Cavia dilemma! Wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Cavia dilemma! Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:29

Ik heb 3 cavia's

Afbeelding

Van links naar rechts: Coray, Popcorn en Costa. (ze hebben op de foto lange nagels, die zijn de dag erna geknipt)

Het zijn alle 3 beren. En popcorn heb ik het langste. Toen ik popcorn had aangeschaft, had ik er nog een andere beer bij Milan. Dit ging eigenlijk erg goed, alleen Milan kwam op vroege leeftijd te overlijden. Dus toen heb ik er 2 jonge beren bij gekocht, omdat ik niet vind dat je maar 1 cavia kan houden omdat ze toch gezelschap willen.

Na verloop van tijd, werden deze jonge beertjes ook wat ouder. En wilde de baas worden over de andere 2. Dit leidde in de regelmaat tot ruzie. Met het ergste geval dat er na verloop van tijd 1 een bijt wond op de neus had. En er meer zaagsel uit de kooi lag dan in. Ik moet wel zeggen dat de ruzie's onder elkaar nu niet meer zo erg zijn. Maar dikke maatjes zijn ze nu ook niet van elkaar. En er hoeft maar iets te gebeuren en er is weer heibel.

Nu had ik op aanraden van een cavia fokster (die weet wat ze doet) de beren bij elkaar laten zitten. Tot dat ze elkaar echt af maken. Gelukkig doen ze dit niet, maar toch voel ik me er niet lekker onder. Want in mijn ogen is er toch wel stress onder de cavia's.

Nu heb ik van een cavia fokster een aanbod gekregen om 1 a 2 vrouwtjes over te nemen. Maar die kan ik niet bij mijn beren zetten natuurlijk. Nou had ik een constructie dat ik 2 beren een nieuw huis voor zou gaan zoeken. En 1 beer laat castreren, en die bij het vrouwtje/ vrouwtjes te zetten als castraat.

Als ik de 3 beren wil houden. En ik wil dat het wel beter zou gaan, zou ik ze alle 3 moeten castreren, en is dan nog de vraag of het goed zou gaan.

Alleen mijn eigen geweten knaagt hier in heel erg. Ik vind namelijk niet (ook al is het misschien wel beter voor de cavia's) dat ik ze er zomaar weer uit kan doen. Ik heb ze nu ruim een jaar. En ze zijn in mijn ogen niet weg werp artikelen.

Overigens als ik dit een jaar geleden had geweten, dan had ik maar 1 beer er opnieuw bij gezet, of mogelijk zelfs 1 vrouwtje en de beer gecastreerd.

Wat zouden jullie doen?

_Tara_

Re: Cavia dilemma! Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:31

Hun nageltjes mogen ook wel eens geknipt lijkt... Maar goed daar vroeg je niet naar.
Wat ik zou doen, de voor en nadelen tegen elkaar uitzetten van alle 3 je beren castreren of 1 beer castreren en er een vrouwtje bij zetten.

mro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:37

_Tara_ schreef:
Hun nageltjes mogen ook wel eens geknipt lijkt... Maar goed daar vroeg je niet naar.
Wat ik zou doen, de voor en nadelen tegen elkaar uitzetten van alle 3 je beren castreren of 1 beer castreren en er een vrouwtje bij zetten.

Lees de regel onder de foto nog eens en dan met name het gedeelte tussen de haakjes....

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:40

Tja het is lastig, ik zelf zou ook niet zo maar mijn dieren 'omruilen' dus ik begrijp je dilemma. Hoe groot is de kans van slagen als je ze alledrie laat castreren?
Als dit een redelijke kans is dan zou ik daar voor gaan..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:42

lien_87 schreef:
Tja het is lastig, ik zelf zou ook niet zo maar mijn dieren 'omruilen' dus ik begrijp je dilemma. Hoe groot is de kans van slagen als je ze alledrie laat castreren?
Als dit een redelijke kans is dan zou ik daar voor gaan..

