Hondenvraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Hondenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:08

:wave:

Ik wou graag een soort "betekenis" van een hond vragen! :D
Wie heeft enig idee, wat je hond als het ware probeerd te zeggen als hij continu naast je loopt, Je elke stap volgt, Niet bij je vandaan te slaan is. Boos wordt als hij vast zit en jij loopt weg, En je elke dag "uitzwaait" en "opwacht".. Ook zijn altijd het hoofd en met name de ogen op mij gericht, Bijna altijd kijkt ze naar mij. oftewel, Continu concentratie op mij.

Heeft dit een betekenis? Moet ze iets van me, Of houdt ze gewoon van me? :D

daphneM

Re: Hondenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:10

jij bent de baas dus roedelleider! zodra jij er bent, hoor jij alles te doen en de rest te volgen!..Dus ik denk dat en heel erg blij met je is, en inderdaad van je oud, en de keren dat je er bent, en dat dan ook de hond bij je wilt, wezen + dat jij de baas bent!..

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:11

Ze houdt gewoon van je :-)
Wij hebben 3 honden en 1 daarvan is compleet verliefd op mijn man, overal waar hij is , is die hond ook, als Barry niet bij mijn man kan zijn dan volgt hij hem met zijn ogen, af en toe wordt iedereen daar stapelzot van maar meestal is het leuk. Je hebt niet vaak van die honden die compleet idolaat zijn van hun baas.
Geniet er van zou ik zeggen. Is het een Herdershond? Die van ons namelijk wel ( gekruist met een Dog) maar herders hebben wel vaker dat slaafse naar hun baasje wat andere honden wat minder hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:11

winia4ever schreef:
jij bent de baas dus roedelleider! zodra jij er bent, hoor jij alles te doen en de rest te volgen!..Dus ik denk dat en heel erg blij met je is, en inderdaad van je oud, en de keren dat je er bent, en dat dan ook de hond bij je wilt, wezen + dat jij de baas bent!..

Aggg daisy :+: Bednakt! :D

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:12

Het is een Berner Sennen zie ik en geen herder maakt ook niet uit, het is leuk als je hond van je houdt !

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:13

Nou het is natuurlijk makkelijk als je samen aan het werk bent, maar zou wel oppassen dat ze geen verlatingsangst ontwikkeld en dat ze wel vertrouwen bijft houden dat ze het ook alleen kan en dat ze niet te afhankelijk word.
Want ook al lijkt het leuk de hond kan er erg veel last van hebben zonder dat je het door hebt.

Eén van onze honden had extreme verlatingsangst toen ze bij ons kwam en geloof me dat wil je een dier nooit aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:14

R.X. schreef:
Nou het is natuurlijk makkelijk als je samen aan het werk bent, maar zou wel oppassen dat ze geen verlatingsangst ontwikkeld en dat ze wel vertrouwen bijft houden dat ze het ook alleen kan en dat ze niet te afhankelijk word.
Want ook al lijkt het leuk de hond kan er erg veel last van hebben zonder dat je het door hebt.

Eén van onze honden had extreme verlatingsangst toen ze bij ons kwam en geloof me dat wil je een dier nooit aandoen.

idd.. daar moet je idd heel goed mee oppassen.. jankt of piept ze ook als je weg gaat?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:18

Wij plaatsten toen de tijd de filmcamera om het gedrag van de hond te zien als we er niet waren.

Het was, janken, huilen, blaffen, paniek, paniek dus.
Ze kon dan ook haar behoeftes niet ophouden.
Hebben wij haar nooit om gestraft hoor!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:55

dees_daan schreef:
R.X. schreef:

idd.. daar moet je idd heel goed mee oppassen.. jankt of piept ze ook als je weg gaat?

Nee! Dat doet ze gelukkig niet. Maar als ik bijvoorbeeld binnen voor het raam staat wel :P Dan wilt ze graag ook naar mij toe, En dat kan dan niet ofzo :)
Maar bedankt voor de lieve/leuke reactie's! Ik had dit al gehoopt en niet iets van dat ze bang is ofzo :)

R.X. schreef:

