[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20425
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:22

horsii schreef:
KimD schreef:


Dat moet een Chesponi zijn, of niet?

Weimaraner langhaar


Dat snap ik, maar komt hij bij Chesponi vandaan? Als in, kennel Chesponi.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:35

horsii schreef:
Klopt een intacte reu van bijna 3 met stamboom.
[ [url=m/AhPvkW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qsA0Oh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ms2NeK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moet nog wat spek op.


Wat een knapperd !

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:07

Hier komt in onze zoektocht naar een tweede hond de golden retriever voorbij. We hebben al een black and tan jack russel teefje en zij matcht vooral met zachtaardige honden, ze vindt felle honden niet prettig.
We twijfelen over de combi kleine hond, grote hond. En over het uitharen en de 'stank' van een golden retriever. Ik kan mij van vroeger herinneren dat een vriendinnetje een GR had en het stonk daar in huis enorm naar hond.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:24

Wij hebben een bouvier genomen bij ons hondje dat net zo groot was als een jack. Dat ging echt prima. Ons hondje was altijd heel angstig voor grote honden, maar heeft daar veel zelfvertrouwen door opgedaan. En onze bouvier is echt een lomp ongeleid projectiel die totaal geen rekening houdt met groot of klein :')

Over de haren kan ik niet meepraten, want bouvs verharen niet. Stank vind ik meevallen, maar wij houden zijn vacht ook redelijk kort. Voeding doet ook wel een hoop qua stank.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:53

Majabeestje schreef:
Hier komt in onze zoektocht naar een tweede hond de golden retriever voorbij. We hebben al een black and tan jack russel teefje en zij matcht vooral met zachtaardige honden, ze vindt felle honden niet prettig.
We twijfelen over de combi kleine hond, grote hond. En over het uitharen en de 'stank' van een golden retriever. Ik kan mij van vroeger herinneren dat een vriendinnetje een GR had en het stonk daar in huis enorm naar hond.


Een JR is voldoende hond om samen te kunnen met een golden, juist vanwege idd dat zachte karakter. Ook kunnen ze in principe prima gelijk op qua beweging. Dus ik zou daar geen problemen mee hebben.
Stinken is niet gebonden aan het ras, maar aan het voedsel dat de hond kreeg.
Verharen zal de golden natuurlijk wel doen, en ze banjeren graag door water en zand, maar daarvoor zou ik je een waterblazer aanraden. Dan hoef je je daar nooit meer druk om te maken. Het is wat mij betreft één van mijn beste aankopen ever *\o/*
Dus ik zou geen bezwaren zien tegen een golden als tweede hond.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 20:28

Stank is een stukje wel gebonden aan het ras, sommige rassen hebben (de meesten) gemakkelijk een sterke lijflucht (bouviers bijvoorbeeld) terwijl je andere rassen zelden ruikt mits ze niet ziek zijn (poedels bijvoorbeeld). Maar voer kan daar wel een enorm verschil bij maken. Een poedel op budgetvoer (los van het feit dat ze er waarschijnlijk hun neus voor ophalen en ze er broodmager op neigen te worden :') ) kan alsnog gaan stinken, terwijl een Bouvier op topkwaliteit passend voer nauwelijks lijflucht kan hebben, zeker kort gehouden en weinig zwemmend.

Maar goldens staan alvast niet bekend om hun sterke lijflucht, het is gewoon een gemiddelde hond op dit vlak. Honden die veel zwemmen ruiken vaak erger, goed droogblazen direct bij thuiskomst maakt een enorm verschil.

Zieke honden stinken vaak. Ik kon bij de hond van mijn ouders, die gezond eigenlijk nooit rook, het vaak voordat we het aan zijn gedrag echt merkten al ruiken dat hij een terugval had in zijn laatste jaren (is 15 geworden, dus niet in de kiem gesmoord).

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:04

Nu we het toch over stank/de hond ruiken hebben: wat zijn jullie ervaringen met een oudduitse herder (dus langhaar) in huis?

Wij willen een 2e hond en staan nu op de lijst bij een fokker van oudduitse herdershonden. Past denk ik supergoed in ons leven, maar het enige waar ik over twijfel is of ik niet teveel hondenlucht in huis krijg...

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:53

Al vind ik dat sommige rassen echt wel “een geur” hebben.
Ik merkte dit vooral op inderdaad bij goldens en cavaliers. En dan heel raseigen. Niet dat hun geur op elkaar leek ofzo

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:54

Maartje_M schreef:
Dat is precies wel de reden waarom ik niet zo uit kijk naar een lange haren ras, want ik vrees dat het dagelijks kammen dan voor mama is en dat is eigenlijk niet de bedoeling/afspraak := ook de reden waarom ik hier inspiratie vraag want hierdoor valt de sheltie eigenlijk af :+



Hier een sheltie eigenaar die zelden kamt 8-)
Het maakt bij shelties gruwelijk uit of ze gecastreerd (m/v) zijn of niet.

