Grote hond mee in de trein, en tram. Mag dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xNatas

Grote hond mee in de trein, en tram. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 11:49

Ik heb al gezocht op internet en bokt zelf, maar werd er niet wijzer uit.

Mijn hond (15 jaar oude Golden retriever) wil ik meenemen naar Scheveningen, zij vind water geweldig en ik wil nog wat mooie foto's van haar. Nu ik weer op het strand mag, ga ik dat dus dinsdag doen, maar ik heb wel een paar vraagjes. :) Aangezien ik dinsdag niet over een auto beschik, moet ik met het OV.

Op internet staat tegenovergestelde dingen, hondje die op schoot kunnen, daar hoef je geen kaartje voor te betalen, of een strip op je strippenkaart. Maar een grote hond dan? Moet ik daar een kaartje voor betalen? Wel weet ik dat een hond in de Randstadrail mag, betaald weet ik nog niet. En vanaf Den haag centraal ga ik met de tram naar Scheveningen, maar ik weet überhaupt niet of een hond in de tram mag? En moet ik daar dan voor betalen?

Nog een vraagje, wat kan ik voor een oudere hond het beste meenemen? Ik bedoel dingen als voeding of water? Ik neem een fles water mee, en eten? Zou dat handig zijn?

Omdat de hond al niet zo heel goed meer loopt, lees: achterpoten willen soms niet meer, maar als ie op het strand is, gaat dat wel en vind ie dat helemaal geweldig, doe ik natuurlijk rustig aan, gaan we vroeg weg, en neem ik vriendlief mee om hem in de Randstadrail en in de tram te dragen. En uiteraard van de trap in Den haag centraal. Roltrap en hond vind ik niet zo geslaagd. :n

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door xNatas op 18-10-09 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Grote hond mee in de trein, en tram. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:51

volgens mij zijn er zogenaamde hondekaartjes.

Liezel1

Als je met de NS gaat, dan moet je voor je hond een speciaal hondenkaartje kopen.

ItsMe2

Ja dat mag, dan moet je wel een hondenkaartje kopen.
Kosten volgens mij €3-

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 11:53

Weet een van jullie misschien ook waar ik deze kan halen/kopen? :) Gewoon bij het postkantoor neem ik aan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:53

Grote hond is een apart kaartje wat je uit de automaat kan halen, of hij moet in een tas oid passen :P Dat is voor de trein iig, andere vervoersmiddelen weet ik niet. Met wat voer, snoepjes en voldoende water kom je al een heel eind! Overigens zou ik wel buiten de spits reizen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:54

Wat een onderneming zeg. Ik heb zelf een hond van 14, maar daar ga ik echt niet meer zo mee slepen. Maar goed, dat moet je zelf inschatten natuurlijk. Kijk goed naar wat hij nog echt aankan hoor, ook in het koppie.
Wat betreft het vervoer kan ik je niet verder helpen met je vragen, maar wilde het toch even zeggen ;)
Veel plezier!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:55

Deze kaartjes kun je gewoon uit de automaat op het station halen!
Het is voor je medereizigers fijn dat je buiten de spits reist, maar het mag ook gewoon in de spits ;)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:56

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met mijn hond gebruik maakte van het OV maar toen mocht hij gewoon mee in de bus/tram/trein. Inderdaad, speciaal hondenkaartje in de trein en op (toendertijd) roze strippenkaart in bus en tram.

Ik had toen voor mijn oude hondje ook een badstof kleedje mee waar hij op kon liggen. Het is best koud liggen op de vloer in de trein en bus.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 11:58

sifra01 schreef:
Wat een onderneming zeg. Ik heb zelf een hond van 14, maar daar ga ik echt niet meer zo mee slepen. Maar goed, dat moet je zelf inschatten natuurlijk. Kijk goed naar wat hij nog echt aankan hoor, ook in het koppie.
Wat betreft het vervoer kan ik je niet verder helpen met je vragen, maar wilde het toch even zeggen ;)
Veel plezier!

Ik weet dat het een hele onderneming is. De hond zelf is nog actief en vind het heel fijn om te spelen en te rennen. Wat ik al zei, we doen rustig aan, nemen tussen de trein en tram (als dat kan) even pauze, even ergens zitten en uitrusten. Hetzelfde geld als we in Scheveningen zelf zijn, eerst even uitrusten wat drinken en daarna mag ze los op het strand. :)

Ell_en schreef:
Deze kaartjes kun je gewoon uit de automaat op het station halen!
Het is voor je medereizigers fijn dat je buiten de spits reist, maar het mag ook gewoon in de spits ;)

Ik reis niet midden in de spits, ik ga rond 11/12 uur s'ochtends weg, en rond 4/5 uur weer terug. :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:59

Voor de trein kun je in de automaat een kaartje kopen voor je hond, kost geloof ik 3 euro. (zit denk ik onder de knop overige kaartjes).

In de tram/bus mag de hond volgens mij mee op een roze strippenkaart, dat is dus eentje met korting. Je stempelt dan hetzelfde aantal zones af als je normaal voor een persoon zou doen. Kan denk ik ook wel op een blauwe als je geen zin hebt speciaal een roze te kopen.
Veel plezier alvast!

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:00

Ik ga inderdaad in de tram met een blauwe strippenkaart. En met de Randstadrail neem ik een speciaal kaartje van E3,70,-.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:19

Precies wat Miccamaaike zegt.

Wat je mee moet nemen. Ik zou gewoon vantevoren en naderhand voeren denk ik. Wel water meenemen is heel belangrijk. Van zeewater worden honden ziek, dus let op dat ze dat niet teveel drinkt.
Handdoek is ook handig om je hond een beetje af te drogen.
En misschien een speeltje ofzo?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:48

Kun je dan niet beter naar Hoek van Holland gaan, en dan bij station strand uitstappen? Dat scheelt n hoop gesleep met de hond denk ik!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:52

voor de trein idd hondekaartje, in de bus een roze strippenkaart ( dus met korting)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 00:30

Op den haag centraal hoef je helemaal geen trappen op/af als je gewoon met tram gaat.. :)
Dan weet je dat alvast :)

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:15

ik heb zelf ook in den haag gewoont en ging vaak met me honden amerikaanse staff naar scheveningen...
in de tram heb je geen speciaal kaartje nodig... je kan ook beste blijven staan met de honden of op een bankje zitten waar niemand zit.. en dan je hond bij t raam op de grond af latten gaan en jij dr naast..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:21

Ik zou als de hond dit niet gewent is er niet aan beginnen en gewoon wachten tot er een keer iemand mee wil met de auto.
Waarschijnlijk is hij al bek af voordat je op het strand bent.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:13

Hoe gaat het met instappen dan, is dat niet gevaarlijk aangezien sommige treinen niet goed aansluiten met de stoep?