Honden, loslopende, en aangelijnde....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Honden, loslopende, en aangelijnde....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:04

Goeie morgen, nouja, laat het goede maar weg...

Al 4 jaar heb ik een hond, echt een lieve hond (teef). Geadopteerd uit Bosnie. Ik weet dat het een dier is, en geen robot. Daarom wandel ik met haar aan de riem, en fiets ik dagelijks zodat mijn hond haar energie kwijt is. Ze is heel braaf, zal geen hond pakken, ze kijkt op, en loopt verder.
Ik heb meerdere keren mogen ervaren dat mijn hond aangevallen werd aan de riem. Alle honden die haar aanvielen waren los lopend, en grepen haar in de vacht, en 1 hond heeft haar echt gebeten, waardoor ze een wond had gekregen. Hierdoor heb ik wel schrik gekregen en ben ik alert tijdens het wandelen.

Vanmorgen weer, buurmeisje loopt met 2 honden, 1 zeer dominante reu, en een hele drukke teef. Ik had haar al zien aankomen, en was al alert daardoor. Maar haar honden, kwamen uit de bosjes, renden naar mijn hond toe, en waren niet meer onder apel.
Gevolg: de reu duikt boven op mijn hond, laat tanden zien, snuffelt, en wil er boven op. Ik schreeuw die hond weg, een poging tot. Het teefje rent druk heen en weer, geen idee wat ze moet doen. (stress of onderdanig?) Nog maals schreeuw ik de hond weg, hoor ik iemand anders ook schreeuwen, en de honden kijken enkel op. Ik geef een lucht schop naar de reu, en stap "groot" op hem af, hond schrikt af, en nog maals schreeuw ik dat ie op moet rotten. Buurmeisje is inmiddels bij de honden, pakt de reu vast, lijnt hem aan, en zegt vrolijk : goeie morgen.

Mijn probleem? Zou je nu denken?
Als je weet dat je hond dominant is, en zo op iedere hond duikt, terwijl het echt zichtbaar is dat de andere hond er gewoon geen raad mee weet, maar niks durft, en als je weet dat er meerdere honden lopen, waarom doe je ze dan los?
Het buurmeisje legde me net haar verhaal uit. Zij beweerd dat een hond geen stress heeft als ie los is, geen commando's, geen lijn die aan je trekt etc. De hond krijgt de kans om de evt. te rennen, om de stress die die wel heeft er uit te rennen.
Ik vertelde haar, dat een hond juist duidelijkheid heeft door de commando's. En dat je een hond moet leren waar zijn plek is. Dus geen getrek aan de riem, maar netjes naast in een boogje. Geen stress ;) toch? Ik zie echt geen stress bij mijn hond, enkel als er een loslopende 'hormonenbal' op haar af komt rennen.
Maar zij vind het anders. Prima! Maar ik zei al tegen haar, denk er eens overna.

We wonen in een dorp met vele honden. Ook zijn er lieve hondjes natuurlijk, maar ook een aantal grote herders (of kleine kruisingen) die altijd ruzie zoeken. De honden die mijn hond al eens hebben gepakt, liepen altijd los. En nu nog enkele nog steeds. Ook is er mij verteld, dat honden aangelijnd moeten zijn binnen het dorp. Zo is het voor iedereen duidelijk, zeiden ze... Nu 4 jaar geleden, zie ik nog de loslopende honden lopen...

Is het zo raar dat ik zo reageer en denk? Zal mijn hond echt stress hebben? Want ik ervaar het toch anders hoor. Ik zie toch hoe een hond reageerd, ook haar honden.

Ik word er zo chagerijnig door! Sorry, maar ik ben benieuwd hoe jullie er over nadenken.
Hebben jullie je hond los? Of ga je eens in de week (voorbeeld) met ze naar het bos of strand om ze uit te laten waaien?

