zonnebloem18 schreef:Als ze bijt, Nee zeggen (iets boos), wegzetten en een tijdje negeren.
Zou me niks verbazen als ze voor 12 weken bij de moeder is weggehaald anders had ze wel van de moeder geleerd dat ze niet mag bijten.
Plantenspuit en een tik geven is niet eerlijk de kitten vertoond in principe normaal kittengedrag.
Nee werkt hier in huis heel goed als Ivy iets doet wat niet mag en ik zeg Ivy nee dat stopt ze meteen.
Euhmmmm Als kittentje lief heel normaal kittengedrag bij mamapoes vertoond (lees bijten) en het gaat te hard, grijpt mamapoes in. En hoe? Precies: door een tik te geven. Niks zieligs aan, snapt poes best. Zelfde gebeurd hier tussen kat en hond waarbij kat hoger in rang is. Spelen = leuk. Opdringerige hond = minder leuk dus blazen (dat is dus stap 1). Hond blijft aan de gang: stap 2 grommen. Houdt ie dan nog niet op dan krijgt ie een goeie lel van poeslief... zonder nagels trouwens. Gaat ie door dan is tik 3 ongeveer een variant MET nageltjes...
Beide katten hier zijn opgevoed met een ferme tik op de neus met een goed duidleijk NEE of FOEI! met lage stem. Krachtig en duidelijk. Niets geen blauwe plekken gedoe. Gewoon pats een ferme korte tik op de neus. Ga maar eens bij katten onderling kijken dan zie je wat voor pets ik bedoel. Hef ik tegenwoordig mijn vinger (bijv als ze te druk worden met spelen of als ik zie dat poeslief wil gaan bijten omdat ze kittig wordt) dan doen ze hun ogen dicht en stoppen. Daarna lopen ze rustig weg. Ook bij de dierenarts. Zodra er gegromd wordt hef ik mijn vinger en ze zitten keurig stil (ja ik heb ze wel vast). Zodoende hebben we bij onze kat zelfs zonder verdoving een flink abces weten te spoelen. DA vroeg zich af hoe ik dat deed. Uitgelegd en zij is er ook van overtuigd dat dit niet zielig is.
Overigens is de hierboven beschreven kat door honden opgevoed en kent hond de truuk van de lel ook. Gevolg: hond blijft het leuk vinden en geeft een lel terug (let op: we hebben het over een Labrador en toch gebeurt dit uitermate zachtjes.) Dan is voor kat de maat vol en spring hij er bovenop (4 kilo bovenop 35) waarbij hij hond in de neus bijt...
Ik zei al: hij is door honden opgevoed
Oja, dit gebeurt dus elke avond minimaal 1 keer waarbij kat begint met hond uitdagen...