anorexia hondje (schapendoes)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

anorexia hondje (schapendoes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:59

Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar het huis uit, en mijn ouders hebben besloten om een maandje ertussenuit te gaan naar Thailand. Dus Sharmila past op de hond. Helemaal gezellig natuurlijk! Maar wat een probleemhond is het geworden! Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik zal alles eens eventjes opsommen:

- Ze drinkt alleen als het water vers is, dus als ik vers water pak drinkt ze enkele slokken en dan stopt ze. Als ik het water neerzet drinkt ze dus niet. Zou ik het niet verversen stopt ze per direct met drinken. Ik heb het al getest met gewoon geen vers water meer neerzetten, en ze heeft toen anderhalve dag niet gedronken!!!!!
- Ze eet niks. Als ik brokken neerzet haalt ze haar neus ervoor op. Ook als ik ze met de hand voer, er gaat niks in. Het enige wat ze wilt eten is denta sticks, natvoer van de katten en bananen. Verder krijg ik werkelijk niks naar binnen. De bananen moeten ook nog groen zijn, anders lust ze die ook niet.
- Als ik iets ander geeft wordt ze direct ziek. Gaat ze aan de diarree of wordt ze misselijk. Misselijk is ze zowiezo altijd door haar lege maag. Ze geeft ongeveer 1 keer per dag over, en omdat haar maag voornamelijk leeg is komt er alleen maar maagzuur uit.

De dierenarts heeft haar gecontroleerd, alles is in orde. Schapendoezen zijn vaak probleemeters. Dus we denken dat het gewoon een gedragsprobleem is. Maar ja hoe los je dit op????? Ze krijgt haar hele leven al royal canin, ze kan andere brokken niet verdragen.

Volgens mijn moeder gaat het altijd zo, en moet ik maar gewoon de brokken laten staan. Maar ja als ik niks doe eet ze dus niks en kotst ze d'r maag binnenstebuiten.

Iemand tips???

chocobroodje

Re: anorexia hondje (schapendoes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:06

Ik denk dat ze haar baasjes mist. Niet ergens een vuil shirt van je vader voor in haar mand? Wanneer komen je ouders terug? Wat ook wel eens wil helpen is een beetje water bij de brokken en dat een halve minuut in de magnetron, dan komt die vleesgeur goed los

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:14

Nee want bij mijn ouders thuis gaat het op dezelfde manier..... Mijn moeder stopt de hond vol met hondenkoekjes om haar dik te houden.

Water heb ik al geprobeerd. Maar die magnetron nog niet! Ga ik eens testen!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:18

Jeetje, rare hond :\ En als je er nou niet in meegaat en gewoon laat staan wat ze kan krijgen en anders maar niet, denk je dat ze dan "doodhongert"?
Of je probeert het tegenovergestelde: niet eten = bak weg en niks anders. Op normale tijden wel weer aanbieden, maar als ze het niet neemt dan weer weg halen..Ze krijgt nu namelijk wel steeds "haar zin" ..

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:18

vermeng anders haar brokjes eens met honden of katten vlees of banaan dan eten ze meestal ook de brokjes op omdat ze niet merken dat die er tussen zitten je kan het dan natuurlijk nog lekkerder maken doorr er een beejte water bij te doen en het warmen in de magmatron

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:20

ik heb het zelfde probleem alleen kotst ze gelukkig niet.. ik doe regelmatig pathe door de brokjes mengen en dan eet ze wel..

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:23

Ze is hier nu al een weekje, waarvan ze 4 dagen niks heeft gegeten. En ze voelde zich toen ook behoorlijk beroerd, en alles wat erin ging kwam er net zo hard weer uit. Ik had toen de bak laten staan. Dus ik geloof wel dat ze echt heel erg ver zal gaan.

Ze houdt behoorlijk vol.....

Bak weghalen kan ik eventueel proberen als de magnetron truuk niet werkt. Maar ja....ik ben bang dat ze zichzelf dan weer gewoon uithongert.

Mengen heb ik al geprobeerd. Als ik ga mengen met kattenvoer of iets vasts gaat ze de brokjes aflikken of zitten vissen. Maar de brokjes laat ze dus gewoon liggen.

:+ dit wordt bijna grappig. hondenpsych inschakelen? :P

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:25

een hond zal zichzelf trouwens niet laten verhongeren. Maar hij heeft geleerd dat als ie lang genoeg niet eet hi wel wat anders krijgt, zoals koekjes enzo. Tanden op elkaar en volhouden. Je kunt wel tijdelijk de voerbeurt naar 3 x pd brengen dan kan die kleinere hoeveelheden eten
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 10-11-09 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:26

Ik sluit me eigenlijk wel aan bij Corelli, die hond is inmiddels zo verwend dat ze weet dat als ze maar lang genoeg niks eet toch krijgt wat ze wil.

Alleen nog maar dingen voeren die een hond hoort te eten desnoods blikvoer gemengd met wat kattenvoer (wat ze dus wel lekker vind).

