Konijn aanschaffen/onderhouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Konijn aanschaffen/onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:23

Hallo allemaal...

Ik zit er over te denken om konijnen aan te schaffen.

Ik ben al beetje aan het rond kijken voor een hok en weet al precies wat ik wil. Een 2 of 3 lagen hok met een leuke ren eraan...
Konijnen zoeken dat is ook het probleem niet...

Maar ik vraag me af wat er nu allemaal bij komt kijken... Ik ben 25 en ben me bewust van de verantwoordelijkheden... Heb ook 2 katten... Maar wil er zeker van zijn dat ik niets over het hoofd zie ofzo, want ik wil het gewoon goed voorbereid hebben.. en heb zelf nog nooit konijnen gehad.

Dingen waar ik zelf aan al had gedacht:
- kosten: hok voer stro en hooi en speeltjes etc
- tijd; uitmesten en verschonen, voeren en aandacht geven

Vragen die zo in mij opkomen...
Kan je zonder gras konijnen houden? Of is dit wel verstandig?
Ik wil zeker 2 of 3 konijnen. Welk geslacht kan je het beste bij elkaar zetten?

Alvast bedankt.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:25

Ja, je kan een konijn zonder gras houden.
Hooi is ook voldoende, af en toe een wortel oid.
Je kan het beste vrouwtjes nemen!
Mannetjes gaan vaak vechten.

Alvast veel plezier met de aankomende nijntjes :)!

Het wordt dus een buitenhok hé? Neem ik aan met dat ren. Als je die op een zand-ondergrond plaatst raad ik je aan er wel gaas onder te doen, anders kunnen ze gaan graven en dus ontsnappen.

Flabbergast

Re: Konijn aanschaffen/onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:26

De beste combi is een gecastreerd mannetje met een vrouwtje, dit gaat bijna altijd wel goed.
Maar er zijn hier meerdere mensen die je daar vast meer over kunnen vertellen :j.
Verder altijd een maatje, maar ik zie dat je dat al in de planning had :D.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:34

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:07

Leuk konijntjes houden :D en niet alleen helemaal top!
De grootste kostenpost is de aanschaf van een hok en straks eventuele medische kosten.
Als je de plek hebt kan je heel goed kijken naar een tweedehands kippenhok (let op wel met nertsengaas). Dat zijn vaak grote hokken zeker voor 2 of 3 konijnen erg gaaf en qua prijs dan zeer goed te doen.

De kosten die je wekelijks/maandelijks hebt zijn over algemeen voer, hooi en stro. Met 3 konijnen kan je denken aan een 15kg zak voer bijv. HopeFarms Super Trio kost meestal zo rond de 15 euro en een konijn van ong. 2 kilo mag 50 gram per dag hier van hebben. De rest reken maar uit ;)

Uitmesten en verschonen ben ik hier met 60 konijnen wel 4 tot 5 uur mee bezig, maar als ik 1 hok had was het 1 keer per week een half uur (incl. spullen pakken). Voeren doe ik dagelijks 's ochtends en 's avonds en kan in principe vrij vlot. Aandacht geven is veel minder nodig als je konijnen samen hebt dan alleen. Sommige konijnen zijn ook meer kijkkonijnen dan aandachtkonijnen dus je hoeft er niet veel tijd aan kwijt te zijn, uiteraard moet je wel in de gaten houden.

Wat betreft de beste combi absoluut een gecastreerde ram met 1 of 2 voedsters. Neem niet alleen konijnen van hetzelfde geslacht. Je kan daarvoor heel goed terecht bij een konijnenopvang deze kan je ook vinden op www.konijnenbelangen.nl

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:15

Zo Faniek, 60 konijnen! Waarom deze hoeveelheid, hobby of ook bemiddelen bij afstand?

Ik heb 2 konijnen en voer Select wat omgerekend 11,75 is per maand.
Stro en hooi omgerekend 2,80 per maand.
Daarnaast spaar ik een klein bedrag per maand voor ziektekosten en onderhoud van het hok, zoals beits e.d.

Jonge konijnen koppelen makkelijker dan oudere. Iniedergeval 1 jonger konijn is fijn want die past zich heel goed aan.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 04-11-09 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:18

toevoeging op faniek: gras is helemaal niet nodig. graven vinden de meeste nijnen wel erg leuk, maar de ingegraven zandbak hier werd vooral een buitentoilet...

bramasole; ik neem aan dat jij niet 11,75 per maand kwijt bent aan SS voer? dan voer je namelijk veel te veel!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:24

Alvast allemaal erg bedankt voor de antwoorden. Zo te horen/merken had ik de meeste bezigheden en kosten al wel bedacht...

ik vind het gewoon belangrijk eerst goed te orienteren voordat je ergens aan begint, want een beest wat hier in huis komt, blijft voor het leven...

