Kat schept grind uit kattenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talishe

Kat schept grind uit kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 00:24

Ik heb nu al een paar maanden een poesje in huis.
Ze was meteen goed zindelijk en gebruikt altijd de kattenbak, die ik dus ook elke dag schoonmaak.
Nu merkte ik al dat ze meestal bij de uitgang gaat ´zitten´ dus niet de achterin de bak komt. Het is er een met een kap, dus misschien vind ze het te donker ofzo?
Maar sinds een paar dagen gaat ze buiten de bak staan en proberen de korrels naarbuiten te scheppen. wat dus best vervelend is, want dan liggen die korrels in de kamer. Ik heb al zitten denken om de kap eraf te halen, maar ben bang dat het dan toch gaat stinken.
Dus ik vroeg me af of iemand weet waarom ze dit zou doen, en tips om het te stoppen. (nu jaag ik haar gewoon een beetje weg bij de bak als ze het doet)

Vjestagirl

Re: Kat schept grind uit kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:26

Omdat het in de bak stinkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:29

Onze kat gaat helemaal niet op de bak als er een luikje voor zit, wij hebben het luikje eraf gehaald.
Voorheen hebben wij zelfs de kap eraf moeten halen enne tegen de stank? gelijk poep eruit halen of ander voer geven :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:34

Ik heb een hele grote kattenbak met overkapping maar de opening van in en uit is gewoon open, en het stinkt nooit, hij krijgt dan ook brokjes van Royal Canin, en dagelijks de drollen eruit scheppen.

het kan zijn dat je poesje zich opgesloten voelt, haal de klepje weg van het in en uitgang, wie weet helpt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:35

Als je de kap eraf haalt en het gaat stinken, denk je dan eens in hoe het voor de kat zelf moet zijn :D Die ruikt stukken beter dan een mens, moet niet echt lekker zijn, toch? Lijkt me logisch dat je dan dichtbij de uitgang gaat zitten, ik zit ook niet graag op een stinkende plee :D
Probeer de bak eens nog schoner te houden, of althans.. niet stinkend :D Nog vaker schoonscheppen en af en toe sopje erdoor bijvoorbeeld, en als de ontlasting an sich al vreselijk stinkt, eens goed kijken naar het type voer dat je geeft, dat kan al veel uitmaken.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 00:36

Ok, nou luikje zit er niet aan, misschien ander grind dat de stank beter op neemt ofzo, en gelijk schoonmaken als ze erop heeft gezeten dan maar.
Qua voer krijgt ze brokjes van Royal Canin, ik dacht dat dat wel een van de betere was.
Echt vlees (carnibest) heb ik wel aan zitten denken, maar ik weet niet of mijn huisgenoten er blij van worden als ik dat in de koelkast leg.

Ik heb het nog niet geprobeerd zonder kap, maar het lijkt me niet echt een fris gezicht (staat namelijk in de huiskamer)
Ik zal m morgen eens helemaal uitschrobben, misschien helpt dat
Laatst bijgewerkt door Talishe op 26-10-09 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:38

Je kan ook gewoon kip in water koken en dat voeren :)
krijgt de kat nu ook natvoer?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 00:39

Nee, geen natvoer.
Kip zou ik wel kunnen doen, geef je dat elke dag en dan geen brok erbij, of gewoon als afwisseling?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:42

Mijn kat heeft altijd toegang tot de brok, maar krijg om de dag ook wat kip erbij voor de afwisseling :)

Hmm wat raar dat je kat nog zo stinkt! Want aan het voer kan het inderdaad niet liggen. Ik zag bij de hornbach een luchtjesvreter staan voor naast de kattenbak, misschien werkt dat hahaha :D
(maar gelijk eruit scheppen is wel zo goedkoop natuurlijk en daarna even een raam goed openzetten en je ruikt niets meer :) )

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:49

Doet ze dat 'zomaar' of doet ze dat nadat ze op de bak heeft gezeten?