Nee ik geloof graag.. Verlatinsangst kunnen wij mensen goed mee omgaan. Maar dieren zullen dat niet snappen denk ik.
Daisy, De hond dan. Die Volgt inderdaad als ze niet bij me kan zijn mij met haar ogen. Als ik bijvoorbeeld ga paardrijden. Gaat zij standaard op de zelfde plek voor het hek liggen, Net zo lang tot ik weer klaar ben. En welke richting ik ook ga. Ze blijft me eerlijk aan kijken. Wat een hond! :+: Fijn dat ik nou weet dat ze inderdaad gewoon puur van me houd! :D Nog nooit zo'n band met een hond gehad, En deze wil ik ook niet verliezen met haar... :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:42

winia4ever schreef:

Dat hoeft helemaal niet hoor, het kan namelijk ook compleet het tegenovergestelde zijn, dat je hond dus zichzelf als roedelleider ziet en jou in de gaten houdt waar je bent, niet omdat ze jou als baas ziet, maar omdat ze dan weet waar je bent mocht er iets gebeuren.
Je hond denkt dan dat hij je moet helpen aangezien hij/zij de leider is en jij dus ondergeschikt.

Dus ik zou niet te snel roepen dat de ts de leider is, want dat kan je uit dit verhaal totaal niet met zekerheid zeggen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 04:58

Dat ben ik wel met je eens Rockwitch. Er zijn inderdaad ook honden die zich heel 'verantwoordelijk' voelen voor hun roedel. Dit kan ook aangeven waarom de hond het vervelend vindt als je weg gaat, hij wil zijn roedel het liefst bij elkaar houden.

Ik denk ook niet dat je uit dit verhaal kunt opmaken wie de leider is. Maar aangezien er verder geen problemen zijn, is dat ook van ondergeschikt belang.

Dat een hond van je houdt geloof ik niet. Die term kennen honden niet. Dat is begrip wat alleen wij mensen kennen. Daarmee wil ik echter niet zeggen dat een hond niet blij met je kan zijn, maar om te zeggen dat een dier van je houdt gaat mij te ver. Dat is iets wat een eigenaar graag wil horen. De hond is een roedeldier en daardoor heel sociaal. Hij is gewoon blij met je gezelschap. Door te zeggen dat een hond van je houdt, vermenselijk je hem teveel. Hetzelfde geldt voor het 'uitzwaaien'. Dat is ook een term die wij er aan geven.

En nog even over verlatingsangst. Een hond met verlatingsangst hoeft niet altijd paniekerig te zijn. De hond kan zich ook min of meer overgeven aan de situatie en zich er bij neerleggen. Hij lijkt dan ogenschijnlijk rustig te zitten wachten, maar van binnen is de hond één bonk stress. Hier is onderzoek naar gedaan en bij zulke honden bleek de hartslag sterk verhoogd door de stress. Hij lijkt dan rustig, maar het is in wezen net zo triest als een paniekerige hond met verlatingsangst.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 08:17

Pollewoppy schreef:
Dat ben ik wel met je eens Rockwitch. Er zijn inderdaad ook honden die zich heel 'verantwoordelijk' voelen voor hun roedel. Dit kan ook aangeven waarom de hond het vervelend vindt als je weg gaat, hij wil zijn roedel het liefst bij elkaar houden.

Ik denk ook niet dat je uit dit verhaal kunt opmaken wie de leider is. Maar aangezien er verder geen problemen zijn, is dat ook van ondergeschikt belang.

Dat een hond van je houdt geloof ik niet. Die term kennen honden niet. Dat is begrip wat alleen wij mensen kennen. Daarmee wil ik echter niet zeggen dat een hond niet blij met je kan zijn, maar om te zeggen dat een dier van je houdt gaat mij te ver. Dat is iets wat een eigenaar graag wil horen. De hond is een roedeldier en daardoor heel sociaal. Hij is gewoon blij met je gezelschap. Door te zeggen dat een hond van je houdt, vermenselijk je hem teveel. Hetzelfde geldt voor het 'uitzwaaien'. Dat is ook een term die wij er aan geven.

En nog even over verlatingsangst. Een hond met verlatingsangst hoeft niet altijd paniekerig te zijn. De hond kan zich ook min of meer overgeven aan de situatie en zich er bij neerleggen. Hij lijkt dan ogenschijnlijk rustig te zitten wachten, maar van binnen is de hond één bonk stress. Hier is onderzoek naar gedaan en bij zulke honden bleek de hartslag sterk verhoogd door de stress. Hij lijkt dan rustig, maar het is in wezen net zo triest als een paniekerige hond met verlatingsangst.

