Informatie over honden. (langharige herdershond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winandaa_

Informatie over honden. (langharige herdershond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:28

Donderdag t/m zondag gaan mijn overburen op vakantie, en dien ik als oppas voor hun hond. :D Het is een langharige herdershond, en volgensmij noem je die oudduitse herder(?). Zondag mocht ik alvast een dagje voor de hond zorgen, en ik vond het hardstikke leuk. Maar ik heb in mijn leven nooit een hond gehad, en ik wil graag misschien tips hoe ik deze hond écht een leuk weekend geef. Spelletjes die ik met de hond kan spelen, en wat ze leuk vinden.. en hoe ik er mee om moet gaan.

Zondag ging het al heel goed. We zijn een heel eind gaan wandelen en daarna mocht hij los in onze tuin. Toen heb ik met de bal gegooit en die hond werd zo blij.. :D was echt leuk om te zien. Ik weet toevallig dat hun hem ook niet ehh nouja niet zo heel veel aandacht geven. Ik zie ze altijd rondjes van hooguit 5 minuten lopen en voor de rest zit ie binnen. Dat is natuurlijk niks voor zo'n grote hond, en daarom wil ik hem lekker verwennen de komende dagen.

Iemand tips?? :D

Medea

Re: Informatie over honden. (langharige herdershond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:30

Lekker met hem gaan wandelen! Volgens mij maak je iedere hond daarmee blij. Mijn honden vinden daarnaast zoek-spelletjes ontzettend leuk, misschien is dat iets?

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:31

Lange wandelingen zijn altijd favoriet :D ook inderdaad spelletjes zoals met de bal gooien etc vinden ze heel leuk, en natuurlijk lekker knuffelen etc :D

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:34

Oooooh ik heb er zo'n zin in om op die geweldige hond te passen.. :+: het is ook zo'n lieverd. Zondag heb ik een wandeling van 2,5 uur met hem gemaakt. Na afloop was ie moe, maar toen ik 2 uur later weer kwam werdtie zoooo blij. :D Is zo'n hond je dan ook echt dankbaar?

@Medea wat bedoel je met zoekspelletjes?

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:36

Winandaa_ schreef:
Oooooh ik heb er zo'n zin in om op die geweldige hond te passen.. :+: het is ook zo'n lieverd. Zondag heb ik een wandeling van 2,5 uur met hem gemaakt. Na afloop was ie moe, maar toen ik 2 uur later weer kwam werdtie zoooo blij. :D Is zo'n hond je dan ook echt dankbaar?

@Medea wat bedoel je met zoekspelletjes?

Ik verstop af en toe door heel het huis / tuin kleine stukjes koekjes, onze honden kennen het commando 'zoek' en gaan dan als een bezetene het huis door. Erg leuk!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:06

Houd je er wel rekening mee dat de hond misschien sommige dingen niet mag? Ivm eventuele HD? Ik weet niet hoe oud de hond is en of er spraken van is, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Wandellen doet het altijd goed natuurlijk!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:13

Nikki__ wat is HD?

De hond is 4 jaar. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:59

Heupdysplasie. maar als de hond daar last van heeft dan zullen de eigenaren dat toch wel melden lijkt me. En niet elke duitse herder heeft HD ;)

Leuk een langhaar, heb er ook één.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:01

Idd wandelen, zoekspelletjes etc
Kijk of de hond het leuk vind om trucjes/kunstjes te leren, hou je 'm niet alleen lichamelijk bezig maar ook in zijn koppie :)

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:05

Nijn schreef:
Kijk of de hond het leuk vind om trucjes/kunstjes te leren, hou je 'm niet alleen lichamelijk bezig maar ook in zijn koppie :)

Doe ik ook altijd met mijn herder:D Met Frollic Brokjes.. vindt hij geweldig!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 18:18

Hij heeft geen HD, de eigenaresse vertelde dat ie verder niks 'mankeerde'. :)

Bedankt!! :D

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:40

Nijn schreef:

Kunstjes leren met een hond van een ander? Ik zou er persoonlijk niet mee lachen, mocht iemand anders met bevelen gaat prutsen :+ ... Nee, dat is een taak voorbehouden voor de eigenaar, in mijn ogen!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:09

Wilawander schreef:
Heupdysplasie. maar als de hond daar last van heeft dan zullen de eigenaren dat toch wel melden lijkt me. En niet elke duitse herder heeft HD ;)

Leuk een langhaar, heb er ook één.

