Kat schreeuwt om eten -> eiwitarme voeding?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cream_1986

Kat schreeuwt om eten -> eiwitarme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:33

Okee ik zal de titel even verduidelijken. Wij hebben sinds augustus een 3 potige 1 jarige tijgerpoes in huis als gezelschap. :+: Ze is net anderhalve maand geleden gesteriliseerd. Mevrouw doet haar werk goed (heerlijke praat- en kroelkat), is niet vies van een frisse neus buiten halen en we spelen elke avond met veel plezier met haar. Als wij niet thuis zijn slaapt ze denk ik wel de hele dag.

Mevrouw heeft een tijd gezworven met koters en heeft dus een periode met voedselschaarste gekend. Dat ze bij ons kwam uit de opvang vandaan was ze een iel klein poesje en nog redelijk aan de magere kant. Inmiddels niet meer, ondanks afgepast voeding! Ze krijgt alleen brokjes, nu van Wiskas. Voorheen Felix maar dat bleek niet zo goed te zijn. Ze krijgt de afgepaste hoeveelheid per dag, 60 gram, verdeeld over een aantal delen van de dag. Wij zijn overdag niet thuis, dus krijgt ze 's morgens voor we weg gaan, 's middags als we thuis komen, om 6 uur als wij gaan eten en 's avonds voor wij naar bed gaan.

Maar als we dus thuis zijn, je hoeft maar op te staan en richting keuken te lopen of ze komt aangespurt met een enorme holle hongerige blik in haar ogen. MAAAAUUUUUUWWWW! Prrtt prrt kopjes... :roll: Maar het enige wat ze krijgt is NEE! En ze blijft het doen! Ik vraag me nu gewoon af, wat is er dan mis? Volgens de dierenarts is ze kern gezond. Dat ze gesteriliseerd werd alles laten doen, ontvlooien, ontwormen, chippen, chechup, de hele mikmak. En mevrouw schrokt zo 30gram achter elkaar weg als ze de kans krijgt... nice.

Dus, wat kan ik het best doen hiermee? Ik wil haar graag gewoon een bak voer voor zetten zodat ze zelf kan bepalen wanneer ze eet en hoeveel, maar dan gaat ze ploffen ben ik bang. Is er geen voer waar amper wat in zit, zodat ze eerst kan wennen aan een 24/7 vood supply en dan weer rustig over gaan op normaal voer? Ik weet het niet meer.

XoNo

Re: Kat schreeuwt om eten -> eiwitarme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:39

Ik raad je sowieso aan om eerst over te stappen op een goed premium merk. Carocat ben ik zelf wel een voorstander van als het om brokjes gaat, ik zelf voer mijn kat vers vlees en kuikens.

Wellicht haalt ze niet het optimale uit Wiskas, wat sowieso niet bekend staat als het beste merk.

Je hebt wel een leuk openingsstukje geschreven :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:55

En sommige katten zijn gewoon zeurkousen :+
Probeer een bepaalde regelmaat in het voeren te krijgen, zodat je minder zeur momenten op de dag krijg, die van mij krijgen 's morgens en 's avonds gekookte kip en dat zijn even zeur momenten, maar daarvoor en daarna hoor je ze niet meer.
Verder ben ik het met XoNo eens, schaf een goed merk brokken aan, ik ben erg te spreken over Aplaws, kan je kopen bij zoo-plus, hier zit 80% vlees in :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:56

Idd, regelmaat, mee eens :j Onze kat krijgt 's morgens zijn Carnibest en 's avonds nadat wij gegeten hebben krijgt hij zijn kuikens als de honden ook hun vlees krijgen. Hij weet dat het komt, want zodra wij ons bord in de keuken hebben gezet, begint hij met zeuren :Y)

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:19

Idd zijn sommige katten gewoon zeurkousen.. ;) Hier voer ik Royal Canin en nog zodra ik aanstalten maak om naar de keuken te gaan, staan er al weer een paar in de keuken alsof ze nooit te eten krijgen..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:02

60 gram whiskas is voor de meeste katten ook echt te weinig.
Toen mijn katten het nog kregen ben ik eens gaan wegen en het bleek dat ze 110 gram per kat per dag nodig hadden om vol te raken.
Bij een beter merk want Whiskas is net zo slecht als Felix zullen ze aan 40 tot 70 gram per dag genoeg hebben.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:06

Die van mij krijgen 120gram met z'n drieën en dat gaat nog niet eens op.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 17:50

Bedankt voor de reacties dames!

Hmm het leek mij gewoon HEERLIJK haar onbeperkt eten te kunnen geven zodat ze gewoon eens op houd. Dat ze hier kwam was ze amper 3 kg, nu bijna 4kg! Dat van 70gram per dag! En ze is niet gegroeid, op kwabjes na :S

Kuikens, gekookte kip? :wow: Ze krijgt wel eens restjes gare kip van ons, maar daar houd het ook mee op. :Y) MIAAUUWWW NU!

Maar Wiskas is dus net zo "slecht"? Dan denk ik dat ik toch maar over ga op ander voer. Dus wat ik zoek is iets waar alles in zit, en ze aardig wat van mag op een dag zonder te groeien, wat niet enorm duur is. Ze heeft recht op goede voeding, al moet het wel een beetje binnen de perken blijven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:59

Zoek iets waar granen niet als eerste ingrediënt op staat en bij voorkeur helemaal niet in voorkomt en meer dan 15% vlees.
Het beste is natuurlijk 100% vlees maar dat zul je in brokjes niet vinden.
Als ik merken zou moeten aanraden zou het Pro Plan zijn geen granen wel rijst maar dat is makkelijk te verteren voor katten en 21% kip.
Kleine zakjes zijn duur maar groot inkopen en inkopen via internet scheelt een hele hoop geld en daarbij eten ze er weinig van dus kost het per dag minder dan de op het oog goedkopere merken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:00

Kuikens zijn echt goedkoop en gewoon kipfilet van de lidl is heel goed betaalbaar, niet meer dan een blik kattenvoer waar allerlei rotzooi in zit :)
Ik ben benieuwd wat je gaat besluiten, hou je ons p de hoogte? :)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:04

aan het voer ligt het gejank niet hoor ;) onze kat mankeerd van alles en eet 80,- p.m. .... en nog lopen zeuren :p hij heeft dan ook wel spesiaal voer van de DA

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:16

Ik geef Carnibest en kuikens. Carnibest kat is gewoon gemalen vers vlees, wat fijner gemalen en zonder pens (verder hetzelfde als de voeding van een hond) en kuikies :) Hij krijgt 40gr carnibest 's morgens en 's avonds 3 kuikens (120gr ongeveer), dus 160gr vlees per dag in principe. Onze kat is mooi gevuld, niet dik en niet dun, eigenlijk perfect :+:

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:26

Mijne heeft de hele dag een bakje Royal Canin (RC) tot haar beschikking, je hebt zelfs een speciale voor "geholpen" katten :j
Verder krijgt ze s'ochtends zo'n klein blikje gourmet gold, en dat is het. Het blikje eet ze ook nooit in 1x op, heb niet zo'n schrokkerig katje. Verder lust ze niks, geen stukje tonijn of kip (of wat dan ook) krijg ik erin, nog nooit meegemaakt!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 01:34

Inderdaad kunnen katten ontzettende zeurpieten zijn wat eten aangaat. Hier kunnen ze er ook wat van. Jammer dan, want ik zie niet in waarom een kat de hele dag door zou moeten kunnen eten. De huiskat stamt af van een wilde prooidiereter en die kan ook niet de hele dag gaan lopen 'grazen'. Die zal namelijk eerst aan de slag moeten voordat er iets te eten valt.
Ik ben er van overtuigd dat het zeuren om eten vaak gewoon aangeleerd gedrag is van poeslief. Het komt hier zelfs wel voor dat ze zo lopen te zeuren dat ze niet eens doorhebben dat het eten inmiddels al in hun bakje ligt. Of dat ze de vorige maaltijd nog niet eens helemaal op hebben gegeten.
Hier eten de katten overigens een verse, rauwe voeding die ik zelf voor ze samenstel. Ik wil hierbij wel even waarschuwen dat voordat je volledig op een dergelijke manier van voeden zou overgaan, je je eerst wel moet verdiepen in de voedingsbehoeften van een kat. Met bijvoorbeeld alleen eendagskuikens en kipfilet ben je wat eenzijdig bezig en dan kan het zijn dat je dier tekorten oploopt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 02:54

Letizia schreef:
Kuikens zijn echt goedkoop en gewoon kipfilet van de lidl is heel goed betaalbaar, niet meer dan een blik kattenvoer waar allerlei rotzooi in zit :)

Compleet los van de vraag of dit geschikte voeding is vraag ik me af of mensen er wel eens bij stilstaan wat voor verschrikkelijke industrie ze in stand houden. De prijs van die goedkope kipfilet wordt helaas betaald door de kip die een kort en zeer ellendig leven leidt (zeg maar gerust lijdt) voordat zij op een weinig diervriendelijke manier tot kipfilet verwerkt wordt. Waarom niet gewoon een goed merk kattenvoer waar het vlees in verwerkt wordt dat de mensen niet willen eten? Als je het mij vraagt is daar niets mis mee.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:26

Ehm ga voor die discussie maar ergens anders je eigen topic openen, ik zou best alleen maar biologisch willen eten als het niet zo verrekte duur was en dat is enige wat ik er over kwijt wil!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:40

goeroe schreef:
Letizia schreef:

Compleet los van de vraag of dit geschikte voeding is vraag ik me af of mensen er wel eens bij stilstaan wat voor verschrikkelijke industrie ze in stand houden. De prijs van die goedkope kipfilet wordt helaas betaald door de kip die een kort en zeer ellendig leven leidt (zeg maar gerust lijdt) voordat zij op een weinig diervriendelijke manier tot kipfilet verwerkt wordt. Waarom niet gewoon een goed merk kattenvoer waar het vlees in verwerkt wordt dat de mensen niet willen eten? Als je het mij vraagt is daar niets mis mee.

Op zich vind ik dat je helemaal gelijk hebt door te stellen dat die 'plofkippen' waar goedkope kipfilet vandaan komt geen goed leven hebben gehad. Maar weet jij wat voor leven het dier dat in het kattenvoer is beland heeft geleid?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:49

Nog een een reactie op de vraag: 'Eitwitarm?' uit de titel. Waarom zou je kiezen voor eiwitarm? De energiewaarde van een voeding bestaat uit eiwit, vet en koolhydraat. Die drie tesamen bepalen de caloriewaarde van het voer. Eiwitarm betekent dus dat je dan in verhouding minder eiwit, maar meer vet en/of koolhydraat gaat voeren. Is dat gunstig voor een kat die de neiging heeft om te dik te worden?
Een kat is een vleeseter en eet dus van nature een dieet dat rijk is aan eiwit en vet en arm aan koolhydraat. Veel kattenvoeding bevat een voor een kat onnatuurlijk hoog aandeel van koolhydraten (zaken als granen en rijst zijn goedkopere ingrediënten dan vlees en daarom is het aantrekkelijk voor de fabrikanten om dat er in te stoppen, hoewel de kat er eigenlijk niets mee kan. Vaak zie je dat hoe goedkoper het voer, hoe meer graan e.d. en hoe minder vlees er in zit) en ook dat kan een oorzaak zijn waarom katten te dik worden.
Ik zou dus eerder kijken naar koolhydraatarm dan naar eiwitarm.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:56

ik zou even naar de dierenarts gaan..
die verkopen blikjes met eten. wat ze gebruiken als katten heel erg ziek zijn geweest
dat vult onwijs erg.. maar is wel prijzig
en normale kat heeft er maar 1 eetlepen per keer van nodig... en dat 3 keer per dag..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:45

Letizia schreef:
Ehm ga voor die discussie maar ergens anders je eigen topic openen, ik zou best alleen maar biologisch willen eten als het niet zo verrekte duur was en dat is enige wat ik er over kwijt wil!

Het is ook helemaal mijn bedoeling niet om die discussie hier te voeren, dus dit is ook het laatste wat ik er over ga zeggen. Ik hoopte alleen op een heel klein beetje bewustwording bij die mensen die goedkope kipfilet aan de kat geven een goed idee vinden. Veel mensen (ik zeg niet dat jij daar ook onder valt) staan daar namelijk nooit bij stil. Er zit een hoop grijs tussen biologisch eten en prijsvechter kipfilet aan de kat geven. :)

@Oprtalj: Daar heb je een punt, maar voor mijn gevoel zit er al een groot verschil tussen kipfilet dat normaal gesproken door mensen (uit minder draagkrachtige gezinnen?) zou zijn gegeten en restvlees dat er hoe dan ook zou zijn geweest en niet geschikt is voor menselijke consumptie. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor vlees van een ander dier. Van alle consumptiedieren zijn kippen het slechtst af en er zijn ook nog eens veel van nodig voor dezelfde hoeveelheid vlees.

Maar goed, het zal niet meevallen, maar ik ga hier verder niets meer over zeggen. :x :))

@TS: ik ben het met Letizia eens dat regelmaat het toverwoord is. Voer waar ze de hele dag van kunnen eten zonder dik te worden bestaat grotendeels uit vulmiddelen en is kwalitatief geen hoogstaand voer. Succes!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:49

Raveltje schreef:
Idd zijn sommige katten gewoon zeurkousen.. ;) Hier voer ik Royal Canin en nog zodra ik aanstalten maak om naar de keuken te gaan, staan er al weer een paar in de keuken alsof ze nooit te eten krijgen..

Same here en wij voeren Orijen; ook niet het banketstaaf merk. Maar sinds 'Stip' gesteriliseerd is..pfff...hoorndol worden we ervan.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:54

hier staat het mannetje altijd te zeuren om eten...
maar helaas zijn het zeikerd en eten ze niet alles... heel kieskeurig

dus wij geven of de goedkope voer.. 2/3 dagen lang en dan willen ze niet meer.. dan geven we weer gourmet moeten ze ook maar 2 dagen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:00

Je hoofdvoer hoort ook niet bestaan uit blikvoer, maar misschien bedoel je dat niet, daar zitten veels te weinig voedingsstoffen in, tenzij je een echt goed premiumvoer geeft, maar dan nog zou ik brok of vers de voorkeur geven :)

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:03

er staat altijd een bak brokjes naast.. wat in een witte zak dit en alleen bij de dierenwinkel te krijgen is weet niet hoe dat ff zosnel heet en die ze ook flink eten.

ik geef me katten altijd brok en blikvoer.. en merk niet dat ze te weinig voedingstoffen binnen krijgen hoor... volgens de da zijn ze ook helemaal gezond..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:04

Raveltje schreef:

Goh heel herkenbaar O:) Mijn kat krijgt overigens ook RC. Daarvoor supermarktvoer waar hij gerust drie bakken per dag van op kon en dan nog graatmager was. Nu krijgt hij op advies van de DA maar 45 gram per dag (over drie porties verdeeld) en hij ziet er keurig uit.