Hebben jullie ook ervaringen met katten en konijnen? Ben er niet zo heel erg bang voor hiero aangezien ik best bange katten heb, maar ben wel benieuwd naar ervaringen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:30

Mijn konijn was gek op onze rode kat (die wel erg op hem leek) en wilde steeds bij hem liggen. De kat was een beetje bang. Je hoort wel vaker dat katten toch wat gereserveerd reageren op konijnen maar wel nieuwsgierig zijn. Vaak kunnen katten, konijnen, cavia's prima aan elkaar wennen en zou ik er niet te geforceerd mee omgaan. Kijk hoe het loopt en laat ze niet alleen, is mijn advies. Veel plezier met het vinden van je konijn!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:41

@ Bramasole
Ik heb een konijnenopvang ;)
[BB-ITP] Opvangkonijntjes op de foto!

Inderdaad gras hoeft niet, dat hebben ze hier ook niet. Wel onbeperkt hooi erg belangrijk.

Onze katten vinden de konijnen eng en laten ze gewoon links liggen, soms springen ze er bij in de ren, maar als de konijnen komen weten ze niet waar ze het hebben. Terwijl het ontzettend goede jagers zijn. Ook als babyfleskonijntjes in huis heb die zo klein zijn, doen ze er niks mee. Uiteraard moet je altijd wel opletten.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:45

Faniek, wat goed! En echte schatjes om te zien hoor.

Ik zou ook onbeperkt hooi geven Ts. Paardenhooi of iets anders wat goed smaakt want dan eten ze daar genoeg van. Ik voer van die Hartog compact gras; vinden ze heerlijk.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:47

Ja was ook wel de bedoeling om dat inbeperkt hooi te geven op meerdere plaatsen denk ik dan... En dan misschien begin volgend jaar wat gras gaan zaaien, hebben genoeg plaats dus... Is wel een goede planning dat de ren dan mooi op het gras komt te staan...

Mensen; als iemand nog een leuke 2e hands hok heeft, ik hou me aanbevolen!!!

@ Faniek: heb je misschien 2 of 3 jonge konijntjes die bij elkaar kunnen? En hoeveel kost dat bij jou?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:20

miep dat kun je natuurlijk ook allemaal even aan mij vragen! Hooi en stro kun je hier ook wel halen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:26

Caira schreef:
miep dat kun je natuurlijk ook allemaal even aan mij vragen! Hooi en stro kun je hier ook wel halen.

Miep miep sssssjjjjeeeewwww hahaha...

Ja had inderdaad ook gekunt hahaha... Dacht ik even niet bij na hahaha... SORRY!!!

Heb bij opvangcentrum in Heiloo inmiddels gekeken en zitten leuke konijnen...

Weet je misschien iemand met een hok??

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:28

Tamadine schreef:
Alvast allemaal erg bedankt voor de antwoorden. Zo te horen/merken had ik de meeste bezigheden en kosten al wel bedacht...

ik vind het gewoon belangrijk eerst goed te orienteren voordat je ergens aan begint, want een beest wat hier in huis komt, blijft voor het leven...

Hebben jullie ook ervaringen met katten en konijnen? Ben er niet zo heel erg bang voor hiero aangezien ik best bange katten heb, maar ben wel benieuwd naar ervaringen...

Mijn ene kat speelt samen met mijn konijn en rennen samen door de kamer... erg leuk, de ander interesseert het helemaal niks. :)
Mijn hond accepteerd het als mijn konijn bij hem in de mand komt liggen.
Dus hier goede ervaringen.. Maar ken ook wel andere := Ligt denk ik een beetje aan de kat.

Ik heb een hooi bal in zijn kooi hangen. Zorg dat die gewoon altijd gevuld zit. Dan moet hij er wat voor doen om bij zijn hooi te komen.
Verder geef ik mijn konijn selectief voer, met gemengd voer kiezen ze vaak alleen de lekkere dingen er tussen uit.