*de kans is heel groot dat ik nog meer info geef, na een aantal reacties van jullie*

alvast bedankt lieve bokkers

siskeh

Re: Honden, loslopende, en aangelijnde....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:12

Waar ik loop mag ik mijn hond ook gewoon los hebben, en alleen als ik ruiters(dus paarden) tegenkom lijn ik haar aan.
Moet wel zeggen dat ik voor 100% zeker weet dat ze niet zal bijten.

Maar ik heb wel bewust de keuze gemaakt om haar los te laten lopen.(ook als ik honden tegenkom die aangelijnd zijn)
Als ik langs een hond moet lopen en mijn eigen hond is aan de lijn, dan ervaart zij zeker meer stress dan als ze losloopt.
Ik heb ook al meerdere malen gehad dat honden aan de lijn uitvielen, en dan vind ik het veiliger dat ik mijn hond niet aan de lijn heb.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:22

Ken het probleem!!

Die van ons lopen ook aan de riem en zijn super gezonde en leuke honden :D
We gaan inderdaad 1 of 2 keer per week ergens heen waar ze los kunnen.

Waneer mensen hun honden keurig onder appel hebben, absoluut geen probleem, maar ik walg inderdaad van mensen waarvan de honden totaal niet luisteren en die voor jou het uitlaten erg bezwaard maken!!
Vooral nu het s' avonds zo vroeg donker is (zie je helemaal niet meer wie er de hoek om komt...) loop je gewoon niet helemaal lekker met je beestjes. Een tijdje terug hebben we nog met die ene van ons bij de dierenarts gezeten omdat hij gegrepen was door een loslopende hond (die echt behoorlijk agressief is en niet luisterd)

En het is niet alleen het uithalen naar je hond, maar het kan ook lastig zijn wanneer jij degene bent met een agressieve hond, je hem altijd keuring aan de lijn hebt en er dan zo'n niet luisterd apparaat op je hond af komt gestormd.... Jou hond haalt uit naar die hond en dan ben jij een banketstaaf met een klote hond...............
(dat was laatst bij ons in de buurt. Die man loopt altijd keurig met zijn hond ergens waar weinig andere honden komen en dan krijgt ie dat)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:25

over het 'wat te doen als je aangelijnde hond aangevallen wordt' loopt een (recent) erg lang topic over.. misschien daar ook eens gaan kijken.

Over de 'stress' die een hond zou zitten als ze aangelijnt zijn, of de stress als ze commando's krijgen: bullshit. Ik zie om me heen heel veel mensen met de redenering "Als mijn hond een beetje luisterd is dat wel goed/ een hond vind dat ook niet fijn om altijd commando's te krijgen/ het beestje mag toch ook een eigen leven hebben/...". Ze vinden het niet leuk om hun "kindje" altijd te moeten commanderen.
Als ze mij (of eenderd wie in ons gezin) dan bezig zien, dan vinden ze dat super zielig voor onze honden. Honden moeten a la seconde gehoorzamen... Ook als ze los lopen op wandeling krijgen ze minstens om de 2/3minuten een commando... Luisteren is goed luisteren en niet een beetje luisteren. "Laat die beesten toch een beetje hond zijn" wordt er dan gezegd...
Met het grote verschil dat hun honden vaak zenuwachtige keffertjes zijn, die grommen uit onzekerheid of iets dergelijks.... Terwijl onze honden doodsbraaf zijn, de rust zelve zijn (en dat voor borders hé).

Een hond heeft nood aan een goede leiding, een constante leiding (niet zo eentje waarbij hij af en toe moet luisteren en af en toe niet). Het geeft een hond zekerheid, wat hun een pak relaxter maakt. Bij honden is het vaak: hoe strenger de baas, (weliswaar op een juiste manier he) hoe gelukkiger de hond.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:29

Ik heb mijn honden ook altijd netjes aan de lijn als er vreemde honden aankomen.
Mijn ene hond boeite het allemaal niet zo, andere honden, ja ze wil best spelen maar dan moet een andere hond initiatief nemen.

