zucht ... Konijntje van mij ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

zucht ... Konijntje van mij ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 17:11

Mijn lieve lieve konijntje waar ik ook echt heel gehecht aan ben is ziek, na mijn idee ook goed mis.
We werden van ochtend wakker, en normaal als ik dan ff kijk is altijd heel vrolijk en gaat ie even op zijn achterpootjes staan om ons te begroeten. Dit keer niet, hij was wel heel rustig me vriend kon ook zo dat stukje trailiewerk van zijn kooi schuiven zonder dat hij idioot deed. Wij hadden zo iets ok vreemd, maar goed, en toen had ie hem op de grond gezet. Toen rende hij wel eventjes naar een stukje en ging toen weer slapen. Net of ie zijn draai niet goed kon vinden, ging hij weer liggen stond ie weer ff op ging hij weer liggen. Heb hem toen opgepakt en bij me neergezet op de bank. Zelfs daar ging hij liggen en beetje draaien en slapen. Ik toen zo snoepje gepakt waar die anders dol op was, wou hij neit hebben. Voerkorrels gepakt, waar hij anders altijd in duikt het deed hem helemaal niks hoefde hij neit. Stukje brood geprobeerd, wou die ook niet.
Toen wist ik het, dit klopt niet. Wist even niet wat ik moest doen, me vriend zei als het morgen nog zo is bel je de dierenarts. Mischien is ie gewoon moe. Ma het zat me gewoon niet lekker, want zo heeft ie nog nooit gedaan. Dus ik toch het spoednummer gebeld. Eerst vragen of ik al babyvoeding ( net of iedereen dat normaal in huis heeft) of wortelpuree, nee had ik neit gegeven. Werd beetje moeilijk gedaan dat ik wel langs kon komen maar,... Ik wou dus gewoon langskomen.

Ben er dus geweest bij de dierenarts. Met gebitje was niks aan de hand, oogjes ook niet waren schoon. Buikje gevoeld, was zijn maag beetje opgezwollen. Dierenarts dacht aan gasvorming of zoiets, in de maag. Ook was ie onderkoelt (35 graden) en lichtjes in shock zei ze. Dus heeft ie twee spuiten vochtoplossing gekregen, spuitje met pijnstiller en spuitje om zijn darmjes te stimuleren. Vond het sneu voor hem zoveel spuitjes, maar het moest maar even. Ook nog dwangvoeding gekregen die hem vanavond beetje moet geven, en nog meer pijnstilling waar ik morgen mee moet beginnen. En hem beetje warm proberen te houden. Ik vroeg zo, dus ik ben er nu wel mooi op tijd bij? Zei ja morgen had ie het anders waarschijnlijk neit gered.

Toen weer mee naar huis genomen. Kooi eerst schoongemaakt moest toch al vandaag, twee frisdrankflessen gevuld met warm water sok er om heen, dat dient nu als kruik. Daar ligt ie nu ook lekker tegen aan. Straks maar wat dwangvoeding geven.

Ik vind het echt niet leuk en maak me zorgen. Zit helemaal geen beweging in, ja soms even een paar stapjes en ploft ie weer neer en gaat ie slapen. Hoop maar dat ie het overleefd ben zo gehecht aan hem, als ie morgen nog zo is moet ik meteen weer komen. Mijn arme beestje, zo heb ik hem nog nooit gezien.

wemkelover

Re: zucht ... Konijntje van mij ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:00

Volgens mij is ie nu eindelijk ietsje aan het opknappen, zag wat diarree achtige troep in de bak liggen, dus er is wel iets eruit gekomen. Heb dat maar even weer schoongemaakt. Hij heeft ook al weer wat zelf gedronken. Straks krijgt ie nog beetje dwangvoeding. Heb er nu weer wat meer vertrouwen in dat het goed komt..

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:04

Fijn dat het vandaag al zo goed gaat! ;)
En verwen hem maar lekker! :Y) :9

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:04

Maakt je konijn ook af en toe vreemde bewegingen? Een soort schokkende bewegingen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:05

ginger18 schreef:
Maakt je konijn ook af en toe vreemde bewegingen? Een soort schokkende bewegingen?

