Hond en dreumes en eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Hond en dreumes en eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 09:19

Hallo allemaal,

Even jullie mening. Mijn kleine is nu op de leeftijd dat hij stukjes eten aan mijn hond wil geven.

Hij zit nu op de grond en er ligt een stukje krentebol. Mijn hond weet dat hij eten wat mijn kleine op de grond heeft laten vallen niet van de grond mag pakken (de kleine stukjes).
Maar nu rijkt mijn zoontje de stukjes aan. Kan ik hem dat verbieden aan te nemen?
Als ik zeg " nee Lucas(mijn hond) dat mag niet" , dan pakt hij het niet aan. Alleen vind ik het zo vertederend om te zien. :+:

Ik wil hiermee ook voorkomen dat als de kleine in de stoel zit, alles naar mijn hond gaat geven iedere keer.

Groetjes Jeannine

Ibbel

Re: Hond en dreumes en eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:25

Je kan beter je zoon verbieden het aan de hond aan te bieden. Híj is degene die het 'fout' doet.

Niet je door je vertedering laten leiden. Voor je het weet pakt je hond een stuk hand van je zoontje mee, en dan is Leiden is last. Beste is nog te voorkomen dat je hond in dezelfde kamer is als je zoontje eet.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 09:30

Ja dat is waar. Maar ik kan mijn hond sneller duidelijk maken dat hij het niet mag aannemen :-)
Maar ik vind het een beetje overdreven om hem in een andere ruimte te zetten. Maar dat is ieder zijn mening.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:32

Absoluut niet doen, mijn kids zijn 13 en 11 en die mogen nog steeds niets aan de honden geven. Ik ben de roedelleider, dus ik bepaal wie wat wanneer eet, ook tussendoortjes.
Zo creeer je ook nooit een situatie die onduidelijk gaat zijn voor je hond en die een potentieel gevaar op zou kunnen leveren.

Klinkt misschien wat overdreven, maar ik vind dat je met kinderen en honden niet voorzichtig genoeg kunt zijn.

Ik vind het trouwens totaal geen probleem om de hond in de ruimte te hebben waar de rest van de mensen eten. In een roedel eet de laagstgeplaatste hond als laatste dus daar moet ie maar aan wennen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:35

Ik vind niet dat je je hond naar een andere ruimte moet doen.
Ik zou ook inderdaad je kindje leren om niks aan de hond te geven.
Hoe vertederend ook, het kan altijd een keer mis gaan mocht jij even geen toezicht hebben en de hond niet kan verbieden om het eten aan te pakken.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 10:05

Helemaal duidelijk en ik ga het ook maar leren niet te doen. Hij is er net pas mee begonnen en hij heeft nog niks echt kunnen geven.
Mijn hond bedelt niet echt (hij ligt meer op afstand te wachten) , maar omdat het nu aangereikt werd, werd hij wel even in de war gebracht en logisch.
Maar ik moet nu al zo vaak nee nee en nog eens nee zeggen tegen die kleine, dus dacht ik, misschien makkerlijker om te leren dat mijn hond het niet aanpakt, dan is de lol er snel vanaf.

Bedankt voor de reakties iig.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:07

Tja, het leven is zwaar voor die kleintjes hé.
Ze mogen ook werkelijk waar niks ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 10:11

hahaha ja precies :-)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:19

Ik zou het kind leren de hond niet op deze manier te voeren. Misschien dat je samen de hond eten kan geven in de etensbak.
Het nadeel van op deze manier eten laten geven door je kind is dat de hond ook in andere situaties eten uit de hand van het kind zal pakken.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 10:31

MIjn hond is heel voorzichtig en zal hem absoluut geen kwaad doen. Maar zeg nooit nooit inderdaad. Je moet met dieren altijd op je hoede zijn.

Vorige keer was mijn hond zijn brokken aan het eten en toen zat mijn zoontje opeens ook mijn zijn handen in zijn bak te graaien, mijn hond liep toen maar weg.
Als er een een koekje (van de kleine) op de grond ligt, dan pakt hij deze niet, totdat ik hem geef.
Zijn speeltjes liggen over de hele huiskamervloer verspreid en hij kijkt er niet naar.

Wel grappig iets, want hij verstopt altijd zijn varkens oortjes, maar nu durft hij dat niet meer en hij eet ze nu bijna altijd direct op. Hij is toch bang dat de kleine er mee aan de haal gaat denk ik.

Maar ik ga hem inderdaad verbieden hem iets aan de hond te geven.
En samen een koekje geven dan? Ook maar niet lijkt mij.
Gewoon niets, dan is het duidelijk ook, lijkt mij?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:58

Ik begrijp wel dat je het je hond eerst wil leren... Een hond leert nu eenmaal iets sneller dan een klein kind :+. Voedselweigeren is eigenlijk relatief makkelijk aan te leren, hier hebben beide honden dat van kleins af aan al geleerd (kwestie van veiligheid, we hebben liever niet dat onze honden zomaar eten aanpakken van iedereen). Er moeten eigenlijk gewoon de bevelen 'ja' en 'nee' bijvoorbeeld aan gekoppeld worden (maar dat kan ook iets anders zijn natuurlijk). Je neemt simpelweg een snoepje (stukje vlees/kaas/..) in je hand. Je begint met de 'ja'. Gewoon het snoepje vastnemen, en 'ja' zeggen als je het hem geeft. Dan overschakelen naar de 'nee'. Je geeft het bevel 'nee' als je het hem aanrijkt. Als hij het wil nemen, sluit je je hand zodat hij er niet aankan, en herhaalt het bevel 'nee', waarbij je je hand terug open doet. Als hij het weer wilt nemen, sluit je je hand en herhaal je dat weer. Als hij uiteindelijk wacht, dan geef je het bevel 'ja' als hij het mag nemen. Dat blijven herhalen, herhalen, herhalen, herhalen. Uiteindelijk blijft hij bij het bevel 'nee' gewoon wachten, hond heeft snel genoeg door dat hij pas iets krijgt bij de 'ja'. Als hij dat onder de knie heeft, kan je vreemden (of je man bijvoorbeeld) hetzelfde laten doen, waarbij jij dan beslist of hij het al dan niet mag pakken. De andere persoon moet dat hij zijn hand moet sluiten mocht de hond bij 'nee' zou beslissen het toch aan te nemen.
Ook als je hem eten geeft kan je dit doorzetten. Hem laten neerzitten en 'nee' zeggen totdat je het eten hebt neergezet, dan het bevel 'ja' zodat hij weet dat hij mag beginnen.

Als hij dat onder de knie heeft, begin je met je zoon, en zorg je ervoor dat er elke keer een 'nee' komt als je zoon hem iets wilt geven. Je zoon kan het dan aan jou geven, waarna het bevel 'ja' komt en hij het wel mag aannemen.

Normaal is dit een bevel dat er op 1/2dagen, of zelfs een paar uurtjes oefenen inzit. Daarbij natuurlijk je zoontje leren dat ie het eigenlijk niet mag, tenzij het uitdrukkelijk (met toestemming) mag van de mama en als mama erbij is....

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:06

@ Tantjeuh ja precies, zo dacht ik ook.
Hij neemt het ook niet aan als ik nee zeg, zover ben ik al. Het was vanochtend een verrassing toen ik zag dat de kleine een stukje aan de hond wilde geven. Ik zei " nee Lucas" en hij nam het niet aan en ging zitten. Vandaar mijn vraag.

Als ik een biefstuk in zijn bak leg en ik zeg dat hij er niet aan mag komen, dan doet hij dat ook niet. Dus hij is heel braaf.

Ik ga het ze dus allebei maar leren :-)