2 mannen samen.. wel of niet doen? (konijnen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

2 mannen samen.. wel of niet doen? (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:07

ik ben nu heel erg aan het twijfelen!
ik lees vaak op bokt dat het niet altijd fout hoeft te gaan 2 mannetjes konijntjes
een kennis van ons vertelde 'uit elkaar zetten, voordat ze gaan vechten of elkaar doppen (ballen eraf trekken :oo )
ik dus uit elkaar gezet, nu een maand of 3 later merk ik dat ze er beide niet beter op worden en wil deze 2 graag bij elkaar zetten, maar is het risico groot dat er een gevecht komt of dat ze elkaar daadwerkelijk doppen?
het ging altijd wel goed tussen die 2 maar ik denk echter omdat ze toen nog jong waren .. nu zijn ze wat ouder en ben bang dat als ik ze bij elkaar zet het fout gaat. wat zouden jullie doen? :) hebben jullie hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 19-10-09 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker + cursief verwijderd

Wietsje92

Re: 2 mannen samen.. wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:09

ik denk dat je ze beter bij elkaar had kunnen laten, als ze jong zijn en ze groeien samen zo op, dan blijft t meestal goed gaan, nu zou ik niet het risico nemen om ze weer bij elkaar te zetten

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:10

is het wijsheid het alsnog te proberen? ze zijn beide nog jong..
ik wist niet beter ;) als ik dat had geweten had ik ze lekker bij elkaar gezet, dat zowizo!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:11

zo lang er in de directe buurt geen vrouwtjes zitten en ze elkaar al konden kun je het best wel proberen hoor.
als het goed ging dan zou dat wel weer kunnen.is denk ik toch een gok.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:11

Beetje lastig, omdat ze toch tijdje uit elkaar zijn geweest!
Als je dit niet gedaan had was het waarschijnlijk goed blijven gaan.
Maar nu zijn ze hun hormonen vollop aan het ontwikkelen dus zou ik ze niet opeens weer bij elkaar zetten.
Je opties die je nu hebt zijn:
* Allebei laten castreren als ze 6 maand zijn en proberen bij elkaar te zetten (wel goed in de gaten houden) mocht dit niet gaan kan je bij ieder mannetje een vrouwtje neer zetten. Aangezien ze dan toch gecastreerd zijn!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:17

ik denk dat ik het eerst zo wil proberen, maar als ze gaan vechten he, doen ze dat dan meteen of kan dat ook bijv. snachts als ik er niet bij ben ?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:18

Zijn ze al gecastreerd?
Ik heb namelijk ook gewoon 2 mannen bij elkaar gehad, wel laten helpen, maar ik heb er nooit problemen mee gehad, ook toen toen er later dames bij kwamen, bij mij liep alles door elkaar.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:26

nee ze zijn niet gecastreerd..
dat wil ik opzig wel doen,
maar dat gaat een tijd duren gezien het bij ons meen ik iets van 80 euro per konijn is,
en mijn ouders hier niet voor willen opdraaien,
moet ik nog even doorsparen wil ik er 2 kunnen laten helpen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:28

ok, ja dat is wel prijzig. En dan moet je nog een week of 6 wachten tot de hormonen een beetje uit het lijf zijn.
Maar ik denk dat de kans dat het lukt dan wel groter is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:29

ik denk eigenlijk dat je beter de hoop op kunt geven en voor 1 mannetje een leuk huis met een vrouwtje te vinden en zelf ook een vrouwtje te nemen. Even laten castreren en dan kun je er met 2/3 weekjes een vrouwtje bij doen.
Nu ze echt in de pubertijd zitten gaan die hormonen aan de gang, en ja, dan vliegen ze elkaar snel in de haren. Zoiezo is het leuker om een mannetje en vrouwtje te hebben dan 2 mannetjes. Die gaan toch altijd beter.
Kijk anders voor advies van echte 'konijnendeskundigen' op http://www.bunnybunch.nl.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:31

ik heb zelf een hele hoop nijnen, en alleen die mannetjes appart nu.. maar dan moet ik alsnog de konijntjes castreren..

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:41

Ik zou dan wachten met ze bij elkaar zetten tot na de castratie..
Want als het niet blijkt te lukken en je gaat ze castreren lukt het al helemaal niet meer..
Ja nog wel bij de vrouwtjes natuurlijk.
maar met castratie heb je meeste kans dat ze elkaar gewoon respecteren.
Zeker nu je zegt omdat je ook voedsters hebt.. die ruiken ze dus dan heb je ook kans op een kleinere acceptatie van elkaar, omdat die geurtjes in de buurt zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:43

ik zou het niet doen, tot dat de castratie is geweest
ik heb 1 x de manne nijntjes samen gehad nou dat ging er
hard aan toe hoor!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:50

Wij hadden er ook twee bij elkaar een tijdje, een van 6 een van 3/4 die waren béste vrienden. Gewoon op een plaats waar veel ruimte is (los in de huiskamer bv. of in een ren buiten op het gras) bij elkaar zetten en even afwachten hoe het gaat.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:58

Ik zou ze castreren en dan samen zetten, heb hier meerdere gecastreerde rammen wat heel goed gaat, maar ongecastreerd is meestal knokken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:05

Wietsje92 schreef:
ik denk dat je ze beter bij elkaar had kunnen laten, als ze jong zijn en ze groeien samen zo op, dan blijft t meestal goed gaan...

