Kat word opeens erg mager een sloom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Kat word opeens erg mager een sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 12:59

1 van onze stalkatten, Pietie van ca. 6 jaar, word de laatste tijd steeds dunner, slomer en heeft een heel zielig miauwtje gekregen (voorheen was hij erg vatsig, heel irri en opdringerig).
Hij is nu al zo dun dat ik door zijn dikke vacht de ruggegraad en ribben duidelijk voel en op de flanken is hij heel erg ingevallen.
Op stal staan altijd onbeperkt brokjes (intratuin merk) en water voor de katten. De andere katten zijn echt modder vet.
Pietie (en de andere katten) word netjes ontwormd en ontvlooid en geent.
Pietie krijgt ne elke dag wat blikvoer bij, maar word niet echt dikker. En nu de winter er aan komt ga ik me toch wel zorgen maken.
Hij maakt verder geen zieke indruk, maar ligt wel veel in het stro. Hij is niet meer zo actief als eerst.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
Ik ga zo ie zo deze week met hem naar de dierenarts, want het duurt nu al een tijdje en verbeterd niet met bijvoeren

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:02

toen mijn kat zo werd, had ze acute nierfalen... Dit is met bloedonderzoek te diagnostiseren.
Edit, even wat meer info over m'n kat. Ze was toen 15 jaar oud en we hebben haar helaas moeten laten inslapen. Dit was mede door een prutserige dierenarts, nadat we niet echt met hun opschoten zijn we naar een andere gegaan. Onze kat at ook helemaal niet meer, eet die van jou nog wel?
M'n andere kat werd van superdik ook opeens superdun en die hebben we ook bloedonderzoek laten ondergaan. Daaruit bleek dat de schildklier te hard werkte (leverwaardes waren echt torenhoog), die kat zit nu aan de pillen. Iedere dag eentje en dat gaat weer perfect, ook die kat is nu 15.

cissy

Re: Kat word opeens erg mager een sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:04

Niet wachten maar gelijk naar de DA, als het lever of nierfalen is ben je misschien al te laat!
Kan ook wat anders zijn zoals FIP, dus niet treuzelen en gaan.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:51

Ik was hier al veel eerder mee naar de DA gegaan...

Overigens, blikvoer = waardeloos. Hier zitten bijna geen voedingsstoffen in en hiervan zal een kat veel meer van moeten eten om aan genoeg voedingsstoffen te komen dan van droogvoer.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 17:55

Pytje schreef:
... eet die van jou nog wel?

Hij eet nog wel, laat enkel wat restjes staan en dat is niets voor hem.

cissy schreef:
Niet wachten maar gelijk naar de DA, als het lever of nierfalen is ben je misschien al te laat!
Kan ook wat anders zijn zoals FIP, dus niet treuzelen en gaan.

Ik heb al een afspraak gemaakt dat de DA bij ons thuis komt. De kat is namelijk onmogelijk in een vervoershokje te krijgen

Joyckuh schreef:
Ik was hier al veel eerder mee naar de DA gegaan...

Overigens, blikvoer = waardeloos. Hier zitten bijna geen voedingsstoffen in en hiervan zal een kat veel meer van moeten eten om aan genoeg voedingsstoffen te komen dan van droogvoer.

Stalkatten hebben elk jaar met overgang van zomer naar winter een periode dat ze dunner worden en wat slomer. Het voedsel aanbod (muizen/ vogels e.d.) word minder. Dus om dan gelijk naar een DA te gaan lijkt me niet nodig..
We voeren de katten dan altijd wat bij en dan komt het altijd weer goed. Behalve dit keer dan, 1 word dunner en de rest vetter dus teken dat er nu wat mis is nu hij met nog extra voer niet bijkomt.
Blikvoer geven we normaal niet, enkel nu als extra om hem wat dikker proberen te krijgen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:22

Laat je weten wat de dierenarts zei?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:26

mijn kat had iets vergelijkbaars, was idd nierfalen.
sterkte!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 22:46

Morgen middag komt de DA langs om hem te controleren.
Vanavond heeft hij heel zijn bakje blikvoer netjes leeg gegeten, en ook een bakje melk gedronken en hij kwam zelfs zijn kattesnoepje halen bij het afvoeren van de paarden. Hij liep ook weer om me heen rond te dreutelen toen ik op stal bezig was. Dus vanavond vond ik hem weer goed overkomen.
Altijd weer moeilijk met dieren, het ene moment zijn ze lamlendig het andere moment weer zichzelf. Het brengt me altijd weer aan het twijfelen

