Landschildpadje gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Landschildpadje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:34

Och, och.. Ik heb weer iets hoor. }:0

Vanmiddag belde mijn vader mij op. (mijn vader zit op de vrachtwagen en doet internationale transporten). Hij had een landschildpadje gevonden. Het arme diertje lag op zijn rug op een bedrijventerrein in Lot (Franstalig België) God mag weten hoelang :( Hij heeft een klein deukje in zijn schildje, maar zijn schildje is niet zacht, er lag ook geen bloed op de plek waar het diertje lag en ik kan gewoon aan het deukje komen zonder dat het beestje zichzelf terugtrekt in zijn schildje. Mijn vader is overal langs geweest of er iemand een schildpadje was verloren, maar nee.. :n Pap kon het diertje niet aan zijn lot overlaten en heeft hem meegenomen in de vrachtwagen, naast hem op de passagiersstoel :D. (wel in een bakje)

Halsoverkop schildpaddenvoer gehaald en vitaminedruppels, ook wat groenvoer ingeslagen. Nu zit hij eventjes in een doos met hooi, morgen ga ik eventjes een plastic bak gereed maken voor hem (wat voor bodembedekking raden jullie aan?) dan kunnen we even rustig kijken naar een aquarium of terrarium, eerst maar eens kijken of het diertje niet te erg uitgeput is :(:)

Mijn vader heeft vroeger een landschildpad gehad, deze werd in een doos gestopt met bladeren en zand en in de kelder gezet voor zijn winterslaap. Nu ben ik mijzelf een beetje aan het inlezen op het internet, maar ik kom er niet echt uit hoe het "werkt" met de winterslaap. Wanneer merk je dat een schildpad klaar is voor de winterslaap en hoe pakken jullie dat aan?

Kunnen dierenartsen ook "iets" met schildpadjes? of hebben ze daar niet voor geleerd?

Alle tips zijn welkom! Mijn broertje wil al heel lang een schildpadje, maar altijd kwam er iets tussen.

Morgen zal ik foto'tjes maken, dat doe ik het diertje nu niet meer aan. :(:) Hij mag even lekker bijkomen van de vermoeiende reis.
Laatst bijgewerkt door Shattered op 29-10-09 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Re: Landschildpadje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:38

Cocopeat als bodembedekking. Kan ie lekker in graven enzo.
Winterslaap, tja wij doen onze schildpad als 't koud word gewoon in een kist met cocopeat in de kelder. Dan gaat ie vanzelf in winterslaap :=

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:39

Jeetje, goed dat je een lieve vader hebt. En volgens mij gaat het helemaal in orde komen en zal hij lekker verwend worden bij jullie

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:41

Hoe groot is het schildpadje? Zorg ervoor dat hij goed aan kan sterken.. De schildpad kreeg een bepaald soort hondenvoer wat aangelengd met warm water moest, en dan afkoelen. Die kon het dan eten.. Sedumblaadjes en genoeg vers voer geven zodat hij genoeg stoffen binnen krijgt om de winter door te komen.. Verder inderdaad een goeie bodembedekking waar ze in kunnen graven... Die van mijn tante zit soms wel een meter onder de grond.. :j Koele plaats doet het altijd goed.
Misschien zelfs dat jullie een plekje in de tuin kunnen geven (afgezet) maar dat moet net kunnen :)

Als je wil kan ik nog wel wat informatie bij mijn vader navragen? :)

Edit, stom gelezen.. Zie dat jullie aan voer al het een en ander ingeslagen hebben :)
Laatst bijgewerkt door Karin_88 op 29-10-09 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:42

Als het goed is, is deze landschildpad gechipt. Misschien even langs de dierenarts?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:00

Superfijn al zoveel reacties, soms is het best handig dat ik op bokt zit :D !

Hij is erg klein, zo'n 10 cm. Ik heb nu groene staafjes die volgens de dierenwinkel speciaal bedoeld zijn voor kleine schildpadjes. Daarnaast hebben we sla en komkommer ingeslagen. Ook hebben we vitaminedruppels meegekregen van de dierenwinkel die moeten helpen hem aan te sterken. :) Ik zal eens kijken naar cocopeat, hij heeft zich nu een beetje ingegraven in het hooi maar hij kan zich er niet echt lekker in bewegen. :n

Hé, dat wist ik niet. Is het verplicht om schildpadjes te chippen (in België?). Anders gaan we even langs de DA.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:02

Volgens mij bij gewicht van 500 gram zou het verplicht moeten zijn bij in elk geval Griekse en Moorse schildpadden.. :)

*edit :)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:08

500 gram is hij nog lang niet denk ik :D Ik kan hem zo oppakken tussen duim en wijsvinger.

