Pollewoppy schreef:Dat ben ik wel met je eens Rockwitch. Er zijn inderdaad ook honden die zich heel 'verantwoordelijk' voelen voor hun roedel. Dit kan ook aangeven waarom de hond het vervelend vindt als je weg gaat, hij wil zijn roedel het liefst bij elkaar houden.
Ik denk ook niet dat je uit dit verhaal kunt opmaken wie de leider is. Maar aangezien er verder geen problemen zijn, is dat ook van ondergeschikt belang.
Dat een hond van je houdt geloof ik niet. Die term kennen honden niet. Dat is begrip wat alleen wij mensen kennen. Daarmee wil ik echter niet zeggen dat een hond niet blij met je kan zijn, maar om te zeggen dat een dier van je houdt gaat mij te ver. Dat is iets wat een eigenaar graag wil horen. De hond is een roedeldier en daardoor heel sociaal. Hij is gewoon blij met je gezelschap. Door te zeggen dat een hond van je houdt, vermenselijk je hem teveel. Hetzelfde geldt voor het 'uitzwaaien'. Dat is ook een term die wij er aan geven.
En nog even over verlatingsangst. Een hond met verlatingsangst hoeft niet altijd paniekerig te zijn. De hond kan zich ook min of meer overgeven aan de situatie en zich er bij neerleggen. Hij lijkt dan ogenschijnlijk rustig te zitten wachten, maar van binnen is de hond één bonk stress. Hier is onderzoek naar gedaan en bij zulke honden bleek de hartslag sterk verhoogd door de stress. Hij lijkt dan rustig, maar het is in wezen net zo triest als een paniekerige hond met verlatingsangst.
Bedankt voor je uitleg!
Ik weet niet of daisy het nattuurlijk zo ziet. Maar in mijn ogen ben ik wel de "leider"volgends mij.
Maar dat spreekt natuurlijk voor zich ook vooor daisy.
Zou ze anders "kunstjes" doen en commando's doen op mijn geluiden stem en houding?
Weet iemand dat?