Vanochtend wel, Hij wou de hele tijd liggen en slapen maar was net of hij zijn draai niet kon vinden. En als hij lag deed ie wel af en toe beetje vaag net of ie zichzelf wou ingraven ofzo.

Hij voelt ook al ietsje warmer aan, had vanochtend bij de dierenarts 35 graden dus veel te laag.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:15

Ok goedzo dat hij al een wat hogere temperatuur heeft.
Mijn konijn had het een tijd geleden ook. Ik merkte s'avonds al iets aan haar, maar ik had zoiets van ik kijk het nog even aan. Want het viel toen nog reuze mee. Achteraf heb ik spijt dat ik toen niet meteen gegaan ben. S'ochtends was ze meer dood dan levend. Dus wel een stuk erger als jou konijn. Gelijk de dierenarts gebeld en die zei dat als ze het nog zou redden tot 9 uur (het was toen half 8) dat ik dan even langs kon komen. Ze was ook vrij koud en ik heb haar toen bij me in bed gelegd. Om 9 uur ben ik naar de dierenarts gegaan en ze had een extreem lage temperatuur. Ik geloof ook 35 graden. Ook maakte ze af en toe een vreemde beweging. Mijn dierenarts noemde het tollen. Ze bleek een bacterie te hebben waarvan nog erg weinig bekend is. Ik weet jammer genoeg niet hoe de bacterie heet, maar ik zal eens voor je gaan googlen. Helaas hebben ze haar niet meer warm kunnen krijgen en is ze een uur later overleden. Ik vertel dit verhaal niet om je bang te maken ofzo, maar omdat het me erg bekend in de oren klinkt en jou dierenarts misschien nog niet van deze bacterie gehoord heeft. Gelukkig is jou konijn al weer wat warmer, die van mij kregen ze gewoon niet meer warm.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:19

Ben wel benieuwd naar wat voor bacterie dat dan is.
Maar mijn dierenarts zei over gasvorming in de maag, buik was wel soepel alleen in de maagstreek beetje hard maar niet extreem hard.

Was me vanochtend kapot geschrokken want zo kende ik me vrolijke nijn helemaal niet, en toen de dierenarts zei dat hij zo onderkoeld was ben ik blij dat ik gebeld had en niet had gewacht anders was ie er nu denk ik ook niet meer geweest.

Mischien klinkt het voor sommige stom dat ik zo praat, maar ik ben zo wijs met mijn konijn, er zo aan gehecht.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:26

Had ik ook hoor. Ik ben niet gaan werken die dag en een aantal mensen op mijn werk konden dat niet begrijpen. Hoeveel mensen mij wel niet voor gek verklaard hebben dat ik mijn meer dode dan levende konijn nog naar de dierenarts gebracht heb. Maarja zulke mensen zullen er altijd tussen blijven zitten. Ik ben al aan het zoeken op internet, maar ik kan nog niet echt iets vinden. Ik geloof ook dat de ondertemperatuur nou niet direct iets te maken had met de bacterie.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:30

ja, die mensen heb je helaas. Ik moest vandaag 115,- betalen en kreeg ook al opmerkingen daar kon je nieuw konijn van halen. Maar ja anders was beestje waarschijnlijk met veel pijn alsnog doodgegaan en dat doe je niet. Ik vind als je beesten hebt dan moet je er ook voor zorgen ook al gaat het je veel geld kosten.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:36

Ik denk dat mijn konijn dit had, maar ik weet het niet zeker.
E. cuniculi Je kunt even op google kijken of het een beetje over een komt met jou konijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:39

Ok, bedankt zal es ff kijken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:41

Heel veel sterkte met jouw konijn. Hoop dat hij snel weer opknapt!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:04

ginger18 schreef:
Ik denk dat mijn konijn dit had, maar ik weet het niet zeker.
E. cuniculi Je kunt even op google kijken of het een beetje over een komt met jou konijn.

