Hond met verdikking aan zijkant buik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Hond met verdikking aan zijkant buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:08

Om te beginnen: Ik ga er zeker mee naar de dierenarts mocht het nodig zijn! Maar ik heb dit topic geopend omdat er misschien mensen zijn die dit eerder hebben meegemaakt / advies hebben

Hond:
- border collie teef ongesteriliseerd
- 9 jaar oud
- altijd gezond geweest
- laatste jaren wat last van artrose op de heupen, rent springt nog iedere dag
- gebruikt geen medicijnen
- krijgt iedere dag glucosamine voor de heupen
- eet goed, drinkt het laatste jaar ietjes meer dan normaal

Probleem:
- twee harde bulten aan weerszijde van haar lichaam thv haar bekken
- doen geen pijn als je er op drukt
- normale activiteit / beweging mogelijk

De bulten zijn ongeveer zo groot als een uitgerekte tennisbal. Ze voelen dus een beetje langwerpig, ook LIJKT het alsof het boven op haar rug ook een beetje dikker is, maar dat kan ook mijn eigen hersenspinsel zijn.
Ze zijn heel hard, daar waar je zou verwachten dat je zachter weefsel tegen zou komen.
Hond gedraagt zich totaal niet anders. Maar ik vind het zo raar.

En aangezien mijn hond mijn kindje is, maak ik me natuurlijk weer eens ongerust.

Afbeelding
Ze bevinden zich tussen 7 en 8 in.

Ik ben overbezorgd mbt mijn hond ;) dus ik zie regelmatig dingen die er niet zijn.
Iemand een idee?
Ben ik nou helemaal gek geworden? Zitten daar altijd hardere stukken?

Nikka

Re: Hond met verdikking aan zijkant buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:10

Da is een goed idee. Is het beweegbaar ten opzichte van de onderlaag?

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:11

Mijn hond heeft ook een bult aan de zijkant van zijn buik, maar dan meer op de plek van 17. Deze voelt ook hard aan en is wel een stuk kleiner. Mijn hond is een drentsche patrijshond van 10 jaar. Altijd gezond geweest, heeft ook artrose.
Wij zijn hiermee naar de dierenarts geweest en die zei dat het niet erg was en dat oudere honden dat vaak krijgen. De bult zit niet vast, maar kan je bewegen. Dat was een goed teken. Wel moeten we deze bult in de gaten houden en naar de dierenarts gaan als de bult groter wordt.
Hoop dat je hier iets aan hebt, maar zou voor de zekerheid even langs de dierenarts gaan. Succes.
Laatst bijgewerkt door Rooow op 20-10-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:19

Iris82 schreef:
De bulten zijn ongeveer zo groot als een uitgerekte tennisbal.

Zo groot als een tennisbal en het is nog niet bij je opgekomen om dr heel snel eens een DA naar te laten kijken?
Ik vind het best wel groot....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:40

Ze zitten aan beide kanten en ze hebben precies hetzelfde formaat. Ze zijn niet beweegbaar en ze voelen stevig aan.

Ze zitten niet op het zachte gedeelte van de buik maar echt hoog, naast / tegen de ruggengraat.

Een tennisbal is een slechte vergelijking, want dat klinkt gelijk heel extreem. Ik vind het heel moeilijk om te zeggen waar ik het mee kan vergelijken. Je gaat met je handen gelijkmatig over haar ruggengraat en dan denk je: hmm het lijkt alsof ze bij haar bekken een verdikking heeft die ze eerst niet had.

Je ziet ook niets van de buitenkant en het is me ook NIET eerder opgevallen. Sterker nog: misschien is het helemaal niets. Zoals ik in mijn eerste post al zette: ik ben altijd de eerste om naar de dierenarts te gaan. Ze is 2 weken geleden nog bij de DA geweest en die heeft er niets raars aan gezien.

Ik zie altijd spoken bij mn hond, ben altijd bang dat ze 'wat heeft'. Dus daarom wil ik weten of iemand er iets in herkend. Voor hetzelfde geld is het gewoon normaal, of sterker nog: zaten die 'verdikkingen' er altijd al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:42

Als het aan het bot vastzit denk je eerder aan vergroeiingen, maar dan nog is dit alleen te beoordelen door een DA.....Goed is het iig niet, voornal omdat het zo snel gegaan is en er 2 welen geleden nog niets te zien was...
Ik zou gewoon even langsgaan kan me voorstellen dat je hiervan schrikt en je zorgen maakt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:44

de nieren zitten wel ongeveer op die plek, en als ze wat meer drinkt zou dat het kunnen zijn maar die moeten wel heel erg gevoelig zijn als je ze aan kan raken, anders weet ik zo snel niets,

waarom niet even naar de DA? dan weet je het maar.... niet gesteriliseerde teven lopen nou eenmaal vreselijk veel kans op tumoren etc

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:47

Ik vind het zo lastig dat ik op dit moment geen andere hond in de buurt heb waar ik even bij kan voelen.
Ga deze week maar eens de DA opzoeken.

