Vandaag had ik een discussie met mijn biologieleraar. We hadden het over klonen en over dat de 'nakomelingen' hetzelfde dan hebben maar niet hetzelfde uiterlijk hoeven te hebben omdat invloeden van buitenaf ook meebepalen aan het uiterlijk.
Toen vroeg ik hem hoe dat zat met bonte dieren. Want als je een bonte kat kloont dan is het patroon van de kloon niet hetzelfde als het patroon van 'orginele' kat. Hij gaf eerlijk toe dat hij het niet zeker wist maar dat hij wel had gelezen over een theorie namelijk; dat de vlekken afhankelijk zijn van de positie in de baarmoeder. Maar dit vond ik toch enigszins raar. Want hoe kun je dan vlekken op de rug of vlekken met bepaalde vormen verklaren. En hoe verklaar je dat een paard wat (don't shoot me if I'm wrong, I'm not an expert) homozygoot tobiano bont is vrijwel altijd bont vererft. Hij dacht er even over na, en gaf toen toe dat hij zichzelf tegen sprak. Aangezien je een bepaald soort koe hebt (De lakenvelder) die allemaal een witte band om hun gehele lichaam hebben. Hij moest toen helaas bekennen dat hij niet wist hoe dat kwam en zei:"we gaan allebei zoeken en als jij het weet dan stel je mij op de hoogte en als ik het weet stel ik jou op de hoogte".
Nu heb ik al wat gegoogled maar ik kan nog niet precies vinden wat ik zoek, namelijk: de verklaring waarom de kloon van een bont dier niet exact hetzelfde patroon heeft als het origineel.
Hopelijk kunnen jullie komen met een theorie of verklaring.
Alvast bedankt namens mij en mijn leraar