Mijn spaanse zonnetje...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Mijn spaanse zonnetje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 23:33

12 juli 2006 staan we vol spanning te wachten op het vliegveld van Brussel. Uren hebben we (file)gereden, in de stress gezeten, en vluchtgegevens gecontroleerd. Eindelijk is het vliegtuig geland en vol spanning staren we naar de aankomsthal. Hoe zou ze eruit zien? Zou ze lief zijn? De wagens met stapels benches worden binnen gereden... Haastig loop ik een ronde om de velen opgestapelde hokken, zoekend naar die lieve bruine ogen. Liggend in een veel te klein hokvind ik haar, ze lijkt meer dood dan levend... Mijn nieuwe huisgenoot, Spanjaard, Spaanse zonnetje, hond... Er zit niets anders op dan haar met hok en al op een bagagekarretje het hele vliegveld over te rijden... Alle parkeergarages door. Na bijna 3 kwartier zijn we eindelijk bij de auto... Ze is groot, en als we haar met 3 man in de auto neerleggen laat ze heel haar lijfje hangen. Kapot van de reis, kapot van alles dat ze in haar leven te voortduren heeft gehad...

12 juli 2006, DE dag dat ik de trotse eigenaresse van mijn Spaanse zonnetje Vega werd :+:

De airco doet haar goed, en zo nu en dan heft ze met veel moeite haar hoofdje op. Met haar blik op oneindig kijkt ze me aan, ze zucht nog eens diep... Even zijn we bang dat ze zal sterven voordat we uberhaupt thuis zijn, ik had dan ook niet verwacht dat ze in zo'n absurd slechte conditie zou zijn. Toch weet ik het zeker, ik heb er goed aan gedaan haar te redden uit het dodingsstation.

Afbeelding

Ze kan niet lopen, wordt gedragen door vlooien en luizen en daarnaast peuter ik ook nog meer dan 32 volgezogen teken uit haar vacht. Haar vacht zit vol modder, en is op sommige plaatsen weggeschroeid (brandwonden) door het liggen op gloeiend hete tegels. Het is duidelijk dat ze recent nog pups heeft gehad, want haar tepels slepen letterlijk over de grond. Door een communicatiefout met de stichting blijkt ze ook nog eens Leishmania-positief (parasitaire ziekte) waarvoor ze blijvend medicijnen nodig heeft. Zit ze onder de littekens, is overduidelijk flink mishandeld maar gaat toch vol vertrouwen naast mij in haar mandje liggen. Ze slaapt, en slaapt...

Drie weken later is ze volop herstellende. De wonden genezen, ze is goede vriendjes geworden met de andere honden en neemt zelfs hun hondenmanieren over door letterlijk hun gedrag te kopieeren. Vega blijkt een super eigenzinnig dier, met een vreselijk lief/trouw karakter. We staan met tranen in onze ogen als we haar voor het eerst op een drafje achter de andere honden aan zien rennen.... Zo trots voelen we ons... Het zielige hoopje hond heeft plotseling haar levensgeluk weer gevonden. Het is geweldig om te zien!

Drie jaar lang mag ik al genieten van dit bijzondere Spaanse zonnetje... Soms kon ik haar vanwege haar verlatingsangst (uit zich in sloopgedrag) wel achter het behang plakken. Maar uiteindelijk maakte haar karaktertje zo enorm veel goed... Ze troost iedereen met verdriet, ontfermt zich over alle andere dieren (verzorgd hen alsof het haar pups zijn) en haalt soms vreselijk grappige capriolen uit waardoor iedereen moet lachen.

