Wat aanschaffen voor hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Wat aanschaffen voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 09:39

hoi,
Ik krijg in december een lab.
Welke maat kussen oid zou je (minimaal) moeten hebben?

en als ik dan toch een topic open... kennen jullie dit:
http://www.witjesverzendhuis.nl/cgi-bin ... 6&search=0

wat is jullie ervaring daar evt mee?

weten jullie een ander kussen oid wat geschikt zou zijn?
Laatst bijgewerkt door zij op 03-11-09 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:49

Wij hebben een 90 x 75 mand voor onze Border Collie (net opgemeten *D ).
Labradors zijn over het algemeen even groot of nog groter dus kleiner dan 100 x 75 zou ik echt niet gaan.

Dat vetbed ziet er wel fijn uit zeg. Nog nooit van gehoord. :oo

Edit: Die van mij heeft zowel een ligplek (mat) als een mand.
Ze vindt de mand toch ook wel erg fijn omdat ze dan tegen de opstaande rand kan liggen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 09:53

oke, de lab die ik krijg is een kleintje... en die `deken` die ik zag is 140 bij 100 cm. groot zat dus ;)

trouwens, zie nu dat ze ook verschillende maten voerbakken hebben... welke maat zou je daarbij moeten hebben? en moeten die dingen nou juist wel of niet van de grond af staan (hoog)?
Laatst bijgewerkt door zij op 03-11-09 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Re: Wat aanschaffen voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:09

Wij hebben onze honden vanaf het begin altijd de grote mand en mat gegeven. Ze vinden het af en toe ook fijn om lekker uitgestrekt te kunnen liggen.

Ik vind mee groeiende voerbakken het handigste. Die standaard kun je in het begin op laag zetten en daarna als de hond groeit, kan ie steeds een stukje omhoog. Als ze wat hoger staan dan verslikken ze zich ook minder is mijn ervaring.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:11

mijn lab is al volgroeid. Maar het klopt toch dat het beter is dat ze van hoog eten? Ik meen dat ooit heel vroeger eens gehoord te hebben, maar als ik nu kijk in mijn omgeving heeft eigenlijk niemand dat?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:17

die vetbeds zou ik niet nemen om als "mand" te gebruiken,ze zijn echt behoorlijk dun,je kan ze wel in een mand leggen ter opvulling,maar hier gebruik ik ze niet als echt vaste slaapplek.

en mijn honden eten gewoon uit zo'n metalen of plastik ronde bak die gewoon op de grond staat... (verslikken zich echt nooit :n )

zo'n zachte mand vinden labjes (en andere hondjes) vaak wel lekker om in te slapen...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:18

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:18

Nou er zijn tegenstrijdige verhalen in de wereld. De een zegt dat het 10% meer kans op een maagtorsie oplevert, de ander zegt dat de kans op een maagtorsie juist afneemt.
En niemand schijnt het daar over eens te kunnen worden. :+

Nou hebben wij geen honden met een diepe borstkas, dus ga ik mezelf echt niet druk maken over wel of geen maagtorsie ten gevolge van de stand van de voerbak.

Want een verhoogde voerbak is namelijk wel fijn voor de honden die rug- spier- bot-problemen hebben. En die van mij is al 9.5. :)
Dus wij noemen het de bejaardenstandaard. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:20

Over die veiligheidsgordel: die kun je wel meteen aanschaffen, maar dan een losse. Want je kunt m aan íeder tuigje vastmaken dat er is. ;)

Het tuigje: daar zou ik inderdaad misschien nog even mee wachten.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:22

hihi, ja ik wil te snel... zit me er teveel op te verheugen dat ze komt en wil alvast voorpret hebben door vanalles te zoeken en evt te kopen...
aan de andere kant lijkt het me ook wel fijn dat ik alles al heb als ze komt. niet dat ze eerst een week op de vloer moet liggen bijvoorbeeld ofzo.

en eerst een week niet eten lijkt me ook niet geheel ideaal :P

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:23

Hier slaapt de prinses op een dubbelgevouwen dekbed, dat ligt op een kussen van dezelfde maat (heb nooit gemeten).
Voordeel van een dekbed vind ik dat het gemakkelijk in de wasmachine kan en de hoezen zijn goedkoop.
Een vetbed vinden ze heerlijk, maar is idd erg dun, zal je dus iets onder moeten leggen. Of de hond moet niet anders gewend zijn, maar ik zelf zou er iets onder leggen.

De mijne heeft een voerbak op standaard. dit eigenlijk alleen om te voorkomen dat de bakken het hele huis doorgeschoven worden.
Ik merk weinig verschil met laag of hoog. In de natuur eten ze ook hoe het ze uitkomt, volgens mij maakt dat niets uit. Maagtorsie komt meestal voor door te veel activiteit met volle maag.
Geen ervaring met witjesverzendhuis....

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:24

en over die gordel: hoe ga je de hond vervoeren? Past een bench niet in je auto?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:27

http://www.witjesverzendhuis.nl/cgi-bin ... 88&search= dit vinden ze vaak fijne manden :j

ze zijn er hier helemaal gek op in ieder geval..

en tja,maagtorsie voorkomen door hoge voerbak? ik heb nu zo'n 17 jaar honden die maagtorsie gevoelig kunnen zijn en eten allemaal van de grond...alleen ze mogen na het eten niet meer rennen of spelen,ze eten zodra ik ga slapen,na de laatste keer uitlaten...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:28

Tuurlijk! Je moet goed voorbereid zijn!! :)
En de voorpret is de helft van alle fun. Dat merk ik wel nu ik op vakantie ga vrijdag. Ik ben al de hele week vrolijk!

