kitten blijft bijten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

kitten blijft bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:00

hallo

ik heb hier een kitten van nu 14 weken zitten
en heb best veel ervaring met katten en kittens en heb het normaal zo afgeleerd dat ze bijten
}> plantenspuit }>
maar deze houd van water!
is niet bang van de spuit ook niet van de kraan...... een zacht tik op zijn neus helpt ook niet!

iemand tips???
weet het echt niet meer! ;(

oh ja snap wel dat het spelen is maar wil het graag nu al afleren voor het telaat is

zonnebloem18

Re: kitten blijft bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:01

Als ze bijt, Nee zeggen (iets boos), wegzetten en een tijdje negeren.
Zou me niks verbazen als ze voor 12 weken bij de moeder is weggehaald anders had ze wel van de moeder geleerd dat ze niet mag bijten.
Plantenspuit en een tik geven is niet eerlijk de kitten vertoond in principe normaal kittengedrag.

Nee werkt hier in huis heel goed als Ivy iets doet wat niet mag en ik zeg Ivy nee dat stopt ze meteen.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:03

bij honden werkt een blikje vullen met steentjes en daarmee schudden. Omdat ze 'schrikken' van het geluid stoppen ze met wat ze niet mogen en koppelen het geluid aan het gedrag net zoals de plantenspuit eigenlijk.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:07

Mijn katten houden ook van water dus de plantenspuit werkt ook niet :+

Wat ik weleens doe, en niet lachen :D, is grommen naar ze als ze iets doen wat niet mag!
En dat werkt!! Voornamenlijk als ze te dicht bij mijn biord met eten komen, zijn ze snel weg!
En anders op de grond/ergens anders zetten en negeren.
Niks zeggen, gewoon weer weg duwen/zeten als ze weer terug komt en iest doet wat niet mag.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:07

mijn kat was altijd (is nu nog) een stuk eigenweis en als ze
iets uitfrat kon je schelden en dreigen maar ze lachtte je zegmaar
gewoon uit :')
op een of andere manier stoptte dat gewoon na een tijdje en
bleef ze misschien wel net zo eigenweis maar stopte met kitten gedrag.
tikjes en dingen vind ik trouwens eerlijk tegenover de kat
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 29-10-09 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:21

zonnebloem18 schreef:
Als ze bijt, Nee zeggen (iets boos), wegzetten en een tijdje negeren.
Zou me niks verbazen als ze voor 12 weken bij de moeder is weggehaald anders had ze wel van de moeder geleerd dat ze niet mag bijten.
Plantenspuit en een tik geven is niet eerlijk de kitten vertoond in principe normaal kittengedrag.

Nee werkt hier in huis heel goed als Ivy iets doet wat niet mag en ik zeg Ivy nee dat stopt ze meteen.

Euhmmmm Als kittentje lief heel normaal kittengedrag bij mamapoes vertoond (lees bijten) en het gaat te hard, grijpt mamapoes in. En hoe? Precies: door een tik te geven. Niks zieligs aan, snapt poes best. Zelfde gebeurd hier tussen kat en hond waarbij kat hoger in rang is. Spelen = leuk. Opdringerige hond = minder leuk dus blazen (dat is dus stap 1). Hond blijft aan de gang: stap 2 grommen. Houdt ie dan nog niet op dan krijgt ie een goeie lel van poeslief... zonder nagels trouwens. Gaat ie door dan is tik 3 ongeveer een variant MET nageltjes...

Beide katten hier zijn opgevoed met een ferme tik op de neus met een goed duidleijk NEE of FOEI! met lage stem. Krachtig en duidelijk. Niets geen blauwe plekken gedoe. Gewoon pats een ferme korte tik op de neus. Ga maar eens bij katten onderling kijken dan zie je wat voor pets ik bedoel. Hef ik tegenwoordig mijn vinger (bijv als ze te druk worden met spelen of als ik zie dat poeslief wil gaan bijten omdat ze kittig wordt) dan doen ze hun ogen dicht en stoppen. Daarna lopen ze rustig weg. Ook bij de dierenarts. Zodra er gegromd wordt hef ik mijn vinger en ze zitten keurig stil (ja ik heb ze wel vast). Zodoende hebben we bij onze kat zelfs zonder verdoving een flink abces weten te spoelen. DA vroeg zich af hoe ik dat deed. Uitgelegd en zij is er ook van overtuigd dat dit niet zielig is.

