Schildpad of gekko of...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Schildpad of gekko of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:13

Tja, inmiddels - na veel research op internet - heb ik besloten tussen deze twee te kiezen.
Ik heb een aquarium van 80x40x30 die 7 jaar lang als aquarium heeft gediend. Maar ik raakte stiekem toch wel een beetje "uitgekeken" op mijn vissen en wil graag eens een nieuwe diersoort proberen.

Nu heb ik veel op internet gelezen en gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ik schildpadden toch wel erg leuk zou vinden. Ik ben niet in deze wereld thuis, dus na lang zoeken en lezen ben ik erachter gekomen dat de Zuidelijke Sierschildpad (Chrysemys picta dorsalis) de beste soort voor mij zou zijn. Ik zoek namelijk een redelijk gemakkelijk te onderhouden schildpaddensoort, die max. 15cm groot wordt.
Maarr, tijdens het zoeken stuitte ik ook op Gekko's. Ik vond dat ook erg interessante dieren. Zeker de luipaardgekko is een heel beginners-vriendelijk dier. Gemakkelijk te onderhouden, maar ik kwam er niet uit hoe groot deze dieren worden. Want ook hier wil ik geen dieren die groter worden dan 10-15cm.
En tijdens het zoeken hier op bokt naar Gekko's, stuitte ik ook op een reactie die de Phelsuma (daggekko) aankaartte. Dit lijkt mij ook een heel interessant diertje, alleen kon ik er relatief weinig over vinden.

Zijn er mensen met een of meer van deze dieren die mij er iets meer over kunnen vertellen? Ik zoek namelijk dieren die normaal/makkelijk te onderhouden zijn en niet groter worden dan 15cm. Op internet kan ik wel droge theorie vinden, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen en eventuele voor- en nadelen. Ik heb me ook aangemeld op een schildpadden forum, maarja, mijn vraag is relatief zo globaal, dat ik doorverwezen word naar de FAQ etc :)) . Dus vandaar dat ik probeer mijn vraag hier te stellen.

Uiteraard ben ik me ervan bewust dat bovengenoemde dieren relatief lang leven en uiteraard zorg ik er goed voor. ;) Dat heb ik ook altijd met mn vissen gedaan.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Esmee.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:50

Heel eerlijk vind ik een terrarium/aquarium van 80 cm alsnog te klein voor een schildpad van dergelijk formaat. Zeker als je het goed wilt doen en dus een eiland van zand hebt in je aquarium en dus nog minimale zwemruimte over hebt....

Een Phelsuma, ik weet niet of je ook rekening wilt houden met de kosten ervan? Phelsuma's zijn meestal duurder in aanschaf dan de luipaardgekko. Zelf heb ik ook Phelsuma's verzorgd, ze waren vrij schuw en kropen toch het liefste weg.
Een luipaardgekko is denk ik dan toch de beste keus. Ze zijn niet duur in aanschaf, gemakkelijk gezond te houden en makkelijker tam te krijgen.

Pluttersput

Re: Schildpad of gekko of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:07

Inderdaad, een schildpad vind ik te groot voor in jouw bak. Ik heb hier een westelijke sierschildpad zitten, van een vriendin. Basje is nu een centimeter of 10 groot, en zit in een bak van een meter. Maar dat duurt niet lang meer, als hij zo door blijft groeien komt er volgend jaar een andere oplossing :)
Schildpadden kunnen ook nog vreselijk oud worden, weet je zeker dat je dat wilt? Aangezien je zegt dat je uitgekeken bent op de vissen, weet je zeker dat je dat dan niet wordt op de schildpad?

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:18

Ik zou voor de gekko's gaan ! (maar dat ben ik :P) Op school hadden wij ook luipaardgekko's en die zijn inderdaad heel tam te krijgen. Een volwassen exemplaar is niet groter dan je hand, dus valt binnen jouw 10-15 cm norm :P Bij luipaardgekko's zijn er inmiddels ook verschillende kleurvarianten ontstaan. Je moet er echter wel tegen hun voedsel kunnen. Ze eten namelijk insecten en vooral krekels moet je niet laten ontsnappen :P (ik vind deze gekko's ook een heel leuk koppie hebben, ze lijken altijd een enorme smile op hun gezicht te hebben! :D )

Wat is voor jou makkelijk te onderhouden ? Bij een gekko moet je ook elke dag vers water neerzetten en de bak sproeien. Het in de gaten houden van de temperatuur is ook belangrijk, maar als dat eenmaal routine is, heb je weinig onderhoud.

