waar moet je op letten bij kat uit asiel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

waar moet je op letten bij kat uit asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:58

Wij willen graag een oudere en rustige kat, en dan het liefst een uit het asiel die het verdient om een goede oude dag te hebben.

Nu heb ik een aantal dingen die we zoeken in de kat, maar ik weet niet of je "voorkeurs-hokjes kunt aankruisen" bij een asielkat.

Zo moet hij/zij honden kennen (of in ieder geval geen gemene uitdager zijn), en het liefst hebben we dan ook een kat die vrij lelijk is. (hier in de buurt worden ze zo weg gestolen...).
Verder heb ik zelf graag een kat die graag eens bij je komt zitten, en verder gewoon vriendelijk is.

Wij hebben verder totaal geen ervaring met het asiel, dus ik weet ook niet zo goed waar ik bij moet opletten.
Wel hebben we al ervaring met katten (ben er zelf mee opgegroeit).

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:00

Medische gebreken als 'blaasgruis'..........

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:02

linda_arnold schreef:
Medische gebreken als 'blaasgruis'..........

Wij hebben ook een 'jeweetwel' kater uit het asiel. Dit was de eerste die op ons af kwam lopen samen met een Main Coon. Aangezien onze sem een huis, tuin en keuken kat is en die main coon toch wel een baasje zou vinden hebben wij voor deze gekozen.

Achteraf helaas met blaasgruis...........

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:10

Waar moet je op letten...........Nou dat je ze niet allemaal mee kan nemen, ha, ha.
Dat is tenminste mijn valkuil.
Ik houd mijn katten altijd binnen omdat ik de mensen niet vertouw, menen, vergiftigen, mishandelen enz. en ik wil niet dat mijn katten in andermans tuinen lopen.
Dus misschien is een huiskat (die nog nooit buiten is geweest) erg handig in jullie buurt.

Wat van onze honden hebben we bij mensen thuis opgehaald, is erg handig, kan je de omgeving zien waar ze uit komen en de vorige eigenaars kan je alles over het dier vragen.

In het asiel weten ze vaak ook ardig wat over de kat als de eigenaars het dier er naar toe hebben gebracht.

We is het eltijd het handigste dat de kat er eerder is als de hond.
Maar de honden zijn er zo te begrijpen al.

Dan kan je een doek met de geur van de ander bij de ander leggen, ook zou ik ze niet meteen bij elkaar laten maar in de ruimte ernaast en eerst aan de geluiden van elkaar laten wennen.

Met de kennis making kan het handig zij de hond aan te lijnen, als er iemand zou schrikken kunnen ze niet achter elkaar aanjagen waardoor het kan eccaleren.

Verder veel succes en veel plezier met elkaar.

Ik help het de kat dat ze hun eugen spullen mee mogen nemen.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:12

Ik denk dat zoiezo de dierenarts alle katten nakijkt in het dierenasiel.

En wel heel tof dat je dat wilt doen! :)

Jenny21

Re: waar moet je op letten bij kat uit asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:02

Meestal weten ze in het asiel wel iets van de katten die er zitten.. Katten die zijn komen ''aanlopen'' weten ze weer minder van, maar (als doe je dat natuurlijk niet graag) als het echt niet gaat dan kun je ze binnen een bepaalde tijd weer terug brengen.
Onze katten komen ook uit het asiel en wij zijn iedere keer in de grote ren gaan zitten en gewoon eens kijken hoe ze reageren!
En zoals je zelf al zegt: wij kozen dan meestal voor een wat ouder of juist lelijker exemplaar omdat de andere toch wel een huisje kregen ;)
Zo stond er bij de hond op het bordje dat ze niet zindelijk zou zijn! We hebben haar de kans gegeven en ze heeft in 1 jaar tijd maar 1x binnengeplast!!! Dus de kans moet je ze wel geven!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:52

Kijk eens op www.dierenasiels.com , daar heb je een overzicht van alle katten in alle Nederlandse asiels! :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:07

De meeste tips zijn al gegeven.