En waarom niet naar de DA? Nou dat was ik zeker van plan hoor. ;)
Maar ik wilde graag alvast even wat 'voorinfo' van mogelijke ervaringsdeskundigen.
Ze reageerde helemaal niet toen ik haar daar duwde / kneep / porde.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:48

en het zijn niet gewoon haar spieren die je voelt? Heb net even bij die van mij daar gevoeld en dat is het enige wat ik kan bedenken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:50

fannetje: dat kan heel erg goed hoor.
Sterker nog, ik denk stiekem dat het gewoon haar spieren zijn. :') Maar even laten checken kan geen kwaad... :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:51

Hmm..

Mijn herder vroeger was al een obsessief drinker daardoor had ik niet echt in de gaten dat ze meer dronk, dit verwijt ik mezelf tot nu toe nog steeds want het was de enige aanwijzing naar een tumor bij haar milt.

Deze tumor is geknapt en geloof me, het was vreselijk, mijn oude dame kreeg ineens epileptische aanvallen, het was tweede kerstdag en dierenarts die dienst had wilde me niet langs laten komen, 1 groot drama, toen ik eindelijk na een uur ergens terecht kon moest de hond acuut ingeslapen worden.

En bij haar was er geen bult zichtbaar, helemaal noppes nada niks, ze was verder ook gewoon fit, speelde en had plezier.

Dus veel drinken en zichtbare bulten = meteen een afspraak met de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:52

Mjay schreef:
de nieren zitten wel ongeveer op die plek,

Nou dan weet ik niet hoe het met je anatomie gesteld staat maar die nieren zitten niet op de heupbotten hoor veel meer naar voren en dieper in de hond, of begrijp ik de plaats van de bulten nu verkeerd??

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:56

Jeetje, wat een verdrietig verhaal!

Haar urine is al een keer gecontroleerd bij de enting in april (toen dronk ze al 'meer') en was prima. Maar de bulten zijn niet van die aard dat ik eigenlijk aan tumoren denk. Reden: ze zijn precies even groot en gelijkmatig.

Nou moet ik erbij zeggen dat het 1 brok spieren is gezien haar voorgeschiedenis (actieve hondensport), en ze de laatste tijd weer erg veel conditie opgebouwd heeft.

Weerhoudt me alsnog niet om naar de DA te gaan hoor. ;)
Alleen t beste is goed genoeg voor mijn meisje. :+:

Chiqa: als je een rechte lijn van het rondje 12 naar boven zou trekken, daar zitten ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:00

Iris82 schreef:
Chiqa: als je een rechte lijn van het rondje 12 naar boven zou trekken, daar zitten ze.

Dat is dus toch een stuk meer naar achter, geen nieren dus.
De nierwaardes kunnen wel van het een op het andere moment veranderen, dus dat vele drinken zou ik wel in de gaten houden.
Ik denk eerder aan kwaakbeen wat is gaan woekeren, ook omdat je schreef dat ze artrose had?
Goed anyway tijd voor een bezoekje, ben benieuwd wat het is, heb je het echt nooit eerder gezien? Ik zou me ook geen zorgen maken om tumoren dan zou het niet synchroon lopen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:00

@HBvisser: veel drinken is geen normaal symptoom van een milttumor. Bij oudere dieren zie je wel vaker (ook goedaardige) milttumoren. Meestal geven de honden alleen buikpijnklachten aan, met soms braken. Veel drinken wijst meestal op nierinsufficientie of suikerziekte (soms ook bij blaasproblemen), dus idd wel dan naar dierenarts, maar niet echt gelijk aan tumor denken.

