[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:50

Amaris schreef:
rien10 schreef:
Na lang wikken en wegen, voors en tegens te hebben afgewogen kwamen we tot een top 3:

Op 1 Basenji
op 2 Middenslag Labradoodle Fleece
op 3 Ruw haar Jack Russel.

Ja, toch een Doodle. Maar dan wel een zo donker mogelijk gekleurde, met zo min mogelijk krul. Het oog wil ook wat, nietwaar.

Dat werd een top 2: Basenji en Doodle.
Toen heb ik het uiterlijk los gelaten en ben (met mijn nichtje, zij zit in het hondenwereldje) alleen nog maar naar gebruik/sport, karakter, africhtings mogelijkheden etc. gaan kijken.
En daar is de Doodle toch uitgekomen. Het besluit is genomen, we gaan voor een middenslag Doodle. Nu nog een naam verzinnen (stamboom hebben ze toch niet ha ha) voor een teefje.


Wat grappig, jij wilt eigenlijk mijn hond :)
Weinig krul, zwart en een meisje.

Haar vader is zwarte fokreu Timo, even googlen en je vindt hem. Geeft fijne nakomelingen.

De logeer Doodle is nu een week in huis. Geen enkele allergische Reaktie. *\o/*

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:32

yvetjes schreef:
@akashino,
Naast de spetsen zou een Ijslandse hond je misschien ook aanspreken?
Ook een maatje minder, eigenwijs maar ook wel een werkhond.

Een werkhond? Nah, tenzij je ergens veel lawaai voor nodig hebt.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:26

Kuggur schreef:
yvetjes schreef:
@akashino,
Naast de spetsen zou een Ijslandse hond je misschien ook aanspreken?
Ook een maatje minder, eigenwijs maar ook wel een werkhond.

Een werkhond? Nah, tenzij je ergens veel lawaai voor nodig hebt.


:D


We zitten vooralsnog een beetje "vast". Veel fokkers gesproken en gaan kijken bij een aantal verschillende rassen, maar nergens de "klik" met het karakter van de honden.
Het ziet er naar uit dat het gewoon weer een akita wordt, mits we een goede fokker vinden. Moet ik wel wat "eisen" bijstellen.
Maar tot nu toe niet gevonden wat, voor ons, het karakter van een akita overtreft.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:56

akishino schreef:
We zitten vooralsnog een beetje "vast". Veel fokkers gesproken en gaan kijken bij een aantal verschillende rassen, maar nergens de "klik" met het karakter van de honden.
Het ziet er naar uit dat het gewoon weer een akita wordt, mits we een goede fokker vinden. Moet ik wel wat "eisen" bijstellen.
Maar tot nu toe niet gevonden wat, voor ons, het karakter van een akita overtreft.

Heb je al naar de Lapinporokoira gekeken? Lijkt ook in je wensenlijstje te passen.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:19

Sammyoo schreef:
akishino schreef:
We zitten vooralsnog een beetje "vast". Veel fokkers gesproken en gaan kijken bij een aantal verschillende rassen, maar nergens de "klik" met het karakter van de honden.
Het ziet er naar uit dat het gewoon weer een akita wordt, mits we een goede fokker vinden. Moet ik wel wat "eisen" bijstellen.
Maar tot nu toe niet gevonden wat, voor ons, het karakter van een akita overtreft.

Heb je al naar de Lapinporokoira gekeken? Lijkt ook in je wensenlijstje te passen.


Wat leuk dat je dat zegt, we zijn idd bij een lapinporokoirafokker geweest! Hele leuke hondjes.
Maar de kogel is door de kerk, het wordt toch weer een akita. Ik kan het ras niet los laten :o

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 05:45

Ik ben wel benieuwd wat jullie bij ons vinden passen, wij zijn ons voorzichtig aan het oriënteren op verschillende rassen.
De hond zal niet veel alleen zijn, daar ik onregelmatig werk. We hebben wel ruimte om het huis heen. Ik vind het belangrijk dat een hond sociaal is naar mensen, goed met kinderen kan, niet heel erg druk is maar wel waaks kan zijn. Ervaring met honden is aanwezig.
We liggen qua meningen nogal uit elkaar. Ter beeldvorming: Cane Corso, Bullmastiff, Ridgeback. Ikzelf wil liever een Old English Sheepdog, Newfoundlander of een Engelse Stafford.
Wat vinden jullie bij ons passen?

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:05

Een Stafford valt af als je geen drukke hond wil. ;)

Wat vindt je leuk aan een old English sheepdog?
Wat wil je verder met je hond gaan doen qua activiteiten?
Wordt het voornamelijk een erfhond, ook juist ook een wandel- of sport hond?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:56

Van deze rassen vind ik alleen een bullmastiff (of een echte mastiff!) of een Newfoundlander (maar niet erg waaks) geschikt. Van de OES heb ik geen duidelijk plaatje, de rest zijn wel echt sporthonden die je al snel tekort doet, daarnaast moet je bij de CC, de SBT (engels staff), de ridgeback (reuen i.i.g.) en in mindere mate de BM wel echt rekening houden met hondagressie. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar kan dat zeker wel zijn en werkt behoorlijk belemmerend met allerlei dingen die je met de hond wilt doen.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:42

Afhankelijk van wat maai_ke met de hond wil gaan doen - want volgens mij is dat nog helemaal niet duidelijk - zou ik een Ridgeback zeker niet direct afwijzen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:10

Maar een Ridgeback is geen lui lekker hond die de hele dag wel wat op het erf sjokt en slaapt voor zover ik ze ken. Dat zie ik een Newfie eerder doen.