En dan is er ook nog wat verschil in lijnen in hoe extreem de vacht is.
De mijne heeft relatief weinig vacht (of eigenlijk vooral een goede functionele vacht zoals ooit de bedoeling)
Als ik kam let ik goed op dat ik écht kam, dus tot op de huid, en niet oppervlakkig blijf. Maar bij mij is het echt niet dagelijks en zelfs niet wekelijks.


Je zou lid kunnen worden van wat sheltiegroepen op facebook, en bijvoorbeeld een keer een ras wandeling meelopen.
Zie je meteen alle voor- en nadelen van t ras goed.

Evt ook de facebook sheltie matchmaker, als een herplaatser een optie is bij jullie.
Niet dat er daar stapels van zijn, (bij borders bijvoorbeeld veeeeeel meer) maar dat heeft ook te maken met dat shelties op zich niet de moeilijkste honden zijn, en dus niet zo vaak herplaatst worden (bij borders verkijken veel mensen zich toch wat op de behoeften die ze hebben zeg maar)


(Ik volg zowel border als sheltie, het zijn 'mijn' twee rassen. Momenteel heb ik een volle sheltie, hiervoor was border en sheltie)

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:41

VogeltjeM, dat is waar ik dan stiekem ook op hoop. Dat onze JR minder bang wordt voor grote honden. Ze is geen typische felle jack russel die niet onder de indruk is, maar juist wat voorzichtig en onderdanig. Hoewel ze wel van zich afbijt als het nodig is.

Nikass, een waterblazer is een goeie idd. En verder denk ik dat je wel gelijk hebt, ook qua beweging voor beide honden. Onze JR wordt elke dag goed uitgelaten, waarvan ze zeker 1x een uur los mag in het park/bos. Rennen en vooral veel snuffelen.
Ze gaat af en toe ook mee met de fiets. Maar het komt heel af en toe ook voor dat ze een dagje minder goed/lang wordt uitgelaten, dan mag ze met de snuffelmat en daar wordt ze ook moe van.

Mizora, het is wel een goede indicator dus, het stinken van een hond. Fijn om te lezen dat een GR niet specifiek bekend staat om de vacht/lijfgeur.
Het is voor ons wel goed om te realiseren dat het wel wat van ons vraagt aan vacht onderhoud. We hebben het nu erg makkelijk met onze kortharige die niet stinkt.

xLaraaj, heb je dat bij meerdere GR's geroken? Dat is niet fijn nee, ik zou toch niet graag een hond in huis willen die je direct ruikt bij binnenkomst..

Maartje_M

Berichten: 9370
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:00

Femke_Tweety schreef:
Maartje_M schreef:
Dat is precies wel de reden waarom ik niet zo uit kijk naar een lange haren ras, want ik vrees dat het dagelijks kammen dan voor mama is en dat is eigenlijk niet de bedoeling/afspraak := ook de reden waarom ik hier inspiratie vraag want hierdoor valt de sheltie eigenlijk af :+



Hier een sheltie eigenaar die zelden kamt 8-)
Het maakt bij shelties gruwelijk uit of ze gecastreerd (m/v) zijn of niet.

En dan is er ook nog wat verschil in lijnen in hoe extreem de vacht is.
De mijne heeft relatief weinig vacht (of eigenlijk vooral een goede functionele vacht zoals ooit de bedoeling)
Als ik kam let ik goed op dat ik écht kam, dus tot op de huid, en niet oppervlakkig blijf. Maar bij mij is het echt niet dagelijks en zelfs niet wekelijks.


Je zou lid kunnen worden van wat sheltiegroepen op facebook, en bijvoorbeeld een keer een ras wandeling meelopen.
Zie je meteen alle voor- en nadelen van t ras goed.

Evt ook de facebook sheltie matchmaker, als een herplaatser een optie is bij jullie.
Niet dat er daar stapels van zijn, (bij borders bijvoorbeeld veeeeeel meer) maar dat heeft ook te maken met dat shelties op zich niet de moeilijkste honden zijn, en dus niet zo vaak herplaatst worden (bij borders verkijken veel mensen zich toch wat op de behoeften die ze hebben zeg maar)


(Ik volg zowel border als sheltie, het zijn 'mijn' twee rassen. Momenteel heb ik een volle sheltie, hiervoor was border en sheltie)


We zijn inmiddels in afwachting tot onze Sheltie pup oud genoeg is om hier heen te mogen komen. Herplaatser was in dit geval sowieso even geen optie, misschien in de toekomst ooit. Ik ben inmiddels lid van een aantal faccebook groepen en we hebben kennis gemaakt met een paar shelties en ik denk echt dat het een goede match voor mijn zoon is.