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:28

je kunty ook de brokken eerst laten weken tot ze zacht zijn water eruit laten lopen en dan pas de pathe vlees banaan erdoorhene doen net als bij wortele stamp als je snapt wat ik bedoel ahahah dat het een papje is zeg maar

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:31

ik heb ook een probleem eter.
hij krijgt 'smorgens alleen brokken en 'savonds brokken met een beetje blikvoer erdoor.
het komt regelmatig (bijna elke dag) voor dat we dus 'savonds het vlees door de brokken van die morgen moeten doen omdat hij de hele dag niet gegeten heeft.
als een van ons een paar dagen weg is eet hij helemaal niet meer, of je moet er de hele tijd bij blijven staan, dan gaan er wel een paar happen in.
mijn hond zit altijd een beetje tussen slank en te mager in, soms eet hij een paar dagen niet, nou dan maar niet, we hebben al van alles geprobeert en volgens de DA is hij verder gezond.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:34

zet haar over op carnibest.
dan vinen ze vaak erg lekker.

ze zal er inderdaad even van aan de race zijn maar als ze het blijft eten is het probleem opgelost.

verder vind ik echt dat ze verwend is !
ze et niet omdat ze weet dat er vervangend voer komt.

herken in dit verhaal heel erg de lab van schoonfamilie.
Hond is zielig omdat hij niet eet en krijgt dus boterhammen met ham of gekookte kip.

hij weet dat hij dat krijgt als hij niet eet.

en je oppashond heeft dit waarschijnlijk ook.
Ze denkt als ik lang genoeg niet eet krijg ik weer hondenkoekjes

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:35

Nog een idee: geef het beestje eens vlees :D Kook een beetje levertjes of niertjes o.i.d. (gewoon van de supermarkt of van de slager)..Het is tenslotte een hond, daar moet ze wel voor bezwijken..En anders ga ik nog steeds voor methode bak weghalen, een hond zal zichzelf echt niet laten verhongeren :n

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:36

als je wild overschakelijken op ander voer dan moet je het voer eerst mengen met het oude voer dan gaan ze dus niet aan de race

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:38

Woont ze nu tijdelijk in jouw huis?
het zou kunnen dat ze heimwee heeft en in haar eigen huis meer op haar gemak is; het proberen waard.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:44

Ik heb ook van dat soort honden. Mijn bordercollie zit ook tussen slank en mager in. En de jack russel is nu goed. Maar toen ik in het ziekenhuis lag voor een week en ik kwam terug was de jackrussel erg ingevallen. Maar hij begon meteen met eten toen ik weer terug was. Wel heeft hij heel gauw dat hij braakt. Hij hoeft maar iets raars te eten of hij braakt al. Er gaat bijna geen week voorbij dat hij niet braakt. Ook bij hem is het heel vaak alleen gal en maagzuur.

De border collie is onwijs kieskeurig en heel gevoelig qua voer. Hij krijgt heel soms wat vlees door zijn brokken. Brokken alleen eet hij heel erg moeilijk. De bak kan de hele dag vol staan en dat hij pas savonds heel iets eet.

Ik ben ook met de bordercollie bij de dierenarts geweest en die vond hem wel wat dunnetjes maar hij was in super conditie.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:49

Heb net de brokjes in de magnetron gedaan. Ze was behoorlijk uitbundig. Maar toen keek ze in de bak. oliebol weer die brokken...en toen draaide ze zich om en ging weer onder de tafel liggen.

Toen ik vroeg aan d'r ga je je brokjes niet opeten dan? Dook ze in elkaar alsof ik d'r in elkaar kwam meppen. Ze werd bang en ging onder de tafel liggen.

Bijzonder.......misschien dat er teveel met haar eetgedoe bezig is geweest.

Ik ga zo gewoon de bak weghalen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:50

Lijkt me ook het beste :j Ga je vlees niet proberen?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:51

Ohw ja zal ik eens doen! Zo terug!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:54

ik ben benieuwd of ze dat wel werkt..

wij hebben een kruising border collie, eet ook niet goed.
die eet alleen bonzominibrokjes of frolic.
en savonds krijgt hij diner zonder brokken, maar met vers vlees en heet water..
hij eet ook niet veel, is ook net goed op gewicht.

succes ermee!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:56

Haal eens nutrigel bij de dierenarts. Super spul met alle vitamine erin en ze krijgen er meer honger van.
Kijk dat verhaal van dat water is gewoon verwent gedrag.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:58

Het is gelukt!!!! Ik heb een oud potje gourmet gevonden van de kittens, die lusten het niet. Dus die stond een beetje in de kast te verstoffen. Keihard erdoorheen geroerd. De brokken waren nog warm van de magnetron dus versmolten ze met de brokjes. Likken kon dus niet. Ze heeft alle brokjes op en staat nu haar bakje uit te likken.

Jeetje zit ik dus al een week mee te etteren!!! Zo eventjes opgelost hihi. Maar ja stiekem heeft ze zo toch haar zin gehad natuurlijk.... Beetje dubbel dus.

Net eventjes een fotootje gemaakt voor mijn moeder.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:03

Dat wegduikgedrag is natuurlijk wel vreemd. Misschien is het inderdaad dat er wel eens op haar gemopperd is omdat ze niet eet, en dat versterkt (denk ik) het niet eten alleen maar.. Ik denk ook dat de bak weghalen en op gezetten tijden terugzetten wel werkt. Verder dan ook niet verwennen... Ze MOET op een gegeven moment natuurlijk wel eten... En dan flink belonen, bij ieder hapje desnoods... Positief gedrag stimuleren...

Succes

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:05

Etend etterbakje.....

Afbeelding
Afbeelding

Heb d'r net de hemel ingeprijst inderdaad. En als beloning een stukje banaan gegeven.

Ze ligt nog na te boeren onder de tafel. Nu hopen dat het er ook in blijft.....

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:08

Een dier hongert zichzelf echt niet uit.
Wil je niet eten, dan haal je het weg. Ze krijgt vanzelf honger en dorst. En niet na 5 min weer terug zetten, maar er gewoon een paar uur tussen zetten.
Nu is er een ritme in gekomen, als ik het niet eet wordt er iets doorheen gedaan zodat het lekkerder is. Logisch dat ze niets meer eet.
Weet hoe moeilijk het is, maar toch doorzetten.