Er zijn inderdaad een aantal dingen die je beter maar alvast in huis kunt hebben. Laten we eens een lijstje maken!

- Riem
- Tuigje
- Halsbandje
- Mand
- Oude deken voor in de mand (of vetkussen oid)
- Brokken (weet je al wat je gaat voeren)
- Snacks (kleine snacks als beloning, grotere om op te kauwen)
- Speeltjes (balletjes! Piepbeesten)
- Werparm voor balletje (kun je opeens 20 meter gooien ipv 2!)
- Borstel (tis rui tijd!)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:29

kimmie261 schreef:
en tja,maagtorsie voorkomen door hoge voerbak?

Dat is dus de (oneindige) discussie. :+
Ik heb er niet echt een mening over omdat ik er eigenlijk nooit bij stilgestaan heb.
Ik let net als jij op andere manieren om een eventuele maagtorsie te voorkomen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:30

krijg je niet al wat spullen mee met de hond,omdat je schrijft dat deze al wat ouder is??

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:31

riem krijg ik er iig bij. dat is gelijk ook de halsband...
rest ga ik lekker voor kijken :)

wat voor borstels zouden handig zijn?

kimmie, ik pb je even ;)

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:39

Hee,

De onze heeft ook een mand en een 'kleed', is een dubbelgevouwen slaapzak. veel goedkoper, en is zachter en dikker dan zo'n vetkleed. In de mand (zo'n zachte trouwens) ligt een kinderdekbedje om het nog wat zachter te maken. Zo blijft de mand schoon, en de hoesjes zijn heel makkelijk te wassen.
Eten en drinken doet ze ook gewoon uit bakken op de grond, nog nooit last van gehad (behalve dat de voerbak de halve keuken doorgaat). Onder de waterbak hebben we een soort matje liggen, die het vocht opneemt wat ze ernaast spat met drinken. Ik weet niet op wat voor vloer de bak komt te staan, maar is misschien ook wel handig!

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:45

joyce_90 schreef:
Hee,

De onze heeft ook een mand en een 'kleed', is een dubbelgevouwen slaapzak. veel goedkoper, en is zachter en dikker dan zo'n vetkleed. In de mand (zo'n zachte trouwens) ligt een kinderdekbedje om het nog wat zachter te maken. Zo blijft de mand schoon, en de hoesjes zijn heel makkelijk te wassen.
Eten en drinken doet ze ook gewoon uit bakken op de grond, nog nooit last van gehad (behalve dat de voerbak de halve keuken doorgaat). Onder de waterbak hebben we een soort matje liggen, die het vocht opneemt wat ze ernaast spat met drinken. Ik weet niet op wat voor vloer de bak komt te staan, maar is misschien ook wel handig!

Haha! De mijne schept d'r bek vol met water en wandelt dan doodleuk het hele huis door.... Misschien helpt een slabbetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:45

De moeder van mijn hond haar benen zijn krom gegroeid omdat hij te lang uit een voerbak op de grond heeft gegeten.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:48

dan at hij wel erg langzaam zeker?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:49

Bij witjesverzendhuis heb ik zelf de complete bench besteld, voerbak op standaard en flostouwen. In mijn geval een goede service, had eigenlijk een zwarte deken erin besteld maar hadden ze niet meer op voorraad en daar belden ze gelijk dezelfde dag nog voor of ik misschien een andere kleur wilde. Daarbij had ik twee dagen later alles in huis.

Een deken/mand/kussen vind ik zelf nooit te groot. Mijn advies is dus pak de 'grootste' maat die je kwijt kunt. Ik vind zelf een vetbed te dun om echt op te liggen als ze daar altijd op moeten liggen. Zelf hebben we een dik kussen.

onze pup (boxer) heeft een voerbak op standaard van 23cm breed.

Gordel zou ik boven de 24kg pakken. Lab zal er in elk geval zeker bij in de buurt komen qua gewicht en stel dat ze eronder zit heb je in elk geval nooit een te lichte gordel.
Tuig/halsband zou ik pas kopen als je de hond hebt, dan kun je in elk geval goed passen en kijken wat handiger is met omdoen.

Zelf zou ik vooraf wel voor wat speeltjes en wat te knagen zorgen. Snoepjes zou je ook al kunnen kopen.
In elk geval al heel veel voorpret met de komst van je hond!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 11:02

snoepjes zat ik ook al te kijken, maar dat kan je mss beter niet online bestellen? dan kun je de houdbaarheidsdatum niet zien? zelfde mss met voer?

wat voor mand hebben jullie dan? zo`n harde plasticen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:04

Ik heb geen mand ik heb een bench.
Ik koop voer wel online, maar zou wel kijen naar wat hij nu krijgt, je kan niet zomaar overstappen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 11:06

nee ik ga gewoon hetzelfde voeren van wat ze nu krijgt idd. voer ga ik sowieso nog niet kopen. snoepjes evt wel. maar liever eerst mand zodat ik die alvast lekker neer kan zetten. :D

maar wat zou een pluspunt zijn van zo`n kunststofmand? Daar kun je lekker deken in leggen enzo en is makkelijker schoon te maken. maar het lijkt me zo hard toch nog? maarja, zo`n pluche ding wordt zo vier lijkt mij?

je hebt toch oko van dioe hondenkussens? kun je die niet afnemen met een doekje? al zag ik op bokt ook een topic dat je die niet direct op de vloer moest leggen ivm condens tussen vloer en kussen?
Laatst bijgewerkt door zij op 03-11-09 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt