Probleem; ideeën gezocht om kippen bezig te houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Probleem; ideeën gezocht om kippen bezig te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:43

Op m'n stagebedrijf hebben we een heel aantal Amberlink kippen bij elkaar zitten. Ze zitten in een zeer ruim buitenverblijf en hebben ook nog een binnenhok waar ze in en uit kunnen lopen. Deze kippen zijn allemaal hennen. Er is alleen 1 probleem met deze kippen. Ze vervelen zich dood :+

Ze pikken elkaar enorm veel. Vrijwel alle kippen hebben een kale plek op hun rug zitten, sommige zelfs tot bloedens toe. Vandaag is een kip er erg slecht aan toe geweest, oog was het doelwit geworden van een pikpartij wat zich dus uitte in een grote ontstoken boel aan z'n kop... Erg sneu, je snapt dus al wel dat we op zoek zijn naar oplossingen om deze kippen bezig te houden. Tot nu toe hebben we:
- een bakje grit staan,
- elke dag het hele verblijf omploegen met een grondboor,
- een pluk stro ingraven in de grond, vinden ze erg interessant en gaan zelf staan graven om het stro weer boven te krijgen,
- een emmer met kleine gaatjes aan de onderkant, voer erin en ophangen,
- groenvoer ophangen aan een touw, zo hoog dat ze echt moeten springen om erbij te kunnen.

Ik hoop dus dat jullie misschien ideeën hebben om deze kippen bezig te houden!

Groetjes Karlijn

Nickeltje

Re: Probleem; ideeën gezocht om kippen bezig te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:48

Hebben ze die kale plekken enkel door het pikken? Of hebben ze die omdat ze pikken omdat ze misschien luizen of iets dergelijks hebben?

Verder kun je kippen bezig houden met voedsel waar ze lang mee doen, enkele handen vers geplukt onkruid bijvoorbeeld als er geen groen in de ren groeit...
Of etensrestjes die verantwoord zijn, stukjes gedroogd en hard brood bijvoorbeeld of overgebleven groente resten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:48

Een hoopje paardenmest in het midden leggen...heerlijk om uren in te krabben en te zoeken...
gemengd met stro en keukenafval...jammie :9
plezier en vertier verzekerd :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:49

ik ga eens meelezen.. Ik heb 8 kippen en een haan lopen op de weide bij mijn paarden. Mijn kippen, gelukkig, zijn heel tevreden. Ze krijgen een bak met mensen voer ( etensrestjes) en zorg dat de daar met lieve lust op los kunnen pikken. Voor de rest krijgen ze ook granen bijgevoerd. Die deed ik eerst in een bakje, maar om ze aan te sporen om met hun voetjes te graven en zichzelf bezig te houden strooi ik het over de grond.
Er ligt stro in hun slaapvertrekken... voor de rest heb ik eigenlijk niets in de ren liggen. Maar zijn erg tevreden. Liggen als er ook maar een beetje zon is languit in een kuiltje te luieren.

Misschien dat je de voeding wat kan aanpassen. Een paar keer per dag er een paar handjes voer in gooien op verschillende plekken zodat ze een hele dag bezig zijn voer te zoeken.
Ik zou het zo snel ook niet weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:51

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Kippen zijn scharreldieren dus als ze niet vrij rond kunnen lopen hebben ze een behoorlijke ruimte nodig om elkaar niet in de veren te vliegen :D
Is er een mogelijkheid om ze te kortwieken en los te laten scharrelen?
Anders meerdere voerbeurten per dag of minder kippen in 1 hok.

senna21

Het kan ook zijn dat de koppel te groot is. Hoeveel lopen er?
Vaak zijn er enkele boosdoeners die het pikken starten.
Trouwens, kippen zijn omnivoren.... dus ze kunnen elkaar ook zien als 'lekker tussendoortje' :9
Kale plekken en beschadigingen kunnen ook ontstaan door een haan met lange sporen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:58

een haan zou ook het probleem kunnen oplossen. Ik heb 1 engelse kip en die was steeds lelijk aan het doen tegen mijn twee franse en vlaamse kippetjes.. dus heb ik een haan erbij gezet ( ben bang van hanen) om de rust in de groep te krijgen en dat is gelukt. Ik mag ook de groep niet meer in, dus de haan en ik hebben even een flink gesprek gehad en hij weet nu dat als hij lelijk doet dat hij in de soep eindigd.
Maar ja, misschien dat een haan helpt de rust in de groep terug te brengen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:13

Wauw wat een snelle reacties!

@ LecyTinker: Wij zitten ook te denken aan een haan erbij :j Al denk ik wel: een haan houd natuurlijk wel wat meer rust in de groep inderdaad, maar verhelpt de verveling niet... Daarom wil ik eerst proberen de verveling te bestrijden en als dat niet werkt, het idee van een haan uitwerken.

@ Senna21: Het zijn zo'n 20 kippen (geen grote kippen dus). De ren is ongeveer 10x10 meter denk ik, en 2,5 meter hoog? (binnenverblijf niet meegerekend). Ze kunnen ook op verschillende 'hoogtes' komen. Genoeg ruimte om zich terug te trekken. We hebben er geen haan bij dus daar kan het niet door komen ;)

@ Wildgirl: Zoals ik bij Senna21 al schreef hebben ze volgens mij wel genoeg ruimte. Om ze los te laten lopen..... Ik weet het niet. Af en toe ontsnapt er wel eens een kip en we hebben er wel eens een vlak bij de grote weg vandaan moeten plukken, daar zitten we vlakbij namelijk..

@ JudithM: Bosjes zijn inderdaad wel een goed idee.. Ze hebben nu eigenlijk een kale grond met een paar plantjes, maar er zou inderdaad best eens wat meer kunnen staan. Ik had alleen wel het idee dat dat dan weer van hun 'ruimte' af gaat. Tuinafval hebben we genoeg, ook een goed idee! Zal ik morgen meteen gaan proberen.

@ Iana: Dat lijkt mij ook een goede inderdaad! Zal ik morgen ook gaan proberen! :)

@ Nickeltje: Tegen luizen worden ze behandeld. Zou natuurlijk wel kunnen, maar ze pikken echt gericht daar, ook als er nog geen plek zit. Precies in het kuiltje van overgang van rug naar staart zeg maar. Voedsel waar ze lang mee doen is ook een goede. Op internet las ik dat legmeel een goede vervanger was voor legkorrel (dat krijgen onze kippen dus) omdat ze daar langer mee doen en dat beter vult.. Dus dat zou eventueel ook nog een optie zijn. Hard gedroogd brood zou denk ik ook nog wel een goed idee zijn, om dat dan bijvoorbeeld ook op te hangen zodat ze moeten springen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:44

20 kippen in een ren van 10x10 is net aan te doen; ik zou eens gaan kijken naar de raddraaiers in het koppel en die afzonderen.