1 konijn vs 2 konijnen qua tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elady

1 konijn vs 2 konijnen qua tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:35

People, HELP :D :+

Ik heb een schat van een konijn, maar ze zit alleen en ik merk nu het weer minder wordt buiten, ik ook minder buiten ben en ze dus wat minder aandacht krijg dan ze verdiend. Na lang nadenken, twijfelen, wel, niet, wel niet, ben ik eruit: Guusje krijgt een vriendje.

Ik wil alleen weten wat het me extra aan tijd gaat kosten als ik er een tweede bij neem. Merken jullie dat het meer of juist minder tijd kost, meer of minder schoonmaakwerk (niet erg als het meer zou zijn, hok moet toch schoon), meer eten of minder etc.

Hoor het graag van jullie!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:38

Ik vind het kwa tijd wel meevallen.
En vind dat het zelfs verplicht moet worden om groepsdieren samen te houden.
Ik heb twee konijnen, broer en zus, zijn niet erg tam maar kan erg genieten als ik ze samen zie.
Super dat je konijn er een maatje bij krijgt, wel rustig laten wennen hoor en niet meteen erbij zetten.
Je kan ook beter niet twee rammen bij elkaar doen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat bijna alle hokken die je kant en klaar kan kopen te klein is voor zelfs maar 1 konijn.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:40

1. je konijnenvriendje kost misschien iets

2. als jouw konijn een mannetje is en die andere een vrouwtje, dan weet je het al, of als je 2 mannetjes bij elkaar zet en het niet goed gaat tussen die 2

3. het kost idd meer voer, 2x zo snel

4. vaker het hok uitmesten

5. meer tijd (denk ik) want ze kunnen niet alleen elkaar hebben... dus ze moeten ook tijd met jouw doorbrengen

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:58

In mijn geval kost het nauwelijks extra tijd dat ze samen zijn. Met maar een konijn zou ik niet minder vaak kunnen schoonmaken. Ik moet iets meer groenten klaarmaken, iets vaker voer en strooisel kopen. (Nummer 2 is hier een stuk kleiner, dus de verdeling is niet 50/50). En twee konijnen controleren op plekjes, wondjes of andere problemen duurt nog steeds niet lang.
Qua tijd vind ik het dus eigenlijk geen verschil maken en iedere dag als ik zie hoe ze samen eten, slapen en elkaar wassen dan ben ik blij dat ik er voor gekozen heb om niet een maar twee konijnen te hebben.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:00

Ik heb zelf 2 konijntjes gehad, ook voor de ander een vriendinnetje erbij genomen. 2 vrouwtjes, echter ging dit maar een half jaar goed, toen gingen ze erge ruzie maken. Ik zeg heel eerlijk dat ik denk dat dat kwam omdat het hok voor 2 konijnen gewoon te klein was. 1 konijn prima, maar 2 konijnen, nee. Toen hebben we een ander hok gekocht voor het 2e konijntje. Nu zijn we ruim 9 jaar verder, het konijntje waar we een vriendje voor hebben gekocht is vorig jaar op de leeftijd van 10 overleden, en het vriendje is nu 9 jaar.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:08

Max_en_Max schreef:

2. als jouw konijn een mannetje is en die andere een vrouwtje, dan weet je het al, of als je 2 mannetjes bij elkaar zet en het niet goed gaat tussen die 2

5. meer tijd (denk ik) want ze kunnen niet alleen elkaar hebben... dus ze moeten ook tijd met jouw doorbrengen

Zo, nu even de kant van iemand die 2 konijnen heeft..!

1: Konijnen kosten in het asiel vaak zo rond de 25 euro. De rammen zijn dan bijna altijd al gecastreerd. Een goede opvangen kan je zelfs helpen met koppelen

2: Mannen worden bijna altijd geholpen waardoor het prima samen gaat. Ook de dames kunnen worden geholpen! Het is wel beter om een man/vrouw bij elkaar te zetten, dan heb je het minst kans op een slechte koppeling

3: Ligt eraan wat je voert. Hooi gaat hier niet sneller, brok ook niet want dit krijgen ze niet dagelijks. Groenvoer misschien iets sneller, maar zeker niet alles 2 keer zo snel!

4: Hok vaker mesten hoeft hier echt niet. Haalde de poeplek sowieso al 2 keer per week leeg en met 2 konijnen is het er niet meer op geworden.

5: nee hoor, konijnen zijn vaak vele malen gelukkiger met elkaar dan dat ze met het baasje moeten kroelen! Dus daarin gaan ze je zeker niet meer tijd kosten.

Dus ik zeg, DOEN!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 21:14

bedankt voor de reacties :)

Ondertussen is het koppelen gestart en het valt me zeker niet tegen!

chocobroodje

Re: 1 konijn vs 2 konijnen qua tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:17

Welke koppeltechniek gebruik je? Heb je een gecastreerd rammetje erbij genomen? Hoe oud zijn ze?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:21

Fijn Nikki nu moet ik weer aan Frans en die afschuwelijke reclame denken. :+

Het kost echt niet meer tijd, en het grootste voordeel is dat je je konijn ook gerust een dagje geen aandacht kunt geven, zonder dattie meteen zielig is. :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:16

Max_en_Max schreef:

ben het met al je punten eens, behalve de laatste... ik heb hier konijnen zitten en die willen niks van mij behalve voer. 1 keer een aai en dan gaan ze weer verder met elkaar... (zitten in een enorme ren en krijgen dus zelf hun beweging wel)

ik zie niet in waarom een konijn aandacht van een mens MOET krijgen... Is maar wat je zelf wil, en ook nog eens konijn-afhankelijk of je konijn het wel wil...

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:46

Goed van je dat er een tweede konijn bij komt! Is Guusje een voedster? Dan is het het handigst om haar lekker mee te nemen naar de opvang, dan kan ze zelf een leuke vriend uitkiezen.

Qua tijd ben je niet heel veel extra kwijt, ze hebben elkaar dus als je een keer een dag van huis bent hoef je je niet meer schuldig te voelen. Meer geld gaat het wel kosten. Denk dan niet alleen aan de dagelijkse kosten maar ook aan dierenartskosten (bijvoorbeeld inentingen, al krijg je wel korting bij veel dierenartsen als je met meerdere konijnen tegelijk komt) Qua voer ben je ook het dubbele kwijt, bodembedekking en schoonmaken vind ik dan persoonlijk weer meevallen. Mijn konijnen zijn namelijk erg zindelijk en doen alles in hun toilet. De rest van het hok hoef ik niet meer of minder te verschonen nu ik er twee heb.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:48

Haha is dit een geintje?

Komop, dat kan je toch zelf ook bedenken?

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:52

:? , ze vraagt gewoon iets.

Ik heb altijd al 2 konijnen gehad, maar volgens mij scheelt het helemaal niet veel, behalve iets meer geld dan maar oke. Goed dat je er een 2e bij neemt! Is ook alleen maar handiger, je konijn is nooit alleen! :)