Vraagje: Hond en kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Vraagje: Hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 13:58

Hoi,

Ik had een vraag.
Ik heb een kat.
Een vriend van mijn vader die heeft een hondje, maar mag die niet meer hebben o.i.d.
Ik weet het hele verhaal niet, maar nu wilde mijn vader die hond van die man wel hebben.
Maar hij is bang voor de reactie van onze kat..
Wat denken jullie, zou dat samen gaan?

Alvast bedankt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:38

Hoe oud is je kat?
Ik heb een jaar geleden een pup bij mijn twee oude bejaarde katten gedaan,
beiden 14 en 17 jaar.
Die van 14 is erg fel en angstig dus ik kneep hem wel even.
Ik raad je aan geen al te grote en drukke hond bij de kat te zetten, echt daar maak je je kat niet gelukkig mee.
Donna (De hond) is nu inmiddels 42 kilo (Ze was 14 kilo dat ze kwam) en het gaat erg goed.
De 14 jarige is wel verschrikkelijk ziek geworden nadien, ik denk nog wel eens dat dit te wijten was aan de stres die dit toch wel opleverde, ook heeft ze een hartkwaal gekregen, ik weet het natuurlijk niet zeker.
Ze was namelijk nooit ziek.

Zou het wel serieus aanpakken en me goed laten informeren, heb ik toen ook laten doen.
En zeker geen hond die katten najaagd!

jolmer20

Re: Vraagje: Hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 17:41

Nee nee,, ik snap het allemaal ;)

Men kat is 11 jaar.
Een grote hond is het sowieso al niet ;)
Maar bedankt voor de reactie!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:54

Is de kat honden gewend en is de hond katten gewend?
Ik zou gewoon kijken of het lukt dan kom je er pas achter of het wat word. Dit is achter de computer niet te oordelen :)

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:01

Toevallig heb ik ook een kat -poes- van 11 jaar !
Zij heeft altijd bij mijn ouders gewoond met nog 4 andere katten .
Ze werd daar altijd getreiterd door de kater in huis , een vette grote rooie :+
Zelfs als ze in de kattenbak zat zat hij op de loer en het werd zo erg dat de poes zichzelf open ging krabben :)

Toen ik op mezelf ging wonen heb ik besloten haar mee te nemen .
In het begin een heel gedoe kwa wennen en ben haar zelfs kwijt geweest .
Madam zat in de kachel 8-)

Na een jaartje heb ik besloten er een pup bij te nemen , toen 9 weken en inmiddels bijna 7 maanden .

In het begin vond ze het 10x niks en was ze ook echt bang voor hem .
Nu weet ze echt van haar af te bijten .
Ze kan prima samen met hem maar als ze vind dat hij te dichtbij komt kan hij een flinke klap verwachten .
Gelukkig doet ze dit niet met haar nagels uit .

Kwestie van wennen , denk ik :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:04

Mijn oma heeft ook een hond en die komt bijna elke dag, dus ja de kat is het wel gewend. Of de hond het gewend is weet ik niet.
Wennen moeten ze dan sowieso ja.
nog een keer bedankt voor de reacties,
hoop op nog meer :)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:07

Wat voor een hondje is het? Als het een terrier achtige of een jachthond is dan heb je grote kans dat hij achter de kat zal aanjagen als het hondje geen katten gewend is. Je kan het altijd proberen om te kijken wat het hondje doet tegen katten (wel aan de riem, want anders kan je het hele huis door rennen om je kat te redden van de drukte maker :+ )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:22

Ligt ook voor een heel groot deel aan het karakter van de kat. Wij hebben bij onze 2 katten ook een hond genomen (kruising border collie), katten waren beide toen ongeveer 7 jaar oud. Een van de katten is niet snel ergens van onder de indruk, de andere kat is een echte angsthaas. De eerste was dan ook heel snel gewend, ging al heel snel gewoon de woonkamer in en gaf een tik als de hond iets te opdringerig was. Kat en hond zeggen elkaar nu gedag als ze elkaar 's ochtends voor het eerst weer zien. De andere kat is nog steeds geen vriendjes en komt alleen de woonkamer in als de hond rustig ergens ligt, en blijft uit de buurt van de hond.. Nu moet ik wel zeggen dat de bovenverdieping verboden terrein is voor de hond, de katten weten dit en kunnen zich dus altijd ergens veilig terugtrekken. Dat is wel heel belangrijk denk ik, dat ze zelf kunnen kiezen of ze wel of niet bij elkaar willen zijn. In het begin gebruikten we hiervoor een traphekje waar de katten wel onderdoor konden en de hond niet, dat was al heel snel niet meer nodig omdat de hond weet dat hij daar niet mag komen.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:24

Zoals SusanH ook aangeeft is het grotendeels afhankelijk van het karakter van jouw kat. Is het een rustig dier, angstig of juist dominant. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw kat het leven van de hond tot een hel maakt ;)

Onze kat was ongeveer 17 toen er een hond bij kwam. Totaal geen problemen mee gehad. Zowel de kat als de hond waren wel beide erg rustig en voorzichting met elkaar.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:52

De hond moest helaas vandaag het huis uit, dus weet voor de rest ook weinig..
maargoed, m'n ouders (en ik :o ) wilde sowieso al een hond, dus zou graag nog meer reacties krijgen. :)
De kat is opzich rustig en een beetje dominant, niet dat je zegt heel erg, maar hij laat ook niet op z'n kop zitten..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:57

Wij hebben ook 2 katten 1 van 14 en 1 van 5 maand. dan hebben we daarbij een jackrussel x chiuahua van 1 jaar en een bordercollie van 2.

Toen onze bordercollie kwam was hij onwijs bang voor de oudste kat. Nu hebben ze geen problemen meer dus dat is langzaam helemaal goed gekomen. Toen kregen we die kleine hond en die kon de oude kat eerst goed om zich heen verdragen, nu iets minder omdat hij nodal druk is. En dan hebben we nu de kitten erbij en die is de beste maatjes met de honden. ligt samen in de bench met de honden en is helemaal weg van die kleine hond. liggen samen stoeien samen wassen elkaar.