Ik heb 2 honden, een Spaanse Podenco en een Cane Corso reu. Ze hebben nooit op de bank gemogen, maar doen dit sinds een maand allebei toch. Met een stoffen bank absoluut geen pretje (alsof je in een hondmand gaat zitten, gadverdamme wat vies!)
Hoe krijg ik het ze afgeleerd? Ze springen er vliegensvlug vanaf zodra ze mij aan horen komen...
Zorgen dat ze er niet op kunnen als je er niet bent, bijv. door er een keukenstoel op te leggen of een lege wasmand. Een simpel stuk krant wil ook nog wel eens helpen. Je moet even het (ongewenste) gedrag doorbreken. Zorg daarnaast voor een fijn plekje voor ze in de kamer waar ze jou wel goed kunnen zien als je op de bank zit, honden houden graag alles in de gaten. Succes.
Bij mij mochten ze trouwens altijd op de bank, maar sinds ik sinds 2 weken een nieuwe leren bank heb, mogen ze het niet, tot nu toe snappen ze het nog steeds, maar ze zijn ook eigenlijk niet alleen in de kamer als ik er niet ben.
Pinda_Dipje
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-09 19:23
Mijn spanjaard kan ik helaas niet opsluiten, verlatingsangst dus die breekt overal uit. Maar ik word er echter knettergek van, stoelen e.d. gooien ze er gewoon vanaf....
Een oude deken over je bank heen leggen als je weg gaat?? Zo beschadigen ze de bank tenminste niet als ze er weer eens stiekem opgaan.. Zo los je het natuurlijk niet echt op, maar zo voorkom je tenminste dat je bank gemold wordt..
Woest
Geplaatst: 20-10-09 10:21
consequent in alle tijden... een flinke "mep" en NEE zou enkele keren genoeg moeten zijn. Maar geef ze dan wel hun eigen plekje! misschien langs de zetel, dan hebben ze het gevoel dicht bij jullie te zijn, hun eigen plek te hebben én weten dat ze onder in de rangorde staan!
met een enkele "foei" kom je echt niet ver!
ook onze teckels gaan in de bijkeuken als we er niet zijn. Alleen binnen als wij het er zijn (maar goed, ze mogen dan wél op de zetel) daar ze altijd getrimd zijn, klein en zuiver
Chubby
Geplaatst: 20-10-09 10:26
Mijn hond mocht altijd op mijn bank, maar mijn lief bracht zijn stoffen bank mee 'het huishouden' in. Geen pretje om die te stofzuigen. De gewoonte leer je na al die jaren niet meer af, dus wij voorkomen dat Simba op de bank kruipt (als we er niet zijn, ze wéét wel dat het niet meer mag) door de droogmolen (jaja) op de bank te leggen...
Trieske_
Geplaatst: 20-10-09 10:33
ik heb een matje gehad wat ik in de bank legde en als ze erop sprongen begon dat ding heel irri te piepen... dit werkte echt super.... ook toen de batterij leeg was ging de hond er niet in, inmiddels is ie helaas kapot maar echt een superding
(weet ook niet waar het gekocht is aangezien ik hem gehad heb, maar ik denk als je even googeled je vast wel zoiets kunt vinden)
en anders aluminium folie in de bank leggen...
Pinda_Dipje
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-09 12:25
Ze zijn nergens van onder de indruk.. De Cane Corso is een hond die altijd onder heel strict apel staat... Heeft ook alle mogelijke cursussen gevolgd, maar het idee van op de bank gaan liggen hebben ze vorige maand ineens in hun hoofd gekregen en wat ik ook doe, zodra ik uit het zicht ben gaan ze erop liggen.
Ik haal ze er consequent vanaf als ik het zie-hoor, streng toespreken.... belonen als ze wel op hun eigen kleed gaan liggen.... zelfs tegen mijn principes een paar keer een pets verkocht /wat ze totaal niet gewend zijn, dus nu wellicht indruk zou maken/ maar zodra ik vertrek denken hun dat het wel weer kan... als ik op de bank zit, liggen ze uiteraard wel gewoon netjes op hun kleed...
Haha Ik heb ook een podenco en hij klautert ook op de bank als ik weg ben (en 's nachts). Ik heb hem al zo vaak betrapt en op z'n sodemieter gegeven (hij zorgt meestal wel dat hij van de bank af is voor ik er ben, maar soms ben ik sneaky genoeg en kan ik hem betrappen). Maar goed, hij doet het nog steeds. En hij is echt erg onder de indruk als ie op zn kop krijgt. Eerder had ik hem wel in de bench als ik weg was en dat ging prima. Omdat hij de ziekte van Cushing heeft en veel moet plassen sluit ik hem niet meer op. Zou ik echt te zielig vinden. Maar nu klimt ie dus weer lekker op de bank. Door de ziekte verliest hij bijna geen haar meer, dus haren op de bank is niet meer zo aan de orde.......
