Mijn hond heeft epileptische aanvallen, hoe komt het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjee_

Mijn hond heeft epileptische aanvallen, hoe komt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:19

hallo,

Mijn hond (beagle, 5 jaar) heeft nu al 4x een epileptische aanval gehad. en dan ook best heftig, ik ben er gelukkig geen 1x bij geweest maar mijn ouders dachten toen echt dat hij dood ging..

Weet iemand of hij dit zijn hele leven kan blijven houden en is het na een paar keer dodelijk? en hoe komt het dan hij het krijgt? vanochtend was het weer gebeurd, maar na ong. 5 minuten is het wel over en dan is hij even versuft maar daana springt hij vrolijk verder
ik maak me er een beetje zorgen om..

Groetjes amber

lesilla

Re: Mijn hond heeft epileptische aanvallen, hoe komt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:20

Er is geen één bokker die kan diagnostiseren via internet. Het kan verschillende redenen hebben naar de dierenarts gaan is de beste oplossing :)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:25

Laat een geheel bloedpannel prikken. Vooral de werking van de schildklier. Een bloedonderzoek,
waarin opgenomen glucose, lever en nieren, ammoniak, schildklier
(compleet panel: T3, T4, TSH, fT3, fT4, T3 en T4 autoantibodies, plus thyroglobulin autoantibody). Daarnaast een CBC (hematologie) en elektrolyten- en bloedgaswaarden.

Onze hond had ook epileptie, is er helaas niet meer, lang verhaal.
Een goede dierenarts die hier meer van weet is Lisette Overduin in Oisterwijk

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:28

ga naar de dierenarts, laat bloed afnemen en DA beslissen of hij medicatie nodig heeft. van de aanvallen zelf kan hij in ieder geval niet afkomen, medicatie kan wel de interval vergroten tussen 2 aanvallen in

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:28

Ons hondje heeft er ook last van ...
Het is heel naar om te zien, maar eigenlijk kan je op dat moment niet veel voor ze doen.

Ik zou even contact op nemen met je DA. Verder is het wel handig om een lijstje te maken wanneer, hoe laat, hoe lang en hoe heftig hij zo'n anval heeft gehad.
Ook voor de DA ivm eventuele medicatie.

Onze hond krijgt geen medicatie omdat het bij hem niet zo vaak is gebeurd ( 4 x in 6 jaar tijd ). Maar mocht het regelmatig voorkomen is dat een optie. Maar goed daar kan de DA je veel meer over vertellen.

Ambertjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:36

Oke bedankt, we hebben naar de DA gebeld net en die zei dat het vanzelf overgaat en dat hij het niet regelmatig heeft :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:46

nouja, vanzelf overgaan.... ik heb ook een epileptisch hond en heb gewoon gelijk haar bloedwaarden laten controleren, raad ik je zowiezo aan te doen. Bij toeval kwam ik met mijn andere hond bij een holische DA terrecht (terwijl ik helemaal niet zweverig ben) De interval waarin haar aanvallen kwamen (soms meerdere per keer) werden namelijk steeds korter. Met de HDA hebben we de neerwaardse circel weten te doorbreken en ik heb haar gestereliseert omdat tijdans haar loopsheid de aanvallen 10x erger werden. nu heeft ze nog een enkele keer een aanval.

voor meer info:
http://epilepsiebijhonden.nl/home.htm

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:50

Ambertjee_ schreef:
Oke bedankt, we hebben naar de DA gebeld net en die zei dat het vanzelf overgaat en dat hij het niet regelmatig heeft :)

:? tuurlijk niet.
mag ik vragen welke arts je hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:31

Ambertjee_ schreef:

Nou dit gaat dus niet vanzelf over, ook kan het dier zich ernstig verwonden als het een aanval midden in de nacht krijgt.
Vreemde arts zou zeker op zoek gaan naar een ander, snap ook niet dat je hier genoegen mee neemt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 07:11

Volgens mij is de da niet gebeld.
Kan me niet voorstellen dat een da zo'n antwoord geeft.
Epilepsie bij honden gaat niet zomaar over, het wordt eerder erger, frequentere aanvallen en zal als het regelmatiger voorkomt behandeld moeten worden met medicatie.
Optie 2 is trouwens dat er een vaag verhaal is opgehangen tegen de da zodat hij geen redelijke diagnose kon stellen ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:09

Idd een bloedpanel pakken en eventueel kan een MRI scan van de schedel /hersenen uitkomst bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:01

Billy schreef:
Volgens mij is de da niet gebeld.
Kan me niet voorstellen dat een da zo'n antwoord geeft.
Epilepsie bij honden gaat niet zomaar over, het wordt eerder erger, frequentere aanvallen en zal als het regelmatiger voorkomt behandeld moeten worden met medicatie.
Optie 2 is trouwens dat er een vaag verhaal is opgehangen tegen de da zodat hij geen redelijke diagnose kon stellen ;)

Hier ben ik het wel een beetje mee eens, zou het alleen nooit zo zeggen.
Een DA zal namelijk nooit het advies geven dat 'het vanzelf weer overgaat' dit is onmogelijk...

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:14

het klopt wel dat ze er over heen kunnen groeien dat is ook zo bij kinderen maar ga toch maar naar de dokter wij zijn onze hond verloren door een aanval waar die niet neer uit kon komen en deze hond had zo'n 1 keer in de 2 a 3 maanden een aanval en op eens tijdens vakantie 4 keer op een dag we waren niet thuis iemand heeft hem naar de dierenarts gebracht maar die kom niet neer helpen het is dus niet niks