Kattenklimpaal een succes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Kattenklimpaal een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 13:01

Omdat ons zoontje steeds mobieler wordt en we onze katten een plekje willen geven waar ze weg kunnen komen bij hem, overweeg ik een klimpaal voor ze te kopen.. maar aangezien ze alles wat we tot nu toe voor ze gekocht hebben mijden vraag ik me af of de meeste katten gaan voor zo'n klimpaal?

We hebben radiatorhangmatjes en een klein krabpaaltje met plateau gehad, maar beiden hebben nooit een kat van dichtbij gezien :') Ik ben dus eigenlijk een beetje huiverig voor weer zo'n miskoop..

Ik overweeg deze:
Afbeelding

en we hebben een oude huiskat die gewoon een zacht, warm plekje zoekt en een hyperactieve mafkees die overal in- op- en tussen wil :)

Iemand tips of ervaringen?

Wietsje92

Re: Kattenklimpaal een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:03

wij hebben een simpele krabpaal, de katten van mijn broer gebruikten hem niet, dus toen hebben wij de krabpaal gekregen. Wij geven ze altijd eten op de krabpaal, en verder doen 2 van onze katten er wel eens een dutje op. Maar dat zijn ook de katten die graag alles in de gaten houden..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:05

Die van ons zijn er helemaal gek op, liggen hele dagen in hun mandje, op de bovenste plank of in het huisje (sinds er een fleecedekentje in ligt). Ze sprinten van boven naar beneden en andersom etc :D

Wij hebben deze;
Afbeelding
in de woonkamer, en deze;
Afbeelding
in de slaapkamer. Het rode huisje is nu dag en nacht bezet en de mandjes zijn dus ook erg in trek. Poes op de foto weegt een kleine 4 kg voor de vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:05

Ik ken je probleem, ik heb ook van alles voor ze gekocht waar ze niks mee deden (kussentjes, kattententje, kleine krabpaal). Maar nu ik een wat grotere krabpaal heb met meerdere palen waar ze aan kunnen krabben, plateaus en een huisje erin vinden ze het heerlijk om erin te gaan. Ik zou het dus gewoon kopen en als ze er geen gebruik van maken er inderdaad eten op geven zoals wietsje al zei.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:06

ik denk dat het heel erg ligt aan de kat zelf ;)
mijn 4 katten zouden er wel ingaan maar denk ik die radiator matjes ook omdat ze nogal graag op t kastje in de gang bij de verwarming liggen...er staat nu een doos van boodschappen doen met daarin een zacht mandje waar eigenlijk maar 1 tot 2 katten inpassen, onze katten liggen over en onder elkaar met zn vieren erin...
Onze vroegere katten kennen de krappaal ook dus die zouden ook wel erop gaan of iig uiteindelijk erop gaan..je hebt gewoon katten die het niks vinden...misschien wat kattenkruid erop doen ;) :P misschien dat ze er dan sneller nog eens opgaan

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:08

BrittKitt schreef:
Die van ons zijn er helemaal gek op, liggen hele dagen in hun mandje, op de bovenste plank of in het huisje (sinds er een fleecedekentje in ligt). Ze sprinten van boven naar beneden en andersom etc :D

Wij hebben deze;
http://i202.photobucket.com/albums/aa24 ... 1253887628
in de woonkamer, en deze;
http://i202.photobucket.com/albums/aa24 ... abpaal.jpg
in de slaapkamer. Het rode huisje is nu dag en nacht bezet en de mandjes zijn dus ook erg in trek. Poes op de foto weegt een kleine 4 kg voor de vergelijking.

wow die zijn mooi!!!! we hebben er geen plaats voor maar willen misschien zoon soort gelijk iets gaan maken voor op de gang alleen dan niet in hoekvorm
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 27-10-09 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten, foto's in link geplaatst.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:02

ik heb 5 krabpalen en die worden allemaal gebruikt, zorg wel voor een stevige zware paal met grote onderplaat zodat je kleine jongen die niet straks om kan trekken als hij probeert te gaan staan tegen de paal...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:07

Ik heb 1 hoge krabpaal voor het raam daar zitten ze echt bijna 24 uur per dag op. En nog een kleine maar die gebruiken ze niet, die staat ook ergens in een hoek waar niks te zien is voor ze.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:14

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:16

Whaaa k'nex voor katten! :D

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:17

Mijn katten doen er niks mee...lopen er in een boog omheen. :+
Helemaal in elkaar gezet, ondankbare beesten!

Heb de mijne net gegeven aan het asiel.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:18

Wij hebben ook altijd krabpalen gehad.
De één na laatste die we aangeschaft hadden was voornamelijk voor de kittens die ik toen de fles gaf.