Morgen zal ik eventjes foto'tjes maken, misschien dat jullie mij kunnen helpen met het bepalen van de soort. Ik vind alle landschildpadden op elkaar lijken :'). Hoe zit het met het slaappatroon van een schildpad, daar kan ik ook niet echt veel over vinden. Hij heeft zich nu "ingegraven" en hij slaapt nu denk ik, zijn pootjes zijn niet ingetrokken. Is dit een goed teken?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:17

Onder de 500 is het in NL niet verplicht, België weet ik niet :)

Ben benieuwd naar de foto's, mijn vader kan wel bekijken wat voor eentje het is denk ik :)

Slaappatroon weet ik niet precies, maar het beste kan je hem daar lekker met rust mee laten, kunnen ze het beste zelf bepalen en aanvoelen.. :)
Enige is wel dat hij wel laat in winterslaap komt.. Jan Doppie ( :)) ) ligt al lang en breed onder de grond, dus het beste kan je de natuur zijn werk laten doen nadat hij genoeg gegeten heeft.. Alleen lastig met dit warme weer :=

Verschil kan je vaak zien aan het schild (bovenkant en de 'naad'
Zie: Moors:
http://ontdekkingsreis.org/images/Korte ... ildpad.jpg
(Platter schild dan de Griek meen ik, plattere rand)

Grieks:
http://www.amfibia.be/userfiles/image/g ... ildpad.jpg
(Rond schild, voorkant staat iets op)

Jan Doppie; ook een moorse (man dus) :)
http://i114.photobucket.com/albums/n274 ... doppie.jpg
http://i114.photobucket.com/albums/n274 ... 000245.jpg
http://i114.photobucket.com/albums/n274 ... 000238.jpg

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:52

Ik zou hem niet de winterslaap in laten gaan. Hij is nu nog wakker, en is nog aan het eten. Als ze in winterslaap zouden moeten gaan zou hij zich nu al klaar aan het maken zijn. Wel zou ik dan zorgen voor extra warmte.
Je kan idd even kijken of hij gechipt is, dat wil nogal eens voorkomen :)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:58

Zou je hem dan de hele winter wakker houden Pluttersput? Met de beste bedoeling hoor, dat snap ik.. Maar denk dat hij beter kan aansterken met wat bouwstoffen, en dan een (kortere) winterslaap tot hij zelf weer wakker wordt.. Ik denk dat hij zich gaat klaarmaken wanneer hij zelf weet wanneer hij genoeg binnen heeft.. Dan kan hij zich daarvoor ook goed aansterken.. Je weet niet wat hij al meegemaakt heeft :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:18

Die van ons laten we niet in winterslaap. Ze raden sowieso af om zieke of zwakke dieren niet in winterslaap te laten gaan. Het kost ontzettend veel energie zoiets :)
Sowieso onder de 2 jaar wordt afgeraden ze te laten slapen.
Maar die van ons gaat helemaal niet in winterslaap.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:00

Oké :) Handige tip weer dan :j
Zoveel heb ik er weer niet mee te maken dan, althans.. Niet voor jonge dieren, want Jan Doppie is al halverwege de 50 :))

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:43

Ik hoop dat mijn Sara dat ook haalt :D
Hoe is het nu met de schildpad? Ik las overigens dat hij was gaan slapen gisterenavond, en zijn pootjes introk. Dat is normaal hoor, nothing to worry 'bout ;) Als hij nu ongeveer maar weer een beetje wakker aan het worden is is het oké. Althans, als hij ergens vandaag maar wakker wordt ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 11:51

Hij is wakker :D! Hij is net uit zijn holletje gekropen. Nu zit hij een beetje sla op te peuzelen :D.

Afbeelding

Wow, al 50! Wat gaaf zeg! Ik hoop dat stoffel dat ook haalt :D

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:58

Wat een leukerd :))

En had het nagevraagd, als het goed is is Jan nu rond de 57 :wow: :))

Zo op het oog lijkt het 't meest op een Griekse landschildpad.. Gezien het schild dan, maar daar kan ook nog behoorlijk verschil in zitten :=
Ben geen expert :')
Heb je een betere foto van de rand? :) Jan Doppie heeft bijvoorbeeld weer een platter schild, maar wel weer iets meer opstaande rand.. Dus zit toch wel verschil in..

Wel een goeie om naar te kijken: Een Griekse landschildpad heeft trouwens een soort nagel aan het uiteinde van de staart. :)

Edit: Hier heb je nog een nuttige site van Podarcis :) Een gemeenschap die ook veel informatie over reptielen heeft. :)
http://www.podarcis.nl/info/landschildpnl.php3

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:33

TS Hoe is het met het schildpadje nu? :)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:37

Goed dat jullie hem opvangen :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:42

Heb je hem wel goed warm zitten?

Het is toch verplicht om papieren erbij te hebben? snap dat je hem gevonden hebt maar je mag ze zonder papieren niet in huis hebben.

ze zijn overigens ook gek op paardebloemen en de bladeren ervan (alleen zijn die er nu niet haha handig :) )
en appel zijn ze dol op

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:00

Ik dacht dat ik al een berichtje had geplaatst, zal wel weer geslapen hebben zeker. }:0

Het schildpadje maakt het heel goed :D, we hebben hem onder een lamp staan en hij eet en drinkt goed. Paardenbloembladeren is hij ook gek op! Verder krijgt hij sla en schildpaddenvoer (groene staafjes en dode insectjes)

Papieren maak ik me eigenlijk niet zo druk om, we wonen hier ook in België en daar is het allemaal wat soepeler dacht ik mbt. tot het houden van exotische dieren. :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:41

oke maakt mij ook niet uit hoor dacht meld het maar ff ;)

Leuk dat je hem verder wilt blijven houden/verzorgen :D