Uit elkaar laten!
Wij hadden (hebben) 2 broertjes, die in het begin samen in een hok zaten. Ging prima, totdat we op een dag een van de twee met een giga gat in de nek vonden := ... Meteen uit elkaar gehaald en een paar dagen later laten castreren.
Wij dachten dat het veel beter/prettiger voor die 2 was als ze gezellig samen konden zijn. Helaas, pindakaas: niet dus :n !
Zelfs na het castreren vlogen ze elkaar naar de strot := . Nu wonen ze al weer een jaar of 6 in hun kooien naast elkaar. Ook in hun buitenhok hebben we een hekje tussen gezet.
Ik vind het erg jammer voor die 2 dat ze niet samen kunnen, maar het is gewoon niet anders :\ .

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:15

NicoleHorses schreef:
ik heb zelf een hele hoop nijnen, en alleen die mannetjes appart nu.. maar dan moet ik alsnog de konijntjes castreren..

Als je toch nog meer konijnen hebt zie ik niet waarom je zou proberen deze twee rammetjes nog aan elkaar te koppelen, zeker als je ze toch laat castreren. Geef ze allebei daarna een leuke voedster en je hebt zoveel maal minder kans op problemen.
LauwtjuhLevi schreef:
* Allebei laten castreren als ze 6 maand zijn en proberen bij elkaar te zetten

Castratie kan al met 3/4 maanden en juist als het om twee rammetjes gaat is hoe vroeger hoe beter.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:27

Als ik jou was zou ik ze castreren en dan elk bij één of meer vrouwtjes zetten. Na 3 maanden kennen ze elkaar echt niet meer! Wij hebben een (gecastreerd) mannetje en een vrouwtje die helemaal verliefd op elkaar waren, maar toen het mannetje was weggelopen en na 3 weken weer terug kwam moest ze hem niet meer. _O- Ik schrok er ontzettend van dat ze zo'n trammelant kregen maar gelukkig hadden we een heel grote ren en is het toch nog goed gekomen. Het mannetje is veel sneller, dus die kon het vrouwtje ontwijken gelukkig want volgens mij kon ze hem echt wel vermoorden. := Inmiddels kunnen ze het wel weer goed met elkaar vinden gelukkig. Bij jouw twee mannetjes is die kans nihil denk ik. :(:)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:41

@ goeroe
Dat is een geval van niet juist koppelen. De 2 zijn uit elkaar en de dame maakt haar eigen territorium, dieren kennen niet zoals mensen iemand zo snel terug. Het is dus belangrijk om konijnen altijd op neutraal terrein te koppelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:44

het castreren kost gemiddeld zon 40 euro per konijn gewoon even een paar dierenartsen bellen en dan voor de goedkoopste gaan,het kan echt veel schelen . na de castratie zal het wel gaan denk ik.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:47

Faniek schreef:
@ goeroe
Dat is een geval van niet juist koppelen. De 2 zijn uit elkaar en de dame maakt haar eigen territorium, dieren kennen niet zoals mensen iemand zo snel terug. Het is dus belangrijk om konijnen altijd op neutraal terrein te koppelen.

Je hebt gelijk, het was niet zo slim van ons maar we zijn ook geen konijnenexperts. Ik wilde er maar even mee aangeven dat TS er niet op moet rekenen dat haar konijnen blij zullen zijn om elkaar weer te zien omdat ze elkaar dus niet meer zullen herkennen. :)

Volgens mij is 40 euro per konijn vrij optimistisch. Wij waren 55 euro kwijt voor een klein konijn. Het kan inderdaad wel sterk verschillen per dierenarts.

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:47

Ik ben het helemaal met goeroe eens. Ik heb al jaren konijnen, en ik heb altijd mannetje (gecastreerd) en een vrouwtje samen. Als dit eenmaal klikt blijft het goed gaan. Twee mannetjes is in de eerste plaats al geen goed idee, ook al komen ze uit het zelfde nest. Als ze uit het zelfde nest komen gaat het soms wel goed kwa niet veel vechten, maar ze zullen altijd op elkaar gaan rijden etc. dominantie. In dit geval dat ze al uit elkaar zijn geweest zal het zeker niet meer goed gaan. Ik zou ze idd laten castreren en voor beide een dame zoeken. Succes ermee!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 08:56

ok dankjullie wel.
maar mijn vrouwtjes zitten allemaal al gekoppelt aan een ander vrouwtje, nou heb nog 1 voedster die alleen zit met haar 2 kleintjes, even afwachten wat voor een geslacht dat word. :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:43

Je kan ook groepje van meerdere voedsters bij een ram maken.

NicoleHorses

Re: 2 mannen samen.. wel of niet doen? (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:18

tja dan zit ik met de ruimte :o