Sinds een tijdje heb ik een leuk konijn, Pjotr. Laatst zijn we er bij de DA achter gekomen dat Pjotr een meisje is. Pjotr is 4 jaar en had in zijn hele leven nog nooit een ander konijn gezien.
Sinds gisteren heb ik er een gecastreerd mannetje van 6 jaar bij.
In een apart kamertje waar beide konijnen nog nooit geweest zijn ben ik ze aan het koppelen. Pjotr, het meisje springt regelmatig op het mannetje. Dat vindt het mannetje niet erg leuk, maar laat het toe. Af en toe loopt hij weg. Verder gaat Pjotr het mannetje een soort van wassen. Het mannetje zit stil en laat het toe.
Ze eten gezellig samen, dus dat gaat goed.
Ik heb het idee Luca (het mannetje) het nog niet heel gezellig vindt. Hij is wel relaxt, maar lijkt Pjotr wat te druk te vinden.
Ik heb ze nu alleen samen als ik erbij ben. Anders heb ik Luca in het hok en Pjotr los. Dan hebben ze wel contact, maar kan er niets gebeuren.
Als ze na een week geen vrienden zijn gaat Luca weer terug.
Maar ik ben benieuwd wat jullie denken? Hebben jullie nog tips?
Melissa
Geplaatst: 01-11-09 21:14
Het heef even tijd nodig. Ik heb 3 x gekoppeld en 3x gewoon erbij gezet. Ging alledrie de keren gewoon goed. Nou moet ik er wel bijzeggen dat mijn mannetje goedheid zelve was. Had daar eers een volwassen vrouwtje bij zitten, ging heel goed, maar ze vrat mijn jonge kanaries op (konijnen zaten onderin een voliere) Dus moest zij helaas weg. Toen een jong konijntje erbij gezet, ging ook meteen goed. Helaas moest ik mijn mannetje na een aantal jaar in laten slapen en heb ik een jong vrouwtje bij het andere vrouwtje gezet. Ging ook goed. Alleen heeft de oudste wat last van voernijd, dus als ik ze ga voeren, gromt en krabt ze de jongste.. Mijn konijnen hebben wel veel ruimte, dus zorg iig dat ze. als ze bij elkaar zitten, de ruimte hebben!
Het is niet bepaalde handig ze steeds uit elkaar te halen zeker met rijgedrag niet. Dan moet ze als het ware steeds weer opnieuw als ze lekker "bijgeslapen" is gaan rijden, terwijl ze het nu vanzelf zat zal worden en niet meer zal gaan rijden. Dat neemt af, maar niet als ze steeds uit elkaar gehaald worden.
zolang je geen plukken haar ziet rondvliegen of een kluwen konijnen over de grond ziet rollen, ze gewoon bij elkaar houden. zorg voor voldoende verstop en verschuil mogelijkheden en laat ze met rust.
Ik heb ze nu inderdaad sinds gisteren samen gehouden en het gaat heel goed. Er gebeuren geen gekke dingen en ze lijken elkaar lief te vinden. Wat wel jammer is dat Pjotr het behang van de muren heeft gehaald....
Ik zou ze inderdaad gewoon bij elkaar zetten, en niet meer uit elkaar halen Dat uit elkaar halen levert alleen maar extra stress op. Ze moeten toch even uitmaken wie de baas is, dat doen ze door op elkaar te rijden of achter elkaar aan te rennen, en soms willen er wel eens wat plukken haar door de lucht vliegen. Dat is allemaal geen probleem. Pas als een konijn echt door gaat bijten dan kunnen ze niet bij elkaar. Maar zouden ze dan in het begin al hebben gedaan
zandvangers
Geplaatst: 02-11-09 18:25
[q .
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt