Ik ben pas verhuisd en mijn katten zijn nu hier sinds.. woensdag. de eerste dag hebben ze onwijs moeten wennen.. maar nu.. ze willen zo graag naar buiten, het is bijna onmogelijk om ze binnen te houden. ze zeuren,miauwen,piepen de hele tijd voor het raam.. zodra ik opsta en richting de gang loop sprinten zij al naar de deur. als je naar buiten gaat moet je eerst de kat wegduwen,dan snel doro een kiertje naar buiten glippen en zsm de deur weer dichtdoen anders issie weg.
Misschien dat we dit nog een paar dagen volhouden, maar een maand binnenhouden?? dat gaat dus echt niet werken.. zou het heeel veel kwaad kunnen als ik ze eerder naar buiten laat gaan?
Het ligt er ook aan of je ze wel hebt gecastreerd. Ik zou ze nog niet naar buiten doen. Het is nog geen gewende plek voor ze, en dan is de kans op verdwalen of terug naar het andere huis goed mogelijk. Het is voor jou en de andere personen bij jou thuis wel even een probleem, maar ik zou de deuren maar goed dicht houden.
Dreamer_S
Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-09 10:29
ze zijn gecastreerd ja. ja maar ik bedoel het is écht heel irritant, ze zitten nu al vanaf half7 (!) vanochtend voor het raam te miauwen aan één stuk door (na een kleine pauze 'snachts). zullen de buren ook blij mee zijn
Ga anders met ze wandelen? Zo kunnen ze rustig de buurt verkennen. Gewoon zo'n tuigje kopen. (Wel binnen oefenen. Ik deed het altijd met m'n konijn, die liep zowiezo achter me aan. Maar andere konijnen wurmden zich altijd uit dat tuigje...)
Elsskippy
Geplaatst: 17-10-09 10:41
Je woont dus ook nog in een woonwijk. Zou het echt niet doen, ze kennen de buurt niet genoeg en raken in stress op straat met alle gevolgen vandien. Probeer met speeltjes om ze af te leiden en plezier te gaan maken. Dan gaan ze echt wel snel aan het binnen zijn wennen. Ik heb 12 katten in huis de meeste waren verwilderde katten die ik heb op gevangen, en geloof mij de eerste paar dagen was het een stress voor ze en wilde alleen maar naar buiten. Maar naar een week ongeveer hebben ze de rust gevonden en zeuren niet meer om naar buiten te gaan. Blijf consequent je krijgt er straks alleen maar plezier van met de katjes.
Ik herken het. Toen ik verhuisde kon ik ook 1 van mijn katten niet binnen houden. Hij vloog tegen de muren op. Is het een drukke weg waar je aan woont? Die van mij heb ik naar buiten gelaten. Hij is wel 2 dagen weg geweest, maar kwam vanzelf weer terug. Zorg ieder geval dat ze met een lege maag naar buiten gaan. Dan komen ze mogelijk sneller weer terug.
me_myself_i
Geplaatst: 17-10-09 10:45
Ik zou echt nog even wachten met het buiten laten van je katten, hoe irritant ze ook zijn! Na 3 weken mogen ze naar buiten, dan zijn ze genoeg gewent aan het nieuwe huis en kunnen ze het ook terugvinden. Als je ze nu al naar buiten laat heb je grote kans dat ze of verdwalen of terug proberen te gaan naar hun oude huis...
oke nou dan wachtik nog wel even.. woon in een rustige straat maar wel een woonwijk waarvan alle straten erg op elkaar lijken enzo heb ze toch liever niet verdwaald.. ik weet niet of ik het echt 3 volle weken ga volhouden maar voorlopig blijven ze nog ff binnen.
Jenkins
Geplaatst: 17-10-09 11:03
1 van mijn kittens wilt ook hopeloos graag naar buiten. Constant miauwen enz. Mijn dierenarts gaf als tip de katten eerst aan een tuigje in de tuin te blijven lopen. Zodat ze die alvast kunnen afzetten met hun geurtjes en je huis dus sneller terug kunnen vinden.
cissy
Geplaatst: 17-10-09 20:43
Veel met ze in huis spelen, koop van die knisperballetjes, neem een touwtje met een speeltje eraan of neem een laserlichtje en leidt ze af van het ´grote buiten´. Je bent ze echt kwijt als je ze nu al laat gaan en je loopt de kans dat ze op zoek gaan naar hun oude vertrouwde omgeving, misschien zitten ze daarom wel steeds voor het raam omdat ze terug willen naar ´huis´! Niet omdat ze naar buiten willen maar ze willen terug, je zegt zelf als dat ze onwijs moeten wennen, ze zijn dus nog niet vertrouwd met je huidige huis en willen eruit.
Talonius
Geplaatst: 17-10-09 20:52
Ik heb met 2 verhuizingen de katten met de 2e dag al naar buiten gelaten en beiden bleven keurig in de buurt en met etenstijd kwamen ze weer naar binnen. Ik ben ze ook nooit langer dan 1 dag kwijt geweest...blijkbaar heb ik 2 watjes die niet verder dan het eind van de straat opdurven 3 weken binnenhouden vind ik echt onnodig..als je een achtertuin hebt en daar even met ze rondloopt dan hebben ze al snel herkenningspunten gespot en komen ze echt wel weer thuis.
Uiteraard zijn er sommige dieren die echt teveel stress oplopen en die moeten wennen aan het nieuwe huis, maar ik heb ze altijd vrij snel naar buiten gedaan.