Ik heb een aquarium van 80x40x30 die 7 jaar lang als aquarium heeft gediend. Maar ik raakte stiekem toch wel een beetje "uitgekeken" op mijn vissen en wil graag eens een nieuwe diersoort proberen.
Nu heb ik veel op internet gelezen en gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ik schildpadden toch wel erg leuk zou vinden. Ik ben niet in deze wereld thuis, dus na lang zoeken en lezen ben ik erachter gekomen dat de Zuidelijke Sierschildpad (Chrysemys picta dorsalis) de beste soort voor mij zou zijn. Ik zoek namelijk een redelijk gemakkelijk te onderhouden schildpaddensoort, die max. 15cm groot wordt.
Maarr, tijdens het zoeken stuitte ik ook op Gekko's. Ik vond dat ook erg interessante dieren. Zeker de luipaardgekko is een heel beginners-vriendelijk dier. Gemakkelijk te onderhouden, maar ik kwam er niet uit hoe groot deze dieren worden. Want ook hier wil ik geen dieren die groter worden dan 10-15cm.
En tijdens het zoeken hier op bokt naar Gekko's, stuitte ik ook op een reactie die de Phelsuma (daggekko) aankaartte. Dit lijkt mij ook een heel interessant diertje, alleen kon ik er relatief weinig over vinden.
Zijn er mensen met een of meer van deze dieren die mij er iets meer over kunnen vertellen? Ik zoek namelijk dieren die normaal/makkelijk te onderhouden zijn en niet groter worden dan 15cm. Op internet kan ik wel droge theorie vinden, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen en eventuele voor- en nadelen. Ik heb me ook aangemeld op een schildpadden forum, maarja, mijn vraag is relatief zo globaal, dat ik doorverwezen word naar de FAQ etc

Uiteraard ben ik me ervan bewust dat bovengenoemde dieren relatief lang leven en uiteraard zorg ik er goed voor.

Alvast bedankt!
Groetjes,
Esmee.