[KG] Hoe zit het met bonte kleurvererving bij klonen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

[KG] Hoe zit het met bonte kleurvererving bij klonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:29

Ik heb dit topic hier geplaatst omdat het niet specifiek over paarden gaat maar over dieren in het algemeen.

Vandaag had ik een discussie met mijn biologieleraar. We hadden het over klonen en over dat de 'nakomelingen' hetzelfde dan hebben maar niet hetzelfde uiterlijk hoeven te hebben omdat invloeden van buitenaf ook meebepalen aan het uiterlijk.
Toen vroeg ik hem hoe dat zat met bonte dieren. Want als je een bonte kat kloont dan is het patroon van de kloon niet hetzelfde als het patroon van 'orginele' kat. Hij gaf eerlijk toe dat hij het niet zeker wist maar dat hij wel had gelezen over een theorie namelijk; dat de vlekken afhankelijk zijn van de positie in de baarmoeder. Maar dit vond ik toch enigszins raar. Want hoe kun je dan vlekken op de rug of vlekken met bepaalde vormen verklaren. En hoe verklaar je dat een paard wat (don't shoot me if I'm wrong, I'm not an expert) homozygoot tobiano bont is vrijwel altijd bont vererft. Hij dacht er even over na, en gaf toen toe dat hij zichzelf tegen sprak. Aangezien je een bepaald soort koe hebt (De lakenvelder) die allemaal een witte band om hun gehele lichaam hebben. Hij moest toen helaas bekennen dat hij niet wist hoe dat kwam en zei:"we gaan allebei zoeken en als jij het weet dan stel je mij op de hoogte en als ik het weet stel ik jou op de hoogte".
Nu heb ik al wat gegoogled maar ik kan nog niet precies vinden wat ik zoek, namelijk: de verklaring waarom de kloon van een bont dier niet exact hetzelfde patroon heeft als het origineel.

Hopelijk kunnen jullie komen met een theorie of verklaring.

Alvast bedankt namens mij en mijn leraar :)

siskeh

Re: [KG] Hoe zit het met bonte kleurvererving bij klonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:34

Ik denk trouwens dat een "bont" dier niet hetzelfde is als bijv. een lakenvelder(of andere patronen).

Naar mijn weten heeft bont zijn helemaal geen vast patroon, het soort vlekken staat wel vast, maar de positie niet.

Maar waarom een vlek komt waar hij komt kan ik ook niet verklaren, het lijkt mij hetzelfde als een vingerafdruk, die lijntjes zijn ook nooit het zelfde(ook niet bij tweelingen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:35

De kloon zal wel bont zijn, maar met zeer waarschijnlijk een ander patroon aangezien de migratie van de pigment cellen niet zo heel nauwkeurig is geregeld en van veel verschillende factoren afhankelijk is.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:51

lakenvelder(en hereford, hollander, rumpwhite etc) valt niet onder bont
tenminste bij de muizen niet
het is een patroon die altijd (ongeveer) hetzelfde terug komt
het is een ook ander gen dan gewoon bont en vererft vaak ook verschillend(bij de muizen bijv. is bont recessief en lakenvelder dominant)
bont heeft geen vast patroon

edit: overigens kunnen ook een lakenvelder en lakenvelderkloon verschillend van elkaar zijn qua tekening
ookal zal het origineel een goed getekende lakenvelder zijn dan kan de kloon nog wel een mislukt lakenvelder zijn

Moon

Re: [KG] Hoe zit het met bonte kleurvererving bij klonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 00:20

Oke :D
al heel erg bedankt voor jullie reacties :D

Heb de leraar al op de hoogte gesteld :D