Raskatten die in het asiel zitten,mankeren vaak iets zoals blaasgruis of onzindelijkheid.
Mensen weten zich geen raad en dumpen het dier dan maar :(

Gezonde raskatten worden voor 100 of 200 euro op MP verkocht..

Dus dat is even een klein struikelblokje , hoewel ik vind dat elk dier een tweede kans verdiend.

Zoals de mensen hier al zeggen, ga in de ren zitten en aanschouw de katten eens goed, en wss loopt er dan een wel naar je toe, of springt er een voor je uit.

Vraag dan ook specefiek naar de katten die er al lang zitten, dat zijn vaak katten die een oor of stuk staart missen etc :)

Nog beter zou zijn om de kat gewoon binnen te houden dalijk.
Maar dat is eigen keuze.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:06

Jeeemig, sorry mensen ik was gisteren héél moe en heb zo te zien er vresselijk veel spelfouten in, sorry, sorry ,sorry.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:07

Bokt is nu eenmaal verslavend, ook al ben je kapot, je gaat maar door he.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:18

Denk dat je vooral bij de eerste ontmoeting moet kijken naar de klik die je hebt met een kat, kijk ook naar de wat bangere katten, vaak zijn dat ook katten die niet naar je toekomen, maar die nadat ze ontdooien en de aandacht krijgen enorme kroelkatten blijken te zijn, maar vaak de kans niet krijgen omdat er altijd andere katten zijn die wel zelf om aandacht vragen..

Weet je al in welk asiel je wilt gaan kijken?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:26

Onze 2 katten komen beide uit het asiel, beide uit een ander (wat mer toeval was).
Bij de eerste gingen we gewoon voor een vriendelijke kat die met andere katten overweg kan en gezond moest zijn, leeftijd ect maakte verder niet zoveel uit.
We wilden wbt uiterlijk het liefste geen zwarte kat, gewoon omdat we de meeste zwarte katten niet zo mooi vonden en de uitstraling minder leuk.
We zijn het asiel 3 keer rond geweest en zagen hele mooi katten zitten, maar er was er 1 tje die ons gelijk opviel naja wij vielen meer op voor hem want hij bleef maar krijsen en ongelofelijk opvallen zodra we in de buurt waren.
Ik weet nog wat ik dacht toen ik hem zag 'hij is ZWART :x >;) met een klein beetje wit oke dan' en 'jeetje wat een ongelovelijk grote kater, als die maar lief is anders heb je een probleem' haha.
En dat krijsen vond ik mega irritant, ik maakte me eerst nog zorgen of dat normaal was voor hem anders zat ik straks met een kat die de hele dag een mega herrie zou maken.
In het asiel hadden ze hem dit nog nooit horen doen, maar ja ik vertrouw wat dat betreft niemand dus ik geloofde ze niet echt, die willen ook graag een kat plaatsen.
Maar ze hadden gelijk, we mochten hem gelijk meenemen en in de auto was ie gelijk stil en we hebben dat rare gekrijs ook nooit meer gehoord.

De andere kater komt uit een ander asiel, we hadden wederom niet zoveel eisen alleen moest het een kat worden die niet al te dominant was want anders zou hij continue in de clinch liggen met onze andere kat. (die vrij dominant is).
Kleur leeftijd maakte wederom niet uit, ja het liefste een kater van ongeveer dezelfde leeftijd als onze andere kater.
We kwamen uit bij een cyperse kater van 5,5 jr een echte binnenkat, een beetje een eigenheimer die snel tevreden is.
Wieb en Hassel hebben niet echt aan elkaar hoeven wennen, ja tuurlijk moest Hassel wennen aan een nieuwe huisgenoot maar wieb is zo makkelijk dat dit geen probleem bleek.

Allebei zijn ze kerngezond en onze ervaring is erg positief bij beide asielen, de ene was alleen een stuk goedkoper dat viel wel op, maar bij allebei kregen we voldoende informatie over de katten en werd bij iedere kat verteld wat ze ervan wisten, ook bij de katten die niet gezond waren of een handicap bleken te hebben.
Wat mij wel opviel is dat beide asielen als regel hadden dat de kat niet gelijk mee mocht nemen, maar eerst nog een paar keer terug moest komen om er zeker van te zijn dat het bevlieging zou worden, in de praktijk kregen we toch gelijk mee omdat ze overvol zaten.