Niet zo groot, omdat dan weer waarschijnlijk de rangorde bepaald moet gaan worden. En is dan maar weer de vraag of ze eruit komen. Want nu zijn ze er nog steeds niet helemaal uit gekomen. Wat dus zorgt voor toch wel zo nu en dan stress..

@ tara: lees eerst eens goed wat ik geschreven heb ;) Dan had je inderdaad al kunnen lezen dat die de dag erna geknipt zijn ;)

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:46

Tuurlijk zijn je beesten geen wegwerp artikelen, maar in dit geval moet je het niet van die kant bekijken vind ik. Als jij voor 2 beren een prima ander huis kan vinden dan denk ik dat je dat gewoon moet doen. Dan hoef je inderdaad alleen die overgebleven beer castreren en dan mag die 1 of 2 vriendinnen.
Ik denk dat dat beter is dan alle 3 de cavia's de stress van een castratie (het is toch een operatie!) meegeven en dat het dan inderdaad nog steeds de vraag is of het wel gaat helpen. Dan heb je ze straks voor niks gecastreerd... Dan kan je in mijn ogen beter voor 2 een ander huis zoeken waarvan je gewoon weet dat het daar goed gaat komen...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:48

Daar had ik overheen gelezen.
Als die kans klein is dat ze na castratie met z'n 3en toch goed overweg kunnen zou ik er toch 2 weg doen...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:48

Thnx Nelly! Daar heb ik wat aan! Dus jij zegt, zet je eigen gevoel op zij en ga na wat er beter is voor de cavia's! (als ik het goed begrijp)

@ Tara: Het is al goed ;) Ja, maar mijn eigen gevoel knaagt hier in zo erg. Ik denk ook dat daar mijn grootste probleem ligt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:52

Maar je cavia's kunnen het bij iemand anders toch ook goed hebben?
Castratie brengt weer een hoop stress met zich mee. Ze zullen dan hechtingen hebben. Mogen ze dan meteen weer met z'n 3en samen? Gaan ze misschien aan elkaar hechtingen knabbelen. Ik noem maar wat geks...

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:53

Nog een bak halen, de boosdoener castreren en bij 1 of 2 vrouwtjes zetten. Die andere 2 lekker bij elkaar laten. (Zo is het bij mij ook gegaan, heb er nu 5) :7
Edit: leuke caafs! Rex/US teddy?

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:57

pubelia schreef:
Thnx Nelly! Daar heb ik wat aan! Dus jij zegt, zet je eigen gevoel op zij en ga na wat er beter is voor de cavia's! (als ik het goed begrijp)

Ja inderdaad, altijd nagaan wat het beste is voor het beestje. Zeker als je twijfelt, en als je doet wat het beste is voor het dier is de kans ook kleiner dat je achteraf spijt of een naar gevoel erover hebt. Want je weet gewoon dat je in het beste voor het dier hebt gehandeld.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:58

Pyralis schreef:
Nog een bak halen, de boosdoener castreren en bij 1 of 2 vrouwtjes zetten. Die andere 2 lekker bij elkaar laten. (Zo is het bij mij ook gegaan, heb er nu 5) :7
Edit: leuke caafs! Rex/US teddy?

Denk dat dit de beste constructie is. 2 grote kooien en de vervelendste castreren (heb ik bij mijn konijn late doen wat een verademing was dat!) en dan kijken wie het beste samen gaan. Dat zul je zelf het beste zien. 3 is zoiezo geen handig getal voor kooidieren, je kunt beter voor een even aantal kiezen aangezien cavia's graag in koppels leven

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:04

@ Pyralis: Zijn alle 3, 3 kleur rexen met stamboom! Alleen met popcorn mag er niet mee gefokt worden ;)

Helaas hebben wij die ruimte niet om een extra kooi kwijt te kunnen. Want daar heb ik ook al aan gedacht. :(