Vega overwon al eens een abces aan haar neus, zware kneuzingen aan haar poot, gekneusde ribben door een val, huidinfecties, oorontstekingen, zweren in haar neus, onderging tal van bloedonderzoeken in strijd tegen de leishmania... En altijd kwam ze er weer bovenop. Tot vandaag... Ze heeft een gezwel aan haar poot en bulten op haar borst, bijna 100% zeker kanker... Mijn spaanse meisje... kanker.
We zijn in afwachting van de onderzoeksresultaten, en verdoofd door pijnstillers ligt ze nu naast me op haar kleed... Al sinds 4 uur vanmiddag kan ik alleen maar huilen.. Er is een kans dat ze haar goed kunnen behandelen, maar het zal een zware en lange weg worden... Ze is al ruim 10 kilo afgevallen, en Aan onze vechtlust ligt het niet, maar ik sta met mijn rug tegen de muur. Nog harder moet ik huilen... Het afgelopen jaar heeft ze door banketstaaf dingen al zoveel medische kosten gemaakt (voor ruim 850 euro) dat ik door mijn buffer heen ben. Hoe graag ik haar ook wil helpen, al zou ik de komende maanden nog vaker droog brood eten, ik krijg waarschijnlijk nooit genoeg geld bij elkaar om haar daadwerkelijk te laten behandelen.

Afbeelding

Het is crisistijd, dierenartsen zijn niet zo vatbaar voor afbetaling... logisch. Maar dat betekent dat ik mijn lieve meisje op en duur zal moeten laten gaan... Mijn Spaanse zonnetje... Alleen vandaag al bijna 180 euro uitgegeven voor 3 dagen medicijnen/pijnstillers, onderzoek & consult... En geen idee hoever de kosten straks oplopen als de behandeling start. Ik ben kapot van verdriet, en voel me zo enorm machteloos... |(

Duimen jullie met me mee voor een goede afloop? ;( Y;(

Ik moest het echt even van me afschrijven, het voelt alsof alles onder mijn voeten word weggetrokken nu ik weet dat mijn vriendinnetje zo ziek is... Ook gewoon echt even nergens meer zin in, hoe vreemd dat misschien ook is. :n

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:40

Jemig, wat een verhaal! Wat vreselijk verdrietig hoe jullie er nu voor staan, ik duim uiteraard heel hard mee. Zal een eventuele behandeling voor Vega goed te doorstaan zijn?

Hoe dan ook; heel veel sterkte!!

Palmera

Re: Mijn spaanse zonnetje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:44

Meid, wat erg voor je! Heb je je altijd zo ingezet voor haar, krijgt ze kanker. Ik zal voor je duimen dat het goed komt. Kun je dat geld anders niet lenen bij iemand?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 23:52

Of ze de behandeling zou doorstaan is nog even afhankelijk van de weg die we (kunnen) gaan kiezen... Als ik nog kan kiezen tenminste... Ze is oud (ongeveer 10/11jr) maar wel een enorme taaie... Nu fluister ik haar steeds in "Je doet je leven lang al alles manana manana, nu dus ook maar even.. " :o

Ik heb al wel rondgevraagd, maar nog niemand gevonden die bereid is het aan me te lenen. Behoorlijk wat mensen zitten toch wel krap bij kas.. Probeer nu zoveel mogelijk spulletjes via marktplaats te verkopen... In de hoop genoeg centjes bij elkaar te krijgen om in ieder geval de ontstekingsremmers, tumorremmers & pijnstillers te kunnen betalen. Oh tears, grrr

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:52

Ik heb kippenvel van je verhaal lezen en tranen in mijn ogen.
Zo mooi datje dit hondje een beter leven hebt gegeven, het een kans hebt gegeven en dan zoiets..
Ontzettend veel sterkte, ik duim voor een goede afloop!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:00

Pff meid, ik zou willen dat ik je kon helpen. Ik kan helaas niet meer doen dan voor jullie duimen. Nogmaals sterkte!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:00

Tjee, wat verschrikkelijk ;( .
Uiteraard duim ik ook mee.
Wel denk ik dat je eerlijk moet zijn tegen jezelf.
Je hebt Vega drie jaar lang fantastisch verzorgt.
Alles heb je voor deze hond over gehad en gedaan.
Ze heeft een fantastisch leven bij je gehad en een hondwaardig bestaan mogen hebben.
Soms kun je niet meer doen, dit klinkt hard en makkelijk om zo op te schrijven.
Ondertussen lopen bij mij ook de tranen over mijn wangen, ik weet zo ongeveer wat je doormaakt.
Heel veel sterkte!! :(:)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 00:09