Hij zegt nu dat hij iedere week braaf gaat borstelen haha dus we gaan het zien. Wat is de invloed van castreren?

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:00

Bij vrijwel alle rassen met (half)lang haar op het lichaam en kort haar op de snoet,

Is het risico op ontploffende vacht na castratie vrij groot.


Ik zoek even een fotos.

Dit is een redelijk extreem geval bij een teckel (hoewel ook niet echt een uitzondering, ik heb dit soort vachten ook real life wel gezien)


Afbeelding


Het woord 'castratenvacht' levert op google de nodige hits op.




Ben benieuwd uit welk nest er een pup jullie kant op komt.
Leuk!

Maartje_M

Berichten: 9370
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:19

Oh dat is wel heftig inderdaad. Ik heb tot nu toe altijd kortharige honden gehad dus hier helemaal geen ervaring mee. Onze huidige reu is niet gecastreerd, ik had nog niet echt een beslissing genomen over pup, maar dit weegt wel ergens mee :=

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 14:17

Ben ik de enigste die vindt dat juist kortharige rassen meer “geur” hebben? Als je die aait en een krab geeft vind ik de geur op mijn vingers veel erger :P

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:56

Is een castratenvacht alleen bij gecastreerde reuen of geldt dat ook voor gesteriliseerde teefjes?

cursebreaker

Berichten: 11469
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:08

Ik zal dan ook als tegenhanger even een positief na-castratie-vacht ervaring delen. Hier een gecastreerde oudduitse herder teef van bijna 5 jaar (ondertussen al een aantal jaren gecastreerd dus al meerdere rui periodes en seizoenswissels achter de rug ook), maar bij ons is er echt niks nadeligs veranderd wat vacht betreft (überhaupt geen gekke dingen gelukkig maar wel geen hormonen ellende meer waar wij heel erg mee kampten, of ja; onze hond vooral). Ik denk dat zowel timing van castratie invloed heeft + voer en dat daar goed naar gekeken moet worden wanneer je zou besluiten om te castreren, ja of nee < voer blijft Heel veel invloed hebben op de gezondheid van de hond en dit uit zich heel goed in de vacht, gecastreerd of niet dus ook na castratie heb je hier nog steeds invloed mee en zit je niet perse meteen met een slechte vacht opgescheept. Ik ken persoonlijk vrijwel geen gecastreerde honden die Zo drastisch zijn veranderd qua vacht, al zijn ze er wel natuurlijk en ja google staat er vol mee als je het opzoekt. Maar in alle jaren dat ik honden heb en om me heen zie van kortbij, zie ik het niet veel (wel bij de honden waar het voer al vraagtekens opgooit…) en ook niet zo erg als hierboven op de foto. Uiteraard moet je er wel op bedacht zijn dat castreren/ingrijpen in de hormoonhuishouding wel nadelig effect Kan hebben, en ook op de vacht met pech, maar het is zeker niet zo dat dit altijd per definitie zo is. Niet dat ik van mening ben dat alles maar gecastreerd moet worden te pas en onpas natuurlijk, want het blijft altijd voor- nadelen tegen elkaar afwegen.

Ik zag hierboven nog iemand over een oudduitse herder wat vragen. Hier geen stinkende herder hoor (of het valt ons gewoon niet op, maar we horen dit ook niet van bezoek en heb er echt wel al eens naar gevraagd), en dan heb ik er een die echt graag vies word haha. Ze stinkt wel wanneer ze in de Roode beek is geweest hier in de omgeving maar dat komt omdat dat water gewoon heel erg stinkt < zit veel ijzer in de bodem in dit gebied. Dan ruik je haar wel bij thuiskomst, maar je ruikt Elke hond die in dat water is geweest haha. Voor de rest kan ik niet zeggen dat ik haar meer ruik tov een korthaar of andere hond. En ik was bijna niet, tenzij ze echt door hele gore stinkende zooi is geweest. Borstelen doe ik ook bijna niet, is niet nodig - alleen tijdens de rui een paar x + wassen en waterblazer. Qua vacht onderhoud heb ik echt niet te klagen, op de rui periodes na… Daarbij kan ik niet ontkennen dat er gewoon echt tijdelijk een hele hoop haar vanaf komt :') Als ze echt goed nat is ruikt ze wel wat naar natte hond, maar dan droog ik haar (met badjes en/of waterblazer) en ook dat is niet perse erger tov een andere hond die heel nat is. Geen aparte/typerende vieze geur in ieder geval waarvoor je de Oudduitse aan de kant zou hoeven schuiven qua keus zeg maar.

