Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) Dieren die nooit een nieuwe inrichting krijgen en nog leven omdat ze eten hebben, maar niet omdat ze gelukkig zijn.

De dieren zijn hier echt gelukkig, en dat komt voor de dierentuin ook op de eerste plaats. Ze hebben niet zo ontzettend veel dieren, en geen grote dieren (geen olifanten, leeuwen/tijgers, grote zeedieren..) maar daardoor wel extra veel plek voor de andere dieren, en overal heel veel groen, veel schuilplekken voor de dieren, en grote, natuurlijke verblijven. Dat is voor de bezoekers misschien wat minder leuk omdat de dieren niet altijd te zien zijn en zich verstoppen tussen het groen, maar de dieren voelen zich er prima thuis. De dieren die zich niet thuis voelen worden weer verkocht (er heeft eens een trekpaard gestaan, maar dat weitje was te klein, ook al werd hij 's nachts op een grote grasweide gezet. En de wolven konden ook niet wennen in hun nieuwe verblijf dus die hebben ook een nieuw verblijf gekregen
)

Zo moet je alles een beetje van beide kanten proberen te bekijken. 
daarentegen gebeurt dat wel bij bijvoorbeeld kleinere dieren als cavia's, voor zover ik weet.

BrittKitt schreef:Zo heeft Dierenrijk bijvoorbeeld 3 aziatische olifanten van het mannelijke geslacht, omdat de meeste dierentuinen kuddes hebben die uit vrouwtjes bestaan. Zij hebben dus een soort 'vrijgezellenkudde' die in het wild soms ook voor komt.
3 witte neushoorn mannetjes. Die lopen trouwens tussen de zebra's en dat gaat prima
MysticTinker schreef:Ik ben blij dat ze in het Gaiapark geen jonge dieren nodig hebben om publiek te trekken![]()
Ik ben trouwens een tijdje geleden in Rotterdam geweest.. daar zijn ze ook bezig met nieuwe verblijven. Maar eigenlijk vind ik zelfs de nieuwe verblijven nog erg klein en onnatuurlijk.. Een aantal dieren vertoonden echt duidelijk stereotiep gedrag.

; 'Kijk mam, die aap zit te dansen!' 'Ja lieverd, ik zie het, wat jammer dat de andere aapjes dat niet doen he, die zitten zich maar te vervelen!'
BrittKitt schreef:Dieren zijn over het algemeen geen bezit van de dierentuin maar van de organisatie die het fokprogramma en de rest van de dieren van een bepaalde soort beheert.

) zijn op het gebied van bepaalde diergroepen, bijvoorbeeld mensapen of zeezoogdieren. Dat hoeven niet altijd dierentuinmedewerkers te zijn, dat kunnen ook medewerkers van EAZA en/of docenten op bepaalde hogescholen (kuch
) zijn. Die expertgroepen geven bijvoorbeeld advies aan dierentuinen over of ze wel of niet een bepaald dier zullen opnemen in hun collectie, bijvoorbeeld logistieke zaken in ogenschouw nemend. De zeezoogdierenexpertgroep zal bijvoorbeeld een Nederlandse dierentuin niet zo snel adviseren om Belugawalvissen op te nemen in de collectie, omdat er hier in de wijde omtrek (ik zeg maar wat) geen Beluga's voorkomen en fokken dus lastig wordt.