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:30

Fijn dat het terug goed is!
ja het is normaal dat je meteen ongerust word :D

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:04

Bij onze kat met haar nierfalen wisselde het in het begin ook heel erg. De dierenarts was alleen ernstig aan het prutsen. We waren er namelijk heen gegaan omdat ze niet meer at. Toen stuurde hij ons naar huis, want hij wilde bloedonderzoek doen, maar dan moest de kat nuchter zijn. Eehm, daarvoor kwamen we juist. Nou toen nog meer dat soort dingen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:01

Bij ons waren dat helaas ook de tekenen van (vergevorderd) nierfalen. Wij kwamen er achter toen de kat vanwege de verhuizing binnen moest blijven en bleek dat hij extreem veel dronk en plaste, dat hebben we daarvoor nooit doorgehad (aanlopertje die niet op de bak ging daarvoor).

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 22:08

Nou de poezendokter is vandaag langs geweest. Poes is helemaal onderzocht, bloed afgenomen e.d. en er is niets te vinden.
Vreemd wat de kat word niet voor niets dunner. Toch maar naar de kliniek met hem denk ik.
Al die verhalen over nierfalen vind ik maar eng.

Overigens was hij vandaag weer lekker allert, liep weer door stal, liep weer te zeuren om eten en heeft heerlijk zijn bakje eten weer leeg

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:05

Hm, stiekem wel goed dus. Maar nierfalen moet in het bloed te zien zijn, dus als de bloedwaardes niet afwijkend waren is het dat niet. De katten worden hier mager als ze kikkers eten... dat zou ook nog kunnen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 13:31

Vandaag kat is een transport box gepropt (veel gekrab en gekrijs, maar gelukt) en naar de kliniek gereden.
Hij is dus wel degelijk ziek. Zijn lever funcioneerd niet naar behoren en is ook erg vervet. Er zijn 3 artsen met hem bezig geweest
Hij heeft nu medicijnen en speciaal voer gekregen om aan te sterken. Volgende week terug op controle.
Ben nu al een flinke rib armer MG wat is dat toch altijd duur zo'n bezoekje kliniek. Maar het belangrijkste is dat we nu weten hoe het met Pietie gesteld s.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:46

Toch maar goed dat je wel gegaan bent, met leverfalen is het zo afgelopen, ik heb er helaas ervaring mee.... niet leuk!
Maar vreemd dat dat dan niet in het eerdere bloedonderzoek naar voren is gekomen?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:50

je zult nu wss ook over moeten op ander voer ofniet?
idd wel vreemd dat er bij het eerste bezoek niets uitkwam

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:12

Wat goed dat je toch naar de kliniek gegaan bent!
Hopen dat hij snel weer de "oude" is...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 23:33

Het eerste bloedonderzoek was een sumier onderzoek, uitgebreid was volgens die eerste arts niet nodig.
Ik heb hem nu uitgebreid laten testen. Ben al met al ruim 2 uur in de kliniek geweest met hem.
Hij moet idd speciaal voer hebben nu Heb iets mee gekregen van het merk Hills. Nog een uitdokteren hoe ik dat met gaan geven, aangezien er nog meer stalkatten lopen en deze natuurlijk niet snappen dat ze dit voer niet voor hun is.
Verder staat hij op medicijnen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:06

Wat was er met de leverwaardes aan de hand? Waren die te hoog/te laag?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 16:17

Te hoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:47

dat was bij onze kat ook het geval, en die had een schildklier die te snel werkte. Dat kon de dierenarts niet onderzoeken, maar heeft het bloed toen naar Duitsland gestuurd, waar ze dus tot die diagnose kwamen.. Met een pilletje per dag is ze weer de oude.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:34

Ik heb laatst een uitgebreid onderzoek van het bloed laten doen,de kat werd ook erg mager.Hij had een worm bij zich weet even de naam niet meer iets van gardia of zo.Nu gaat het erg goed met hem.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 23:00

Inmiddels gaat het weer de goede kat op met de kat.
Hij staat op medicijnen en heeft nu tijdelijk speciaal voer om aan te sterken. Hij word langzaam weer wat voller, weer een stuk actiever, weer erg irritant en terroriseerd de buurt weer. Dus ja kan zeggen at het weer goed gaat.

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en tips

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:20

Super dat de kat zich weer beter voelt ;)