Goldens zag ik ook nog voorbij komen en de Goldens welke ik ken in real life, daarbij kan ik ook niet zeggen dat ze een sterke/nare geur hebben.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:50

Majabeestje schreef:
Is een castratenvacht alleen bij gecastreerde reuen of geldt dat ook voor gesteriliseerde teefjes?


Castratie is zowel bij reuen als bij teven. Wordt een teef niet meer loops, dan is ze gecastreerd. En dan geldt de vachtverandering ook bij hen.

KimD

Berichten: 20425
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:52

Nee, bij ons hetzelfde. Wij hebben een aantal teven gecastreerd zonder dat het merkbaar is aan de vacht. Denk dat aan de vacht mensen niet kunnen vertellen wie gecastreerd is. :=

Ik vind dat geur overigens vooral afhankelijk is van het voer en onderhoud van de hond. Sommige honden zijn net zo vettig als het voer dat ze krijgen, afschuwelijk smerig, ga ik echt van over mijn nek.

KimD

Berichten: 20425
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:56

Mizora schreef:
Majabeestje schreef:
Is een castratenvacht alleen bij gecastreerde reuen of geldt dat ook voor gesteriliseerde teefjes?


Castratie is zowel bij reuen als bij teven. Wordt een teef niet meer loops, dan is ze gecastreerd. En dan geldt de vachtverandering ook bij hen.


Een teef wordt ook na een sterilisatie niet meer loops. ;) het verschil tussen sterilisatie of castratie zit hem in de ingreep, niet in het feit loops worden of niet.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:11

@cursebreaker dankjewel voor je antwoord! :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:10

KimD schreef:
Mizora schreef:

Castratie is zowel bij reuen als bij teven. Wordt een teef niet meer loops, dan is ze gecastreerd. En dan geldt de vachtverandering ook bij hen.


Een teef wordt ook na een sterilisatie niet meer loops. ;) het verschil tussen sterilisatie of castratie zit hem in de ingreep, niet in het feit loops worden of niet.


Het verschil is inderdaad de ingreep, maar bij een sterilisatie worden de eileiders (of zaadleiders) doorgeknipt en bij een castratie worden eierstokken (of teelballen) verwijderd, de baarmoeder hoeft bij een castratie niet verwijderd te worden, maar kan wel. Oftewel: bij een sterilisatie blijven de hormonen, en dus ook de loopsheid intact en bij een castratie worden deze weggehaald.

Er is een uitzondering waarbij het merendeel van beide eierstokken (klein deel van 1 eierstok blijft zitten) verwijderd wordt en de volledige baarmoeder. Hierbij gaat de teef technisch gezien nog wel door de loopsheidcyclus heen, is in die periode ook interessant voor de reuen maar vloeit door de verwijdering van de baarmoeder niet meer. Deze operatie wordt in Nederland eigenlijk nooit uitgevoerd (ik weet van 1 hond).

Wat in de volksmond sterilisatie bij teven genoemd wordt, is gewoon een castratie.

KimD

Berichten: 20425
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:46

Ik mag hopen dat de eigenaren van het dier én de dierenarts beide zeer open en eerlijk communiceren over het type ingreep. Als ik een teef gesteriliseerd wil hebben en ze castreren zonder pardon dan zou dat echt schandalig zijn.

Sterilisatie komt in NL vrijwel niet meer voor maar de DA's leggen het over het algemeen wel uit.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:15

De vacht van mijn teefje is na castratie wel wat veranderd, maar niet ontploft, en geen stank ofzo. Alleen wat minder zacht.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 07:34

Mijn langharige hond zijn vacht is in het geheel
Niet veranderd na castratie. Hiervoor hadden we Schotse collies. Ook allemaal gecastreerd. Eentje daarvan kreeg wat stuggere vacht maar verder nergens last van.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:05

Majabeestje schreef:
Is een castratenvacht alleen bij gecastreerde reuen of geldt dat ook voor gesteriliseerde teefjes?



Beide.

En dus bij het ene vacht type gemiddeld vaker en erger dan bij het andere vachttype.


Bij lang of halflang haar op lijf en kort haar op neus (zoals sheltie en langharige teckel) is het écht iets om serieus rekening mee te houden.

Je kunt 'mazzel' hebben dat het meevalt maar het kan ook echt ontploffen.