Wanneer accepteerd kater kitten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Wanneer accepteerd kater kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:40

Sinds gister hebben wij een vondelingetje in huis.. een jonge kitten. Echt een schatje, je bent helemaal verliefd als je hem ziet. Maar wij hebben een kater van een jaar en dat gaat moeilijk. Monty(de kater) blaast en gromt naar Black Jack a.k.a Jack.
Wanneer Jack niet in de buurt is wordt Monty heel erg aanhankelijk. Hoe dit het beste op te lossen en hoe lang kan dit gaan duren?

Oscar
Forumcoördinator

Re: Wanneer accepteerd kater kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:45

Goeie vraag ;)
Je kunt er geen antwoord op geven want alle katten zijn verschillend. Het kan best zijn dat ze over een tijdje aan elkaar gewend zijn, maar het kan ook voor eeuwig oorlog blijven, je weet het niet.
Wij hebben sinds vorig jaar ook een nieuw kitten erbij. Ondertussen is het al een flinke vent geworden. Met de poes des huizes is het nog steeds oorlog. Met de kater wilde het in eerste instantie ook niet lukken, maar sinds een aantal maanden is het tij ineens gekeerd en zijn ze de beste maatjes. Ze gaan zelfs samen op stap, samen muizen vangen en een blokje om. Zo schattig :))

Wat je naar mijn idee het beste kunt doen is negeren. In elk geval niet geforceerd proberen of ze vriendjes willen worden, dat werkt helaas alleen maar averechts. Op een gegeven moment gaan ze elkaar vanzelf opzoeken..... of niet.
Maar ik denk dat de kans vrij groot is dat ze op termijn wel met elkaar overweg kunnen. Beiden zijn nog jong en waarschijnlijk goed speels, de kans lijkt me groot dat ze het straks wel met elkaar kunnen vinden :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:50

Gewoon laten gaan, als ze niet echt gaan knokken tenminste. Als het bij blazen en grommen blijft, is dat niet zo erg. Kans is groot dat ze na verloop van tijd vriendjes worden, maar hoelang dat duurt dat weet niemand......
Ik heb er 5, die allemaal na elkaar bij elkaar zijn gezet. Er wordt wel eens gegromd, geblazen, opgejaagd en sommige zullen nooit echt vriendjes met elkaar worden, maar ze verdragen elkaar prima. Maar ook dat heeft tijd gekost.
Je kan evt. Feliway kopen bij de dierenwinkel, dat verspreid een nestgeur. Daar worden ze heerlijk relaxed van en waarchijnlijk zijn ze dan sneller vriendjes ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:52

Maar hij is nog zo klein.... en ik ben zo voorzichtig daarin...
Het is wel een schatje overigens. Gaat al kopjes geven en knorren. Ga zo wat spulletjes halen voor hem.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:55

Wij hebben hetzelfde meegemaakt; een kater van 2 jaar oud (inmiddels een je-weet-wel-kater) en 2 kittens erbij. Eerst ging het helemaal niet, maar na ongeveer anderhalve week was de vrede getekend. Nu past hij op ze.
Om het wat te stimuleren zetten we ze wel eens met zijn drietjes in een iets kleinere ruimte, misschien niet zoals het hoort (heb niet zoveel kattenverstand), maar het werkte wel.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:58

Kan goed komen, kan ook oorlog blijven. Mijn tip is dat je de oudere kater meer aandacht geeft en de kleine alleen als de oudere er niet bij is. Het is immers 'zijn' huis wat hij nu moet delen, als hij dan ook nog zijn mensen moet delen kan het goed zijn dat hij die indringer niet gaat accepteren. (Dit hebben wij thuis verkeerd gedaan en hetis nooit goed gekomen tussen die twee).
Is de oudere trouwens als geholpen?

Daihyo

Bij mij duurde het 3 dagen voor mijn 2 jarige kater mijn kitten accepteerde. Hij vond het veel te druk :+

Inmiddels slapen ze saen, rollen en rennen ze regelmatig door de kamer en hebben elkaar helemaal geaccepteerd.

ElCid

purny schreef:
Maar hij is nog zo klein.... en ik ben zo voorzichtig daarin...
Het is wel een schatje overigens. Gaat al kopjes geven en knorren. Ga zo wat spulletjes halen voor hem.

