Kat springt op aanrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AapjeAstrid

Kat springt op aanrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:04

Wij hebben twee katten thuis, waarvan er eentje steeds op het aanrecht springt.
We hebben haar nu ongeveer een jaar en hebben haar gekregen als kitten.
Ze zit echt vaak op het aanrecht en dit vinden wij niet zo fris.
Bovendien kan je helemaal niets meer op het aanrecht leggen, want mevrouw zit eraan.

Gewoon afstraffen helpt niet, daar waren we al snel achter.
Plantenspuit doet haar ook niks.
De poging daarna was onder de kraan houden als ze weer op het aanrecht zat.
Ze is wel eens kledder, kledden nat geweest, ook tegen de haren in gestreken zodat ze het echt voelde.
Het resultaat hiervan is dat ze nu niks meer om nattigheid geeft, ze is eraan gewend en loopt dus ook het liefst in de stromende regen nog buiten :+
Maar op het aanrecht springen doet ze nog steeds.
De laatste poging was alluminium folie op het aanrecht leggen.
De eerste keer schrok ze zich kapot en wist ze niet hoe snel ze weg moest komen.
Dus wij hoopten dat het geholpen had, maar nee hoor.
Ze kijkt er niet meer van op en springt gewoon weer op het aanrecht en het alluminium folie ligt op de grond.

Bij onze andere kat was het na 2x gewoon afstraffen over.
Heeft iemand tips om te zorgen dat ze niet meer op het aanrecht komt?
Het probleem is ook een beetje dat we vanuit de woonkamer het aanrecht niet kunnen zien.
Dus vaak komen we er pas achter dat ze erop zat als we haar ervan af horen springen.
Als we er bij zijn doet ze het niet.
Laatst bijgewerkt door AapjeAstrid op 25-10-09 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

RenWaBl

Re: Kat springt op aanrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:06

Dat hebben wij hier ook en wij sluiten de katten altijd op in de berging, als wij met eten bezig zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:10

Hebben jullie een open keuken?

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:12

Nee niet echt een open keuken.
Maar er zit ook geen deur in, gewoon een dat in de muur ten grootte van een deur.
Een deur erin hangen is geen optie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:15

Die van ons doet het ook maar die zetten we gewoon consequent af ook als we niet met eten bezig zijn.
Verder doen we er niks aan, dat doet een kat nou eenmaal en we vegen voor dat we eten klaar gaan maken de aanrecht goed af.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:41

Ook hier een bekend verschijnsel en heb er ook geen probleem mee, maar als ik kook of brood klaar maak weten ze dat ze niet op het aanrecht mogen en doen ze dat ook niet..
Maak wel tig keer per dag het aanrecht schoon..

De jongste heeft nog wel eens dat ze er op springt als ik bezig ben, maar die veeg ik gewoon het aanrecht weer af..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:16

Tja het blijven katten inderdaad gewoon even een doekje er overheen en schoon, ik ga er niet moeilijk om zitten doen.
Zodra je van huis bent doen ze het toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:19

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:21

Tot je er achter komt dat ze er toch op zitten als je niet thuis bent.
Kennissen van mij ook altijd zeggen dat de katten nooit op tafels en aanrecht zaten nou prima.
Tot de makelaar foto's had gemaakt van het huis en ja hoor kat op eettafel, kat op aanrecht tja kat zat dus toch waar hij niet mocht zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:23

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Ik heb onze katten nooit zover kunnen krijgen dat ze zich ook maar iets van welke regel dan ook aantrokken als wij niet in de buurt waren - ze wisten heel goed dat ze niet op tafel of het aanrecht mochten komen nadat ze er een aantal keer afgeveegd waren, en uit de buurt gejaagd werden als ze ook maar zoveel als keken... en wachtten dan ook altijd braaf tot wij uit het zicht waren :j

Maar dan kwam je 's ochtends beneden en zag je toch weer kattepootjes...

Dus nee, ik weet niet hoe je je kat dat aan kunt leren. Uit de buurt houden als je bezig bent, en verder de boel niet op het aanrecht laten, is het voornaamste.

Alet74

Bekend verschijnsel. Onze kat weet dat het niet mag, doet het alleen als we niet in de buurt zijn. Dan zien we later van die pootjes op het aanrecht.. en is het moment alweer voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:31

Ermee leren leven :D

Het verbaast me een beetje dat je meteen over afstraffen begint, het is toch leuker als je dingen op een andere manier kan oplossen dan meteen met afstraffen te beginnen? Gewoon steevast en consequent weer van het aanrecht afhalen lijkt mij een eerste stap om te doen. Dat vergt wel wat tijd en geduld, ja :D Plantenspuit lijkt me een goede tweede stap. Heeft je kat verder ook andere "leuke" dingen in de buurt van het aanrecht, die als alternatief kunnen dienen? Op die manier kan je hem misschien duidelijk maken dat sommige dingen veel leuker zijn dan een zinloos aanrecht (zoals bijv. een krabpaal of speelfrummel ofzo).

Onder de kraan houden is echt een zinloze straf, dat koppelt je kat echt niet meer aan de actie die hij heeft uitgevoerd maar aan jou als persoon zijnde. Niet zo'n strakke actie, dus, beetje oneerlijk tegenover je dier en weinig zinvol :D

Je hebt trouwens ook sprays die katten niet lekker vinden ruiken, weet niet hoe het heet, even googlen! Misschien kan je die op het aanrecht sprayen en zo de gewoonte doorbreken. Weet alleen niet hoe die geur voor mensen ruikt en of het echt lekker is om op je aanrecht te hebben, maargoed, een kat op je aanrecht is ook niet alles :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:35

Onze kat mag niet op het aanrecht of op tafels komen, maaaaar: zodra wij weg zijn, zitten ze er rustig op :=
Misschien wat mosterd neerzetten? of wat peper op het aanrecht blad strooien?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:38

Het heeft geen zin, want als je niet thuis bent doen ze het hoor.

gewoon alles goed schoonmaken voordat je gaat koken, dus geen allerlei dingen op het aanrecht maar gewoon lege aanrecht en dan is het ook makkelijk schoon te maken met een reinigingsdoek en of spuit en keukenrol, ff op spuiten en schoonvegen klaar, en koken maar.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:41

Dit probleem heb ik ook.
Ze weten waar ze niet op mogen, doen het dan ook niet na een paar x straffen, maar de 2 ongebalde katers, vreselijk. Kunnen er niks op zetten of ze gappen het er alweer vanaf. De poes weet dat ze het niet mag, maar dat is een heilige :D doet niks wat ze niet mag.
Als we koken doen ze het niet, maar zijn we in de woonkamer doen ze het rustig, ze gaan er wel van af als je het zegt, maar een paar min later doen ze het alsnog, wat nog wel eens wil helpen is ze optillen en het aanrecht laten zien. Maar ook maar voor een paar dagen

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:44

WildWings schreef:
*knip*

Je hebt trouwens ook sprays die katten niet lekker vinden ruiken, weet niet hoe het heet, even googlen! Misschien kan je die op het aanrecht sprayen en zo de gewoonte doorbreken. Weet alleen niet hoe die geur voor mensen ruikt en of het echt lekker is om op je aanrecht te hebben, maargoed, een kat op je aanrecht is ook niet alles :D

Wij hebben 'MisPoes' vooral tegen het aan de bank krabben/op de fatboy plassen, en dat werkt goed :j

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:46

Die van ons heeft het ook een paar keer geprobeerd, nu doet ie het niet meer, wij veegden hem ook gewoon met ons arm van het aanrecht af. Daar was ie snel zat van!