Die van ons deed het namelijk ook als ze net op de bak was geweest. Poezel stond met zijn voorbenen in de bak en met zijn achterbenen erbuiten en ging vervolgens zijn behoeft begraven...met het gevolg dat hij alles naar buiten schepte :P.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:50

of de kattengrit van de AH met 3 voudige werking, die heeft een soort luchtje er aan waardoor je geen kattenbak meer ruikt :)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:51

naja t kan altijd nog zo erg worden als bij mij.....

heb een kattenbak zonder luikje
een kat die in de kattenbak eerst een half uur met veel lawaai gaat graven
gaat met zn kont door t gat zitten poept naast de bak en graaft t weer dicht....
iew ind
en buiten is ze ook erg leuk
graaft een gat
gaat op het hoopje zand poepen
graaft het gat met ander zand weer dicht.....
dus als je eens een bultje zand ziet met een drol erop is t mijn kat geweest haha

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 01:03

haha dus het kan altijd erger.

Het is trouwens niet zo dat ik de kattenbak altijd ruik hoor, ik slaap in dezelfde ruimte (slaap vide, dus wel hoger) en ik heb er geen last van. Het is dus niet een opvallend stinkende kat ofzo.

Ik ga even in de gate houden of ze het zomaar doet, of echt nadat ze erop gezeten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:09

Hoevaak maakte jij de bak dan schoon?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:41

in principe elke dag, sla soms wel eens een dagje over.
Ik heb m trouwens net schoongemaakt en alle korrels opgeveegd en ze deed het 10 min later weer, zonder eerst in de kattenbak te zijn, of te ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:43

En wat voor soort kattenbak vullign gebruik je, want sommigen stinken gewoon standaard al, of ze stuiven. Kan een kat ook onzindelijk door worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:43

en doet die dat ook bij het plassen of alleen bij poepen?
gaat die extreem vaak?

je kan ook eens een ander merk korrels gebruiken, welke heb je nu?

edit , gelijkertijd gepost met chica

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:46

We hadden dat eerst ook met onze kat Tijger.
We hebbe eerst het luikje eruit gehaald, maar ze ging er gewoon niet in.
Dus het hele huis lag onder..
Toen hebben we de kap eraf gehaald, en toen ging ze er wel in.
Met een schepje haalde we de drolletjes er elke keer uit.
Na een tijdje weer de kap zonder klepje erop gedaan, en haar er zelf doorheen
gezet, zodat ze merkte dat het niet erg was. Dit een paar keer herhaald, en
nu doet ze het gewoon op kattenbak met kap :)

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:46

Hier een kater die graaft in de bak naar China, dan ligt alles naast de bak ipv in de bak, even opvegen..
Gewoon een tic van deze kat, als dat nou alles is en hij de boel niet naast de bak gaat doen, dan mag hij lekker graven hoor.. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:47

Onze kat houdt de bak wel netjes met de Biokat fresh :) Want bij een aantal andere merken maakte hij er ook een zooi van en vond ik ook nog eens overal die verrekte korrels :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:11

Misschien heeft het helemaal niks te maken met de kap of het stinken maar is het gewoon een gewoonte die ze heeft aangeleerd, neem eens een hogere bak zodat ze niet zo makkelijk meer kan scheppen.
Ik heb er twee die aan de kap krabben en dan achter zich kijken waarom die keutel niet begraven is :) is hun gewoonte geworden.
ik heb er ook eentje die rondjes gaat rennen en rollen in de bak als ie net helemaal is uitgesopt en schoon nieuw grit heeft, die vindt dat blijkbaar heerlijk! Dan is ze echt een kwartier aan het spelen in de bak, malle poes....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:15

beetje extra werk,maar het grint achterin de bak doen en niet voorin helpt ook.
ik heb er ook een die lekker gaat staan graven waardoor alles ervoor ligt :+

af en toe schud ik de bak even om waardoor alle grint achterin ligt en dan gaat poeslief in de bak en gaat het goed.

maar schept ze alleen de korrels er uit en doet vervolgens niks?
kan misschien wat verveling zijn,zorg voor voldoende speelgoed.
weet niet hoe oud de poes is,maar een blaasontsteking zou ook kunne,misschien heeft ze toch aandrang om te plassen en wil het niet goed lukken?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:18

ik had dit probleem ook, nu heb ik een XXL katten bak die eigelijk voor grote 10 kilo wegende maine coons enzo is, maar mijn kater van 6,6 kilo heeft nu meer ruimte en schept veel minder grit uit de bak :)