Baby egel scharrelt rond in onze tuin! (filmpje)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SigridJarig

Baby egel scharrelt rond in onze tuin! (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 00:26

Wij hebben in de tuin een egel-familie wonen. Ze hebben het blijkbaar prima naar hun zin, want ze wonen er al een aantal jaar. En wij proberen het met ons tuinbeleid en een bakje kattenbrokjes/egelvoer zo aangenaam mogelijk voor ze te houden. En dat werpt zijn vruchten af.

Eerder plaatste ik daarover al deze topics
[BB-ITP] Even voorstellen, onze lieve tuindiertjes...egel & egel
[BB-ITP] Egel & egel in het zonnetje

Afgelopen augustus was het weer érg onrustig in de bosjes 's nachts. Er was mannelijk bezoek en de paringsdans kon beginnen...
Daar heb ik vervolgens dit filmpje van gemaakt, er is niks te zien (want donker) maar wél te horen als je het geluid even goed aanzet.

Maargoed...wat ontdekte ik van de week in de tuin? Een baby-egel! Of tenminste...een peutertje inmiddels. Van ongeveer 15 cm groot.
Ik rende naar binnen voor een camera, maar toen was hij alweer verdwenen in de bosjes. Nog gauw even wat voer buiten gezet.
Van de week liep peuter egel gewoon op klaarlichte dag door de tuin te scharrelen! Hij (of zij?) is totaal niet bang en nu was ik gelukkig wél op tijd met de camera.

Afbeelding

En ik kon gelukkig ook nog een filmpje van de kleine maken.

Morgen heb ik overigens even contact met iemand van de egelopvang. Ik wil namelijk even checken of deze kleine de winter wel in kan. In de folder die ik heb ontvangen (ja, ik ben idd fan :D) staat namelijk dat egels met een gewicht onder de 400 gram weinig overlevingskans hebben omdat ze te weinig reserves hebben voor de winterslaap. Dit egeltje maakt op mij tot nu toe een goede, gezonde indruk en hij eet ook braaf zijn brokjes op, maar ik wil het toch wel even zeker weten. Anders ga ik wel stappen ondernemen.

Barbabientje

Re: Baby egel scharrelt rond in onze tuin! (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:39

whaaaahahah dat filmpje...

dat egeltje is denk ik ook wel gezondgenog voor de winterslaap (zo te zien dan!) anders toch even vangen en wegen!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:47

Oooo Sig, kan je hem niet in een envelopje stoppen en hem naar Groningen opsturen? Wat een snoepig filmpje, en die geluidjes.. ohoo :+: *smelt*

Maar nou even serieus ( :+ ), hij ziet eruit als een gezond en pittig ventje. Verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is niet goed te zien, maar deze heeft van die prachtige bakkebaarden en dat hebben mannetjes vaker. Hij heeft een mooi bol figuurtje en ik schat hem zo op het zicht, ook al is dat lastig te zien op een filmpje, op een gram of 400, 450 (misschien kan je 'm eens wegen om te kijken of mijn schatting zo'n beetje klopt? :)) ). Wij hebben dit soort egeltjes van zulke leeftijd en grootte ook wel in de tuin gehad om na de winterslaap uitgezet te kunnen worden. Dat 'ie overdag rondloopt hoort eigenlijk niet, maar ik denk dat hij alle hapjes kan gebruiken die hij vindt om reserves op te bouwen. Die van ons liepen dan ook weleens overdag rond. Aangezien de omstandigheden bij jullie omgeveer hetzelfde zijn als destijds bij ons, dus het zal (letterlijk) wel loslopen :j

SigridJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 01:17

Hij is echt om op te vreten, mijn moeder is er helemaal gek mee joh! Die loopt hele tijd de tuin in te kijken als ze in de keuken staan. We zorgen voorlopig voor ruim voldoende voer in ieder geval.
Vaders heeft ook uit voorzorg een plank in het drinkteiltje gelegd, mocht hij er in vallen...dan kan hij er weer uitkomen.

Ik was zelf ook nogal verbaasd hem overdag tegen te komen, maar hij is totaal niet bang en lekker aan het scharrelen voor eten geloof ik. Verder ziet hij er idd wel goed uit.

Morgen doe ik voor de zekerheid dus wel even een belletje.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:38

Goed dat je even belt, want juist die jonge egeltjes, als je die overdag tegenkomt kan dat nogal betekenen dat ze óf desperate op zoek zijn naar eten, of dat er iets mis is.
Wat ik heel grappig vind, afgelopen zomer hoorde ik een beest in de tuin, wist niet wat het was, en toen ik keek kon ik niets zien. Maar het klonk als een egel met astma. En nu weet ik dus wat het geweest is, want het klinkt namelijk precies hetzelfde als jouw paringsdans egel!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:59

Wat een schatje!! Mag ik m hebben? :+

Hij (of zij) is inderdaad echt niet bang zeg! Hopelijk is hij sterk genoeg voor de winter!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:00

OOOH GEEEEF :D :+:
In de tuin bij het weiland zitten ook een paar egels, laatst zat er eentje klem in de spaken van de fiets, arm ding.
Ze komen altijd snoepen van het kattenvoer :)
En hun hobby is om mij en mijn paarden de stuipen op het lijf te jagen door `s avonds in het donker te gaan knagen... brr :P

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:10

Wat een schatje!!

Mijn hond is een ster in het vinden van egels... Ze doet ze niets, maar neemt ze soms mee naar huis (in haar bek 8)7 )...
Wel staat ze er altijd erg tegen te blaffen, heel hoog en schel. Egel ligt dan opgerold en zij blaft dan en duwt af en toe met haar pootje, alsof ze bang is dat hij dood is en m weer tot leven wil wekken.....
Dit heeft ze ook echt alleen met egels.... :+

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:52

Wat een poepje!

Mag ik vragen of jullie een soort van egelhuis hebben???
Ik vind egeltjes namelijk ook zo leuk, en nu hoorde ik laatst van iemand die had speciaal een egelhuis gekocht en naderhand zaten er ook echt egels in!!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:54

Wat waggeld dat schattig! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:56

Omg, wat zijn die beestjes leuk om naar te kijken :+:

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:09

Haha wat leuk !