Dus dan is het inderdaad heel erg afhankelijk van wat je ermee wil en wat je leuk vindt om te doen. Iedereen kan wel 15km op een dag gaan wandelen om zn hond tevreden te houden maar je moet het wel leuk vinden :Y)

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:22

Wandelen is geen probleem, ik ga alleen niet elke dag 15 km lopen. Om huis isd echter wel veel ruimte. Hond zal niet altijd bij andere honden zijn maar vind het wel fijn dat hij niet agressief is, een van de huidige is dat wel, ondanks allerlei trainingen.
Waals mag ook zijn als in imponerend, niet per definitie aanvallen. Waals als in blaffen is prima.
Het zal een erg, gezelschapshond zijn maar ik vind cursussen en training wel erg leuk om te doen.
Overigens vind ik de oes mooi om te zien en heb ik goede ervaringen met het karakter.
Mijn persoonlijke voorkeur, op basis van ervaring, gaat uit naar de newfoundlander, die vind ik heel erg leuk.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 17:19

Kijk, op je eerste bericht had ik gezegd de Japanse rassen ( akita/shiba ) maar als je toch ook een hond die gezellig met andere honden samen kan wilt... dan zou ik toch meer voor de newfoundlander gaan ja. Staffords vallen dan helaas ook al snel af.

En als je niet ras gebonden bent zijn honden van een stichting ook erg leuk. Zitten soms echt pareltjes tussen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:09

Ik zou ook niet snel voor een Stafford gaan als je wil dat ze relaxed samen lopen. Tuurlijk kan het wel goed gaan, maar je zal er toch altijd wat meer op moet letten.

Ik denk dat een Newfie prima in je verhaal past. Zeker als je zelf aangeeft daar graag voor te willen gaan :j

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:15

Ik zou zeker voor een Newfie gaan met het hele verhaal erbij.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:05

Ik ben ook op zoek naar een leuk hondenras. Is voor volgend jaar. Wij hebben zelf al wat rassen in gedachte, maar ik hoor graag of dat overeenkomt met jullie idee.

Wij zoeken een hond tussen de 30 en 70 centimeter. Liefst geen allemansvriend, enigszins baasgericht. We zoeken een gevoelige maar stabiele hond, aangezien ik een angststoornis heb en een hond zoek die daar enigszins op in kan spelen. Ik wil ermee naar de hondenschool, puppycursus gaan we zeker dan i.v.m eerste hond. Als de hond groter is zou ik graag verder gaan, met wat maakt eigenlijk niet uit, afhankelijk van wat de hond aanbied.

Ik hoop dat dit een beetje een goeie schets is.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:14

Galaika schreef:
Ik ben ook op zoek naar een leuk hondenras. Is voor volgend jaar. Wij hebben zelf al wat rassen in gedachte, maar ik hoor graag of dat overeenkomt met jullie idee.

Wij zoeken een hond tussen de 30 en 70 centimeter. Liefst geen allemansvriend, enigszins baasgericht. We zoeken een gevoelige maar stabiele hond, aangezien ik een angststoornis heb en een hond zoek die daar enigszins op in kan spelen. Ik wil ermee naar de hondenschool, puppycursus gaan we zeker dan i.v.m eerste hond. Als de hond groter is zou ik graag verder gaan, met wat maakt eigenlijk niet uit, afhankelijk van wat de hond aanbied.

Ik hoop dat dit een beetje een goeie schets is.


Moet de hond goed zijn met andere honden of is andere honden leren negeren voldoende?

Op deze beschrijving zou ik je een akita aanraden. Heel gevoelig, maar uiterst stabiel als je ze goed opvoed en alles aanbied wat ze nodig hebben. Mijn teefje voelt mijn aandoeningen perfect aan.

Niet het meest voor de hand liggende ras wat je aangeraden gaat worden, maar als je er tijd, energie en liefde in kan stoppen en je geen losloop hond wilt hebben die je tussen alle honden in kunt gooien, wel een goed ras om in overweging te nemen.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:19

StonedRomy schreef:
Galaika schreef:
Ik ben ook op zoek naar een leuk hondenras. Is voor volgend jaar. Wij hebben zelf al wat rassen in gedachte, maar ik hoor graag of dat overeenkomt met jullie idee.

