Hond eet slecht, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond eet slecht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:30

Onze hond (bearded collie) eet heel slecht, wij zijn radeloos in wat we nog kunnen proberen! Ik hoop dat er nog tips zijn?

Omdat ie ook zo slecht eet had ie wat ondergewicht, daardoor zat ie ook slecht in zijn vacht. We geven hem daarvoor zalmolie. Hij weegt nu 20,5 kilo, dus er mag nog wel een kilootje of 2 aan (hij is bijna 2)

Hier even het rijtje wat we al geprobeerd hebben

-onbeperkt voer vs beperkt voer (weghalen na 10 minuten)
-goedkope brokken vs dure brokken (allerlei soorten, met vis, vlees, rijst, tot aan frolic :+ Die eet ie als je ze weggooit, dan is het een leuk spelletje := )
-vers vlees vs blikje (krijgt nu rodi, lust geen pens, geen hart)

Momenteel voeren we m op aanraden van een keurmeester van ons stamboek pannenkoek met leverworst :+ En dan heeft ie brokjes erbij, en 's avonds krijgt ie een pakje rodi. Maar hij eet dus echt met lange tanden, héél vervelend!

Ben benieuwd wat jullie doen met je moeilijke eter :)

Frances

Re: Hond eet slecht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:34

Onze hond is veel beter gaan eten nadat hij gecastreerd is... ik weet niet of dat een optie voor je is?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:36

Sja, je hebt alles geprobeerd...
Persoonlijk zou ik hem nu een soort brok geven en een soort blikvoer/vers.
De een s ochtends, de ander s avonds.
Niet eten = na 10 minuten weg.
Pannekoeken met leverworst zet wel aan maar is natuurlijk geen volwaardige voeding, dus adaar zou ik mee stoppen. Het is nl geen structurele oplossing.
Als dat niet werkt, helpt het misschien om een andere hond erbij te nemen, als die het voer onder zn neus wegvreet wordt hij vanzelf jaloers ;)
Maar dat moet je wel willen...

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:42

ik hou et ff in de gaten want ik heb een schotse collie en dat is ook een hele moeilijke eter,echt een kieskeur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:03

Billy schreef:
Sja, je hebt alles geprobeerd...
Persoonlijk zou ik hem nu een soort brok geven en een soort blikvoer/vers.
De een s ochtends, de ander s avonds.
Niet eten = na 10 minuten weg.
Pannekoeken met leverworst zet wel aan maar is natuurlijk geen volwaardige voeding, dus adaar zou ik mee stoppen. Het is nl geen structurele oplossing.
Als dat niet werkt, helpt het misschien om een andere hond erbij te nemen, als die het voer onder zn neus wegvreet wordt hij vanzelf jaloers ;)
Maar dat moet je wel willen...

De een in de ochtend en de ander in de avond doen we dus al, na tien minuten weghalen helpt niet, hij eet in etappes. We hebben ook al geprobeerd om hem dan uit te hongeren onder het mom 'je krijgt vanzelf wel honger' maar dat werkt dus ook gewoon écht niet.

Ik ben niet bang dat hij geen volwaardige voeding krijgt, in het rodivlees en de brok zit alles wat een hond nodig heeft. Maar zelfs die pannenkoeken eet ie niet zo graag meer..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:06

Klopt, rodi compleet en brok wel, maar pannekoeken met leverworst niet.
Nadeel is dat als je het voer steeds gaat opleuken dat ze op een gegeven moment helemaal niks meer eten.
Het je als eens Nature Diet of Rodiworst geprobeerd?
Ws ook al he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:11

Ja, gelukkig konden we van die 250 grams bakjes meekrijgen steeds voor de brok :)

En ook van die natuurlijke dingen zonder extra smaakstoffen en blabla, ja echt de halve dierenwinkel al leeggekocht :(

Rodiworst vindt ie ook zo-zo, terwijl onze vorige hond er helemaal weg van was (ook een beardie)

Kattenvoer vindt ie wel heel lekker, maar dat is natuurlijk helemaal niet goed voor een hond, en veel te duur ook om dat te voeren.

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:13

Hoi Hoi

Wij hebben met onze bordeauxdog ook precies hetzelfde gehad. At echt heel erg slecht en steeds probeerder we weer wat anders, dat at hij weer 2 keer en dan ook weer niet... Zo zijn wij enkele maanden bezig geweest en het is zo frustrerend...

Maar juist omdat wij (als baas in mijn geval) er zo'n ding van gingen maken werd het ook alleen maar erger.

Toen hebben we (ook op aanraden van dierenarts en op cursus) besloten maar eens door te gaan zetten. We geven hem sindsdien zijn brokken met wat warm water (gaat het lekker stinken en schijnt het aantrekkelijk te zijn voor honden) en een plak pens er doorheen. Het is nog wel een feestmaal ;) , maar dit gaan nu na al ruim 2/3 maanden goed. Onze Hooch heeft het volgehouden om 3 dagen niets te eten, hij ging overgeven van de honger. Nou dan is het echt nagelbijten om niet toe te geven...
Maar toch steeds neergezet, niet eten, weer weghalen en zo 2 maal per dag op vaste tijden.
Nu gaat het super, hij probeert soms nog wel, maar dan s avonds eet hij zijn eten toch maar snel op met zo'n blik van 'tja ik krijg toch niet ander's' haha! Hij is ook meteen heel wat meer aangekomen :+ .