Feliway werkt perfect, het is een soort verdamper die je in het stopcontact stopt. Ik gebruik het bijv. bij verhuizing ( hebben we in het verleden vaak moeten doen ;) ) en bij introductie van nieuwe katten en heb dus nooit problemen gehad. Het is niet goedkoop maar werkt wel *D
Even een linkje:
http://www.feliway.nl/feliway_nl.nsf/Page?OpenForm

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:11

Gewoon hun gang laten gaan, zal snel genoeg wennen :j

Edit; Feliway is mij door een DA afgeraden, aangezien de concentratie in de stekkers te laag is om te kunnen werken. 1x een deur open en dicht en de vlaag is verdwenen. Zonde van je geld.

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:14

Ik heb er 2 maanden geleden een kitten bijgekregen, en mijn 2 huidige katten waren toen net een jaar. Is een paar dagen echt blazen geweest, alleen nu zijn ze alle 3 dikke maatjes. :D Ik liet ze ook hun eigen gang gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:15

Lieke schreef:
Kan goed komen, kan ook oorlog blijven. Mijn tip is dat je de oudere kater meer aandacht geeft en de kleine alleen als de oudere er niet bij is. Het is immers 'zijn' huis wat hij nu moet delen, als hij dan ook nog zijn mensen moet delen kan het goed zijn dat hij die indringer niet gaat accepteren. (Dit hebben wij thuis verkeerd gedaan en hetis nooit goed gekomen tussen die twee).
Is de oudere trouwens als geholpen?

Ja gelukkig wel.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:16

Wij hebben sinds enige tijd ook een kitten erbij.
Onze 3 jarige ex kater was er de eerste 2 weken ook niet van gediend, hij blies gromde en mepte zo nu en dan wat af.
Maar nu zijn ze beste maatjes en eten,spelen en slapen ze samen alsof ze dit hun hele leven niet anders gedaan hebben.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:28

Wij hadden hetzelfde, 1 jarige kater en een 7 weken oude kitten. Duurde een weekje of 2/3 voor hij niet meer blies en haar probeerde te vangen :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:29

Ok dank jullie wel, dan hou ik de hoop erin..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:30

Quellian schreef:
Gewoon hun gang laten gaan, zal snel genoeg wennen :j

Edit; Feliway is mij door een DA afgeraden, aangezien de concentratie in de stekkers te laag is om te kunnen werken. 1x een deur open en dicht en de vlaag is verdwenen. Zonde van je geld.

Het werkt bij mij toch echt wel, en is door mijn DA weer aangeraden. Overigens is het ook in sprayflacon verkrijgbaar ( ook goedkoper) en dan kan je het op meubels of favoriete plekjes sprayen.

En zelfs al zou de vlaag even verdwenen zijn, het komt vanzelf wel weer terug als de stekker in het stopcontact blijft zitten en met de huidige temperaturen blijven de ( buiten) deuren bij ons toch dicht ;)

Hier even een linkje naar andere ( tevreden) gebruikers van het spul hier op Bokt : http://www.bokt.nl/forums/search.php?ke ... mit=Zoeken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:31

purny schreef:
Ok dank jullie wel, dan hou ik de hoop erin..

Komt echt vanzelf goed :j

Bij ons zijn er regelmatig wisselingen in de groep, maar nog nooit dat er een kat niet geaccepteerd werd :)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:28

Komt wel goed vanzelf :D Onze poes Noor was 2 toen er een nieuwe rebel kat bijkwam (een poesje van 8 maanden uit het asiel). De eerste week wou Noor niks met dat kleine mormel te maken hebben terwijl Muis haar steeds opzocht. Overdag mocht Noor lopen waar ze wou (ze gaat vaak naar buiten of naar boven) en Muis zat in de woonkamer. Snachts zetten we ze wel bij elkaar, want ze moeten immers toch wel aan elkaar wennen. Na een a 2 weken accepteerde Noor Muis en nu liggen ze zelfs samen op een kussen. Noor krijgt zelfs moedergevoelens over Muis, want ze likt haar steeds helemaal schoon, soms zelfs zo erg dat Muis haar af en toe een tik geeft als het haar te slijmerig wordt :+ Het komt vanzelf wel goed hoor :D na een of 2 weken zullen ze al aardig aan elkaar gewend zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 18:26

Jack huppelt nu door de kamer en het gaat best goed.. hij eet en drinkt lekker en gaat netjes op de bak. Wanneer Jack te dicht bij Monty komt springt Monty een meter opzij. Wat een held is het toch hé :+