Overigens is de hierboven beschreven kat door honden opgevoed en kent hond de truuk van de lel ook. Gevolg: hond blijft het leuk vinden en geeft een lel terug (let op: we hebben het over een Labrador en toch gebeurt dit uitermate zachtjes.) Dan is voor kat de maat vol en spring hij er bovenop (4 kilo bovenop 35) waarbij hij hond in de neus bijt... :Y) Ik zei al: hij is door honden opgevoed :+ Oja, dit gebeurt dus elke avond minimaal 1 keer waarbij kat begint met hond uitdagen...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:31

Zilfstar,
Idd, een tik op de neus begrijpen ze heel goed! Ik ben het dan ook volledig met je eens!
Plantenspuit is dan imo minder eerlijk, want dat is geen natuurlijke correctie!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:21

Mijn kat bailey heb ik ook opgevoed met een tik op de neus en een duidelijke nee !!
Bijten mag ze absoluut niet, ze was het dan ook snel afgeleerd.

Als ze probeert te bijten ( om wat voor reden dan ook ), hoef ik alleen maar mijn vinger op te tillen en " UHH" te zeggen en ze weet gelijk dat ze moet kappen.
Gelukkig hoef ik dit zelden tot nooit tedoen.

Niks zieligs aan dus.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:27

heb nu ook een nestje kittens van nog maar 6 weken
en uitgerekend het kitten dat we houden vertoond ook bijtgedrag :\
maar ik zeg dan met een luide boze stem UHUH
en dan schrikt het kitten ook even, kijkt dan met het vreselijk sgattige kopje van hem mij aan,
vragend wat hij toch verkeerd doet. Zeer lief :+:
maar het helpt wel.
als hij dan nog niet luisterd dan zet ik hem gewoon van mijn schoot af en ga met een ander katje spelen
maar het werkt wel want hij doet het al veel minder!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:00

zonnebloem18 schreef:
Zou me niks verbazen als ze voor 12 weken bij de moeder is weggehaald anders had ze wel van de moeder geleerd dat ze niet mag bijten..

Ach, onze kater is met 3 weken van zijn moeder weg, en heeft ook zonder moeder perfect geleerd wat mag en wat niet..
Bijten gaat bij ons gevolgd door een heel luide "NEE" of "EE" of "EEJ" of iets in die trend, met een (kleine) tik erbij, zodat ze bij ons uit de buurt gaan (en vaak dus uit de zetel moeten). Daarna negeren...

Heeft bij drie katten perfect gewerkt. Hoewel alledrie een heel andere achtergrond hebben (eentje is op de boerenbuiten, in een stal opgegegroeid. Andere is thuis met broertjes en zus in onze keuken opgegroeid. Andere was enige kitten in de nest en na drie weken wees geworden, dus opgevoed met papfles), zijn ze allemaal uitgegroeid tot enorm enorm aanhankelijke katten... Geen van hun bijt, tenzij je echt wild met hen aan het spelen bent. Ze gebruiken ook hun nagels helemaal niet, als ze willen spelen met ons houden ze hun nagels altijd ingetrokken (want dat heeft ook diezelfde NEE brul als effect, ik heb geen zin in nagels in mn vel)

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:37

Zoals al eerder gezegd gewoon een kordate tik over de neus. Niet te zacht (ook niet te hard), maar zo dat de tik wel doorkomt, zodat het effect heeft. Katten onder elkaar slaan elkaar ook en dat gaat niet zachtzinnig als een te ver gaat.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:22

oke dan gaan we maar door met de tik op de neus...

even over de labrador die hierboven word genoemt ... die hebben we ook een maar die is banger van de poes als de poes van hem....... dus die moet ook aan het bijt gedrag gelover :n

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:28

Je kunt ook even in het gezicht van de kitten blazen, daar hebben ze meestal een behoorlijke hekel aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:30

hahahaha blazen in de gezicht, dan trekken ze zo'n gezicht en de oortjes naar achteren, lache man.