( Voor de mensen die het interesseert; ak voorjaar komt er een 2e konijn bij. Heb deze als binnen konijn gekocht en 2 binnen houden is erg lastig. Hij kan wanneer hij wil zijn hok uit, dus krijgt beweging zat ;) )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:30

Je mag er wel 1 van mij een weekje te logeren dan kun je zien of het wat voor je is.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:40

Caira schreef:
Je mag er wel 1 van mij een weekje te logeren dan kun je zien of het wat voor je is.

Ha ha ha, nou ik denk wel dat het iets voor mij is. Weet eigenlijk wel zeker. Heb er echt een zwak voor, maar wilde zeker weten of ik niets over het hoofd zag...

Enige wat nog niet echt lukt is voor een leuk prijsje een goed hok op de kop tikken...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:21

Mischien even mp in de gaten houden, zo heb ik ook een hok gevonden, zo'n hele grote met ren voor best een leuke prijs! Ik heb nu al een beste tijd konijnen en het zijn echt hele leuke dieren die heel aanhankelijk kunnen zijn. Het is ook leuk om naar te kijken als ze elkaar wassen. Ik ben 5 tot 10 euro in de maand kwijt voor voer van 4 konijnen. Hooi is erg belangrijk voor konijnen. En medische kosten kunnen soms erg hoog oplopen dus dat is ook handig om rekening mee te houden. Veel succes ermee, en plaatst je wat foto's als je ze hebt??

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:26

Ja ik heb heel MP al af gespeurd en heb ook al paar mailtjes en biedingen uit staan... Hok is eersth het belangrijkst en dan moet ik op konijnen jacht hahaha...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:06

Ik heb een leuk koppeltje m/v, allebei geholpen. Gaat super en is volgens mij ook de beste combi.
Volgens mij ben ik in verhouding best wel veel geld voor ze kwijt :o . Wat ik er precies voor kwijt ben weet ik niet, maar er gaat behoorlijk wat doorheen en dat haal ik gewoon bij de AH aan de overkant.

Ze krijgen 's ochtends en 's avonds een 'groenteschotel' :Y) (altijd andijvie, witlof, bleekselderij, wortelloof en stukje wortel, stukje appel, komkommer en soms nog wat extra's als banaan, paprika, tomaatje of iets anders dat over is).
Paar brokjes Science Selective en dan nog een handje kruidenmix VitaVerde van Vitakraft.
Uiteraard onbeperkt hooi. Verder zijn ze helemaal leip van rozijntjes dus daar krijgen ze er soms eentje van (je moet ze zien als het potje open gaat!).

Ze hebben een halve kamer en dat vinden ze groot zat, ze willen de vloerbedekking niet af omdat ze het laminaat te glad vinden :+ , ze lopen dus altijd los. Zijn super zindelijk, die bak maak ik om de dag/2 dagen schoon, is gewoon een teiltje met een krant en wat vlas erop.

Wij hebben ook 2 katten, de ene vind ik er niks aan en was er in het begin zelfs bang voor, de ander slaapt graag in het konijnenhok (waar de konijntjes zelf zelden in zitten....) en knaagt met ze mee aan een blaadje andijvie :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:13

Voor leuke en relatief goedkope hokken kan je ook even op www.bunnybunch.nl kijken :j
Staat overigens nog veel meer info op :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:04

let er wel op dat je grasstukje al snel in een gatenkaas veranderd ts! ook moet je het gras ondergraven wil je niet dat ze in ene loslopen in de straat...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 08:38

Allemaal goede nuttige tips en ervaringen, dank jullie wel.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:16

Hoihoi,

Erg goed van je dat je eerst oriënteerd voordat je het ook daadwerkelijk koopt.

Zelf heb ik 14 konijnen zitten. 2 broertjes die al van jongs af aan bij elkaar zitten, gaat nu nog steeds goed. Verder heb ik in 120m bij 70cm kooi 3 vrouwtjes zitten, die ook erg goed gaan samen. Ik huur bij iemand een paardenstal en daar heb ik de konijnen zitten. Ze mogen allemaal iedere dag het hok uit om lekker rond te rauzen. Vaak doe ik alle vrouwtjes samen eruit. En bij een paar mannetjes gaat het goed als ik ze samen in de stal los laat... Is altijd wel grappig om te zien met zijn 2en... :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:47

Nou ik ben op dit moment druk aan het zoeken naar een goed hok. konijn dat vind ik wel haha... Maar ik vind een goed en degelijk hok gewoon belangrijk omdat ik die beessies een goed leven wil geven...

Hebben mensen de konijnen ook buiten staan?