Maar mijn andere hond....zie avatar, een zeer dikschedelige Bullmastiff wordt uberenthousiast bij andere honden, die hoort niks meer, ziet niks meer en wil alleen maar spelen.

Niet elke hond is daar van gediend en om haar tegen zichzelf te beschermen gaat ze gewoon even aan de riem. Ik vind het niet nodig om andere mensen bang te maken , er komt wel even bijna 50 kilo Bullmastiff aangerend als ze los is.
Dus maken de baasjes en ik altijd eerst even een babbeltje en als iedereen akkoord is , is het playtime.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:32

@ tantjeuh, jaa ik ben al een lange tijd dat topic aan het volgen ja :)
en je hebt gelijk, ik vind ook dat je best om de 2/3 min een commando mag zeggen.
zodra ik zie dat mijn hond afwezig word, of op zich zelf, dan weer een commando. ik ben de baas, jij de hond.
ik ben ook redelijk streng, en duidelijk :) zit is zit, na 1x niet luisteren, dan voelt ze het wel (hand op eind van de rug)

duidelijkheid is eerlijkheid, en een gelukkige hond, vind ik :)
en ook overleg is inderdaad handig, ik ben er niet van gediend, maar ik krijg het er wel gratis bij...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:38

sja ik laat mijn hond ook los waar mogelijk en ja ze gaat even dag zeggen bij elke hond die we passeren, maar ik weet wel dat ze niet bijt ofzo. ze loopt even kwispelend in een boogje tot daar en huppelt eventueel wat rond daar en dan komt ze weer naar mij gelopen. als ik zelf gewoon doorloop en haar ook vraag om door te lopen, dan loopt ze ook gewoon weer verder...
ok dat je je hond beter aan de lijn houdt als hij echt agressief is, maar uiteindelijk zijn niet zoveel honden dat.

ik ben eigenlijk pro de combinatie een eigenaar die de moeite heeft genomen om zn hond te leren luisteren en een loslopende hond :)
mijn ervaring is nl net dat veel mensen met een hond die totaal niet luistert en daar staat tekeer te gaan aan zn lijn kwaad op me worden omdat mijn hond los is; zelfs als mijn hond niet eens tot bij hun komt (ja als ik het zie aankomen roep ik mn hond al terug) zomaar wat laissez-faire vind ik ook niet nodig

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:40

Mijn hond loopt vrijwel altijd los, ik weet inmiddels wel met welke honden ze kan/mag spelen en welke eigenaren dat liever niet hebben (echt agressieve honden hebben we hier in de buurt niet)
Ze luistert perfect en als ze bij mij moet blijven doet ze dat ook gewoon. Als mijn hond niet zo goed zo luisteren zou ik haar zeker aan de lijn houden (in haar pubertijd was ze ineens alles vergeten wat ze ooit geleerd had :D en toen heb ik haar een tijdje aangelijnd uitgelaten)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:47

Ben het eens met TS, als je de hond niet goed onder controle hebt als hij los loopt dan hoort deze ook niet los.
Onze ene hond is net een vlinder en waait overal achter aan, waaiende bladeren, kinderen en dat allemaal met goede bedoelingen. Hij kent het gevaar niet van auto's en fietsen dus loopt hij daar waar die risico's aanwezig zijn aan de riem. De andere hond die we hadden (inmiddels in moeten laten slapen) liep altijd los, luisterde erg goed, was altijd onderdanig naar andere honden toe en zeer afwachtend.
Bij ons in de wijk lopen ook die honden los waarvan de baas zeer goed weet dat deze uit het niets kan aanvallen en absoluut niet de leukste zijn. Eigenlijk is het de omgekeerde wereld en nemen die bazen niet de verantwoording voor hun dier vind ik.
Nadeel van die loslopende bijtgrage honden dat als jou hond maar vaak genoeg is aangevallen dat hij dat gedrag ook kan gaan vertonen op den duur...