Eerder plaatste ik daarover al deze topics
[BB-ITP] Even voorstellen, onze lieve tuindiertjes...egel & egel
[BB-ITP] Egel & egel in het zonnetje
Afgelopen augustus was het weer érg onrustig in de bosjes 's nachts. Er was mannelijk bezoek en de paringsdans kon beginnen...
Daar heb ik vervolgens dit filmpje van gemaakt, er is niks te zien (want donker) maar wél te horen als je het geluid even goed aanzet.
Maargoed...wat ontdekte ik van de week in de tuin? Een baby-egel! Of tenminste...een peutertje inmiddels. Van ongeveer 15 cm groot.
Ik rende naar binnen voor een camera, maar toen was hij alweer verdwenen in de bosjes. Nog gauw even wat voer buiten gezet.
Van de week liep peuter egel gewoon op klaarlichte dag door de tuin te scharrelen! Hij (of zij?) is totaal niet bang en nu was ik gelukkig wél op tijd met de camera.
En ik kon gelukkig ook nog een filmpje van de kleine maken.
Morgen heb ik overigens even contact met iemand van de egelopvang. Ik wil namelijk even checken of deze kleine de winter wel in kan. In de folder die ik heb ontvangen (ja, ik ben idd fan
) staat namelijk dat egels met een gewicht onder de 400 gram weinig overlevingskans hebben omdat ze te weinig reserves hebben voor de winterslaap. Dit egeltje maakt op mij tot nu toe een goede, gezonde indruk en hij eet ook braaf zijn brokjes op, maar ik wil het toch wel even zeker weten. Anders ga ik wel stappen ondernemen.
*smelt*
), hij ziet eruit als een gezond en pittig ventje. Verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is niet goed te zien, maar deze heeft van die prachtige bakkebaarden en dat hebben mannetjes vaker. Hij heeft een mooi bol figuurtje en ik schat hem zo op het zicht, ook al is dat lastig te zien op een filmpje, op een gram of 400, 450 (misschien kan je 'm eens wegen om te kijken of mijn schatting zo'n beetje klopt?
). Wij hebben dit soort egeltjes van zulke leeftijd en grootte ook wel in de tuin gehad om na de winterslaap uitgezet te kunnen worden. Dat 'ie overdag rondloopt hoort eigenlijk niet, maar ik denk dat hij alle hapjes kan gebruiken die hij vindt om reserves op te bouwen. Die van ons liepen dan ook weleens overdag rond. Aangezien de omstandigheden bij jullie omgeveer hetzelfde zijn als destijds bij ons, dus het zal (letterlijk) wel loslopen

)...