Wat is er met onze kat aan de hand?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Wat is er met onze kat aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 23:06

Hallo allemaal, hopelijk kan iemand ons helpen want mijn moeder en ik maken ons een beetje zorgen om onze kat.

Wij hebben een hele lieve kat, 14 jaar is hij en het is maar een ukkie, geen echte grote stoere kater, hij is zwart en heet Simba en we hebben hem met een aantal weken als weesje uit het asiel gehaald.
Toen hij klein was heeft hij veel gezondheidsproblemen gehad en dat maakte hem tot een aparte kat, geen kat zoals alle andere.

Simba is heel de zomer alleen maar buiten te vinden, komt alleen voor eten naar huis en drinkt uit sloten, bloempotten en gieters. Uit een bakje drinken doet hij niet, op de kattenbak? Doet hij ook niet, nooit gedaan.
In de herfst als het koud begint te worden zien we hem weer, dan komt onze knuffel hele dagen en nachten op de bank liggen, lekker warm slapen en op schoot liggen.

Hij heeft een nierprobleem, dat weten we van hem, hij staat op een speciaal dieet daarvoor maar om hem in de winter toch te laten drinken maken we bakjes water voor hem met een scheutje melk erin, dat drinkt hij de laatste maand elke dag helemaal leeg.
Dus dat is goed nieuws!

Maar nu is Simba de laatste weken flink veranderd, ineens miauwt hij om alles, hij heeft eten gehad en soms ligt er nog een beetje in zijn bakje, hij heeft nog drinken, hij is buiten geweest en hij heeft volop liefde en knuffels gehad.
Hij zeurt nergens om, hij mauwt gewoon om niks... :?
Dan doe ik uiteindelijk de buitendeur open, draaft hij naar de deur, gaat naar buiten, loopt in een boogje om de deur heen, ik doe hem weer dicht en hij gaat buiten zitten mauwen zodat hij weer naar binnen mag, en zo kunnen we 20 minuten doorgaan: binnen mauw, buiten mauw, binnen mauw, buiten mauw mauw.
Ook wil hij constant op schoot, in onze armen liggen, tussen ons in liggen, om ons heen zijn, achter ons aan lopen, bij ons zijn, kroelen knuffelen kopjes geven, samen zijn...

Wat heeft onze Simba??? We maken ons zorgen om ons ouwetje, hij is nog zo fit als een hoentje maar is hij dit geestelijk nog wel?

Dementie heb ik al onderzocht, hij heeft deze symptomen niet.

NessaX

Re: Wat is er met onze kat aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:46

Ik kan alleen zeggen dat ze misschien ineens aandacht wil?
Als je haar streelt heeft ze dan ergens pijn ofzo?

Ik ben benieuwd naar de andere reacties! :D

Ik heb ook zo een kat, die was altijd buiten en liep bijna weg van ons. en ineens komt die strelen, en miauwt ze gewoon voor aandacht of een knuffel :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:01

Je zou de schildklier kunnen laten testen. Van een te hard werkende schildklier worden ze erg hyper.. De dierenarts neemt wat bloed af en dat wordt dan onderzocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:11

Ik heb ook zo'n ervaring, maar die is niet zo positief. Maar ik vertel hem toch.

Onze kat Tommie, was een buitenkat in de zomer en in de winter idd wat meer in huis. Hij vond een aai over zijn bol prima, maar niet te veel gefrunnik. Ook liep hij altijd mee naar de supermarkt en wachtte daar in de bosjes tot we terug kwamen.
Op een dag vroeg Tommie onaflatend aandacht, sprong bij ons op schoot(deed ie nooit) mauwde de hele dag en raakte in paniek toen mijn ouders een eindje gingen wandelen. Hij heeft de hele avond bij mijn ouders gelegen.
De volgende dag was hij weg, we hebben hem nooit meer gezien. Tommie is 18 geworden.

Katten voelen wanneer ze dood gaan en doen het liefst op een plek die ze zelf uitkiezen, lekker rustig ergens achteraf. Tommie had van ons afscheid genomen, daarom deed ie zo.

Dit hoeft bij jou het natuurlijk helemaal niet zo te zijn en is het waarschijnlijk ook niet, maar ik herkende Tommie zo in je verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:18

Je zou mijn verhaal geschreven kunnen hebben, heb ook een zwarte kater (ex) heet ook Simba, ook een nierprobleem en is ook liever de hort op, alleen nu de winter zich aan heeft gekondigd is hij wat huiselijker.
Alleen een verschil, mijn Simpie (Zo noem ik hem wel eens) is 17 jaar.
Maar toen hij rond de leeftijd van jou Sim zat, begon hij dat gedrag ook te vertonen.
Heel verontwaardig mauwen als hij zijn eten op had, net of hij niet meer wist of hij gegeten had.
Heel aanhankelijk en het ergste vond ik de nachten, hij brulde alles bijelkaar.
Mijn Sim is doof kwam ik achter, ook toch wel een vorm van dementie.