Ik weet niet of er een reptielenzaak of -huis bij jou in de buurt is, anders zou ik daar zeker even gaan kijken en kennismaken met de dieren die je leuk lijken. Je leert een beestje toch beter kennen als je het ook gezien heb, en misschien vastgehad hebt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 17:19

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!! Waardeer ik enorm, want ik heb uit deze berichten ook weer wat geleerd. :D
Wat ik van internet kon opmaken, was dat ik er wel 1 of 2 kleine schildpadden zou kunnen houden, maar zo te horen kan ik dat beter niet doen.

Dan is inderdaad de luipaardgekko een goede optie voor me. Ik wist niet dat de Phelsuma een duur dier was in aanschaf (kon ik niet vinden op internet), maar een eurootje of 60-80 (of meer) wordt me echt te gek voor een dergelijk diertje.

En wat betreft het bovengenoemde globale onderhoud van een Luipaardgekko; dat is niet veel werk! Bij veel onderhoud denk ik eerder aan de onderhoud van een zoutwateraquarium; dat je constant alle waardes perfect moet houden etc. Het moet een hobby blijven, geen sport.

Helaas ook geen reptielenzaak in mijn omgeving, vandaar ook mijn vraag hier eerst, voordat ik op reis ga, haha. Overigens wordt er ook overal sterk aangeraden om bij particulieren aan te schaffen en niet naar dierenzaken te gaan. Raden jullie dit ook aan?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:31

Ik kan je ook zeer zeker aan raden om naar de Kameleon in Tilburg te gaan, gegarandeerd gezonde dieren en mensen met ontzettend veel verstand! Je krijgt tevens een verzorgingslijst mee voor het aangeschafte dier. Ik heb hier alleen maar goede ervaringen mee, met een ziek reptiel kan je hier ook altijd naar toe gaan. Volgens mij wel een eindje rijden, maar zeer zeker de moeite waard! Wel even kijken naar de beperkte openingstijden van de winkel!

Overigens, een zoutwateraquarium stabiel houden is ook niet veel werk, maar dat is weer een ander verhaal :P

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:32

Luipaardgekko's zijn hele leuke dieren, maar moeten gevoerd worden met levende insecten, durf je dat? Krekels e.d. willen nog wel eens ontsnappen dus ook daar moet je (en je huisgenoten/ ouders enz.) niet vies/ bang van zijn. Krekels kunnen overigens eenmaal ontsnapt erg irritant zijn, gezien ze overal aan vreten en geluid maken.

Wat je aquarium betreft, het is lastig om een aquarium echt netjes om te bouwen tot terrarium. Om te beginnen zit je met luchtcirculatie (als je een echt terrarium bekijkt zie je dat er altijd een ventilatie-strook onderin zit). Daarnaast zijn aquaria open van boven, wat er voor zorgt dat je altijd van bovenaf met je handen het verblijf in komt (= stressvol voor de gekko's, want roofdieren komen ook van bovenaf). Daarnaast is dat erg onhandig bij het schoonmaken. Kijk eens rond (marktplaats) voor een terrarium, die zijn vaak niet eens zo heel duur en dan weet je zeker dat je iets hebt dat zowel voor jou als voor je nieuwe huisdieren prettig is!

Als je dan toch naar een echt terrarium gaat kijken, zit je ook niet meer vast aan de maten die je aquarium heeft. Zou je de ruimte hebben voor een maatje groter dan zijn baardagamen of blauwtongskinken ook héél leuke dieren om mee te beginnen! Het voordeel is dat ze wat groter zijn (en daardoor minder fragiel en gemakkelijker op te pakken) en bovendien kunnen deze twee soorten zelfs zo tam worden dat ze komen als ze geroepen worden!