Ik weet dat niet alle herder HD hebben :D

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 01:34

Inderdaad zijn zoekspelletjes 9 van de 10 keer geslaagd!
Leg eens een koekje (of iets dergelijks) onder een plastic schaaltje, leg er dan nog 2 schaaltjes bij. Laat hem maar zoeken onder welke het ligt!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 10:00

Ik heb gister een uur lang in de tuin met hem gespeelt. :D Het is zo'n lieverd. :+: Ik ga straks een heeeele lange wandeling met em doen. :D De zoon van de overbuurvrouw laat hem altijd nog laat in de avond uit, en sommige momenten dat hij niet hoeft te werken. Wel mag ik de hond van haar áltijd halen, want je kan maar niet vaak genoeg spelen. Steeds als ik kom spring ie helemaal tegen mij op! :D

Gisteren werd ie bijna compleet aangevallen door een hond van een vrouw die em los had lopen. Mijn Guido keek niet op of om, en die hond zat te happen en te blaffen (en zelfs ik vond het een beetje eng :=) maar Guido liep gewoon door. Dat vond ik echt tof, het is echt een hond die niet bang of boos is. :)

Ik ga vandaag ook een zoekspelletje doen! :D Ik heb van de eigenaresse wat hondenkoekjes gekregen die blijkbaar op mochten, want ze wist niet eens meer dat ze ze had en ze waren goed tot half november.. :) dus dat kan ik dan met dat doen.

tantjeuh ; ik ga hem geen kunstjes leren hoor. :) ik ga geen gekke dingen doen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:27

Met loslopen zou ik wel uitkijken, je kent de hond niet en heb zelf geen verstand van honden als ik het zo lees, dan zou ik zelf geen risico nemen.
Komt er een hond aan lijn hem dan meteen aan dat vinden je medeweggebruikers ook fijner.

Winandaa_ schreef:
Ik zie ze altijd rondjes van hooguit 5 minuten lopen en voor de rest zit ie binnen.

wat verschrikkelijk zielig, weet je dat heel zeker?
Leuk dat je zo enthousiast bent en leuk met het dier aan de gang wil gaan!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:53

Chiqa, ja.. vaak wel. Kijk, hun zoon liet hem vaak uit, maar die werkt nu iedere dag van 7 tot 22 dusja.. die gaat dan gelijk naar bed, dat is wel erg jammer. :)

Nee, ik liet de hond niet loslopen hoor, dat deed die andere vrouw. Ik ben zo voorzichtig als het maar zijn kan.. zou er niet aan moeten denken dat de hond iets overkomt!

Helaas is mijn oppas-tijd weer voorbij. Als ik nou zie dat ie nog veel binnen zit, vraag ik gewoon of ik afentoe eens met hem mag gaan wandelen. :)

Trouwens, nog iets aparts hè.. die eigenaar kwam dus thuis.. en ik stond aan de overkant. En die eigenaar deed de deur open en riep de hond dus heel blij, want die had de hond al een week niet gezien. Die hond keek niet op of om, en rent zo naar mij toe.. :oo het was gelukkig dat er geen auto aankwam, want hij rende zo als een blind paard over.

Komt dat dan toch uit dankbaarheid ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:00

bij onze hond deed ik wel eens een brokje in een bakje, en dan een ander bakje bovenop. eerst snapte hij het niet maar toen hij het eenmaal doorhad gooide ie gelijk het bakje eraf voordat ik klaar was :D om een bakje met de opening naar de grond, en dan een snoepje eronder. vind die van ons ook leuk :D heeft die herder een kong? dat is een soort rubberen kegel met een gat door de doorsnede, en daar kan je dan dingen zoals leverworst of pindakaas in smeren. zijn ze uren mee bezig :D