Afbeelding

Afbeelding

Deze was dan ook wel binnen no-time uitgeleefd met 13 katten, maar nu hebben we een iets kleinere omdat het hele stel ook buiten komt wanneer ze willen.
Wanneer ik ´s morgens de bijkeuken in kom liggen er toch regelmatig katten in en op de krabpaal.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:19

BrittKitt schreef:
Whaaa k'nex voor katten! :D

juistem :+

Voor de eigenaren ook leuk trouwens :+

Grote voordeel is dat je hem kan aanpassen aan de ruimte. Het hoeft dus niet zo'n enorm ding te zijn als bij ons. Bovendien kan je met een startpakket eerst kijken of ze het uberhaupt leuk vinden :+

Afbeelding
Startpakket 1 ;)

op www.catrix.nl staan nog meer voorbeelden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:21

Het maakt wel veel uit op welke plek je hem neerzet, die van ons staan voor onszelf niet in de weg, maar voor de poezen staat hij op een rustige plek waar ze al het overzicht hebben, binnen én buiten. Dat maakt echt verschil :j

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:52

ik heb zo'n eenvoudig model met 1 plato in het midden en 1 bovenop. Hij klimt er nooit in of op maar gebruikt hem wel veel om zijn nagels te scherpen. Het middelste heb ik tussenuit gehaald zodat hij zich goed in de lengte kan uitstreken om zijn nagels te scherpen. Inmiddels is hij flink afgeragd.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:59

Jeetje wat een gevaartes hebben jullie in de kamer staan. Mooi hoor!

Wij hadden niet het geld voor zo'n enorm ding, maar wilden de kat wel een plekje geven om weg te kunnen zijn van de hond. Daarom hebben wij er zelf 1 gemaakt. We hebben er een zondagje aan besteed, maar hij ziet er nu erg mooi uit en heeft ons geen cent gekost. Er zijn zelfs al mensen geweest die vroegen waar we hem hadden gekocht.

De kat zit er bijna de hele dag in of op.

Ik heb zo geen foto, maar als je er interesse in hebt, wil ik er wel eentje maken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:00

Heb je een foto Nina88? Daar ben ik wel benieuwd naar :))

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:04

Ik ga er meteen wel even een maken.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:05

ik ben ook wel benieuwd. Volgens mij vrij goed zelf te maken, gewoon zo'n touwtje rond bv een buis draaien en lekker krabbelen maar.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:30

Hij is gemaakt van een oude, grote pvc buis. Daar hebben we eerst van wat afval hout plankjes bij gezaagd.
Vervolgens hebben we de rondjes (ingangetjes) uit de pvc buis gezaagd en gaten geboord om de bouten doorheen te doen.

Toen hebben we met dubbelzijdig plakband een oud stuk vloerbedekking tegen de pvc buis geplakt. Daarna de gaten voor de bouten weer doorgeprikt en de (inmiddels zwart gespoten) plankjes er aan vast gemaakt.

Vervolgens vanaf boven een 15 centimeter naar onderen een rond plankje bevestigd. En in de pijp wat latjes her en der vastgemaakt.

Ten slotte een stevige oude plank uitgezocht en daar een rondje uitgezaagd als ondergrond en zwart gespoten met de spuitbus.
De plankjes aan de buitenkant bekleed met een laag kussenvulling en een laag fleece en dit vast gemaakt met een nietjespistool (of hoe heet zo'n ding?).
Ook een kussentje voor bovenin gemaakt, door een plankje precies op het formaat van de binnenkant te zagen en dat weer te bekleden met vulling en fleece.
En tadaaa! Je hebt een krabpaal.

Alle spullen hebben we gevonden in de schuur van mijn schoonouders en we waren met een uurtje of 5 werk wel klaar denk ik.

Foto's:
Afbeelding
Hij lijkt hier wat klein, maar hij is ongeveer anderhalve meter hoog denk ik.

Afbeelding
Hier slaapt Diesel altijd.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4XZQDPBU.jpg
De binnenkant.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GTV4N64T.jpg
De onderkant.

Moderatoropmerking:
Maximaal 2 foto's ter illustratie. Overigen zijn in link geplaatst.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:04

Wat een mooie klimpalen staan hier!

Ik heb net zoiets als Nina88 maar dan uit de winkel :D
Het probleem bij mij was dat mijn katten een gewone klimpaal vaak letterlijk ondersteboven gooiden. Ze zitten elkaar dan achterna, springen tegen de paal op en hop.... ligt dat ding weer op de grond, en daar kunnen ze niet allemaal tegen.
De ton die ik nu heb, staat in elk geval stevig. Ze gebruiken hem om op te slapen, om tegen omhoog te klimmen en (gelukkig!) te krabben :D

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:17

Wat een gave creaties allemaal! Maar goed, het is dus vaak een succes, mooi :)

Ik wilde 'm klem zetten tussen de muur en het tv meubel, dan kan ons zoontje er niet bij en staat hij lekker stabiel. Volgens mij kunnen ze dan ook uit het raam kijken.

Leuk! Ik ga vriendje proberen te overtuigen ;) Bedankt allemaal!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:17