En dan de nieren.....Die kunnen dit gedrag ook met zich meebrengen, als ik jou was zou ik met hem naar de DA gaan en zijn schildklier en suiker laten checken.
Mocht hier niets uitkomen......Mijn mannetje vertoont dit gedrag al jaren.....Ik heb het maar geaccepteerd. :D
Succes laat je weten wat je gaat doen?

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:29

mijn kat van 20 ging opeens ook miauwen om niks..later wilden hij niet meer eten..naar de dierenarts..en tja ze zat vol met bulten:(
dus als ik jou was zou ik gewoon een check up laten doen bij de dierenarts,katten zijn best wel hard zijn ,en kunnen veel hebben..alleen jammer dat ze niet kunnen praten 8-)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 02:33

Miauwen komt meestal omdat ze of door ouderdom dover worden of vanwege dementie.
Bij dementie hoeven ze in eerste instantie geen ander symptomen te hebben die kunnen er later altijd nog bij komen maar ook dat hoeft niet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 02:43

Mijn kat vertoond dit ook maar in ligte mate, ze mankeert verder niks en is nu 5,5 jaar oud. Mijn theorie is dat ze baalt van de herfst, het liefst wil ze naar buiten maar doe ik de deur open en ze voelt de kou dan kijkt ze me aan alsof ik buiten de verwarming heb uitgezet :D Ze is ook niet de hele dag onrustig, vaak een periode van zo'n 10 minuten. Dus ja, wellicht een milde vorm van winterdepressie? Keertje bloed trekken kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik durf bij de mijne te zeggen dat ze verder wel gezond is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 03:08

zonnebloem18 schreef:
Miauwen komt meestal omdat ze of door ouderdom dover worden of vanwege dementie.
Bij dementie hoeven ze in eerste instantie geen ander symptomen te hebben die kunnen er later altijd nog bij komen maar ook dat hoeft niet.

Klopt zo begon het ook bij onze Rooie, die uiteindelijk zo achteruit ging dat hij van de trap af viel. Een teken om hem richting de kattenhemel te sturen. Dat gebeurde vorig jaar mei. Meneer was 15 jaar geworden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:43

Kan het zijn dat ie misschien van iemand anders eten krijgt?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:54

Ons oudje vertoonde ook dit gedrag, bij hem was er iets mis met de schildklier..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:04

bij twijfel naar de DA voor een geriatrisch onderzoek, dan wordt zo'n oudje speciaal op voor hem van toepassing zijnde zaken gecontrolleerd en bloed afgenomen om te zien of dat alles nog wel naar behoren werkt.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:35

Bedankt voor alle reacties! Als dit nog lang zo door blijft gaan gaan we hem inderdaad eens op de onderzoekstafel leggen, ook heeft hij korstjes op zijn hele lijf, dat heeft hij altijd al en we weten ook niet waar het van is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:13

Karakterveranderingen geven 'meestal' aan dat er iets serieus niet pluis is in het dierenlichaam. Heb ik helaas pas te horen gekregen van de DA nadat ik haar heb moeten laten inslapen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:16

Oh is dat zo? bah... ik vind het maar niks, hij doet ook steeds vreemde dingen zoals op een dienblad gaan liggen slapen :? en ook heeft hij veel korstjes op zijn rug, maar dat staat er wellicht los van

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:45

Mijn kat sliep altijd bij mij op bed en kwam altijd bij me liggen. Toen niet, maar ik weet dat aan het warme weer (aug 2001)... Bleek ernstige niervergiftiging te hebben, minder dan 10% overlevingskans...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:14

Ben je al bij de DA geweest ondertussen?

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:07

Nee eigenlijk niet want verder ziet hij er erg gezond uit, hij eet hartstikke goed, hij drinkt goed, hij slaapt goed, zijn vacht is mooi glanzend, zijn ogen zijn schoon etc etc...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:11

Onze kat deed dat ook toen de nieren echt slechter werden, de da zei toen dat als ze zichzelf vergiftigen, ze een soort van dement worden. Ze bleef maar klaaglijk miauwen, zonder duidelijke reden. Gekke was vooral dat ze voorheen nooit ergens om miauwde...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:13

Klinkt helemaal als het gedrag van mijn oude kater (ingeslapen op 16 jaar). We dachten dat hij een beetje dement werd, soms liep hij naar buiten, leek "vergeten" te zijn wat hij buiten ging doen, en wou meteen weer naar binnen. En dat kon idd heel lang zo doorgaan. Of hij ging naar buiten, maakte een ommetje rond het huis en wou langs de voordeur weer naar binnen. Hij ging wel op de kattenbak, maar naar het einde toe, dacht hij dat hij al in de kattenbak zat, als enkel zijn voorste pootjes erin zaten, met als gevolg altijd een plasje naast de kattenbak. Ook kon hij gewoon nonstop miauwen voor niets.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:51

@Solleke_Noah: dit is echt hetzelfde als die van ons ja! hoe is het afgelopen met hem?