Konijn zwanger of schijnzwanger?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Konijn zwanger of schijnzwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 17:59

Hallo!

Ik woon sinds een aantal maanden op La Palma. Hier gaan ze heel anders met dieren om dan wij gewend zijn. Een 3 weken geleden heb ik van de buurman die slachtkonijnen fokt een konijn gekregen. Hij schatte de leeftijd op 3-4 maanden. Alles gaat goed, beestje huppelt vrolijk door het hele huis heen en is keurig zindelijk.
Ze heeft 2 bakken om haar behoefte op te doen. Een dichte en een open. Tot 3 dagen geleden gebruikte ze beide bakken. Nu alleen nog maar de open bak. In de dichte bak heeft ze een soort van kunstwerk gebouwd van alles wat er te vinden is. Zelfs haar oude handdoek om op te liggen heeft ze die bak in gesleept. En aangezien het een vrouwtje is denk je dan maar 1 ding: zwanger! Nou zit ik daar niet op te wachten aangezien het hier onmogelijk is om voor jonge konijntjes een leuk baasje te zoeken. Nogmaals: ze gaan hier anders met dieren om.

Ik heb altijd konijnen gehad in koppeltjes, maar wel met gecastreerde mannetjes. Heb dus nog nooit een nestje gehad, want had daar nooit behoefte aan. Ik weet dat ik het niet terug kan draaien en een oplossing zal moeten vinden voor die kleintjes, hoewel ik bang ben dat die oplossing niet diervriendelijk zal zijn... |( Mijn enige hoop is dat het beestje misschien schijnzwanger is. Is er hier op bokt iemand die verstand van zaken heeft en mij kan vertellen hoe ik dat kan herkennen? Ik zit er best mee in mijn maag, dus hopelijk kan iemand mij gerust stellen.

Bedankt!

Steef

Re: Konijn zwanger of schijnzwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:01

Pff vervelend zeg! Ik heb ooit een schijnzwanger konijn gehad.. Dikke nek waar ze haar uit trok etc. Bleek niet zwanger te zijn ;) Wel vervelend zeg! Misschien even langs de DA?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:02

Nog even een toelichting: de DA die hier op het eiland is heb ik gebeld, en die doet niets met konijnen, heeft er geen verstand van. Als het slecht gaat met een konijn slacht je ze namelijk gewoon. Als ze uberhaupt al de kans krijgen om oud en ziek te worden....

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:03

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:06

Hoeveel ??
(precies 3 wkn, of langer of korter..)
Draagtijd konijn rond de 30 dagen..
Geloof dus dat je nog maximaal een week hoeft te wachten op je antwoord..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 14:37

@kroelkip: had datzelfde topic al eens gelezen, maar was afgehaakt nadat het gekibbel op dat forum begon...

Ik heb het konijn a.s dinsdag 3 weken volgens mijn kalender... Het blijft dus nog even spannend!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:07

Heeft je konijn bij een ram gezeten? Zo nee, dan is ze schijnzwanger.
Zo ja, dan kan je ze voelen. Als je haar al 3 weken hebt, is ze minimaal 3 weken zwanger. Als je de buik voelt, kun je nu al de jongen voelen zitten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:14

Konijnen zitten bij die buurman met zo´n 6 stuks per vierkante meter. (ik weet het, triest) Het zou zo kunnen dat daar een ram bij gezeten heeft, hij houdt ze niet gescheiden van elkaar. Ze worden toch afgemaakt met 3-4 maanden...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:04

Zou een toiletrolhouder van ijzer ook tot nestmateriaal behoren???? :D Want die lag vanmorgen namelijk in haar bak.........

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:48

Hahahaha volgensmij is ze door de buurman afgerich om te jatten :P
Klinkt als een puppy hahaha

Nee maar ik hoop dat het schijn-zwangerschap is!