Konijnen hok, hoe groot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Konijnen hok, hoe groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 17:09

Misschien heb je mijn andere topic wel gelezen.

Maar ik ben dus op zoek naar een hok. Heb nu een tijdelijk hok maar niet voor altijd. Geen idee wat voor ras het konijn is (gevonden) dus geen idee hoe groot die word. Maar hoe groot moet die ong. zijn? (Hoeveel cm in lengte en breedte ?)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:05

Ik zou kijken of je er een van een meter breed kan vinden, dat is een gangbare maat dus makkelijk te vinden. Als je zorgt dat je konijn daarnaast ook nog dagelijks de mogelijkheid krijgt om los rond te lopen dat hij even kan rennen, dan kan zeker zo'n jong konijn daar wel even mee vooruit. En met een simpele panelenren kan je makkelijk uitbreiden.
Kleiner zou ik niet doen, ik heb hier een 80cm kooi voor noodgevallen en dat is voor een gemiddeld dierenwinkelkonijn/rasloos mengelmoesje te klein.
Zeker bij een buitenhok moet je op de hoogte letten, ik heb al een aantal merken gezien die zo laag zijn dat een gemiddeld konijn zo al met zijn oren tegen het dak zit, terwijl een hok zo hoog moet zijn dat een konijn er op zijn achterpoten in moet kunnen zitten. 50cm is daar meestal wel hoog genoeg voor.
En als het om een binnenkooi gaat, die zijn meestal wel hoog genoeg, maar neem dan niet zo'n duna/anti-rommel kooi met zo'n plastic kap, daar krijgt ene konijnveel te weinig frisse lucht in, de dampen blijven daar te veel in hangen.

Bloempotje

Re: Konijnen hok, hoe groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:22

Zon plastic kap sowieso niet. Ik wil minstens 1 meter lang, en 50 cm breed. Maar omdat ik al lang geen konijnen heb gehad, wist ik dus niet of dit groot genoeg zou zijn ;). Hij komt elke dag wel uit zijn kooi en dan huppelt die rond, smorgens en savonds iig zeker. Smiddags ben ik niet thuis dus dan komt hij er niet uit (tenzij mijn moeder ofso hem pakt).

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:07

Ik zou zeggen zo groot mogelijk. ;) Ik heb nu voor mijn binnenkonijn zo'n 120 cm bij 50 cm binnenhok. Ik ga er zelf eentje bouwen van 125x60x60 en dan drie verdiepingen hoog voor binnen van betonplex. Geen enkel hok op het internet of waar dan ook voldeed aan mijn eisen. :D Bovendien is een konijn ook het gelukkigst met een vriendje erbij en dan is een beetje extra ruimte erbij altijd mooi meegenomen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:33

Ik zie nu dat ik het eerste bericht verkeerd gelezen heb, ik dacht dat je nu op zoek was naar iets tijdelijks.
Dan zou ik toch ook maar voor iets dat groter is gaan. Zeker als je er aan denkt dat konijnen zeer sociale dieren zijn die veel gelukkiger zijn als ze samen zijn. Om ruimte te besparen kan je voor een hok met twee verdiepingen kiezen.
Ik heb hier zelf een buitenhok met twee verdiepingen binnen staan met een panelenren eraan. Helaas blijkt dit hok in de praktijk wat klein te zijn, de buitenmaat is een meter breed, maar de binnenmaat is dus een stuk kleiner en daardoor is bovenverdieping niet erg ruim voor mijn grootste konijn. En zij is maar 3 kilo, dus niet extreem groot.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 10:23

Ik heb bij de dierenwinkel wel een mooi, groot hok gezien. (Binnenhok) weet zo de maten niet maar iig groter als 1 m lang. Zit dan ook een huisje in waar zij op/in kan en voerbak/drinkflesje. Nu vind mn moeder hem alleen te duur. Nu willen ik en mn zus beide de helft betalen want vind het niet duur voor zon hok. Of er nog een konijn bij komt weet ik niet, mocht deze houden maar mocht eigenlijk geen konijnen. Verder is het konijn ook vaak samen met de hond en die vinden het wel goed met elkaar dus heeft gelukkig wel nog 'iets'(buiten mijn aandacht).

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:31

Met hokken en kooien is het verstandig de prijzen goed te vergelijken, er kunnen flinke verschillen zitten dus winkels. Je zou ook even op zooplus.nl kunnen kijken, ik zie dat die op dit moment een aanbieding hebben voor een kooi van 120 cm voor nog geen 45 euro.
Die plastic huisjes zijn trouwens voor redelijk wat konijnen te klein.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:19

Maar dan word het opsturen ben ik bang!
Hier in de winkel zijn ze (wil je een kooi die niet (te) klein is) al rond de 60 euro. Gewoon zon binnenkooitje is dat. Vind mijn moeder te duur, dus nu wil ze eerst even 2e hands kijken. (Ik heb er wel 60 euro voor overmaarja).

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:02

Ik zou voor die gewone binnenkooitjes ook naar de tweede hands dingen kijken. Ik heb een jaar of 5 geleden voor mijn cavia's een 100 cm ferplast kooi gekocht voor 100 euro. Miskoop van de eeuw. Super scherpe tralies en de anti slip bodem is zo gemaakt, dat fatsoenlijk schoonmaken niet te doen is. Kort daarna heb ik een 120 cm kooi gekocht van een Italiaans merk via Marktplaats (zit nu mijn konijn in) en heeft me maar 20 euro gekost. Hartstikke fijn ding. Moest em wel goed schoonmaken, maar als je goed zoekt zijn er prima tweede handsjes te koop.

Als je voor zo'n gewone binnenkooi gaat (plastic onderbak met tralies ding erboven) zou ik voor minstens 120 cm gaan voor een konijn. Het beste zou dan zijn met twee verdiepingen (liefste dus meer!), aangezien een konijn een vriendje nodig heeft. Ikzelf vind eigelijk die gewone binnenkooien te klein voor konijnen die niet uren op een dag rond kunnen rennen. Hou er ook rekening mee dat als je een twee verdiepingen kooi koopt, dat de middenmaat en grote maten konijnen te groot zijn voor het trappetje en het trappengat. Maar misschien dat het voor dwergen wel ideaal zou zijn.