Bedankt voor je uitleg! ;) :)
Ik weet niet of daisy het nattuurlijk zo ziet. Maar in mijn ogen ben ik wel de "leider"volgends mij.
Maar dat spreekt natuurlijk voor zich ook vooor daisy.
Zou ze anders "kunstjes" doen en commando's doen op mijn geluiden stem en houding? :) Weet iemand dat?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:42

Ik gaf daarom ook al aan dat ik het van ondergeschikt belang vond, omdat je verder eigenlijk helemaal geen problemen aan geeft. Als je hond de leider zou zijn en hier misbruik van wil maken dan zou je dat echt wel merken ;)

Mijn gevoel zegt hier dat het wel goed zit bij jullie :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 09:48

Nee inderdaad, Ik heb nooit problemen met Daisy gehad of heb! :)
Nou mooi! :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:07

Het is trouwens ook geen bewijs dat een hond je als leider ziet als hij commando's opvolgt, dat is puur conditionering, door beloning of straf heb je haar die commando's aangeleerd. Dat heeft dus niks te maken met leiding, maar aan haar houding terwijl ze die commando's opvolgt kan je meer halen.
Eigenlijk zou je gewoon eens voor de grap op je buik op de grond moeten gaan liggen, steun op je onderarmen en dan kijken wat je hond doet.
Daar kan je wel veel uit halen, niet alles hoor, maar een hoop.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:12

rockwitch schreef:
winia4ever schreef:

Dat hoeft helemaal niet hoor, het kan namelijk ook compleet het tegenovergestelde zijn, dat je hond dus zichzelf als roedelleider ziet en jou in de gaten houdt waar je bent, niet omdat ze jou als baas ziet, maar omdat ze dan weet waar je bent mocht er iets gebeuren.
Je hond denkt dan dat hij je moet helpen aangezien hij/zij de leider is en jij dus ondergeschikt.

Dus ik zou niet te snel roepen dat de ts de leider is, want dat kan je uit dit verhaal totaal niet met zekerheid zeggen.

Ben ik niet mee eens!..De roedel leider hoort namelijk met alles voor op te lopen. en de rest te volgen!..en aangezien dat meisje haar eigen gang gaat, volgt zij!..Als jij baas bent roedel leider, loop je niet als een hondje achter iemand aan!.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:17

Dan zie ik een heel onzekere hond! Een hond die naast jou geen enkel vriendje heeft en verlatings angst.
Houden van is denk ik in dit geval meer ,overleven in een enge wereld.
Maar doet ze dit ook als ze buiten is en speelt met andere honden, of als er mensen op bezoek komen b.v??

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:08

aerdenhout1 schreef:
Dan zie ik een heel onzekere hond! Een hond die naast jou geen enkel vriendje heeft en verlatings angst.
Houden van is denk ik in dit geval meer ,overleven in een enge wereld.
Maar doet ze dit ook als ze buiten is en speelt met andere honden, of als er mensen op bezoek komen b.v??

Nee ze doet het eigenlijk bij veel mensen * niet zo als bij mij * Maar ze vind alle mensen en aandacht leuk. Voorderest speelt ze graag met onze poezen en onze 2 jackrussels.! :)
Ze vindt aandacht geweldig, maar kan zich eigenlijk ook alleen vinden...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:30

rockwitch schreef:
winia4ever schreef:

Ben ik niet mee eens!..De roedel leider hoort namelijk met alles voor op te lopen. en de rest te volgen!..en aangezien dat meisje haar eigen gang gaat, volgt zij!..Als jij baas bent roedel leider, loop je niet als een hondje achter iemand aan!.[/quote]

Kan zeker wel hoor, zeker als het een onzekere hond is die alleen maar leider is omdat ze in haar belevingswereld niet genoeg leiderschap krijgt van de eigenaar. Dan willen ze eigenlijk helemaal geen leider zijn, maar omdat een hond denkt dat de roedel natuurlijk een leider nodig heeft, anders overleven ze niet, worden ze dat wel, terwijl ze er helemaal niet geschikt voor zijn.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:30

Precies, dan worden ze in een rol gedwongen die helemaal niet bij ze past en dat levert enorm veel stress op voor de hond.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:30

klopt, maar dan kunnen ze nog steeds achter de baas aanlopen en hoeven ze niet ervoor te lopen ofzo.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:32

Ook mee eens. Roedelgedrag is niet zo zwart-wit als sommigen denken ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:33

hehe jij hebt je er ook in verdiept geloof ik.