Ik moet wel zeggen dat die van ons als pup als lastig met eten was, we hebben ook nog gedacht dat het aan zijn tanden lag ivm wisselen enzo... Maar nee, de onze was gewoon verwend door het ow zo lieve baasje (ik dus...)

Succes, ik hoop dat het goed komt!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:42

Een aantal dagen niet laten eten werkt bij sommige honden ook.
T is erg lastig, een vriendin van me heeft ook een hele lastige eter, bij hem helpt helemaal niets.
Hoewel, kleine brokjes eet hij beter dan dan grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:54

Niet goedkoop maar zelfs de mega kieskeurige bouvier van mijn moeder eet het graag:
www.renske.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:08

Dat heb ik ook al gevoerd, dat vers, vindt ie niet bijzonder :+

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:05

Ik was helemaal radeloos met mijn schotse collie, die at ook heel erg slecht en ze heeft ook voedselintoleratie waardoor je niet zomaar ander voer kan gaan geven. Maar het grootste probleem was dat ze echt niet meer kon afvallen ze was al zo vreselijk mager. En alle medische problemen allemaal 4dubel uitgesloten. Maar er is een gedragstherapeut naar de dierenartspraktijk gekomen om te gaan kijken wat kunnen we nog voor haar beteken. Want ze at soms 2 weken helemaal niks. Het probleem bij onze hond was dat ze eten zag als een manier om nog meer aandacht te krijgen want wij gingen alles proberen om haar maar aan het eten te krijgen. Van de therapeut mochten we haar tien minuten voor eten al helemaal geen aandacht meer geven dus ook geen oogcontact of wat dan ook. We maakten de brokken wel warm met gekookt water zodat er meer geur aanzat. Vervolgens de bak neerzetten en na 5 minuten niet gegeten bak weg en daarna ook 10 minuten geen aandacht ook al had ze wel gegeten. Op deze manier moest onze hond leren eten is geen aandacht. En na twee weken at ze zelfs twee keer per dag. We zijn daar half jaar geleden mee begonnen en het heeft echt gewerkt. Ze krijgt nu alleen geen aandacht op het moment dat wij haar eten gaan klaar maken en tot haar we bak weer weg gehaald hebben. En het gaat nog steeds af en toe moeilijk maar ik verwacht dat dat altijd zal blijven. Maar collies staan er ook om bekend. Dus ik weet niet of jou hond eten ook als aandacht ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:11

Misschien juist niet te veel afwisselen met voer.

En waarom eet hij slecht? Is het een kieskeurige eter, heeft hij last van zij gebit of tandvlees, is er misschien een medische reden aan te wijzen?

Castreren is geen middel om je hond beter te alten eten hoor, voor sommigen misschien. Sommige honden komen aan van castratie, maar dat heeft niets met niet willen eten te maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:54

pannenkoek met leverworst en rodiworst?? klinkt alsof hij echt in- en inverwend wordt...
Het komt over alsof jullie er teveel aandacht aanbesteden. Wel eens geprobeerd om gewoon zijn bak neer te zetten en je hond verder te negeren een aantal dagen lang. Grote kans dat hij, als de lol eraf is, gewoon gaat eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:35

Als je goed had gelezen had je gezien dat we dat alláng geprobeerd hebben.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:18

Liek_ schreef:

Wij hadden dat ook al vaker geprobeerd maar gewoon blijven volhouden. Echt waar het werkt ik geloofde het ook niet want ik had het al vaker geprobeerd. Maar na twee weken ging ze echt eten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:31

Liek_ schreef:

Kennelijk geef je toch weer toe met allemaal lekkers en heeft de hond alsnog zijn feestje...
Ik ben daar misschien heel hard in, maar laat het hem maar uitzoeken met zijn brokken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:39

Ik had ook een moeilijke eter.Tot ik er een hond bij nam.De voernijd maakte dat ze ging eten.Want je gunt het natuurlijk een ander ook niet.Hahaha.Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:01

Alleen brokken voeren en verder niets hebben wij gedaan vanaf pup tot aan enkele maanden geleden, met als gevolg dat ie slechts 17 kilo woog. Betweterigheid is heel leuk hoor, maar ga alsjeblieft geen aannames maken waar je jack oliebol van weet. Een Bearded Collie is nu eenmaal een hond met een heel bijzonder karakter, die kun je niet aanpakken zoals de standaard vuilnisbak van de buren.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:18

Wat je kunt proberen is brokken+blik+babymelk (die voor tot 6 maanden, er mag nl geen lactose inzitten) met wat water. Wij hadden een border collie met een aangeboren heupafwijking en die at ook zeer slecht, achteraf wss van de pijn dat was zo erg dat we die met 2 jaar hebben laten inslapen omdat hij aan z'n andere heup atrose kreeg