Duimen is ook goed en superlief van jullie!
Ik probeer ook realistisch te zijn voor mezelf.. maar ze zit nog zo vol levensenergie.. Ik wil haar dat niet ontnemen, omdat ik met mijn stomme kop niet genoeg geld heb. Ga gewoon keihard mijn best doen :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:18

[LZP] > [BB]

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:54

Wat een verhaal!!! Je hebt meer dan je best voor haar gedaan!
Van een hel kwam ze bij jou in het paradijs.. Maar ergens moet je grenzen gaan stellen. Dit zowel financieel maar ook in hoeverre ga je met haar door? Ze heeft al zo ontzettend veel meegemaakt! Kan ze deze lijdensweg wel aan???
Ik hoop dat je een goede beslissing maakt. En ik wens je veel sterkte.
Ik duim voor je...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:00

Jeetje wat een aangrijpend verhaal..
Waren er maar meer baasjes zoals jij! Hoeveel jij voor haar hebt gedaan, echt super..

Maar wat een pech dat ze nu weer ziek is.. het zit jullie ook niet mee he!

Sterkte met alles.. ik duim met je mee voor een goede afloop :(:)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:05

wat een enorme beroerde stichting waar ze vandaan komt :( dat moest ik even kwijt :o

ik wil je vooral heel veel sterkte wensen met de moeilijke beslissing :(:)
als ik het verhaal zo lees zou ik kiezen om haar te laten rusten
haar lichaam is op ook al wil het koppie nog zo graag

bij onze duitse dog ging het ook zo ongeveer, het lichaam kon niet meer maar het koppie was nog jong
toch merkte je heel duidelijk aan haar dat ze leed onder het feit dat haar lichaam niet meer meewerkte

ik heb zelf 3 spaanse schonen, waarvan eentje 3 jaar na aankomst leishmania ontwikkelde
ik begrijp heel goed je verhaal, het zijn zulke dankbare dieren, daar gaat je hart gewoon van open :+:

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:09

Had net al een heel verhaal getypt...en weer weg gehaald. Ik vraag me dus ook af via welke stichting je haar hebt. Vind het nl erg slecht dat je haar in zo'n toestand (vol teken, vlooien etc) hebt gekregen. En natuurlijk dat je niet op de hoogte was van de leishmania. Ik heb ook een Spaanse hond (inmiddels 14), maar hij kwam echt schoon uit Spanje. Wel te mager, maar schoon en gecastreerd. Ook aan hem heb ik een hoop kosten (oa ziekte van cushing), maar dat is pas gekomen toen wij hem al jaren hadden. Vind het echt slecht dat je een hond krijgt via de stichting die hier in Nl ineens van alles blijkt te hebben. Sterkte.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:10

wat een lief baasje ben jij!! :j Zoveel voor haar gedaan, en zo te lezen heb je heel veel liefde van haar ontvangen als dank....je hebt haar al 3 fantastische jaren gegeven. :+:

Hopelijk kunnen er nog wat jaartjes aan vast, meer als duimen voor je kan ik helaas niet doen ;(

heel veel sterkte gewenst voor je prachtige zonnetje.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:17

Hier krijg ik echt een brok van, wat heb jij je ingezet voor deze hond.. en wat een pech gehad ook..
Mss kun je toch nog met je DA overleggen voor eventueel op afbetaling, of eventueel al een aanbetaling doen, mochten de kansen reeel zijn natuurlijk.

Ik zal heel hard voor jullie duimen!!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 11:32