Ik heb dan wel een dierenwinkel, maar ook voor alleen maar informatie/ titels van boeken/ links naar interessante websites mag je rustig contact met me opnemen!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:38

Leuke hint: 13 december is er weer de terrarium- en knaagdierenbeurs in de Expo in Houten. Dat is maar een half uurtje rijden vanaf Hoevelaken *klik*

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:48

GreaseMonkey schreef:
Leuke hint: 13 december is er weer de terrarium- en knaagdierenbeurs in de Expo in Houten. Dat is maar een half uurtje rijden vanaf Hoevelaken *klik*

*\o/*

Ja en dat is echt zeer zeker de moeite waard!

Echter zou ik er toch niet zomaar iets gaan kopen bij een willekeurige stand....

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:57

Joyckuh schreef:
Echter zou ik er toch niet zomaar iets gaan kopen bij een willekeurige stand....

Inderdaad eerst goed weten wat je wilt en wat niet, en kennis vergaren uit boeken/ fora/ van andere reptielenhouders! Zorgen dat ze je niets op de mouw kunnen spelden! Houd altijd in je achterhoofd dat iemand die iets verkoopt, waarschijnlijk ook zijn best zal doen om het jou te verkopen, en het hem dan niet uit maakt of zijn verkooppraatje helemaal aan de waarheid voldoet, als hij maar verkoopt (gesproken als een ware detaillist := )

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:05

Dank voor alle hulp! Ik heb vanalles zojuist even nagezocht en bekeken, maar als ik ook nog een terarrium moet gaan aanschaffen (denk niet dat er een gek is die een terarrium in hetzelfde formaat tegen een aquarium wil ruilen, haha), dan wordt het wel een erg duur grapje.

In principe ben ik opzoek voor andere vulling in mijn aquarium. En ik ben best bereid om er als startbedrag wat voor uit te geven, maar het wordt nu wel een hele omwenteling zo. Uiteraard snap ik ook goed dat het heel stressvol is voor de Gekko's als ik ze van boven benader...

Ik ga er nog even goed overna denken en nog even rondsnuffelen. Ik informeer mezelf altijd zeer goed, want ik wil een dier kunnen aanschaffen met de benodigde kennis van het dier. Ik ga niet als enorme leek zomaar in een opwelling een leuk diertje kopen.

Ik zou het heel graag in m'n aquarium willen houden. Ook in dit formaat, want dit past precies heel mooi op mijn kast. Dus er spelen veel dingen mee, hihi.

Overigens ben ik niet vies van krekels etc. Kakkerlakken gaan me wat te ver, haha. Ze moeten gewoon niet te groot zijn, dan vind ik alles prima.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:07

Heb je al eens gekeken naar klauwkikkers of axolotls?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:11

Klauwkikkers en dwergklauwkikkers heb ik inderdaad bekeken. Ik ben gewoon niet gecharmeerd van die dieren. Vind ze een beetje onsmakelijk... althans, zoals ze tonen op de foto's. Zo'n tut ben ik wel een beetje, hihi. :o
En de axolotls is ook niet echt wat voor mij. Intrigerende diertjes, maar nee.

Wat zeggen jullie over de Stenodactylus petrii (dunvingergekko)? Blijven heel klein, zijn volgens de betreffende site gemakkelijk te onderhouden (?) en hebben niet een dergelijk groot terrarium nodig.
Maarja, je blijft die benadering van bovenaf houden bij een aquarium....

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:57

Wat wil je uitgeven aan een terrarium?
En allicht dat jij nog minstens 40 euro kunt krijgen voor jouw aquarium. Ik heb mijn terrarium van 100x50x50 nieuw! gekocht voor 50 euro. Even goed rondkijken, het hoeft niet duur te zijn ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:48

:j
Stenodactylus petrii... héél klein! Echt minuscul! tot 10 cm lijkt zo uit een boekje al klein, maar probeer het je maar eens voor te stellen... een hagedisje, dat in totaal, incl staart, in je handpalm past. Dit zijn hele grappige hagedisjes die schattige geluidjes maken, maar zijn teer, vliegensvlug. Ik zou ze voor een beginner niet aanraden.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:51

ze zijn trouwens nachtactief, misschien ook iets om over na te denken...