In dit geval, omdat het beiderzijds en gelijkvormig is zou ik me geen zorgen maken en denk ik dus aan spieren die je misschien niet eerder zijn opgrevallen omdat er eerst nog een vetlaagje omheen zat waardoor ze niet zo duidelijk te voelen waren.
En ook omdat er verder geen klachten zijn.

veel succes

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:02

Kan het niet zijn dat je gewoon haar heupen voeltt doordat ze om één of andere redenen in spieropbouw afneemt?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:05

en hoeveel drinkt ze eigenlijk nu? Je zou het eens op kunnen meten. Normaal is 50ml per kg lichaamsgewicht. Als ik het goed heb onthouden moet je je pas zorgen maken als het boven de 100ml per kg lichaamsgewicht komt, dan drinkt ze pas echt teveel. Dus bv ze weegt 20kg, normaal mag ze dan 1 liter per dag, drinkt ze echt veel meer, dus bv 2 liter dan toch een x bloedje prikken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 22:07

Ow twijfel twijfel. ;)
Ik ga naar de DA morgen of donderdag en ik laat het jullie horen. :)

1 liter per dag? Nou dat haalt ze zeker wel.
Wat zal beter zijn? Bloedje of plasje?

Geen idee hoe ik van een teef urine moet vangen trouwens...

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:10

zou eerst bloedje laten prikken, geeft meer info als urine (tenzij blaasontsteking)

Urine opvangen teef, met een diepe lepel of plat pannetje

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:13

is het geen tumor, botbreuk ?
ik zou ook snel de da laten kijken, ben benieuwt wat t is,
hoop niet dat het ernstig is zeg!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:14

Urine kun je opvangen door een bakje onder haar achterste te schuiven als ze gaat zitten.

Maar als ze aan beide kanten even dikke bulte heeft dan denk ik net gelijk aan tumoren of breuken.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:56

Tja de dierenarts vroeg me er toen specifiek naar.
Ik heb het dus ook maar van een dierenarts. Zij vertelde me dat tumoren er voor zorgen dat de hond meer gaat drinken.
Of het waar is of niet? Ik weet het niet.....

Maar inderdaad, als de bulten gelijkmatig zijn is dat ook niet het eerste waar ik aan denk.
Ik zou het hoe dan ook even na laten kijken. Voor de hond kan het geen kwaad en voor je eigen gemoedsrust is het heel erg goed.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 01:24

ballen wat stevig aanvoelen en niet bewegen wijzen vaak uit op kanker.. dat is een stug weefsel wat niet te bewegen valt

ik zou maar ens een DA Bellen... hoe eerder ze weten wat het is hoe eerder het behandeld word

en dat soort bulten kunnen in 1 keer van mini bultje groot worden..
Iris82 schreef:
Ze zitten aan beide kanten en ze hebben precies hetzelfde formaat. Ze zijn niet beweegbaar en ze voelen stevig aan.

Ze zitten niet op het zachte gedeelte van de buik maar echt hoog, naast / tegen de ruggengraat.

Een tennisbal is een slechte vergelijking, want dat klinkt gelijk heel extreem. Ik vind het heel moeilijk om te zeggen waar ik het mee kan vergelijken. Je gaat met je handen gelijkmatig over haar ruggengraat en dan denk je: hmm het lijkt alsof ze bij haar bekken een verdikking heeft die ze eerst niet had.

Je ziet ook niets van de buitenkant en het is me ook NIET eerder opgevallen. Sterker nog: misschien is het helemaal niets. Zoals ik in mijn eerste post al zette: ik ben altijd de eerste om naar de dierenarts te gaan. Ze is 2 weken geleden nog bij de DA geweest en die heeft er niets raars aan gezien.

Ik zie altijd spoken bij mn hond, ben altijd bang dat ze 'wat heeft'. Dus daarom wil ik weten of iemand er iets in herkend. Voor hetzelfde geld is het gewoon normaal, of sterker nog: zaten die 'verdikkingen' er altijd al.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:01

Wilawander schreef:
Urine kun je opvangen door een bakje onder haar achterste te schuiven als ze gaat zitten.

Ja zover was ik ook al hoor. ;)

Maar dat is slechts de theorie... :')
Nu de praktijk nog. :D

Onze hond plast nl in de bosjes (aangeleerd), dus dat zal nog een hele onderneming worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:53

Iris82 schreef:
Ow twijfel twijfel. ;)
Ik ga naar de DA morgen of donderdag en ik laat het jullie horen. :)

1 liter per dag? Nou dat haalt ze zeker wel.
Wat zal beter zijn? Bloedje of plasje?

Geen idee hoe ik van een teef urine moet vangen trouwens...

Je vraagt hier toch hoe je dat moet doen......? Nou dan krijg je daar een antwoord op ;)