border collie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maresie

border collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 10:57

ik heb een border collie van ruim 4 maanden ,hij blijft wel buiten en slaapt in een stalletje bij de paarden
wie heeft er nog meer een hond die buiten blijft?
en wie heeft er ook een border collie ,die nog wat handige tips heeft ivm opvoeding ?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:59

Wij hebben ook een bordercollie, maar die hoeft niet buiten te slapen. Die ligt 's nachts heerlijk op het voeteneind van het bed. Qua opvoeding moet je gewoon consequent zijn, net zoals elke andere hond denk ik. Bordercollies zijn erg slim en leergierig. Goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren mits het wel heel slecht is, slopen bijv.... dat word bij ons wel afgestraft.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:07

ik weet dat ze erg slim zijn ,maar ook erg gevoelig
deze border komt bij mijn zus vandaan die in frankrijk woont
die heeft daar een boerderij ,en ze is dus gewend om altijd buiten te zijn
ik ga ook gewoon met haar wandelen en besteed overdag erg veel aandacht aan haar ,we zijn ook voor het eerst naar puppy cursus geweest ,maar dat was nog erg spannend

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:52

Onze border ligt overdag praktisch altijd buiten, maar ligt snachts in de garage... Een stal is in principe ook 'binnen', daar heeft een border geen problemen mee. Qua opvoeding: werk heel beloningsgericht. De meeste borders zijn 1. toch zo slim dat ze daardoor alles al makkelijk genoeg oppikken, en 2. te gevoelig om met straffen te werken.
Dan, goed dat je naar de puppycursus bent geweest, maar daar had je zelfs al veel vroeger mee moeten zijn! Op deze leeftijd zeker nog heel veel laten spelen met andere pups, heel veel laten meemaken (meenemen naar de stad, mee in de trein/bus, voetbalwedstrijd, paardentraining...), heel veel laten zien (hondenschool heeft hier normaal voldoende materiaal voor: laat hem door buizen kruipen, over wipplanken lopen, in een ballenbad zitten, ....). Hij zit nu in de periode waarin je hem echt aan alles moet laten wennen. Hoe meer hij nu leert kennen en ziet, hoe een relaxtere en fijnere hond je er later aan gaat hebben. Als hij 'enge' dingen moet doen (zoals door een buis kruipen): nooit dwingen, altijd vrijwillig laten uitzoeken, en als hij het doet (al is het maar vijf pootjes erin) superhard belonen.

Verder: zoek jezelf een goede hondenschool waar je naartoe kan bljven gaan. Een border heeft niet genoeg aan een puppycursus en een vervolgcursus. Die zijn goed om hem de basisgehoorzaamheid bij te brengen, maar met een border moet je kunnen blijven trainen.. Elke week opnieuw.. Je gaat je hond er echt door zien opleven.

Succes ermee, het zijn prachtige honden!

Nickeltje

Re: border collie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:56