Pinda_Dipje
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-09 22:11
Nee maar de lucht blijft hoe dan ook hangen.. En het komt m´n bank van een jaar oud echt niet ten goede... Stof gaat slijten van de hondenpoten enz. Een vriend opperde een anti blafband te proberen.. om te zien of ik het ze daarmee afgeleerd krijg
Er is weinig aan te doen als jij er niet bent hoeven ze ook niet te luisteren hier gebeurt het ook.Zodra ik de kamer uit ben liggen ze op de bank.wat je kan proberen is ballonnen op de bank of iets anders waar ze een hekel aan hebben en anders gewoon een kleed op de bank als jij er niet bent.en dan een picknick kleed met plastieke onderkant. Dan wordt je bank ook niet vies
Mijn honden gingen ook altijd op de bank, terwijl ze wísten dat het niet mocht, vlogen er ook af als ze ons hoorden. Tegenwoordig zijn ze niet meer in de kamer zonder ons erbij, hetzelfde geldt voor de katten.
Honden zijn opportunisten. Ze hebben ontdekt dat die bank wel heel erg lekker ligt en ze gaan erop. Het is zelfbelonend gedrag en straffen helpt niet. De beloning van toch op de bank liggen als je er niet bent is groter dan de angst voor het straffen.
Je zal dus dit gedrag voor moeten zijn of iets over/op je bank leggen zodat het of niet erg is dat ze erop liggen of ze er niet op kunnen.
Tja, hier ook een CC bezitter! Op de 1 of andere manier zijn het gewoon geboren geboren bankhangers..en stimuleer je het zelf niet, dan verzinnen ze het later gewoon zelf!! Mijn CC mocht ook niet op de bank, omdat ze er steeds stiekum opklom, hadden we een kleed eroverheen gegooid. Daar nam mevrouw geen genoegen mee en daardoor had ze gewoon zelf iets verzonnen.... http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 013-13.jpg
Alle trukjes al geprobeerd..maar het blijft een kwestie van betrappen! Succes ermee!
Marchador
Geplaatst: 24-10-09 16:48
Tja afleren kan dat wel? Die bij ons gaan er 's nachts op.. want dan zijn wij niet in de buurt, maar overdag mogen ze er niet op. Vrij verwarrend voor ze lijkt mij. Wij leggen er daarom iets overheen, een kleed en bij extreme haaruitval een stoel ofzo zodat ze er echt niet meer op kunnen komen. Gelukkig doet onze stofzuiger het verdere werk 9haren verwijderen)
marleen_usar
Geplaatst: 25-10-09 11:02
Bakpapier is heel glad en kraakt heel erg,als je kans ziet dat een beetje vast te maken op de bank?
Mellanii
Geplaatst: 25-10-09 20:55
Kranten!! Onze hond deed dit ook. Maar als je er kranten op legt, springen ze er niet meer op. Heel simpel maar werkt super
En dat je hond het doet als je weg bent er er niet opgaat als je er bent komt hierdoor:
Je leert de hond af dat als de baas er is dat de hond niet op de bank mag. Maar je leert de hond niet dat als jij weg bent dat de hond er niet op mag. omdat dan niemand tegen hem zegt dat dit niet kan!
Charis_xX
Geplaatst: 25-10-09 21:01
Als wij vergeten de kamerdeur te sluiten, dan heeft de hond gegarandeerd lekker geslapen Laatst kwam ik beneden, beest maft gewoon lekker door en toen ze wakker werd begon ze vrolijk te kwispelen Ze heeft het geweten! Wij hebben ook een stoffen bank, dus echt heel erg fijn als je 's ochtends beneden komt
letziforevr
Geplaatst: 28-10-09 00:28
Mellanii schreef:
Kranten!! Onze hond deed dit ook. Maar als je er kranten op legt, springen ze er niet meer op. Heel simpel maar werkt super
Ik denk dat je zelf geen Cane Corso hebt Dit is mijn vierde hond..voorheen andere rassen en daar werkte dit truukje prima (of Alluminium folie). Maar een CC schuift het gewoon wat opzij en ploft er vervolgens gewoon bovenop! Heel makkelijk te verklaren...ze zijn echt bijna nergens van onder de indruk!!!
mijn (cane corso) heeft een eiegn bank maar stiekem kruipt ze soms ook op die van ons... ze weet dat het niet mag en als we weg gaan hebben we ene hekje tussen de keuken en de woonkamer zodat ze in haar mand en op haar kleed kan maar niet op de bank. afleren is erg lastig ben ik bang!!