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:07

pubelia schreef:
@ Pyralis: Zijn alle 3, 3 kleur rexen met stamboom! Alleen met popcorn mag er niet mee gefokt worden ;)

Helaas hebben wij die ruimte niet om een extra kooi kwijt te kunnen. Want daar heb ik ook al aan gedacht. :(

Er zijn ook kooien in de handel die 2 kooien boven elkaar hebben, zijn verder qua afmeting hetzelfde alleen dan een stapelbed idee. Misschien is dat wat?
Vind popcorn juist de leukste van de 3 waarom mag je daar niet mee fokken?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:11

Ik ga met Nelly mee. Ik weet dat het geen wegwerpartikelen zijn, maar om ze om die reden bij elkaar te houden of door een hoop stress en pijn van een castratie te jagen, zonder er zeker van te kunnen zijn dat het dan wel goedkomt...daar worden je caafs niet gelukkiger van.
Als er meer zaagsel naast dan in de kooi ligt, dan moet je er wel op rekenen dat het er hard aan toe gaat.
Ik zou ook de gemoedelijkste castreren en bij de vrouwen plaatsen en de andere 2 een ander huis voor zoeken.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:13

nelly_555 schreef:
Tuurlijk zijn je beesten geen wegwerp artikelen, maar in dit geval moet je het niet van die kant bekijken vind ik. Als jij voor 2 beren een prima ander huis kan vinden dan denk ik dat je dat gewoon moet doen. Dan hoef je inderdaad alleen die overgebleven beer castreren en dan mag die 1 of 2 vriendinnen.
Ik denk dat dat beter is dan alle 3 de cavia's de stress van een castratie (het is toch een operatie!) meegeven en dat het dan inderdaad nog steeds de vraag is of het wel gaat helpen. Dan heb je ze straks voor niks gecastreerd... Dan kan je in mijn ogen beter voor 2 een ander huis zoeken waarvan je gewoon weet dat het daar goed gaat komen...

helemaal mee eens! zo zou ik het ook doen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:15

chocobroodje schreef:
Er zijn ook kooien in de handel die 2 kooien boven elkaar hebben, zijn verder qua afmeting hetzelfde alleen dan een stapelbed idee. Misschien is dat wat?
Vind popcorn juist de leukste van de 3 waarom mag je daar niet mee fokken?

Het staat al gestapeld bij ons. Meer stapelen kunnen we dus niet. (een kooi van een syr en een kooi van 2 roborfski's staan er boven) Op een andere tafel hebben we een aquarium met een russische dwerghamster, en op onze vensterbank staat een aquarium. Dus wij hebben al volle bak!

Popcorn heeft na dat die gezoogd heeft allemaal abcessen in zijn lymfeklieren gehad. Het hele nest van popcorn heeft dit gehad. En die zijn wel weer weg gegaan met goede antibiotica, maar omdat ze niet weten waar het aan lag, mag er niet mee gefokt worden ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:18

Zonde hij is zo leuk met die oogjes :+: echt een schatje! Het is natuurlijk wel zo dat de 2 "gezonde" makkelijk een nieuw baasje vinden gezien de stamboom. Dan popcorn houden en castreren en daar de dame(s) bijzetten?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:24

chocobroodje schreef:
Zonde hij is zo leuk met die oogjes :+: echt een schatje! Het is natuurlijk wel zo dat de 2 "gezonde" makkelijk een nieuw baasje vinden gezien de stamboom. Dan popcorn houden en castreren en daar de dame(s) bijzetten?

Ik denk dat dit inderdaad zo gaat gebeuren. maar dan mogen ze ook echt alleen maar weg naar een goed blijvend huis.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:37

Je zou misschien een advertentie kunnen plaatsen bij bunnybunch.nl Of anders op zoek gaan naar fokkers?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:59

Ik zit ook op de cavia gids. ga daar ook een advertentie plaatsen..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:02

Ik hoop dat je gauw een geschikt huisje voor ze vindt!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 15:25

ik hoop het ook! want ze zijn leuk!