[EDIT]typfoutje

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:51

Ik heb hier ook een moeilijke eter.
Tegenwoordig gaat het beter, maar ze eet nog steeds niet geweldig.
Twee jaar terug een echte dip gehad, ze was brrodmager had wallen!!! onder haar ogen, at niet en kussens onder dr poten en de bovenkant van haar staart ging kapot.
We zijn bij de DA geweest, staart is behandeld etc, pootje verpakt. Ze bleek een allergie voor rundvlees te hebben.
Nu ze geen rundvlees meer krijgt gaat het een stuk beter, maar soms heeft ze nog steeds periodes dat ze niet wil eten.
Ze krijgt nu twee scheppen voer per dag (van die kilo scheppen voor paarden) in haar bakje, meestal eet ze de helft, maar het kan ook voor komen dat ik drie a vier dagen niets in het bakje er bij doe.
Mijn hond heeft dus wel onbeperkt eten, anders eet ze echt niet.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:12

Liek_ schreef:
Alleen brokken voeren en verder niets hebben wij gedaan vanaf pup tot aan enkele maanden geleden, met als gevolg dat ie slechts 17 kilo woog. Betweterigheid is heel leuk hoor, maar ga alsjeblieft geen aannames maken waar je jack oliebol van weet. Een Bearded Collie is nu eenmaal een hond met een heel bijzonder karakter, die kun je niet aanpakken zoals de standaard vuilnisbak van de buren.

Sorry maar ik weet niet of dit een reactie op mij is, maar mijn hond is ook geen vuilnisbak en heeft grote problemen gekend. Met het gevolg dat de DA haar wilde laten inslapen (zo erg was ze er aan toe) als ze niet heel snel ging eten. Dus ik weet wel waar ik over praat en wil alleen maar raad geven wat bij ons het leven van mijn hond gered heeft. Maar ga naar een gedragstherpeut met hem en ga na waarom hij niet wil eten. Het gaat er vaak niet om dat ze het niet lusten want als je met ze gaat spellen lusten ze het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:25

Ik vroeg om alternatieven, niet om doorzagen over opties die ik allang geprobeerd heb. Ik vind het werkelijk bizar dat mensen gewoon tegen me in gaan als ik aangeef waarom een bepaalde methode geen optie is!! Maar dat zal dan wel de bokt-cultuur ik-weet-het-echt-wel-beter-hoor-ik-ben-expert zijn.

Heel vervelend wat er met jouw hondje is gebeurd en bedankt voor je raad maar nogmaals, op die manier deze hond aan het eten proberen te helpen is géén optie.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:40

Hoe reageert je hond op beloning?

Onze border is ook een ongelofelijk slechte eter. Heeft niets te maken met 'als ik maar lang genoeg die brokken niet eet krijg ik wel iets lekkers', want zelfs biefstuk of iets dergelijks moet ie niet hebben. Wat hij wel eet zijn van die brokken die je moet weken in warm water, hetgeen chantal22 ook al aanhaalde. Het stinkt verschrikkelijk, maar met wat geluk eet hij het wel op. Zijn gewone brokken smorgens zijn nog steeds een ramp en laat hij meestal gewoon staan.

Nu is het wel zo dat onze hond een hond is met een enorme will to please, die dolgraag werkt voor zijn baas en die dus ook bij de minste beloning (mondelinge beloning) door zijn dak gaat. Onlangs hebben we ontdekt dat dit ook bij zijn eetgewoonten helpt (jammer genoeg hebben we hier niet standaard elke morgend tijd voor...): er gewoon blijven langststaan, en vanaf de moment dat hij zijn hoofd in zijn eetbak stak, super enthousiast belonen (flllllllllinke hond, goooooed). Dan keek hij eens omhoog met een blik van "allee baas? Wat zeg jij nu?" en dan deed ie dat nog eens. Zelfde tafereel. Daarna pas gaan belonen van de moment dat ie een brokje opeet............ Toen alles op was, is hij dan ook héél snel naar zijn bal gespurt om verder van zijn beloning te genieten.
Op die zelfde manier heeft hij in de zomer bij een bbq zo 2/3 stukken sla opgegeten (wel met lange tanden hoor), zolang ie maar heel sterk beloont wordt voor het eten. Vreemd beest: stuk biefstuk speekt hij terug uit, een stuk sla met beloning erbij eet ie wel....

Maargoed, dat is dan weer afhankelijk van het karakter van je hond. Die van ons is heel gevoelig voor beloning. Wij hebben ook wel het geluk dat onze border nog vrij goed op zijn gewicht zit, en zeker nog niet te mager is.

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:22

Niet alle reacties gelezen maar ik heb een kleine 3 weken een pup zij at in het begin ook slecht waardoor ze ook veel afviel dit was natuurlijk gewenning voor haar maar ik gaf haar gekookte rijst met kip zonder zout. Beetje opwarmen. Is ze voor de rest wel gezond? Heb je haar na laten kijken bij ene d.a? Zit ze voor de rest wel goed in haar vel? Is ze actief? Speelt ze nog? Meestal hangt het samen met een aantal dingen.