Wij zoeken een hond tussen de 30 en 70 centimeter. Liefst geen allemansvriend, enigszins baasgericht. We zoeken een gevoelige maar stabiele hond, aangezien ik een angststoornis heb en een hond zoek die daar enigszins op in kan spelen. Ik wil ermee naar de hondenschool, puppycursus gaan we zeker dan i.v.m eerste hond. Als de hond groter is zou ik graag verder gaan, met wat maakt eigenlijk niet uit, afhankelijk van wat de hond aanbied.

Ik hoop dat dit een beetje een goeie schets is.


Moet de hond goed zijn met andere honden of is andere honden leren negeren voldoende?

Op deze beschrijving zou ik je een akita aanraden. Heel gevoelig, maar uiterst stabiel als je ze goed opvoed en alles aanbied wat ze nodig hebben. Mijn teefje voelt mijn aandoeningen perfect aan.

Niet het meest voor de hand liggende ras wat je aangeraden gaat worden, maar als je er tijd, energie en liefde in kan stoppen en je geen losloop hond wilt hebben die je tussen alle honden in kunt gooien, wel een goed ras om in overweging te nemen.


Zelf heb ik hier in de buurt amper plekken waar losgelopen kan worden. Tevens zou ik andere honden negeren zeker aan willen leren. Dus dat ik niet bepaald een probleem. Blaffen akita's snel? En hoe zit het met alleen blijven? Kunnen ze dat makkelijk na aanleren of is dat toch lastig? Ik vind akita's zelf al jaren prachtige en leuke honden, dus als ze wel alleen kunnen blijven overweeg ik dat zeker.

Bedankt voor je reactie!

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:23

Ik weet niet in welk gebied je zit, je bent zeker welkom om eens kennis te maken met mijn akita en ik ben een hondentrainer die zich voornamelijk bezig houd met de Japanse rassen.

Mijn akita blaft alleen als er iets aan de hand is en ze kan prima uren alleen zijn. Onze vorige honden ( 3 akita’s ) heb ik in hun hele leven 3 keer horen blaffen en die bleven gerust 12 uur alleen thuis. ( wel met uitloop naar de tuin voor hun behoeftes )

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:25

StonedRomy schreef:
Ik weet niet in welk gebied je zit, je bent zeker welkom om eens kennis te maken met mijn akita en ik ben een hondentrainer die zich voornamelijk bezig houd met de Japanse rassen.

Mijn akita blaft alleen als er iets aan de hand is en ze kan prima uren alleen zijn. Onze vorige honden ( 3 akita’s ) heb ik in hun hele leven 3 keer horen blaffen en die bleven gerust 12 uur alleen thuis. ( wel met uitloop naar de tuin voor hun behoeftes )


Mag ik je een pb sturen zodat ik wat meer vragen kan stellen zonder dit hele topic te vullen?

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:18

Wat mij betreft niet erg om het hele topic te vullen, voor mij ook leuk om te lezen en wat meer over de Akita te weten te komen.
Mij lijken het altijd best pittige honden om op te voeden, qua gedrag naar andere honden, maar ook in het algemeen. Maar ja, ik ben dan ook een herdermens, dus heel andere tak van sport. En misschien schat ik de opvoeding van een Akita wel helemaal verkeerd in.
Ze zijn wel absoluut prachtig om te zien ;)

Ik denk bij jouw beschrijving ook aan een Beauceron.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:21

Als je ermee om kunt gaan, dan zijn ze heel makkelijk op te voeden. Alleen andere hinden zijn even een ding.

Maar als je van herders af komt, dan is het inderdaad een moeilijke overstap. Veel mensen roepen altijd ‘ nooit een Akita als eerste hond.’ Maar liever een akita als je eerste hond als hij bij je past en je de kusje begeleiding hebt... dan een ‘ makkelijk beginners ras ‘ als eerste hond die niet bij je past.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:24

Ik ben ook echt absoluut niet op zoek naar golden retrievers of labradors. Echt, sorry voor wie ze wel leuk vind maar ik vind er absoluut niks aan.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:38

Ik denk dat een poedel ook leuk bij je past. Al zal je die wel wat meer mentale/fysieke uitdaging moeten geven dmv behendigheid, fietsen, speuren etc. Maar verder staan ze mij bekend als redelijk stabiele rassen die ook vaak ingezet worden als therapiehond.

Wat bedoel je precies met verder gaan? Wil je echt gaan trainen in de sport of gehoorzaamheid of gewoon leuke wandelingen maken en knuffelen? Zoek je een hond met drive die voor je wil werken of een hond die voor een koekje wel een trucje wil doen?

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:45

Ik zat inderdaad ook te denken aan een poedel. Die spreken me ook aan, al heb ik die nog nooit in het echt ontmoet (wel gezien).

Het lijkt me zelf wel leuk om iets van gehoorzaamheid of agility te doen. Maar ik zoek geen border collie, gewoon een hond die sport leuk vind en graag doet, maar het huis niet verbouwt als hij niet iedere dag iets te doen heeft.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:49

Denk dat je met die wensen ook goed met een poedel uit de voeten zou kunnen! Ze zijn erg trainbaar. En staan hier ook op de misschien ooit lijst haha.