Even jullie mening. Mijn kleine is nu op de leeftijd dat hij stukjes eten aan mijn hond wil geven.
Hij zit nu op de grond en er ligt een stukje krentebol. Mijn hond weet dat hij eten wat mijn kleine op de grond heeft laten vallen niet van de grond mag pakken (de kleine stukjes).
Maar nu rijkt mijn zoontje de stukjes aan. Kan ik hem dat verbieden aan te nemen?
Als ik zeg " nee Lucas(mijn hond) dat mag niet" , dan pakt hij het niet aan. Alleen vind ik het zo vertederend om te zien.
Ik wil hiermee ook voorkomen dat als de kleine in de stoel zit, alles naar mijn hond gaat geven iedere keer.
Groetjes Jeannine

. Voedselweigeren is eigenlijk relatief makkelijk aan te leren, hier hebben beide honden dat van kleins af aan al geleerd (kwestie van veiligheid, we hebben liever niet dat onze honden zomaar eten aanpakken van iedereen). Er moeten eigenlijk gewoon de bevelen 'ja' en 'nee' bijvoorbeeld aan gekoppeld worden (maar dat kan ook iets anders zijn natuurlijk). Je neemt simpelweg een snoepje (stukje vlees/kaas/..) in je hand. Je begint met de 'ja'. Gewoon het snoepje vastnemen, en 'ja' zeggen als je het hem geeft. Dan overschakelen naar de 'nee'. Je geeft het bevel 'nee' als je het hem aanrijkt. Als hij het wil nemen, sluit je je hand zodat hij er niet aankan, en herhaalt het bevel 'nee', waarbij je je hand terug open doet. Als hij het weer wilt nemen, sluit je je hand en herhaal je dat weer. Als hij uiteindelijk wacht, dan geef je het bevel 'ja' als hij het mag nemen. Dat blijven herhalen, herhalen, herhalen, herhalen. Uiteindelijk blijft hij bij het bevel 'nee' gewoon wachten, hond heeft snel genoeg door dat hij pas iets krijgt bij de 'ja'. Als hij dat onder de knie heeft, kan je vreemden (of je man bijvoorbeeld) hetzelfde laten doen, waarbij jij dan beslist of hij het al dan niet mag pakken. De andere persoon moet dat hij zijn hand moet sluiten mocht de hond bij 'nee' zou beslissen het toch aan te nemen.