zeldzaam? Mijn vriendin had er altijd eentje mee met uitlaten.

Eliana

Berichten: 5455
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:16

Tot nu toe al leuke suggesties :). Ben benieuwd of mensen nog met andere rassen komen.
En ja Lars is ook ongelofelijk leuk <3

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:23

Als ik snel even kijk op de eerste pagina van Google, voor fokkers in België zie ik er maar één, en daar was de laatste update van de pagina in 2017. Misschien zitten er in Nederland wel meer natuurlijk.

Tja wat ik zou zeggen, kijk in de rasgroep van gezelschapshonden? Daar zal zeker wel wat tussen zitten dat zou passen.
De vraag is ook natuurlijk of jullie liever een hond hebben met een wat zelfstandiger karakter (zoals de rassen die genoemd zijn) of een ras met toch wat meer 'will to please'. Is het erg als het een wat luidruchtigere hond is etc? Moet de hond los kunnen lopen?

Een Engelse Cocker kan misschien nog wel leuk zijn, al zijn dat soms ook wel wat actievere honden maar niet extreem (vind ik). Hangt natuurlijk erg af van de lijn. De mensen die een Basset Griffon hadden hadden ook een Engelse Cocker en die was duidelijk een stuk actiever maar zeker niet vervelend.
Als de Engelse iets 'te' zou zijn kan je ook naar de Amerikaanse kijken.

Met kleine kinderen zou ik er toch ook wel rekening mee houden dat de hond niet té kwetsbaar is. Anders had ik gezegd kijk eens naar het vlinderhondje maar met jonge kinderen lijken die kleine dingen me altijd veel te kwetsbaar.. :=

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:46

Ik ben niet zo goed in kleine rassen := Even denken hoor.

Ik dacht in eerste instantie ook aan een Franse Basset. Een Bretagne of Griffon zou imo allebei passen. Verder denk ik dat je heel veel kanten op kan. Zou voornamelijk wegsturen van de rassen zoals mopshonden, Boston terriers etc. De platneuzen zeg maar.

Misschien is een Border Terrier nog wat voor je, die zijn wel wat actiever. Of eventueel een Vlinderhondje maar misschien vind je die wat tuttig. Ondanks dat zijn het enorm leuke hondjes!

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:17

Basset fauve de Bretagne : kennel de viersenhoeve :) evenals de Grand basset griffon beneden ;)

Valt nog wel mee hoor hoe lastig die fauve te koop is :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:42

@Eliana, bij mij komen dan bijv. het Hollands Smousje of de Kromfohrländer naar boven als leuke aanvullingen. Máár daar moet je zeker van zijn: smousjes zijn niet makkelijk aan te komen en voor zover ik kan zien kromfohrländers ook niet per se...

In de terrier groep zou je naar de border terrier kunnen kijken - maar dat zijn wel wakkere hondjes, zeker in hun jeugd. Een Norfolk of Norwich terrier is ook leuk (van oorsprong één ras, maar inmiddels twee rassen, waarbij de norfolk hangende oortjes heeft en de norwich staande - in hoeverre het waar is, weet ik niet, maar er wordt gezegd dat de norfolk wat zachter van aard is dan de norwich - kan ook puur de uitstraling van de hangoortjes zijn die het wat zachter doen ogen).

Beagles zijn super lieve, zachte honden, máár: je houdt ervan of je haat ze. Super lief, maar niet per se makkelijk. Wij hadden er twee in de familie. Liefste honden die er waren, geen spoortje agressie naar mens of dier. Maar stronteigenwijs, voedseldieven }> en als ze de kans kregen, gingen ze ook wel even een rondje wandelen zonder baas O:)

Waar je qua 'super gezellig, geen greintje kwaad, goed als gezinshond' ook naar kunt kijken, is een kleinere maat labradoodle. Wij hebben er zo eentje rondwandelen (bij mijn ouders), en dat is echt het prototype van een 'blij ei'. Die hond is al-tijd vrolijk, makkelijk trainbaar en super kindvriendelijk - en kan een stootje hebben met het spaniel- en labradorbloed dat erin zit. De maat die wij hebben, zit rond de 15 kg en 45cm (kleine medium), ze zijn er nog kleiner wel.