Nee dit komt niet overeen met wat mijn konijntje had. Hij was niet lam, en had ook niet zijn kopje zo vreemd hangen.

Annemiekvm: Dank je wel. Denk dat het wel goed met hem komt, vandaag dacht ik echt dat het foute boel was maar het lijkt alweer veel beter met hem te gaan.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:05

Ok goedzo. Sterkte er nog mee en hoop dat hij snel weer beter is.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:08

dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:38

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:39

sterkte er mee,
ik zou je konijntje lekker verwennen :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 09:20

Mindim schreef:
http://www.konijnenbelangen.nl/folders/folders/ziekten2009_1.pdf
Kijk even op deze link, dan zie je precies wat gasbuik is, waardoor het komt, wat de symptomen zijn en wat je zelf aan eerste hulp kunt doen en de nazorg.
Zo te lezen klopt het aardig met jouw verhaal.
Houdt je konijn iig binnen en warm.

Dank je heb stuk even gelezen, mijn dierenarts zei dat het ook wel eens gewoon spontaan opkon komen. Die twee /drie jaar dat ik hem heb heeft hij nog nooit problemen met iets gehad.
Konijntje is zo en zo altijd binnen, we hebben vannacht kachel aangehouden op 22 graden en hij had twee flessen met warm gevuld water en sok er om heen in zijn kooi liggen.

Volgens mij gaat het alweer uitstekend met konijn, eet al hooi en drinkt alweer. Hij heeft een paar korreltjes gegeten, mocht hij daar niet genoeg van gegeten hebben dan geef ik hem vanmiddag of vanavond nog wat dwangvoer. Had de dierenarts net nog gebeld en die zei dat. En ik moet hem vandaag nog een pijnstiller geven en kijken hoe het morgen zonder gaat.

Bitje: dank je wel. Hihi zal ik zeker doen. Ben allang blij dat ie opknapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:57

Gelukkig dat het goed gaat! De link naar dat boekje is heel handig, er staan de meest voorkomende ziektes in en hoe die te erkennen en wat dan te doen. Heb er al heel wat aan gehad!

sjoffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:07

Dit verhaal klinkt heel bekend, mijn konijn had precies hetzelfde. Toen zijn we ook naar de dierenarts geweest en die dacht ook aan gas, dus toen is mijn konijn ook aan het infuus, pijnstilling, laxeermiddel en dwangvoeding gegaan. De dierenarts gaf hem nog geen 50% overlevingskans, maar inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder en konijn leeft nog steeds :) Na 5 dagen was hij helemaal opgeknapt.
Hij heeft dit in die 5 jaar nog 2 keer gehad, maar nu wisten we meteen wat te doen en het is dus steeds goed gegaan!

Er is dus nog hoop! Succes ermee!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:19

sjoffie schreef:
Dit verhaal klinkt heel bekend, mijn konijn had precies hetzelfde. Toen zijn we ook naar de dierenarts geweest en die dacht ook aan gas, dus toen is mijn konijn ook aan het infuus, pijnstilling, laxeermiddel en dwangvoeding gegaan. De dierenarts gaf hem nog geen 50% overlevingskans, maar inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder en konijn leeft nog steeds :) Na 5 dagen was hij helemaal opgeknapt.
Hij heeft dit in die 5 jaar nog 2 keer gehad, maar nu wisten we meteen wat te doen en het is dus steeds goed gegaan!

Er is dus nog hoop! Succes ermee!

Wat heb jij een geluk gehad, je konijntje dan :D
De dierenarts had gezegd dat als ik gewacht had tot volgende dag dat hij dan niet meer te redden was geweest. Hij was ook onderkoelt en lichtjes in shock.
Hij is er nog niet helemaal maar wel veel vrolijker, hij wil nog niet echt brokjes maar ja dan krijgt ie nog beetje dwangvoer om toch wat binnen te krijgen. Vind ie niet leuk, maar ja het moet.