Katten zijn onzettend leuke gezellige dieren die meestal de baas uitzoeken, ook in asiel was dit merkbaar.
Er waren katten bij die ons geen blik waardig gunde, ja daar ben ik snel klaar mee dat klikte gewoon niet.
Onze beide katten lieten duidelijk merken graag met ons mee te willen en vooral Hassel heeft echt alles uit de kast getrokken om optevallen.
Onze wieb is een echte scheet en we zijn mega gek op hem, maar hassel is en blijft een beetje ons kindje, hij slaapt bij ons gaat mee boodschappen doen en staat iedere dag maar dan ook iedere op de parkeerplaats te wachten als je uit je werk komt, dat laatste doet Wieb sinds kort ook en daar scoort hij wel punten mee...haha ;)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:24

Bij het asiel waar wij onze katten vandaan hebben heb je een kattenkamer. Daar mag je rondlopen en kan je kijken naar de katten die daar los lopen. Je kan aan een medewerker vragen als je een leuke kat hebt gezien, of ze weten of die kat met honden kan en of het een kroelkat is en hoelang het dier al in het asiel zit. :D. Vaak hebben eigenaren heel wat informatie achtergelaten voor een nieuw baasje, bij de balie kan je daar naar vragen.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:39

En hoe is het ondertussen???
Al bedacht wanneer je gaat???

Als je trouwens op dierenasiels.com kijkt en dan bovenaan ''zoek kat'' dan kun je al vanalles aanklikken en filtert het systeem al een boel ''niet-passende'' katten eruit :D

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:12

Wij hebben ook 2 katten uit het asiel. Het is inderdaad net wat je zoekt, in het asiel waar onze katten uitkomen staat op internet al een hoop of ze samen met andere katten kunnen etc.
Onze eerste aanwinst uit het asiel was gelijk liefde op het eerste gezicht. Hij deed zijn "asielblik" (zoiets als de puppyblik haha) en ik was verkocht. Hij doet het nou nog regelmatig en dan smelt ik gelijk weer haha! Hij had alleen wel een voorhoofdsholte-ontsteking na een paar dagen toen we hem hadden, maar verder was dat na antibiotica ook zo over.

Onze 2de kat uit het asiel was een heel ander verhaal. Het arme ding zat helemaal angstig alleen in een hokje te kijken. Zodra je in de buurt van het hok kwam schoot ze achter het mandje en zag je soms 2 oortjes boven het mandje komen (naja 1,5 oortje haha ze mist een stukje) Ook schoot ze gelijk omhoog in het hek als je het hok binnen kwam. Heel zielig. In het asiel zeiden ze dat het nooit een knuffelkat zou worden die bij je kwam zitten. Nu een half jaar later is het bijna de grootste knuffelkont. Ze is nog wel angstig als je langs komt lopen. Maar als we rustig op de bank zitten, of in bed liggen moet en zal ze aandacht krijgen :)

Het is dus vaak lastig om een karakter van een kat goed vast te stellen in het asiel. Ze voelen zich daar gewoon over het algemeen niet op hun plek dus het is toch afwachten. Maar het is wél een goede daad!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 14:51

Nou we gaan haar zo ophalen! :D.
Had eerst op internet gekeken, en eigenlijk was er maar 1 kat die ons aansprak, die met honden kon en gewoon lekker op je schoot wilt komen zitten, maar ook een die alleen kan zijn.

Nu zijn we gister geweest, en toevallig was het ook deze kat die ons in het echt heel erg aansprak! Geweldig dier.

Nu hebben we er een nachtje over geslapen, en zijn tot de beslissing gekomen dat we het doen. Het was echt direct een 'dit is hem' gevoel.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:07

Nou succes en geniet van elkaar, ik wou dat we nog grater woonden, dan kwamen er hier ook nog meer dieren.
Als er ook een grotere geld boom was dan.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:38

Heej wat leuk!!!

Houdt je ons op de hoogte, en we willen ook graag foto´s zien!!!