Ze komt bij ACE vandaan... Heel fijn dat ze al zoveel hondjes een goed plekje hebben kunnen geven, maar ik heb wel degelijk hun zwarte kant gezien. Natuurlijk heeft iedere spanjaard een verhaal, maar normaal gesproken zijn ze in ieder geval 'schoon', ingeënt en gecastreerd/gesterriliseerd.
Vega was 1 smerige bende bij aankomst, wel ingeënt, chip onvindbaar, niet gesterriliseerd, en al een ver gevorderd stadium van leishmania onder de leden te hebben... Wat gewoon neer komt op veel extra zorg en kosten. In de tijd dat ze bij mij is, heeft ze voor 3000 euro (drieduizend ja) aan spullen gesloopt (Haar weg gegraven door dure keukenkastjes, 2 branddeuren, een betonnen muur, gipswanden, vloerbedekking, laminaat enz.) Ze heeft gedragstherapie gehad, niets hielp... Toen ik om herplaatsing vroeg omdat ik me echt geen raad meer wist (na ruim 1 jaar proberen, en veel slapeloze nachten omdat ze me uit angst 2x per uur wakker maakte) kreeg ik te horen dat ik me niet zo aan moest stellen, en dat het van de zotte was dat zo'n slecht baasje als mij de mogelijkheid had gekregen een spanjaard te adopteren... |o
Uiteindelijk ben ik verhuist naar een andere woning, heb ik de roedel gebroken, haar alleen gaan houden, ander voer, andere dagstructuur.. En op wat plintjes en krassen op mijn deuren na.. Gaat het de laatste 1,5 jaar prima, en heeft ze sinds kort zelfs een heus vriendje gevonden in mijn Cane Corso reu.. Tis echt een verliefd stelletje :+: Maar die stichting... Pfff. Spanjaarden daarin tegen... Oh liefde! :+:

Bedankt voor jullie reacties, doet echt supergoed om die te lezen..! De eerste 30 euro is binnen, dus weer 5 dagen pijnstillers in de knip. YES!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:01

Ppfff, het mag deze spaanse dame niet meezitten. Kreeg gewoon kippenvel van je verhaal.
Ik hoop dat de behandeling voor haar door zou kunnen gaan, maar mocht dit toch niet haalbaar zijn (voor haar of financieel) ze heeft een hondwaardig leven bij je gehad! Echt diep respect voor je dat je haar geadopteerd hebt en toch hebt weten door te zetten ondanks dat ze in het eerste jaar achter het behang te plakken was! Ik ga heel hard duimen dat het goed komt!!!

Ik vind het overigens erg slordig van ACE hoe ze gehandeld hebben. Ik heb zelf hondjes opgevangen van een andere stichting en mijn moeder doet dit nog steeds. We zijn nu een jaar bezig en al heel wat honden verder en nog meer honden opgehaald van diverse luchthavens maar altijd lagen ze er keurig netjes in hun varikennel. Helaas wel bij enkele pups meegemaakt dat er een aantal teken en vlooien aanwezig waren maar de pups zelf zagen er goed uit. Ik vind dat ACE zich diep, diep, diep moet schamen hoe ze hier gehandeld hebben!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:34

Vandaag de uitslag van de dierenarts gekregen... Het is een plaatselijke kwadaardige tumor, die niet neigt uit te zaaien... Hij kan dus verwijdert worden en dan is ze in principe ´gezond´ met al haar overige gebreken. Maar vooralsnog heb ik geen idee waar ik de (ruim gereduceerde) prijs van 200 a 250 euro (enkel de operatie) vandaan moet halen. Baal er vreselijk van... zo hebben ze nooit wat, en zo komt plotseling alles achter elkaar :(

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:41

Als eerste: Respect!!!!!

Ik vind je fantastisch!!

Als deze dierenarts al die tijd je hond al behandeld en jij hem dit verhaal kwa geld uitlegt.., is er dan geen betalingsregeling mogelijk?

In 3x bijvoorbeeld? (ik noem maar wat)

Heel veel sterkte!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:43

Ik wens je heel veel sterkte.
Soms is het ook goed haar gewoon te laten gaan, ze heeft al zoveel meegemaakt.

Ik heb een kat gehad, 15 jaar lang.. nadat ze geopereerd was aan 3 grote tumoren wat veel geld had gekost, kreeg ze 2 maanden later weer veel tumoren. Toen maar de moeilijke beslissing genomen dit meisje te laten gaan. Het was erg moeilijk.. maar ze heeft nu lekker rust.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:54

meestal komen de tumoren wel terug dit verlengt haar lijdens weg
ik zou toch eens serieus je niet laten meeslepen door je gevoelens maar echt alles op een rij zetten of je haar dit nog wilt aandoen om een zware operatie te laten ondergaan

maar goed ik wens je toch veel succes ermee
(en jammer dat je me niet meer terug gemaild hebt over het lichtblauwe ankydekje blijf de mensen namelijk niet achterna lopen ;) )